Permalänk
Medlem

Torr lins. Vad finns de för trix?

Strax innan jul så fick jag mitt par linser som jag skaffade från Synsam. Första dagen när jag skulle plocka ut linserna så började jag med högerögat, inga problem. Vänsterögat krånglade lite och tog runt 15 minuter men i och med att jag är högerhänt och precis börjat med linser så antog jag att det var där problemet låg.

Några dagar senare så tänkte jag använda linserna några timmar på kvällen och när jag skulle plocka ut dem så gick högerögat hur fint som helst, vänsterögat krånglade. Efter att blött ner ögat (och diverse panik- och ångestattacker) så fick jag ut den, vilket tog drygt 1½ timma.

Igår så körde jag linser igen och då var de inga problem men idag så satt linsen fast igen men i och med förra gången så visste jag hur man skulle göra (linsvätska och låta de verka några minuter) och de tog ungefär 15 minuter att få ut vänsterlinsen, högerlinsen var inga problem.

(Får ursäkta om texten var lång och tråkig men jag säger allt på en gång istället för att dalta)

Jag tänkte gå ner till optikern imorgon och fråga dem om lite tips och om de har nån man kan droppa i ögat men frågar här också om de är nån som har något tips? Ska på efterkontroll på måndag så får vi se vad de säger där.

Permalänk
Medlem

De enda problemen jag har haft när jag ska sätta i/ta ur linser är när de fastnar under ögonlocken eller nere vid ögat, så att de knappt går att komma åt. Det är jobbigt. Att ta ur dem har ju alltid varit enkelt dock. Brukar ta pekfinger och tumme och trycka ihop linsen på ögat så att man får tag iden. Har hela ditt öga med lins torkat? Aldrig haft det problemet att linsen fastnat på själva ögat. Inte ens efter fyllor då man glömt ta ur linsen och hela ögat är rött när man vaknar dagen efter^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid droppa linsvätska i ögat. Så länge det inte är en jättestark sådan. Men de flesta går att droppa direkt i ögat.

Hade själv aldrig detta problemet under mina år med linser. Nu har jag verkligen inte det problemet då jag opererade ögonen för 2 år sedan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig problem med att linserna fastnar på ögat om man inte somnar med dem i, när det händer brukar jag blinka ganska ofta i en kvart eller nått så linsen mjuknat lite sen är det bara att ta ur den

annars kan man väll ta linsvätska eller vanligt vatten om man inte ska sätta i en lins igen på ett tag

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

Högerögat är som sagt inget problem. Drar bara ner linsen och "klämmer ut dem" med tummen och pekfingret.

Vänsterögat känns inte torrt men när jag tar pekfinget och försöker dra ner så glider bara fingret på linsen och klämma ut den går inte om jag inte får ner den.

Körde nu som sagt med linsvätska i ögat och vänta några minuter. Känns bara jobbigt att göra så varje gång.

Permalänk
Medlem

Hur många gånger "drar du ner" linsen i vänsterögat? Gör du det bara en gång finns chansen att den helt enkelt inte åker så långt ner, och kan därför inte greppas så bra. Jag hade samma problem som dig till en början, innan jag insåg att anledningen till att jag inte fick ut vänsterlinsen var för att jag använde fel teknik.

Permalänk
Medlem

Testa andra handen? Jag tycker det är enklast att att växla hand mellan ögonen. Sedan så tar det ett tag innan man kommer in i det. Jag hade riktigt problem med att få in linserna i början men det går mycket enklare nu.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Avstängd

Tjejen brukar trycka i och ur mina linser (mest för att det är skoj och att hon är lite av en sadist), är rätt okänslig i ögonen. Hur som helst, på senare år har även jag blivit väldigt torr i ögonen vilket resulterar i att de skaver och ibland är riktigt jävliga att få ut. Synsam har ögondroppar som är rätt feta som man kan droppa i med linserna isatta, fungerar bra för mig. Då blir ögonen aldrig torra och tanten "kan visa sin kärlek" som hon uttrycker det. Man ska också vara rätt försiktig med att använda linser i början, egentligen inte mer än fyra fem timmar under de första två veckorna för att vänja ögonen.

Permalänk
Medlem

Jag var och pratade hos optikern idag och de sa i princip att jag ska hälla linsvätska i ögonen innan jag tar ut dem ifall jag inte får ut dem.

Ska på efterkontroll på måndag så får jag väl höra vad de säger där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Hur många gånger "drar du ner" linsen i vänsterögat? Gör du det bara en gång finns chansen att den helt enkelt inte åker så långt ner, och kan därför inte greppas så bra. Jag hade samma problem som dig till en början, innan jag insåg att anledningen till att jag inte fick ut vänsterlinsen var för att jag använde fel teknik.

Jag drar ner 3-4 gånger och sen försöker jag pilla ut. Jag har även testat att dra ner och kolla om jag ser nåt med ögat, då vet man ifall linsen är nere eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Testa andra handen? Jag tycker det är enklast att att växla hand mellan ögonen. Sedan så tar det ett tag innan man kommer in i det. Jag hade riktigt problem med att få in linserna i början men det går mycket enklare nu.

Har gjort nått halvdant försök med vänsterhanden. Får ge det ett ordentligt försök imorgon.

Permalänk
Medlem

Skaffa sovlinser (månadsliner) så behöver du bara kämpa med att få ut dom 1 gång i månaden

Permalänk
Medlem

Jag har också linser, och min vänsterlins är dessutom formad efter ögat samt vikter utplacerade på den p.g.a brytningsfel Den var riktigt svår att ta ur i början, men nu har jag vant mig.
Ett tips då: Doppa fingret (du drar ut linsen med) i linsvätskan. Brukar vara lättare att "få tag" i linsen när man drar uppifrån->ner på linsen.
Dessutom så använder jag inte tummen när jag tar ut linserna, utan drar bara konstant tills de åker ut. (3-4 drag?)
Försök också att inte blinka något, linsen åker ju tillbaka när man blinkar.

Fick också (köpa) linser strax innan jul

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Titta rakt fram, kläm linsen mellan tumme och pekfinger...
Det funkar bättre än allt det här titta hit och titta dit som optikerna brukar rekommendera.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Det är alltid svårt de första gångerna med linser. Minns den första veckan jag hade dom. Första kvällen tog det säkert en timma att få ut dem och ögonen var konstant torra på dagarna. Det kan man avhjälpa med linsvätska eller ögondroppar, vill man vara billig, ögondroppar kan vara riktigt dyra ibland, så kan man koka till en saltlösning som man kan droppa i ögonen.

Efter ett tag så lär man sig hur man lättast får ut dem, det varierar från person till person. Själv så drar jag ner nedre ögonlocken och sen drar ner linsen och klämmer ut den. Det finns de som drar linsen mot näsryggen och på så sätt "ploppar" ut den.

Permalänk
Medlem

Är det för torrt för att ta ut den så löser en droppe linsvätska i ögat det. Något jag inte behövt göra dock utan jag trycker lite hårdare bara (nog dumt) eller så gör jag något annat en minut tills tårvätskan kommer igång. Så var det förr i alla fall när man somnat med linserna i.

Numera kör jag dygnetrunt-linser och slipper hålla på att pilla med linser, vilket i sig inte är jobbigt men de är mycket skönare.. framförallt på sena kvällar/nätter då mina tidigare månadslinser kändes väldigt torra.

Och frågar du mig så tar man ut en lins med pekfingret medans långfingret drar ner det undre ögonlocket

Permalänk
Medlem

jo har man såna problem ska man köra på månadslinser, lite dyrare? men blir man av med en får man gratis av där man köpt skiten

själv slutade jag med linser för att mina ögon var känsliga, blev irriterat av ingenting

älskar glasögon!

men när det väl blev irriterat av att linsen kändes när man blinkade eller liknande så hällde jag linsvätska i ögat, hjälpte fint

Permalänk
Medlem

Får ursäkta att jag inte har varit aktiv i tråden i några dagar men har haft huvudvärk sen fredags eftermiddag tills ikväll och har inte orkat att pilla i linserna och experimentera.

Men iallafall så satte jag in linserna nu på kvällen och när jag fick in vänsterlinsen så testade jag att plocka ut den direkt... inga problem.
Satte in den igen och satt med dem runt 30-45 minuter skulle jag gissa på... vänsterlinsen åker ut utan problem.

Det värsta är att det är väldigt svårt att se. Synen är lite grumlig i början, vilket optikern sa att det kan ta några minuter innan linserna hamnar rätt men även efter ett tag så har jag svårt att t.ex. läsa texten på datorn, högerögat känns skarpt medan vänsterögat är grumligt, precis som man har vatten på ögat.

Ska på kontroll imorgon (som sagt) så får se vad optikern säger.

Permalänk
Medlem

Har ett annat lins problem som jag undrar över. Det är det att det känns som om jag aldrig kommer att vänja mig vid att ha linser i dom båda kliar och har sig och det tycks aldrig sluta har haft linser nu i en månad och det kliar minst lika mycket som första dagen och min optiker säger att jag bara kan ha dessa linserna för mitt brytnings fel.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna