Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu är det kanske snarare betygsystemet och inflationen i detta som är problemet, men sannolikt är det rätt stor skillnad mellan kunskaperna hos en begåvad elev med mvg och en mindre begåvad sådan. Vad skulle vara så hemskt med att påvisa dessa?

Då är det betygssystemet som behöver en genomgång och det har jag verkligen ingenting emot. Om någonting så tycker jag det är på tiden att betygen i vår skola gås igenom ordentligt så att ett på allvar genomtänkt system kan införas istället för dessa enorma block med flummiga och otydliga kriterier som vi har idag.

Gällande skillnader i kunskaper så var det ju precis det jag sade. Men då kriterierna för ett betyg är desamma oavsett vem som får betyget så skall ju betyget fungera som ett medel för att säga att "denna elev kan minst detta". Skulle man sedan vara begåvad så bör det inte finnas någonting som hindrar en att läsa även nästa kurs för att visa att man är just mer begåvad än de som inte klarar av den kursen med samma betyg. Detta är det givetvis ingenting hemst i att påpeka, men då bör det göras med betygen som grund, inte via någon gruppindelning där vissa per default är bättre än andra.

Att försöka säga att en begåvad elev med betyg X kan mer än en icke begåvad elev med samma betyg är meningslöst då båda uppfyller kraven för just det betyget. Skillnaden mellan dem skall i så fall synas på nästa kurs, där den ena till slut kommer ha högre betyg en den andre, eller där bara den ena läst denna kurs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
De som inte har råd att gå på en "seriös" skola då?

De får givetvis vara arga på sina föräldrar som då uppenbarligen inte offrat tillräckligt för att man ska ha fått gå i en vettig skola. Att man då själv inte heller får chansen att ta sig ur detta lägre kast som inte har råd med finare skolor är ju ens eget fel. Har man inte pengar för att ta sig uppåt på stegen så har man ju inte gjort tillräckligt för att vara värd att vistas bland de förnämare delarna av befolkningen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
De får givetvis vara arga på sina föräldrar som då uppenbarligen inte offrat tillräckligt för att man ska ha fått gå i en vettig skola. Att man då själv inte heller får chansen att ta sig ur detta lägre kast som inte har råd med finare skolor är ju ens eget fel. Har man inte pengar för att ta sig uppåt på stegen så har man ju inte gjort tillräckligt för att vara värd att vistas bland de förnämare delarna av befolkningen.

föds man inte i rätt familj har man inte heller rätt till Sveriges finaste jobb(kung)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
föds man inte i rätt familj har man inte heller rätt till Sveriges finaste jobb(kung)

Sant, det måste ju helt klart vara vårt eget fel att vi inte på magiskt sätt såg till att födas in i kungaätten. Eller kanske våra föräldras fel då de inte sett till att ha tagit över den åt oss.

Det jag skrev var dock tänkt som ironi (om inte det var rätt uppenbart) och inte att tas på allvar även om det säker finns folk som tänker på det sättet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Liknande har ju funnits redan innan, fast inom musik och målning så jag ser inte problemet.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Läste i sig inte i en "Elitklass" men vi var bara 8st i min klass och vi läste 3300p på 3 år istället för 2500p Visst hade vi lite högre betyg än många andra efter högstadiet men det var inga problem att pressa in 800p extra på 3 år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det är väl inte ditt problem?

Det känns som ovanstående citering sammanfattar din otroligt naiva och överförenklade världsbild ganska bra. Allt löser sig inte per automatik med fri marknad. Vissa saker är inte lämpade för det systemet.

Hur hindras en elev med handikapp eller, som i tråden jag skapade, dyslexi som kräver extra resurser från att utestängas från skolverksamhet eftersom skolan inte tycker det är värt att lägga resurser på eleven?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sant, det måste ju helt klart vara vårt eget fel att vi inte på magiskt sätt såg till att födas in i kungaätten. Eller kanske våra föräldras fel då de inte sett till att ha tagit över den åt oss.

Det jag skrev var dock tänkt som ironi (om inte det var rätt uppenbart) och inte att tas på allvar även om det säker finns folk som tänker på det sättet.

mitt svar var oxå ironiskt;) och med "betala själv" skolor så finns ju risken att de som har "arbetar-föräldrar" inte kommer få komma in på bra skolor, och de som har missbrukar föräldrar inte heller har rätt att komma in på bra skolor oavsett hur duktiga de var i grundskolan

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
De får givetvis vara arga på sina föräldrar som då uppenbarligen inte offrat tillräckligt för att man ska ha fått gå i en vettig skola. Att man då själv inte heller får chansen att ta sig ur detta lägre kast som inte har råd med finare skolor är ju ens eget fel. Har man inte pengar för att ta sig uppåt på stegen så har man ju inte gjort tillräckligt för att vara värd att vistas bland de förnämare delarna av befolkningen.

Höll på att sätta i halsen när jag såg dig skriva det här, tills jag förstod att du var ironisk.

Sverige har ett bra skolsystem, inte perfekt och kanske inte det bästa, men ändå ett bra där alla har rätt få en utbildning trots inkomst och status i samhället. Och "if it ain't broken, dont fucking fix it!"

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv

Elitklasser har väl funnits i mer eller mindre officiel form i gymnasiet ett tag ändå?

När jag gick i gymnasiet startade de en "NV-spets" inriktning där de som läste fick lära sig matematik på högskolenivå bland lite andra saker. Så det är ju inget nytt direkt.

Permalänk

Dom gjorde faktiskt lite såhär när jag gick i högstadiet med matematiken. Vi var fyra klasser som delades in i tre grupper beroende på hur bra man var på matematik. I den sämsta gruppen kunde man bara få VG som mest eftersom tempot var anpassat efter det. I dom två bättre grupperna kunde alla få MVG så det var lite udda att den ena klassades som bättre om man ser till rena betyg. Den ena gruppen hann ju dock med att lära sig mer saker. Vad som hände var att folk som råkat hamna i dom bättre klasserna men inte ville ha mer än VG medvetet presterade riktigt kasst tills dom blev nerflyttade.

Överlag såg jag det här som nått positivt, man hamnade med folk på samma nivå och man hade en lärare som då kunde anpassa tempot bra. Om man dock ser på det i hänseende till betyg så var det ju väldigt ickefungerande. Det är ju dock betygssystemets fel, jag tror faktiskt inte att det finns någon i Sverige som tycker att betygssystemets nuvarande utformning fungerar.

Enligt mig är det viktigt att särskilja folk efter potential så tidigt som möjligt. Jättebra för hela systemet att det finns på papper huruvida en person är "skarpaste kniven i lådan" eller inte.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd

MegaN00bie: Så var det även för mig på högstadiet och gymnasiet med matematiken. Tror det är ganska vanligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Dom gjorde faktiskt lite såhär när jag gick i högstadiet med matematiken. Vi var fyra klasser som delades in i tre grupper beroende på hur bra man var på matematik. I den sämsta gruppen kunde man bara få VG som mest eftersom tempot var anpassat efter det. I dom två bättre grupperna kunde alla få MVG så det var lite udda att den ena klassades som bättre om man ser till rena betyg. Den ena gruppen hann ju dock med att lära sig mer saker. Vad som hände var att folk som råkat hamna i dom bättre klasserna men inte ville ha mer än VG medvetet presterade riktigt kasst tills dom blev nerflyttade.

Överlag såg jag det här som nått positivt, man hamnade med folk på samma nivå och man hade en lärare som då kunde anpassa tempot bra. Om man dock ser på det i hänseende till betyg så var det ju väldigt ickefungerande. Det är ju dock betygssystemets fel, jag tror faktiskt inte att det finns någon i Sverige som tycker att betygssystemets nuvarande utformning fungerar.

Enligt mig är det viktigt att särskilja folk efter potential så tidigt som möjligt. Jättebra för hela systemet att det finns på papper huruvida en person är "skarpaste kniven i lådan" eller inte.

Har de tagit bort allmän och särskild matematik & engelska-kurs? Där man har helt olika läromedel, prov etc och det står i betyget vilken nivå man läste på. Det tyckte jag var en skitbra indelning. Dock bromsar det upp extra begåvade personer med bara två indelningar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Har de tagit bort allmän och särskild matematik & engelska-kurs?

Det var väl 15 år sedan, eller har det kommit tillbaka igen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det var väl 15 år sedan, eller har det kommit tillbaka igen?

ok de gjorde det samtidigt som reformen att alla inte skulle ha gymnasiebehörighet. På min tid kunde man ha hur dåliga betyg som helst och ändå läsa på gymnasiet, 1:a i matte och engelska inga problem, inte ens för program som el. (natur också, fast där hade de ej blivit långvariga) Och ja de i grundskolan som ville läsa om något år förut kunde, men behövde det inte (i högstadiet).

Men uppdelning som var förr klagade ingen på, de som läste allmänkurs såg sig själva inte som idioter utan var glada att de fick läsa böcker skriva på den nivån de var på. Problemet var att det var lite dåligt med betygsräkningen, om man hade en 3:a i särskild, skulle man då istället i 9an välja allmänkurs och fixa en 5:a?
Så förutom elitklasser i gymnasiet fixa tillbaka högstadiet som de var på den gamla goda tiden. Kanske inte betyg baserade efter medelpoäng, men resten.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ta från de fattiga, ge till de rika.
Gynna barn till rika föräldrar med elitklasser, vad kommer härnäst?
Borgarnas påfund skapar klassklyftor redan i skolan.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Gynna barn till rika föräldrar med elitklasser, vad kommer härnäst?
Borgarnas påfund skapar klassklyftor redan i skolan.

Men att hindra personer med begåvning att utvecklas måste väl ändå vara fel metod?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ta från de fattiga, ge till de rika.
Gynna barn till rika föräldrar med elitklasser, vad kommer härnäst?
Borgarnas påfund skapar klassklyftor redan i skolan.

Vart står det att barn/ungdomar med rika föräldrar ska gå i dessa elitklasser?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ta från de fattiga, ge till de rika.
Gynna barn till rika föräldrar med elitklasser, vad kommer härnäst?
Borgarnas påfund skapar klassklyftor redan i skolan.

Que? No comprende!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vart står det att barn/ungdomar med rika föräldrar ska gå i dessa elitklasser?

Behövs mer debatt om sådana saker innan det fastställs anser jag. Normalt sett kan lärare idag tillgodose alla barns behov av kunskap och lärande genom individuella läroplaner.
Varför behövs då elitklasser?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Que? No comprende!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Behövs mer debatt om sådana saker innan det fastställs anser jag. Normalt sett kan lärare idag tillgodose alla barns behov av kunskap och lärande genom individuella läroplaner.
Varför behövs då elitklasser?

Mer debatt? Det du skrev var helt felaktigt. Punkt slut.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Behövs mer debatt om sådana saker innan det fastställs anser jag. Normalt sett kan lärare idag tillgodose alla barns behov av kunskap och lärande genom individuella läroplaner.
Varför behövs då elitklasser?

När de finns flera parallella klasser med olika duktiga elever, så är det naturligt att dela upp dem då att alla elever får det bättre. De som behöver gå långsammare fram kan göra det, de som behöver gå snabbare fram kan då också göra det. Det blir dessutom väldigt mycket mer arbete för en lärare om eleverna i samma klass skall sitta med olika böcker och att läraren skall skriva olika prov etc.

Detta är inte mer märkvärdig än att dela upp elever efter årskurs och det finns (iaf för något år sedan på glesbyggden) flera skolor i sverige, där elever i olika årskurser delade lärare på lektioner.(t.ex. en mattelektion)
Så läraren gick först igenom för 1:orna på tavlan, sedan 2orna och sist 3orna.. Den som inte ser något problem med detta, ja...

*edit* Som sagt alla tjänar på att få den hjälp man behöver, jag tror inte man kan hitta någon som gick på skolan då vi hade allmän och särskild matte/engelska, som klagar på att det fanns en allmänkurs anpassad för denna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur länge det kommer dröja tills det kommer pk-krav för kvotering av diverse folk in till dessa klasser.

Annars tycker jag detta är så oviktigt. Varför kan man inte bara skapa ett flexibelt nog skolväsende som skapar dessa möjligheter per auto ifall folk tycker det är vettigt.

Permalänk
Glömsk

Wow, snacka om att många i den här tråden fullkomligt saknar förmåga att tänka själv eller kritiskt. Lärde ni inte er detta i skolan? Eller ni kanske inte gjorde det men blev istället indoktrinerade att samhället kollapsar utan staten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
De som inte har råd med en månadskostnad då, ska de bli utan skola då? Känns lite som att vrida tillbaka klockan 100 år. Att betala per kvarter fungerar ju bara om alla vill gå på samma skola, och det kommer ju inte hända i praktiken.

Vart ska man göra denna research då? Är det privata bolag som ska betygsätta olika skolor då? Då känns skolverket som en bättre lösning så de kan godkänna och kontrollera alla skolor att de ger en bra utbildning.

Kom gärna med förslag som kan fungera i praktiken på hur man ska kunna ersätta skolverkets uppgift. Att säga "lägg ner x" utan att tänka på konsekvenserna kan vilken idiot som helst göra.

Är du fullkomligt handlingsförlamad?

Om jag skaffar barn kan jag besöka skolan då och då och kolla så att lärarna vet vad de snackar om. Vet inte hur det är med dig, men jag har tillräckligt med kunskap att bedöma lärare upp till och inklusive gymnasienivå.

Priset på en utbildning behöver heller inte vara så dyr. Låt oss som exempel ta årskurs 1 till 5 inklusive. Då har eleverna en lärare bara. I alla fall hade jag det.

En lärare i sverige har en medellön på typ 36 000 kr. Slå ut den kostnaden på en klass på 20 personer, så betalar varje förälder hela 1800 kronor i månaden. Sedan tillkommer kostnad för lokal och mat, men det är inte så dyrt. Den statliga skolan kostar 6500 kr i månaden per elev, men då tillkommer ju en massa onödiga utgifter som bild- och slöjdlärare.

Jag har tänkt väldigt mycket på politik. Har en hel bokhylla med politisk litteratur? Vad har du gjort förutom att ta till ad hominem-attacker?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tvivlar jag ganska starkt på. Staten kan lättare gå in och kolla att skolorna följer regelverket och utbildar i rätt kurser, så att alla får en bra utbildning. Men som sagt var, skriv gärna förslag som styrker dit påstående. För än är jag inte övertygad.

Vad vill du ha sagt med det? Jag skiter väl i om staten anser att en skola är bra, det som spelar roll är om jag anser den är bra. Och det kan jag ta reda på alldeles utmärkt själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
EDIT:

De som inte har råd att gå på en "seriös" skola då?

Varför skulle en oseriös skola vara billigare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det känns som ovanstående citering sammanfattar din otroligt naiva och överförenklade världsbild ganska bra. Allt löser sig inte per automatik med fri marknad. Vissa saker är inte lämpade för det systemet.

Hur hindras en elev med handikapp eller, som i tråden jag skapade, dyslexi som kräver extra resurser från att utestängas från skolverksamhet eftersom skolan inte tycker det är värt att lägga resurser på eleven?

Ahaja, så när jag inte delar dina socialdemokratiska värderingar är jag naiv. Bättre kan du Zartax.

USA, som har Harvard, MIT, Stanford och fler nobellpris än alla andra länder, skaffade sin Department of Education först 1979-1980. Funkar utmärkt med utbildning utan att staten lägger sig i.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Varför skulle en oseriös skola vara billigare?

varför är "oseriösa" bredbands abonnemang billigare?

när man inför marknadsekonomiskt tänkande så finns det alltid de som kommer tumma på kvalitén för att få ner priset och där igenom locka till sig fler kunder

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
varför är "oseriösa" bredbands abonnemang billigare?

när man inför marknadsekonomiskt tänkande så finns det alltid de som kommer tumma på kvalitén för att få ner priset och där igenom locka till sig fler kunder

Men låt då dina barn gå till en bra skola. Problem solved.

Jag har precis demonstrerat att utbildning kan göras extremt billig utan att för den delen tumma på kvaliteten.

Detta gör man ju redan idag. Finns rankinglistor över hur bra grundskolan är. Om du bor i Visby (eller whatever) så får dina ungar en sämre utbildning än om du bor i Stockholm.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
när man inför marknadsekonomiskt tänkande så finns det alltid de som kommer tumma på kvalitén för att få ner priset och där igenom locka till sig fler kunder

Detta är dock inte dåligt (det är väl sällan dåligt att själv kunna väga kvalitet mot pris?) och inte heller marknadsekonomins fel. Om folk vill ha billiga och illa fungerande tjänster är det väl bra att någon erbjuder sådana?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Mer debatt? Det du skrev var helt felaktigt. Punkt slut.

Så bara dina åsikter stämmer? Din världsuppfattning är den som gäller?
Sammanfattar med ett ord: Oresonabel.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Men låt då dina barn gå till en bra skola. Problem solved.

Jag har precis demonstrerat att utbildning kan göras extremt billig utan att för den delen tumma på kvaliteten.

Detta gör man ju redan idag. Finns rankinglistor över hur bra grundskolan är. Om du bor i Visby (eller whatever) så får dina ungar en sämre utbildning än om du bor i Stockholm.

men säg då att jag inte har råd med det? o alla de flyktingar som bor i rosengård då? de lär ju inte heller har råd med de bästa skolorna?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Tror att om man tar bort skattefinansiering av utbildning, skolverket och allt så kommer vi få en MYCKET stor underutbildad befolkning. Folk kommer helt enkelt inte ha råd att plugga, kommer bli som USA att föräldrarna måste spara i en 10 år för att kunna skicka sina barn till ett fint Universitet.

Det fina med Sverige är att man får just "gratis" utbildning. Alla kan plugga som de vill, hur ska Ali som flyttat till Sverige kunna betala en utbildning till sin 19 årige unge efter det att han bevisat vad han kan med hjälp av högskoleprov eller whatnot.

Visa signatur

rragon