Vilka studier krävs för att jobba med finans?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

Va ett tag sen jag skrev i den här tråden men tänkte uppdatera den nu. Sökte till UU och studerar nu andra terminen på deras ekonomiekandidat. Engagerar mig även lite i något som kallas finansutskottet. Det är ett utskott som sköts av elever för att tillgodose behovet av finansinriktade utbildningar och studiebesök. Har nyligen lyckats få ett backoffice jobb på en stor svensk IB i Stockholm. Tänkte att det kanske vore kul för er att veta vad som har hänt nu efter det att ni tog er tid att svara på mina frågor

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Skrivet av Algstrand:

ok, det där svaret låg det inte så mycket tankeverksamhet bakom. Kanske är du som arbetar med finans just nu....

Skulle verkligen uppskatta tips

Det behövs inte så mycket tankeverksamhet för något som rör ekonomistudier, så vad förväntar du dig?

Hur som helst, att satsa på matematik som några sagt innan låter som en bra idé. Det är absurt att man knappt behöver läsa statistik för att bli ekonom på vissa ställen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Här är lite lämpliga finanskurser på kth för att lära sig att bli en "kvantare" :

http://www.math.kth.se/matstat/finance/finanskurser.htm

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Det behövs inte så mycket tankeverksamhet för något som rör ekonomistudier, så vad förväntar du dig?

Vill gärna påpeka att det var över ett år sen jag skapade tråden och att jag då inte hade en aning om vad ekonomistudier innebar. Uppdaterade tråden enbart för att de som tidigare lagt ner energi på att hjälpa mig skulle få veta hur saker och ting har utvecklats för mig. Är inte ute efter fler tips just nu men tack ändå

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Det behövs inte så mycket tankeverksamhet för något som rör ekonomistudier, så vad förväntar du dig?

Hur som helst, att satsa på matematik som några sagt innan låter som en bra idé. Det är absurt att man knappt behöver läsa statistik för att bli ekonom på vissa ställen.

Mm, matematik is the shit. Gärna matematisk statistik med :).

Själv får jag smaka på det lite i sommar då jag ska jobba på en collateral avdelning (middle office) och få värdera :). Skall bli skoj att få testa på en av sakerna jag kan arbeta med efter avslutad utbildning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Va ett tag sen jag skrev i den här tråden men tänkte uppdatera den nu. Sökte till UU och studerar nu andra terminen på deras ekonomiekandidat. Engagerar mig även lite i något som kallas finansutskottet. Det är ett utskott som sköts av elever för att tillgodose behovet av finansinriktade utbildningar och studiebesök. Har nyligen lyckats få ett backoffice jobb på en stor svensk IB i Stockholm. Tänkte att det kanske vore kul för er att veta vad som har hänt nu efter det att ni tog er tid att svara på mina frågor

Kul, men är det inte jobbigt att pendla från Uppsala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Kul, men är det inte jobbigt att pendla från Uppsala?

Har inte åkt så många gånger än men det har fungerat ganska bra hittills. Tar ganska precis en timme då arbetet ligger väldigt nära centralen och jag bor centralt i Uppsala

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Ett tips om man vill jobba med trading är att inte jobba med det som anställd. Tradingen gjord av människor på banker är mer och mer på väg att dö ut och ifall man är riktigt intresserad av trading så blir man snarare begränsad under en arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpen:

Ett tips om man vill jobba med trading är att inte jobba med det som anställd. Tradingen gjord av människor på banker är mer och mer på väg att dö ut och ifall man är riktigt intresserad av trading så blir man snarare begränsad under en arbetsgivare.

Tror inte trading från bankernas sida kommer dö ut på många år, däremot lär de minska sin arbetstyrka markant.

Mitt tips är fortfarande att läsa något med matematisk inriktning, då det blir mer och mer krav på detta i framtiden. Sen beror det ju självklart vad man vill arbeta med inom finans. Sedan är jag ju lite färgad av att jag själv pluggar med matematisk och matematisk statistisk inriktning, men har hört från flera som är verksamma att matematik blir mer och mer obligatorisk för många tjänster.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Är inte matematik mer nödvändigt inom M&A och IB? Har fått den uppfattningen när jag pratat med mäklarna/traders på jobbet. Men det ni är inne på låter rimligt när det gäller omfattningen av mänsklig proptrading. Blir nog en mindra bransch allt efter som.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Är inte matematik mer nödvändigt inom M&A och IB? Har fått den uppfattningen när jag pratat med mäklarna/traders på jobbet. Men det ni är inne på låter rimligt när det gäller omfattningen av mänsklig proptrading. Blir nog en mindra bransch allt efter som.

Nja, de vill gärna ha folk med mer och mer matematikkunskaper inom flera områden, olika analytikertjänster, riskhanteringar osv. Finans är ju dock ett ganska brett område såklart, men till många tjänster av mindre administrativ karaktär så har jag hört från många källor (vissa av dem är sådana som har del i anställningar) att de finner matematikkunskaperna mer och mer meriterande. De gillar ju t.ex. att ta in Civilingenjörer eller rena matematiker.

Där jag jobbar sitter många gamla högskolelärare i matematik och matematisk statistik t.ex. speciellt på risk och kvant då.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Är det sant som jag läst på många ställen att IBare bör räkna med arbetsveckor på runt 100 (?!) timmar. Finns det andra typer av yrken inom finans som är mer realistiska?

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Det du ska ha i minnet när du hör hur mycket folk jobbar är att det ofta är personer som gärna vill visa hur mycket de har att göra. Det ska låta bra. Mycket jobb? Ostridigt. OMÄNSKLIGT mycket jobb? Högst tveksamt.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuelsson93:

Är det sant som jag läst på många ställen att IBare bör räkna med arbetsveckor på runt 100 (?!) timmar. Finns det andra typer av yrken inom finans som är mer realistiska?

Jobbar du inom IB blir det mer timmar iaf, även om jag vågar påstå att arbetsveckor på 100 timmar i Sverige inte är en verklighet för många.

Och ja, det finns garanterat platser inom finans som är betydligt lugnare, beror både på VAR man jobbar och med VAD man jobbar. Jag kan säga att det finns veckor jag har väldigt lite att göra på jobbet, och andra som är väldigt hektiska. Ofta är det ju dock hektiskt inte detsamma som att man måste vara kvar till 10 på kvällen, men det är rätt personberoende ifall man kan multitaska. Deadlines gillar ju att klumpa ihop sig, så kan man snabbt plocka upp något annat när du väntar på kollegan som skall föra ditt ena projekt vidare så vinner man massa tid. Det är dock många som inte klarar av detta och måste arbeta i block om minst 2 timmar med samma sak.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jobbar du inom IB blir det mer timmar iaf, även om jag vågar påstå att arbetsveckor på 100 timmar i Sverige inte är en verklighet för många.

Och ja, det finns garanterat platser inom finans som är betydligt lugnare, beror både på VAR man jobbar och med VAD man jobbar. Jag kan säga att det finns veckor jag har väldigt lite att göra på jobbet, och andra som är väldigt hektiska. Ofta är det ju dock hektiskt inte detsamma som att man måste vara kvar till 10 på kvällen, men det är rätt personberoende ifall man kan multitaska. Deadlines gillar ju att klumpa ihop sig, så kan man snabbt plocka upp något annat när du väntar på kollegan som skall föra ditt ena projekt vidare så vinner man massa tid. Det är dock många som inte klarar av detta och måste arbeta i block om minst 2 timmar med samma sak.

Fast arbetstider på 100 timmar kan man plocka ihop i stort sett i vilken verksamhet som helst. Det finns ju folk som påstår att den kommunala verksamheten kan likställas med skyddad verkstad, men det är en minst sagt elak omskrivning. Fick ihop 40 timmar på 2 dagar, så allt går om man vill.

Normalveckan kanske blir 60-80 timmar, beroende på deadlines, övrig verksamhet osv. Problemet är ju inte att det inte finns jobb, utan att det jobb som finns skulle räcka till långt fler än det finns anställda inom bolaget. Tyvärr så ligger väl konsultbudget (för arbetsuppgifter som är återkommande och lika väl skulle kunna lösas utav egen personal) i storleksordningen 20-40% utav budget...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Börja med en matematik kandidat.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Nu är väl iofs tråden rätt inaktuell vad gäller trådskaparens del sedan länge, men skadar ju inte att fortsätta diskutera ämnet iofs..

Vad är det där IB:are som folk pratar om ? Någon sorts ekonom antar jag eftersom jag inte hört talas om det...

Skrivet av tifius:

Börja med en matematik kandidat.

Ja, det som ingår i en sådan examen är ju sådant som man iallafall måste kunna förr eller senare (och mycket mer därtill)
om man ska jobba med finans på en mer "seriös"(i meningen utbildningskrävande) nivå än bara mäkla aktier eller så.

Jag skulle rekommendera att man läste en stabil grund i matematik, matematisk statistik med inriktning på finansmatematik och programmering.
Det är en hel del ämnen att läsa samtidigt, men allt är helt nödvändigt i längden.
Nu finns det iofs ytterst få kvantarliknande finansjobb i Sverige och nivån på kunnandet här är lågt i jämförelse med London och New York, men ska man utbilda sig till något liknande är det ämnena jag beskrev som gäller.
--
Ekonomi är knappast nödvändigt att ens läsa. Det som behövs läses med fördel in som en bieffekt när man lär sig finansmatten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kul att tråden fortfarande lever

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ja, det som ingår i en sådan examen är ju sådant som man iallafall måste kunna förr eller senare (och mycket mer därtill)
om man ska jobba med finans på en mer "seriös"(i meningen utbildningskrävande) nivå än bara mäkla aktier eller så.

Jag skulle rekommendera att man läste en stabil grund i matematik, matematisk statistik med inriktning på finansmatematik och programmering.
Det är en hel del ämnen att läsa samtidigt, men allt är helt nödvändigt i längden.
Nu finns det iofs ytterst få kvantarliknande finansjobb i Sverige och nivån på kunnandet här är lågt i jämförelse med London och New York, men ska man utbilda sig till något liknande är det ämnena jag beskrev som gäller.
--
Ekonomi är knappast nödvändigt att ens läsa. Det som behövs läses med fördel in som en bieffekt när man lär sig finansmatten.

Jag skulle nog snarare rekommendera utbildning utifrån vad man vill jobba med. Exkluderar vi markets och liknande så är det få jobb kvar som är matematikintensiva. Det handlar mycket mer om att kunna bygga relationer, vara beredd att jobba hårt och vara intresserad av branschen/ämnet.
Dessutom blir du oerhört snäv med bara massa matte i bakgrunden, du kommer sannolikt bli ratad för att de mer generella jobben inom bank/finans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vad är det där IB:are som folk pratar om ? Någon sorts ekonom antar jag eftersom jag inte hört talas om det...

Investment Banker

Skrivet av mrc:

Jag skulle nog snarare rekommendera utbildning utifrån vad man vill jobba med.

Håller med till 100%, hitta det du tycker är kul.
Är man intresserad av att jobba i finansbranchen så brukar det finnas möjlighet till det med många olika utbildningar, viktiga att intresset finns.

Permalänk
Medlem

handels i stockholm. perfekt ställe att skaffa en bra utbildning samtidigt som man knyter kontakter till arbetsmarknaden. dina betyg är dåliga påstår du. sök in på andra meriter.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Det handlar mycket mer om att kunna bygga relationer, vara beredd att jobba hårt och vara intresserad av branschen/ämnet.

Ja, såklart är detta mycket viktigt, men varför skulle detta stå i motsats till att läsa det jag föreslog ?

Skrivet av mrc:

Jag skulle nog snarare rekommendera utbildning utifrån vad man vill jobba med. Exkluderar vi markets och liknande så är det få jobb kvar som är matematikintensiva.

Skrivet av mrc:

Dessutom blir du oerhört snäv med bara massa matte i bakgrunden, du kommer sannolikt bli ratad för att de mer generella jobben inom bank/finans.

Matematik är bland det absolut bredaste du kan läsa i och med dess stora tillämpbarhet på många områden.
Sedan så skrev jag också att det inte borde vara enbart ren matematik, utan även finansmatematik, matematisk statistik och programmering.
Det är ju de tunga kärnämnena för kvantare och alla som håller på med finans på en mer sofistikerad nivå.
Utöver detta är resten som kan behövas, beroende på det specifika jobbet, något man tämligen enkelt tar till sig i jobbet.

Fast visst, det är klart att det fortfarande finns jobb inom finansvärlden (tex som säljare av bankens produkter) som inte kräver så tung utbildning inom nämnda områden, men i och med att allt blir mer avancerat så ökar behovet av folk som kan sätta sig in i och modellera nya komplexa finansiella produkter och annat. Och sådant klarar man inte utan vettiga matematikkunskaper.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Matematik är bland det absolut bredaste du kan läsa i och med dess stora tillämpbarhet på många områden.
Sedan så skrev jag också att det inte borde vara enbart ren matematik, utan även finansmatematik, matematisk statistik och programmering.
Det är ju de tunga kärnämnena för kvantare och alla som håller på med finans på en mer sofistikerad nivå.
Utöver detta är resten som kan behövas, beroende på det specifika jobbet, något man tämligen enkelt tar till sig i jobbet.

Fast visst, det är klart att det fortfarande finns jobb inom finansvärlden (tex som säljare av bankens produkter) som inte kräver så tung utbildning inom nämnda områden, men i och med att allt blir mer avancerat så ökar behovet av folk som kan sätta sig in i och modellera nya komplexa finansiella produkter och annat. Och sådant klarar man inte utan vettiga matematikkunskaper.

Jag skulle vilja hävda att det du utrycker som ".. det är klart att det fortfarande finns jobb inom finansvärlden (tex som säljare av bankens produkter) som inte kräver så tung utbildning.." består av minst 99,9% av finansbranchen och folk med matte-examen är en väldigt liten del.

Har i min tid i branchen endast träffat en person som hade en sånn "specifik" utbildning som du föreslår.

Men detta beror ju på hur man tolkar finans, det låter som att du gör en mycket snävare tolkning än både mig och mrc.
För mig är finans allt från den som sitter i kassan på en bankkontor, till VD:n för Goldman Sachs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Jag skulle vilja hävda att det du utrycker som ".. det är klart att det fortfarande finns jobb inom finansvärlden (tex som säljare av bankens produkter) som inte kräver så tung utbildning.." består av minst 99,9% av finansbranchen och folk med matte-examen är en väldigt liten del.

Har i min tid i branchen endast träffat en person som hade en sånn "specifik" utbildning som du föreslår.

Men detta beror ju på hur man tolkar finans, det låter som att du gör en mycket snävare tolkning än både mig och mrc.
För mig är finans allt från den som sitter i kassan på en bankkontor, till VD:n för Goldman Sachs.

Jo, det är mycket möjligt att jag tolkar begreppet snävare.
Jag ser väl i stort sett "jobba med finans" som ekvivalent med att jobba som kvantare. Det är där själva kärnan och det intressanta inom finansen finns i mitt tycke.
Men det är sant att det finns en massa andra jobb inom samma bransch, speciellt i Sverige där kvantarjobb är mer ovanliga än i finansmeckan som London och New York.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det i Sverige snarare handlar om att man är beredd att lägga ner mycket tid på sitt jobb om man vill arbeta med något mer front office liknande. De enda jag kan komma på som behöver kunna avancerade modeller är de som sitter och bygger strukturerade produkter och de som programmerar algoritmer. Inom IB och sales är det mer personlighet och generellt driv tror jag.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jo, det är mycket möjligt att jag tolkar begreppet snävare.
Jag ser väl i stort sett "jobba med finans" som ekvivalent med att jobba som kvantare. Det är där själva kärnan och det intressanta inom finansen finns i mitt tycke.
Men det är sant att det finns en massa andra jobb inom samma bransch, speciellt i Sverige där kvantarjobb är mer ovanliga än i finansmeckan som London och New York.

Ta Corporate finance / IBD hos bankerna och Advisory / Transaction / Restruct / Liknande hos konsultbolagen, där är efterfrågan på matematik väldigt minimal.
I princip är klarar man sig med vanlig gymnasiematte där och det är några av de mest eftertraktade jobben inom finans.

Permalänk
Medlem

Är nästan precis ett år sedan jag skrev i den här tråden. Kom att tänka på den då jag kollade igenom min trådhistorik.

För de som är intresserade av att veta hur det gick så kan jag berätta att jag i somras avslutade mina studier vid UU.
Tog ut en kandidatexamen i nationalekonomi och fick även i anslutning till det en fast tjänst på backoffice på den investment bank som jag arbetat på under mina år som student.

Har även fått möjlighet att, under somrar och vissa skollov, assistera som aktiemäklare inom kategorin nordiska aktier. Sitter nu och förbereder mig inför i morgon då jag ska på intervju nummer två (den sista) för en tjänst som aktieanalytiker på den bank jag arbetar för.

Väldigt roligt att se hur mycket man kan utvecklas som person på den tid som passerat sedan jag startade den här tråden för drygt fyra år sedan.

Trevlig kväll på er!

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Är nästan precis ett år sedan jag skrev i den här tråden. Kom att tänka på den då jag kollade igenom min trådhistorik.

För de som är intresserade av att veta hur det gick så kan jag berätta att jag i somras avslutade mina studier vid UU.
Tog ut en kandidatexamen i nationalekonomi och fick även i anslutning till det en fast tjänst på backoffice på den investment bank som jag arbetat på under mina år som student.

Har även fått möjlighet att, under somrar och vissa skollov, assistera som aktiemäklare inom kategorin nordiska aktier. Sitter nu och förbereder mig inför i morgon då jag ska på intervju nummer två (den sista) för en tjänst som aktieanalytiker på den bank jag arbetar för.

Väldigt roligt att se hur mycket man kan utvecklas som person på den tid som passerat sedan jag startade den här tråden för drygt fyra år sedan.

Trevlig kväll på er!

Roligt att höra att det gått bra för dig och att du fått jobb inom det du planerade !
Och lycka till så mycket på intervjun !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Är en kille som är väldigt intresserad av att handla med värdepapper och undrar nu vilken väg man ska ta om man vill ha det som yrke.
Vet att Handels är ett sätt men det har jag tyvär för dåliga betyg för (har 17.5-18 ungefär)
Antar då att civilekonomprogrammet är ett annat sätt. Men finns det i så fall någon speciell inriktning eller skola där man inriktar sig på detta?
/Mäklarn

Civilekonomprogram är nog ett bra val för dig. Då får du en bred grund om du skulle ångra dig i framtiden också.