Klarade du körningen/teorin på första försöket? (B-körkort)

Permalänk

Klarade mitt körkort idag, whoohoo

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk

Klarade teorin förra veckan. Hade bara läst igenom boken en gång och det var dagen innan provet, men jag har alltid varit "intresserad" av trafikregler innan så jag kunde det mesta.

Uppkörningen är nästa vecka, valde att boka i Kiruna då det var så lång väntetid här nere och så passar det att hälsa på farsan samtidigt som man inte sett på ett halvår. Kan säga att tiden känns som att den går sjukt långsamt just nu när man väntar

Permalänk
Medlem

Åtta teoriprov och en uppkörning.

Japp, jag har lättare för det praktiska än det teoretiska

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

63/65, 2 lektioner. Massor av Bonniers Trafikskola och boken.
Uppkörningen blev på andra försöket dock. 2 år sedan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har en snabb fråga då jag ska ha halkkörning imorgon. Står att halkan börjar och avslutas med en teoridel, vad menas med detta? Kommer jag att få svara på frågor eller ska jag bara lyssna osv.? Tack på förhand!

Visa signatur

rragon

Permalänk
Hedersmedlem

bara lyssna..

Vi började med att snacka lite om banan och vad som skulle hända, innan vi stack ut och körde. Vi fick testa att krocka i en stol i 7km/h, med bälte. Efter körningen så fick vi vändas upp och ner i en bil och sen snackade vi lite om vad som händer med vikter som plötsligt bromsas från höga hastigheter.

Det är ganska svårt att misslyckas på halkan btw.. Trodde jag misslyckades när jag inte klarade av en av övningarna ordentligt. Vi skulle ta hantera en sladd, men det gick hela tiden fel för mig. Men det var lugnt.

Permalänk
Medlem

Jag klarade det inte på första, jag hade kört för mycket som man gör när man väl fått körkortet vilket resulterade i att jag inte körde på uppkörningsvis Och då blev man ju ganska nervös inför nästa försök men då sa farsan åt mig att man kan ju göra om det hur många gånger som helst så skit samma om jag kuggar igen och då släppte nervositeten rätt mycket och då klarade jag det när jag tänkte på att köra mer på uppkörningskörstilen så det är mitt råd. Att inte sätta nån press på sig utan tänka att det inte spelar nån roll om man kuggar för man har hur många chanser som helst

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Permalänk
Medlem

Failade teorin idag, 47p fick jag. Fyfan vad besviken jag var, även fast jag pluggat as lite så trodde jag att jag hade koll på läget. Fick lixom alltid godkänt på alla körkortsprogram som jag använde så... =/

Visa signatur

rragon

Permalänk

Fick körkort igår 56 på teorin efter 4-5ggr men nu satt det! uppkörningen var inga problem fick nästan beröm på hur bra jag körde gud så himla skönt att man klarat det!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Avstängd

Mal program och kolla igenom boken, lär dig alla skyltar och regler. Sen är det rätt logiskt. Har haft mitt körkort snart i fem år när juli infaller. Jag kan i stort sätt allt fortfarande. Har lovat mig själv att inte glömma bort.

Sen körstilen jag övade in sitter fortfarande i ryggraden. Jag kör inte alltid i lagliga hastigheter men. Har satt i ryggmärgen att alltid ha bilbälte, alltid ha uppsikt och koller speglar frekvent. Jag ser och noterar misstänkta saker per automatik pga det så jag kan anpassa mig efter det.

Många man åker med har gått bort från det och känner mig inte alltid säker. Jag kan få skjuss efter en krogrunda med massa sprit och fortfarande va mer vaken än bilföraren haha. Varna för fotgängare, poliser, regler, osv. Pga det sitter i ryggmärgen.

Så ni som pluggar och kör se till att det fan sitter. För jag har inte lust att åka i trafiken med idioter som inte ens kan köra rondell eller kan allmänna regler!

Permalänk
Medlem

Jag fixade körkortet på första försöket.
Men å andra sidan var det ett bra tag sedan, anno 1986 för att vara exakt. På den tiden fick man skriva först, köra sedan och gick allt bra fick man det riktiga körkortet direkt och gå därifrån några hekto lyckligare.
Uppkörningen var förresten nästan ett skämt. Vi var 3 i bilen som skulle dela på tiden, jag fick köra som nummer två och fick ta över ratten på en landsväg, körde någon kilometer, fick svänga vänster och sedan höger, över en järnvägsbro, sedan in på en bussficka och vi bytte förare efter ungefär 10min. Ingen motorväg eller stadskörning för min del mao, det fick förare ett och tre fixa.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Kuggade första uppkörningen, blev skitnervös och sen skulle farsan givetvis vänta i sista sekund med att skjutsa mig så jag blev sjukt stressad också. Råkade klanta mig i en korsning. Andra försöket förra veckan gick dock helt problemfritt

Permalänk
Medlem

JAAAAAAAA! Klarade uppkörningen på första försöket, nu är det bara teorin som måste fixas, och den gör jag på onsdag igen. Wish me luck!

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

Fixade teorin på första försöket igår, 62/65 poäng. Har uppkörning idag 13:50, hoppas det går. Har haft lite svårt att komma ihåg att kolla i backspegeln efter sväng, nån som har tips på hur man kan komma ihåg det?

Nåt annat att tänka på?

Edit: Fixade det! Fan vad gött!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Congrats man!!

Permalänk
Medlem

63 av 65 här på första försöket på teorin. Sen så körde jag 2 lektioner och tog självklart uppkörningen på första.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då var teorin avklarad också hehe. Minimal plugg fick mig 52p, tredje försöket hehe.

Jag fick så konstiga frågor på teorin :S Kör bra och kan alla regler osv. rätt bra.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden läggs till i samlingstråden om några minuter.

Permalänk

Tjena tjena kanske lite dum fråga men hittade ingen annan tråd hoppas ni inte blir allt för sura :P.. jag ska snart köpa moppe har funderat på en puch maxi men hur snabbt kan man få den att gå?? och det är väll ingen EU moppe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananen_94
Tjena tjena kanske lite dum fråga men hittade ingen annan tråd hoppas ni inte blir allt för sura :P.. jag ska snart köpa moppe har funderat på en puch maxi men hur snabbt kan man få den att gå?? och det är väll ingen EU moppe

fel postat... är ingen eu moped så vitt jag vet får den inte gå fortare än 30 km/h

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Höll dock på att bli kuggad på halkkörningen

Nu blev jag orolig, kan man kugga halkkörningen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Nu blev jag orolig, kan man kugga halkkörningen?

Om man antingen kör som en ren kratta eller kör för fort på transportsträckan så kan man det.

Permalänk
Hedersmedlem

haha hade inte gjort mig något om jag blev kuggad. Hade med glädje gjort om halkan

Permalänk
Medlem

Tog teorin på födelsedagen, 60/65. Sprang sedan hem och bokade tidigaste uppkörningen. 9 dagar senare körde jag upp, hon jag körde upp med:
"Det gick ju hur bra som helst det här" Och så fick man lappen i hand

Detta är med reglerna som var för ett år sen ungefär. Förr i tiden kunde man ju köra upp på födelsedagen men ikke sa nicke

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja, 61/65 på första teorin och två dagar efter klarade jag uppkörningen med utan ett enda fel. Men min körskola punga mig på pengar som fan, hade ingen att övningsköra med hemma och hade aldrig suttit i förarsätet innan jag skrev in mig på körskola. Så det blev en del lektioner innan jag till slut fick jag nog och bokade privat, och det gick bra :). Dock så hade körskolan nog försökt punga ut mer pengar om jag inte tatt tag i det själv. Låt inte dem lura er!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Tja, 61/65 på första teorin och två dagar efter klarade jag uppkörningen med utan ett enda fel. Men min körskola punga mig på pengar som fan, hade ingen att övningsköra med hemma och hade aldrig suttit i förarsätet innan jag skrev in mig på körskola. Så det blev en del lektioner innan jag till slut fick jag nog och bokade privat, och det gick bra :). Dock så hade körskolan nog försökt punga ut mer pengar om jag inte tatt tag i det själv. Låt inte dem lura er!

Verkar som det är ett vanligt fenomen. Har man föräldrar som man kan övningsköra med så ska man försöka köra med dom så mycket som möjligt. Jag körde med min farsa från 16 år ålder ganska ofta. Om vi åkte å handlade eller om vi åkte till landet och liknande. Sen körde vi även in i Stockholm city ett antal gånger för att man ska kunna hantera sån trafik också. Tog dock EN körlektion för att se vad en körskolelärare hade att säga till om. Fick lite slutgiltig input som jag anpassade mig efter och körde sedan upp. Gick ju som sagt bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Verkar som det är ett vanligt fenomen. Har man föräldrar som man kan övningsköra med så ska man försöka köra med dom så mycket som möjligt. Jag körde med min farsa från 16 år ålder ganska ofta. Om vi åkte å handlade eller om vi åkte till landet och liknande. Sen körde vi även in i Stockholm city ett antal gånger för att man ska kunna hantera sån trafik också. Tog dock EN körlektion för att se vad en körskolelärare hade att säga till om. Fick lite slutgiltig input som jag anpassade mig efter och körde sedan upp. Gick ju som sagt bra.

Det där är ett väldigt bra sätt att göra det! Så hade jag med gjort om jag haft någon att övningsköra med :P. Men det är bara att bita i det sura äpplet. Jag har ju körkortet nu ändå så.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

Klarade uppkörningen igår, uppskrivningen förra veckan.

62/65 på teorin och inga negativa anmärkningar på körningen.

Vi ses på vägarna pojkar!