Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Antagligen har han varit störig länge, annars så tror jag inte de skulle gjort som dom gjorde!

Störig, genom att gå på gatan? Så provocerande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Störig, genom att gå på gatan? Så provocerande!

Ingen av oss vet vad som hänt innan, du tror att polisen bara kände för att knuffa till han och jag tror att han provocerat polisen innan!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Tråden handlar om vad som kan förbättra Sverige, inte om engelsk polis har gjort något fel eller inte.

/Hobbymoderatorn

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk

mina förslag

1
Bygg Tre moderna kärnkraftverk till i oskarshamn. dra en likströmskabel till Tyskland och hova in pengarna.
2
att staten ser till att höja skatterna ordentligt vid nästa ekonomiska uppsving så att vi ser till att amortera av på statsskulden ordentligt. typ budgetera för 200mijader i överskott.
detta kommer vi att ha igen när det vänder ner igen.
3
Miljöbilspremie

tvinga alla som köper in ett nytt fordon att betala en deponi avgift 10000kr som de får tillbaka när fordonet skrotas. för varje år som fordonet är in registrerat läggs 5000kr till i deponi krav. Man ska kunna befria sitt fordon från att behöva lägga undan pengar till denna "fond" genom sälja över den till någon som har en bil som ska skrotas.
denna deponi ska inte ge någon ränta vilket ska vara incitament nog för att bilköparen ska sälja vidare det så fort det bara går

Edit
som komplement skulle man kunna låna till deponin av staten genom att 2% över den ränta som staten betalar för statsskulden. och ha denna deponi som säkerhet.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Känns som väldigt många här är väldigt unga när man ser till de idéer som presenteras. Naiva tankar om att nyliberalism i ena hörnet är räddningen, kontra kommunism i andra. Jag tror att man skall skynda sakta. Snabba samhällsförändringar leder i princip aldrig till något gott, snarare ökat utanförskap och marginalisering. Och hårdare straff fungerar tyvärr inte. Bättre att arbeta förebyggande och tidigare uppmärksamma barn som far illa. Detta blir även billigare om man ska se det krasst ekonomiskt.

Det är ju allt som oftast jättefrestande att slå på stora trumman och bansunera ut 0 % skatt/100 % skatt, skjuta alla dummisar och privatisera allt som går kontra göra allt kollektivt. Detta svartvita tänk har jag dock sett bruka tunnas ut när folk blir drygt 20-25 och börjar se hur satans jävla komplext samhället egentligen är.

Visst att det är en del önsketänkande i tråden, men det är Sverige 2.0, inte Sverige 1.1
Det vore trevligt om dessa förslag faktiskt vore genomförbara inom rimlig tid, men jag tycker tråden ger lite roligare läsning om det är extrema åtgärder.

Ontopic;
Jag vilja se en statligt styrd, fri och öppen, akademisk journal, för tekniska rapporter (med nolltolerans för pseudovetenskap). Gärna med många tekniska fördelar (tänk web 2.0, även om ogillar uttrycket)

Studenterna vill ha högre bidrag från CSN, och till vad vill de använda pengarna? Ett vanligt svar är kurslitteratur. Statligt sponsrad framtagning av fri och öppen kurslitteratur skulle kunna gå att utföra i många klassiska ämnen (som troligtvis ej kommer att ändras mycket). De flesta matte, fysik, kemi, biologi mekanik m.fl finns det mycket att skriva om innan man når forskningsfronten.
Lätt överslagsräkning så ser vi att nu får 10k/år tekniska studenter kan få köpa en viss mattebok för ~500kr => 5 miljoner kronor, och de kan istället köpas för tryckningspris eller en digital kopia grati. Man skulle kunna tjäna in den kostnaden i utebliven studiemedelshöjning direkt
Detta är min favoritidé. Man skulle lätt ha råd att

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Ingen av oss vet vad som hänt innan, du tror att polisen bara kände för att knuffa till han och jag tror att han provocerat polisen innan!

Du anser att det är provocerande att gå på gatan. OK.

Eller menar du att han kastade sten på polisen, vände ryggen mot dem och lugnt promenerade iväg? Polisen följde sedan efter honom ett tag, för att, då han promenerat en stund, helt plötsligt attackera honom. Aha!

Det må vara en aning off topic, men det är intressant att diskutera huruvida man vill leva i en fasciststat eller inte. Men, kanske fel tråd.

Permalänk
Medlem

Åååååh! Nu var det så här att den där idioten till snubbe förhindrade polisens insats, stressade upp hundarna onödigt mycket(ser hur den ena hunden gör utfall mot honom?) han skiter i uppmaningarna att flytta på sig. Polisen som inte denna dagen bara går och partullerar gatorna utan är i något mer aggressivitet riktat mot sig från olika håll behöver ju få denna idiot ur vägen. Ganska lämpligt att knuffa bort honom. Han har helt klart satt sig i positionen själv.

Nee han gick ju bara hem från jobbet och råkade komma emellan där som en helt vanlig snäll person som helst? Nej. De var nog något annat än att det var just hans älsklingsplats att gå sakta på på väg hem från jobbet. Att han nu då hade dåligt hjärta eller liknande får han ju lie skylla sig själv.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Man ser verkligen det stora hot han utgjorde. Det är f.ö. en bra motivering, som kan användas lite när som helst, "han var ju ivägen". Det enda jag ser är maktmissbruk.

Permalänk

Om man ser det i ett större sammanhang och bortser från ensklida frågor skulle nog Sverige bli ett bättre land om vi tog steget ur sandlådan med smutskastning och maktbegär.
Det är inte konstigt att folk är likgiltiga i vårt samhälle med tanke på hur våra politiker beter sig mellan blocken, sätt dom i en charmkurs eller något. Sedan finns det såklart alltid människor som inte bryr sig ändå och skiter fullständigt hur det går för Sverige, men jag tror ändå att det skulle göra en stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Men du missar hela grejen, "vi" ska inte styra något samhälle utan det ska var och en få göra. Det vi/staten ska se till är att ordningen upprätthålls genom att bistå med polis och domstolar. Sedan får folk göra som de tycker bäst.

Nej jag missar inte hela grejen. Okej, hmm. Vad tycker du man ska få göra i ditt samhälle, som man inte får nu? Ge några exempel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Nej jag missar inte hela grejen. Okej, hmm. Vad tycker du man ska få göra i ditt samhälle, som man inte får nu? Ge några exempel.

Ptja, allt är egentligen upp till invidier att avtala sinsemellan med staten som garant för att avtalen hålls. Alltifrån arbetstidsbegräsningar och bestämmelser om vem som får jobba var(man ska bara kunna anställa negrer om man vill det till sin restaurang) till uppförandet av privata sjukhus och privat försäljning av alkohol i affärer.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

*Stoppa FRAs massavlyssning.
*Stärka integritetens värde, dvs. försvåra för tillstånd för kameraövervakning, se till att datalagringsdirektivet slopas samt lagstifta om att personliga uppgifter och data i största möjliga mån skall undvikas att lagras. Detta skall stiftas som grundlag.
*Införa en författningsdomstol.
*Ta bort, eller kraftigt begränsa upphovsrätten.
*Låta internet vara så fritt som möjligt. Ingen datalagring hos ISPer, ingen IPRED, ingen censur.
*Gå ur EU.
*Ändra den otroligt snedvridna klimatpolitiken och lägga resurser på långsiktigare energilösningar.
*Bygga kärnkraftverk.
*Sänka inkomstskatt, förmögenhetsskatt, bränsleskatten samt ta bort momsen.
*Se till så att yttrandefriheten och tryckfriheten aldrig kompromissas.
*Stärka försvaret.
*Ändra så att medlemskap i Svenska Kyrkan istället blir ett aktivt val som myndiga personer själva får göra.
*Begränsa invandringen och bistånden.
*Förenkla för byggen av höghus och ny infrastruktur i tätbebyggda områden.
*Ta bort SVT, tv-licensen samt presstödet.
*Ta bort lagar om kvotering.
*Lägg ned åtskilliga myndigheter och ta bort stödet till en massa onödiga föreningar.
*Legalisera prostitution.
*Se till så att fler billiga bostäder byggs (här är jag extremt dåligt insatt, men det skall aldrig vara svårt att hitta en liten spartansk lya för några tusenlappar i månaden, marknaden som fungerar dåligt i Sverige kanske?)
*Ökad parlamentär transparens.

Sammanfattningsvis: Mindre skatter, mindre statsmakt, mindre övervakning, friare marknad.
Jag kan tänka mig både skattefinansierad sjukvård och/eller privad dito. Jag är alldeles för dåligt insatt i sjukvårdsfrågan för att ha en åsikt.

Edit:
*Avskaffa monarkin. (tack, Loaded)

Permalänk
Medlem

Avskaffa monarkin också.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Höken har sammanfattat väldigt bra, håller med honom om alla hans punkter, men vill bara lägga till en sak;

Dekriminalisera alla droger i små mängder. Det har gjort underverk för Portugal och ser ingen anledning varför det inte hade blivit så här. All drogmissbruk har minskat. Dom straffade är enbart dom som langar, inte individuella brukare med små kvantiteter på sig. Hårda missbrukare ser till staten för hjälp eftersom staten inte längre är sedd som en "fiende". Antalet cannabisrökare har gått ner från 10% i 2001, till 6% 2006. Antalet döda av opiater har minskat med ungefär 100% på 5 år. Finns mer att läsa här.

Drogproblemet ska inte ha med ideal eller principer att göra, utan med empirisk fakta. Och fakta kvarstår att i länder där straffen för drogmissbruk är hårdare förekommer även mera knark och missbruk som alltid leder till en högre kostnad för alla som bor där.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Antalet döda av opiater har minskat med ungefär 100% på 5 år.

Du menar att ungefär alla dödsfall orsakade av opiater har upphört? Eller har det halverats?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Du menar att ungefär alla dödsfall orsakade av opiater har upphört? Eller har det halverats?

Hahaha, självklart har den halverats. Min hjärna funkar inte som den ska kl 8 på morgonen vettu

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
*Stoppa FRAs massavlyssning.
*Stärka integritetens värde, dvs. försvåra för tillstånd för kameraövervakning, se till att datalagringsdirektivet slopas samt lagstifta om att personliga uppgifter och data i största möjliga mån skall undvikas att lagras. Detta skall stiftas som grundlag.
*Införa en författningsdomstol.
*Ta bort, eller kraftigt begränsa upphovsrätten.
*Låta internet vara så fritt som möjligt. Ingen datalagring hos ISPer, ingen IPRED, ingen censur.
*Gå ur EU.
*Ändra den otroligt snedvridna klimatpolitiken och lägga resurser på långsiktigare energilösningar.
*Bygga kärnkraftverk.
*Sänka inkomstskatt, förmögenhetsskatt, bränsleskatten samt ta bort momsen.
*Se till så att yttrandefriheten och tryckfriheten aldrig kompromissas.
*Stärka försvaret.
*Ändra så att medlemskap i Svenska Kyrkan istället blir ett aktivt val som myndiga personer själva får göra.
*Begränsa invandringen och bistånden.
*Förenkla för byggen av höghus och ny infrastruktur i tätbebyggda områden.
*Ta bort SVT, tv-licensen samt presstödet.
*Ta bort lagar om kvotering.
*Lägg ned åtskilliga myndigheter och ta bort stödet till en massa onödiga föreningar.
*Legalisera prostitution.
*Se till så att fler billiga bostäder byggs (här är jag extremt dåligt insatt, men det skall aldrig vara svårt att hitta en liten spartansk lya för några tusenlappar i månaden, marknaden som fungerar dåligt i Sverige kanske?)
*Ökad parlamentär transparens.

Sammanfattningsvis: Mindre skatter, mindre statsmakt, mindre övervakning, friare marknad.
Jag kan tänka mig både skattefinansierad sjukvård och/eller privad dito. Jag är alldeles för dåligt insatt i sjukvårdsfrågan för att ha en åsikt.

Edit:
*Avskaffa monarkin. (tack, Loaded)

Vilket land vi skulle kunna vara

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Inte så väldigt genomtänkt kanske, men ändå.
FRA/IPRED etc:
* Bort med allt vad avlyssning heter (typ FRA). Det är ett enormt slöseri med resurser, leder ingen vart och gör bara folket arga.
* Bort med lagar som bara gynnar storföretagen (typ IPRED). Hur mycket av stämningspengarna tror ni upphovsmännen någonsin får se ens?
* Stifta någon form av lag som stoppar saker som HADOPI och liknande från att komma till Sverige.

Skola:
* Elever som inte klarar sig ska få gå om klasser i grundskolan. Att få iallafall godkänt i alla ämnen är inte svårt, fast jag ser hellre att man sätter någon poängbaserad gräns så att man kan kompensera sitt kassa idrottsbetyg med ett bättre mattebetyg exempelvis (dock inte vad gäller kärnämnen).
* Ta bort de flesta av kärnämnena på gymnasienivå. När man gått ur grundskolan ska man få bestämma relativt fritt vad man vill läsa.
* Omforma betygssystemet på gymnasiet till IG och G och ändra så att intagning till högre skolor görs via intagningsprov. Kunskaper ska bedöma huruvida man kommer in eller inte.
* Relaterat till ovanstående punkt om att omforma betygssystemet, ett centralt prov för hela landet skulle kunna fungera som bas för intagningsprovet. Alternativt att man har flera prov för att testa kunskaper inom vissa områden, exempelvis matematik.
* Gör klart för eleverna redan från tidiga årskurser att skolan är serious bussiness och inte någon lekstuga, se till att barn som gör bra ifrån sig lätt kan få jobba med svårare material så att man inte blir uttråkad.

Samhälle:
* Gratis kollektivtrafik, kommunalt beskattad.
* Utöka kollektivtrafiken. Just i Göteborg är det svårt med tunnelbanor, men något liknande system där man knappt behöver planera så att bussar och spårvagnar ska passa in med varandra.
* Göteborg: Fler spårvagnar. Flera områden i stan som inte har något spårvagnsnät överhuvudtaget.
* Göteborg: Höghus! Man kan inte oja sig om att staden skulle bli ful när vi har bostadsbrist!

Övrigt:
* Mildare GMO-restriktioner. GMO är inget annat än kontrollerad växtförädling.

Kommer inte på något mer just nu.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Verkar väldigt viktigt för många här att Ipred-lagen tas bort och att upphovsrätten slopas, en viktig förutsättning för att Sverige ska bli ett bättre land?