Permalänk

Problem med kablar

Har en andra dator med några år på nacken. Dess bildutgång är VGA, dvs blått med 15-pin hål.

Denna vill jag koppla till min TV som jag även använder som bildskärm till min speldator. TVn har en RGB ingång som är väldigt lik VGA utgången...Behöver bara en hane-hane kabel. Frågan är om det kommer fungera?

Min andra fråga är ifall det räcker med denna:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

eller om man verkligen behöver en sån här

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Dom skriver att den billiga är lämplig för 800x600, så kanske är det mycket dålig kvalitet på kabeln.

Jag hade köpt den dyrare kabeln för att vara lite säkrare på att den fungerade bra.

Normalt skall alla VGA kablar som är 2 meter eller kortare fungera bra, men ibland kan man ha otur med kabel av dålig kvalitet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Dom skriver att den billiga är lämplig för 800x600, så kanske är det mycket dålig kvalitet på kabeln.

Jag hade köpt den dyrare kabeln för att vara lite säkrare på att den fungerade bra.

Normalt skall alla VGA kablar som är 2 meter eller kortare fungera bra, men ibland kan man ha otur med kabel av dålig kvalitet.

Men hur är det med kompabilitet?
Ingången på TVn är ju RGB men utgången på datorn är VGA, ändå är det likadana kontakter.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greywolfer
Men hur är det med kompabilitet?
Ingången på TVn är ju RGB men utgången på datorn är VGA, ändå är det likadana kontakter.

Ibland kallas d-sub kontakten på TVn för RGB, d-sub, VGA eller PC-in, lite olika på märken/modeller. Det borde funka, men många modeller stödjer inte högre än 1366 över d-sub/VGA vad jag vet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Ibland kallas d-sub kontakten på TVn för RGB, d-sub, VGA eller PC-in, lite olika på märken/modeller.

Du har nog en poäng där då det i TVns användarmanual står "RGB PC något".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det borde funka, men många modeller stödjer inte högre än 1366 över d-sub/VGA vad jag vet.

Du syftar på upplösningen antar jag? Behöver ändå inte så hög upplösning då jag främst ska använda den datorn till programmering och inte till spelande/filmtittande.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.