Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjofritz
Jag hittar motstridande information angående hurvida moderkortet som används i artikeln stödjer vanlig SLI eller inte. Hur är det med den saken?

Det har stöd för både vanlig SLI och 3-way SLI.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Skumt.

Ökade min Busspeed till 160 enbart , men Multiplier står på x21.0 (CPU-Z)fast i bios visar den x20 ?
Core Speed 3342.6 MHz.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa denna dator men har frågor. http://www.netonnet.se/ och kolla på datorer i delar och sen kolla på dator i delar AMD Gaming. Den ska jag få av farsan, han bygger ihop den men vill veta om den e bra eller inte =D Är det en quad och är grafikkorten bra för Crysis? (Jag e inte bra på datorer som ni ser) Tack för svar

Visa signatur

Tjenare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hitters
Jag ska köpa denna dator men har frågor. http://www.netonnet.se/ och kolla på datorer i delar och sen kolla på dator i delar AMD Gaming. Den ska jag få av farsan, han bygger ihop den men vill veta om den e bra eller inte =D Är det en quad och är grafikkorten bra för Crysis? (Jag e inte bra på datorer som ni ser) Tack för svar

Man kan få bättre för samma pengar, processorn är ingen höjdare. Det är inte en quad.
Och sen är detta helt fel tråd för din fråga då det inte har något att göra med i7.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Hmm.. Skumt.

Ökade min Busspeed till 160 enbart , men Multiplier står på x21.0 (CPU-Z)fast i bios visar den x20 ?
Core Speed 3342.6 MHz.

d e väll den där turbo mode historian i bios som gör d. När du klocka till 3.2 gjorde du nått me minnena? undrar om man måste göra nått me dom, för ja har gjort samma klock.? asså bara höjt bclk till 160.

Visa signatur

Asus P6T SE, Core i7 920@ stock alt. 3.2Ghz +zalman CNPS8000A, Ocz 1333mhz 3*2gb@ stock, xfx 6870 crossfire, ssd intel x25 g2 80gb, samsung blu-ray/dvd brännare 123bl, Cooler master M1000w, Cooler master sniper storm black, eyefinity 3*dell u2311h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Hmm.. Skumt.

Ökade min Busspeed till 160 enbart , men Multiplier står på x21.0 (CPU-Z)fast i bios visar den x20 ?
Core Speed 3342.6 MHz.

Det är turbo som gör det

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Nej, jag ändrade inget för mem.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Om jag vill ha 3.6Ghz och mina minnen (Dominator 1600Mhz) på just 1600 vilka inställningar skall jag ha då?

Permalänk

OC i7

Tack för all info, bra guide.

Jag vill använda mig av steg 1, inte överklocka mer än att jag kan behålla värdena för volten och därmed hålla ner ström och värmeutvecklingen på så låg nivå som möjligt. Jag har ingen aning om hur man planerar för volttalen när man överklockar, hur ser formeln ut eller får man bara prova sig fram?

Om jag har förstått detta rätt så borde väl ett minne i 1600 MHz bli perfekt då jag kan sätta minnets multipel i 10, stämmer det och hur skall jag tänka på förhållandet mellan minne och cpu nu när fsb inte gäller?

Om man i stället för steg 1 kör med BCLK i 200MHz och CPU ratio 16 så blir det samma CPU klockfrekevens och i stället för att köra minnets multipel i 10 går jag ner till 8, frågan är vad som händer med volttalen i detta fall, behöver dom ställas upp eller kan dom vara oförändrade, finns det någon för eller nackdel med detta sätt?

Många frågor det här men det är ett så intressant ämne och jag vill ha lite koll på hur det funkar.

Per

Permalänk
Medlem

Jag tackar för denna extremt bra Guide!!!

Hoppas ni gör fler såna specifika guider/tester så vi andra kan ta efter med fler processorer, Modekort, minnen etc.

Kanske även visa guider på hur man gör bra raid system mm.

Helt klart sånt här uppskattas mycket bra jobbat.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

mycket bra !

men frågan är ju hur de är med alla andra inställningarna ?

tex: HT ( ska man ha de på om man prioriterar spel mest ) , Turbo ( ska man ha de på om man prioriterar spel mest ) och alla andra energisparande inställningarna hur är det med de?

hoppas man får svar på de snart

/ EddA

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Ht kan man stänga av pga temperaturer om man vill nå högre clock för sakens skull... kan du köra 4ghz med HT får du inga bättre brestanda utan HT , men du kan kanske köra 4,2 utan att steka processorn om du stänger av HT och då kan då nå en ....liten.... boost i spel som inte har bra stöd för flera kärnor....
tex det gamla spelet, cpu beroende WOW går det att ändra parametrar så det utnyttjar flera kärnor enkelt och får en jävla boost. men i gpu krävande spel med en del fysik beräkning som crysis och liknande finns ingen mening att stänga av och gå upp et par tiondelars ghz...... det och så har de redan med stock inställningar flerkärnestöd som regel.
Och stänger du av för att tjäna 2-5 fps och det är att räkna som en rejäl förbättring, har du förmodligen inte så bra system att du borde köra spelet på det systemet alls. Konfigurationer som kan köra tunga spel på fullt utnyttjande grafikinställningar har i regel entusiaster bakom ratten, som jagar även den sista hundradelen för att glänsa och de har hårdvara och kylning som tillåter ännu mer med råge..
Spel är faktiskt inte dåliga även på moderata inställningar för normala gamers ! Alla kan inte som oss entusiaster platsa för en säng på lillhagen mentalinstutition pga att vi förstört våra liv somnande framför ett idlande bios medans vi klockar och äter medans vi väntar på att 3d mark kör igenom.... Gå ut i solen och ha roligt ! Och njut av spelen som 99 procent av folk gör !

Permalänk

Jag kör min 920 D0 på 185 Bclk får 3.7Ghz med original fläkten
idle=46-51 grader
load= Ca 70 grader

inga höjningar på volt

Ska bräcka 4ghz gränsen med vattenkylning snart.

Clock on!

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem

Wow!

Tusen tack Sweclockers! Detta är anledningen till varför jag kommer hit och läser, just dessa typer av guider!

Mera Mera!

Tack!

Permalänk

Jag körde steg 1 i guiden och när jag kollar i cpu z så står core speeden och hoppar mellan 1920MHz och 3200MHz, står oftast på 1920MHz.

Ska det va så?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboLasse
Jag körde steg 1 i guiden och när jag kollar i cpu z så står core speeden och hoppar mellan 1920MHz och 3200MHz, står oftast på 1920MHz.

Ska det va så?

Det är Intels strömsparfunktion som hoppar in. Inget att oroa sig över, såvida datorn är stabil vill säga.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är Intels strömsparfunktion som hoppar in. Inget att oroa sig över, såvida datorn är stabil vill säga.

Okej. Tyckte det var lite konstigt bara, ibland låg den på 800MHz, blev lite orolig.
Stabil vet jag inte, när jag flyttar filer i hårddisken kan det ibland gå i 1,5 mbit/s och ibland 200kbit/s..

EDIT: När jag körde OCCT flög temperaturen ganska snabbt upp till 75 grader också.

Permalänk
Medlem

Mycket fin guide. Sitter själv och väntar på min i7 920 d0. Har dock två frågor:

1) Vad bör jag sätta som ramar för CPU-temperaturen i idle + under belastning när jag överklockar, om jag inte vill riskera att min processor? Detta för en överklockning som går att köra 24/7.

2) Minskar en höjning av spänningen till cpun till 1.35 eller 1.40 livslängden på processorn märkvärt?

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Mycket fin guide. Sitter själv och väntar på min i7 920 d0. Har dock två frågor:

1) Vad bör jag sätta som ramar för CPU-temperaturen i idle + under belastning när jag överklockar, om jag inte vill riskera att min processor? Detta för en överklockning som går att köra 24/7.

2) Minskar en höjning av spänningen till cpun till 1.35 eller 1.40 livslängden på processorn märkvärt?

Tack

Funderar själv på fråga 1). Såhär säger Intels datasheet för core i7:

"The TCC activation temperature is calibrated on a part-by-part basis
and normal factory variation may result in the actual TCC activation temperature being higher than the value listed in the register."

TCC activation temperature är den temp där datorn throttlar med klock- eller multipelnerdragning. Så det verkar som att erfarenheten får bestämma. Ni som sitter på en i7 idag, vad säger ni?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Kör på steg2 klockningen. Allt verkar stabilt. Men av nån anledning står dram frekvens på 800Mhz i CPU-Z... Detta kan väl inte stämma? Jag har dominator minnen på 1600Mhz. Är väl där man kollar hur snabbt dom kör?

Vad har jag gjort fel isf..?
Följt anvisningarna i steg2 som sagt, tror inte jag missat något..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Funderar på en grej med turbo.. Rätt meningslöst om man klockar eller?

Tänker såhär: Om du klockar till säg 3,8 (190x20) med turbo på så får du med turbo nästan 4,0 (190x21). Detta innebär att du ändå måste sätta spänning etc så att den är stabil vid denna högre frekvens. Extra knuff vid belastning? Jovisst, men varför inte då köra 200x20 utan turbo? Det blir samma frekvens. Om man använder speedstep klockar ju prollen ner när den inte belastas iaf, så någon besparing där är ju inte att orda om heller.

Sen en grej till Shagy ovan (drar inte hela det citatet igen). Du menar att det inte är någon vits att stänga av HT om man ändå bara ska köra gpu-krävande applikationer? Men.. då är det ju ingen vits att ha det på heller? Det går bara varmt utan ngn vinst. Eller förstod jag ditt inlägg galet?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Mycket bra och tydlig guide !

Själv skulle jag vilja veta mer om alla alternativ och inställningar som finns i BIOS.
Antar dock att det skulle bli för mycket för en kortare guide.
Nån som vet länkar till några utförliga guider om detta ? Eller finns böcker ?
Moderkortsmanualen finns ju i och för sig när jag tänker efter, men den kanske inte är sådär superpedagogisk.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Guiden fungerar för i5 också antar jag?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

borde den göra ja, hoppas de oxå

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Är lite ny på det här med att clocka och undrar om det bara är att skriva in alla värdena i bios för tex 3.2ghz i ett steg? Har en ny 920 D0 med original kylning och är lite orolig då jag inte clockat nått innan

Har 1600mhz dominator cl8 minnen och ett Asus P6T Deluxe V2.

Och ifall det är Ok är det bara att gå in i BIOS och höja Bclk från 133mhz som jag tror att det stod till 160mhz och spara det?

Kan man skruva upp minnena också eller det är bara vid högre clockning?

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk

För er med en 920 av model D0 och 1600mhz-minnen rekommenderas denna enkla, utförliga och, mot processorn, mildare guide:
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljuglampa
För er med en 920 av model D0 och 1600mhz-minnen rekommenderas denna enkla, utförliga och, mot processorn, mildare guide:
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...

Tack för den!

har precis fått upp min 920 (co) i 3.8Mhz tack vare den guiden

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Förstår inte, men om jag sätter BCLK på 181, och multipeln på 21, kommer min i7 (do) upp i 3.8Ghz med Cpu Voltage på ~1.33V medans minnena ligger och drygar sig på ~900Mhz. Jag provade sänka multipeln till 19 och höja BCKL men minnena, Corsair 1600Mhz, vägrade gå upp i över 900Mhz och jag fick en bluescreen... Ingen aning om vrf, eftersom jag tycker att CPU Voltage, som jag hade då men ändrade tillbaka pga värmeutveckling, på 1.4V är lite för mycket för en i7 som inte vill gå upp i över 3.4Ghz...

Nu verkar det fungera bra men minnena vägrar fortfarande över 900Mhz men processorn är stabil i 3.8Ghz med multipel på 21.
Help pl0xz :3

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk

Sänk multiplen till dina minnen, det gör att frekvensen på dina ram-minnen sänks och du kan då fortsätta att överklocka processorn mer

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska vara besviken eller om jag gör något fel. Har en Noctua fläkt för 700kr och försökte köra inställningarna i försök #2 med en i7 920 d0. Testade med Prime95 stresstest och processorn låg på 90-95 grader? Låter lite väl högt eftersom ni verkade komma upp i ca 69 grader med samma, även om ni testade i ett annat program.

EDIT:
Nu fick jag CPU too hot (>80) med OCCT redan på 3200mhz om jag använder CPU level up funktionen.. wtf...