Permalänk
Medlem

Dremel nybörjare

Jag har beställt ett Silverstone TJ07 chassi som även är färdigt "powdercoated" svart.
Men nu skulle jag förstås villa ha några hål i moderkortsplåten för lättare kabeldragning.
Har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare och vet ej heller riktigt vilka verktyg och tillbehör jag behöver.
Jag hade tänkt köpa en dremelkopia (Coltech) från Classe här i Vasa.

Vad tror ni om denna?
Eller kanske jag t.om klarar mig med den här? Vad är skillnaden?
Och vad behöver jag mera för tillbehör? Här finns tillbehören.

Vill hålla budgeten så låg som möjligt, men den ska förstås kunna göra sitt jobb!
Kommer inte använda den så mycket så det duger säkert med en billigare variant.

Andra tips och trix för en första gångs användare mottages också tacksamt!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jula har ett augusti erbjudande på sin dreml kopia:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@...

Vet inget om kvaliten, men 199:- för en komplett sats med 40 tillbehör, hängare och en förlängare kändes som ett bra pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
Jula har ett augusti erbjudande på sin dreml kopia:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@...

Vet inget om kvaliten, men 199:- för en komplett sats med 40 tillbehör, hängare och en förlängare kändes som ett bra pris.

Jula finns väl inte här i Finland såvitt jag vet.
Men vad tror du om dom på klasse? Den för 17,50 för ju iallafall billig!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Sötast

Cotech + Diamantkapskivor är allt du behöver.

Den för 17.50 är helt perfekt, man får till en liten låda med typ 10 tillbehör, nåra av de är slipverktyg!

Satsa bara inte på de billigare keramikskivorna.
På EN uppsliten diamantkapskiva så går det allt mellan 10-50 keramikskivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Cotech + Diamantkapskivor är allt du behöver.

Den för 17.50 är helt perfekt, man får till en liten låda med typ 10 tillbehör, nåra av de är slipverktyg!

Satsa bara inte på de billigare keramikskivorna.
På EN uppsliten diamantkapskiva så går det allt mellan 10-50 keramikskivor.

Bra! Då blir det den.
Fungerar dessa bra till den då?
För att kapa hål i moderkortsplåten.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

ska inte vara några problem.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Bra! Då blir det den.
Fungerar dessa bra till den då?
För att kapa hål i moderkortsplåten.

Kommer att fungera ypperligt, samma som jag har

Tänk på att skära lugnt och metodiskt, den lilla cotechen är endast på 135Watt och orkar inte köra på som vilken vinkelslip som helst, den är dock fullt duglig för jobbet så länge man inte brassar på som en galning från postal

Den smarte moddaren köper även ett par skyddsglasögon för en 50lapp och ett par hörselkåpor.

En helt förlorad syn kan ingen läkare återställa!

Permalänk
Medlem

Flera lager tejp först bara så du inte kapar på fel ställe när du slinter

Om man ska göra lite större hål tycker jag att en sticksåg med metallblad är enklare att ha att göra med.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Flera lager tejp först bara så du inte kapar på fel ställe när du slinter

Om man ska göra lite större hål tycker jag att en sticksåg med metallblad är enklare att ha att göra med.

Okej, tur att du sa det! Någon speciell tejp?

Kom gärna med andra tips också!
Skulle inte vara så kul om man slinter och kapar halva moderkortsplåten när man lagt ~4000kr på chassit.

Skyddsglasögon lägger jag till i ordern också.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej, tur att du sa det! Någon speciell tejp?

Kom gärna med andra tips också!
Skulle inte vara så kul om man slinter och kapar halva moderkortsplåten när man lagt ~4000kr på chassit.

Skyddsglasögon lägger jag till i ordern också.

Det värsta du kan göra är att repa plåten, du lär inte kunna göra hål av misstag

Det jag gjorde när jag skulle modda mitt chassi var att jag provade modda mitt gamla först, jag ritade ut liknande hål som skulle skapas i det nya chassit och sen när jag var färdig så var det någon timmes övning och då visste jag precis hur jag skulle göra i mitt nya chassi

Om du inte har något gammalt chassi så kanske du har någon plåtbit över du kan öva på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det värsta du kan göra är att repa plåten, du lär inte kunna göra hål av misstag

Det jag gjorde när jag skulle modda mitt chassi var att jag provade modda mitt gamla först, jag ritade ut liknande hål som skulle skapas i det nya chassit och sen när jag var färdig så var det någon timmes övning och då visste jag precis hur jag skulle göra i mitt nya chassi

Om du inte har något gammalt chassi så kanske du har någon plåtbit över du kan öva på?

Jag har ju mitt ½år gamla P182 men skulle gärna bevara det i orginalskick så man kan sälja det sen, fast det kan ju visserligen bli billigare om man över lite på den först.
Får väl ta och göra det, kapa bort fläktgallren t.ex, den måste ju gå att sälja endå.

Men hur är det när den är målad (powdercoatad" svart, det kommer ju bli grått på kanterna där man kapat men går väl att sätta nån gummilist eller liknande dit.

Nåja, men jag ska masakera mitt P182 lite så återkommer jag om jag har mera frågor.
Men iallafall att tejpa på båda sidorna ska jag försöka komma ihåg.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
Jula har ett augusti erbjudande på sin dreml kopia:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@...

Vet inget om kvaliten, men 199:- för en komplett sats med 40 tillbehör, hängare och en förlängare kändes som ett bra pris.

http://www.sweclockers.com/album/?id=589

köp till en låda dremmel orginal tillbehör passar utmärkt ihop med den

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag har ju mitt ½år gamla P182 men skulle gärna bevara det i orginalskick så man kan sälja det sen, fast det kan ju visserligen bli billigare om man över lite på den först.
Får väl ta och göra det, kapa bort fläktgallren t.ex, den måste ju gå att sälja endå.

Men hur är det när den är målad (powdercoatad" svart, det kommer ju bli grått på kanterna där man kapat men går väl att sätta nån gummilist eller liknande dit.

Nåja, men jag ska masakera mitt P182 lite så återkommer jag om jag har mera frågor.
Men iallafall att tejpa på båda sidorna ska jag försöka komma ihåg.

Med lite strategi så kan du sätta hålen så att endast c:a 1/3 av hålet är synligt, och resten hamnar bakom moderkortet, då kan du fortfarande dra igenom kablarna och hålen blir väldigt lite synliga.

Vill man så kan man självklart maskera, det kan du göra med eltejp till och med. Men oftast så blir det helt OK ändå

Det roliga var att jag köpte min dremel och övade på ett gammalt chassi för att jag skulle få till en perfekt kabeldragning i mitt Antec902 chassi, men när jag fick det så märkte jag att det redan fanns hål färdiggjorda

Permalänk
Vila i frid

Tips!

Jag som även portar/trimmar/renoverar topplock till motorcyklar använder Dremmel-kopian från B&D, det finns ingen bättre "Dremel" än Black & Decker RT650KA. Den är bättre än Dremels egna dyrare originalverktyg. T.ex. http://www.crossroads.se/Portal/Products/Product.asp?itemId=1...

Största skillnaden mellan B&D (och Dremmel) är vridmomentet som är obefintligt i de billigare kopiorna vilket gör det svårt att vara "lätt på handen" och få någon precision på jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Med lite strategi så kan du sätta hålen så att endast c:a 1/3 av hålet är synligt, och resten hamnar bakom moderkortet, då kan du fortfarande dra igenom kablarna och hålen blir väldigt lite synliga.

Vill man så kan man självklart maskera, det kan du göra med eltejp till och med. Men oftast så blir det helt OK ändå

Det roliga var att jag köpte min dremel och övade på ett gammalt chassi för att jag skulle få till en perfekt kabeldragning i mitt Antec902 chassi, men när jag fick det så märkte jag att det redan fanns hål färdiggjorda

Ja, precis så tänkte jag göra.
Men eftersom detta projekt kommer rikta sig ganska mycket på snygg design så vill jag endå ha det så stiligt som möjligt, så blir nog nån form av gummilist.

hasenfrasen - Eftersom jag kommer använda den väldigt lite känns det inte värt att lägga nån mera pengar på det, men jag förstår att dom som arbetar oftare med dremel vill lägga lite mera på kvalitet.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Hålsåg?

Edit: Eller det kanske skulle vara roligt att använda roterande fil från jobbet..
Tänk dremel men 900W
Edit2: Nej den är inte vinklad!

Dock i futtiga 600w utförande här

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Hålsåg?

Edit: Tänk dremel men 900W

Jag döper den till "En ettrig mini-vinkelslip"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag döper den till "En ettrig mini-vinkelslip"

Livsfarligt

Permalänk
Medlem

Somsagt köp inte keramikskivor!! Du hinner typ sätta ner skivan i materialet och göra ett märke så är den slut. Var ungefär så för mig och då var det aluminium jag kapade...

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KewtY
Somsagt köp inte keramikskivor!! Du hinner typ sätta ner skivan i materialet och göra ett märke så är den slut. Var ungefär så för mig och då var det aluminium jag kapade...

Jag vet inte hur du bär dig åt men jag hoppas du vet att man ska låta dremeln göra jobbet och inte pressa själv, då går det åt väldigt mycket i onödan. Min första chassimodd förbrukade bara 1,5 förstärkta skivor och det gjorde jag rejält med hål, skar bort alla fläktgaller och hela HDD-buren.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Hittade ett billigt hålsågsset från Jula och den borde fungera på aluminium och nu till det sista så behöver jag en maskin och har tittat på Cotech & Dremel och det skiljer mycket i pris men skiljer det mycket i kvalité? Ska bara kapa alu med kapskivor.

Postade på fel tråd.

Permalänk
Medlem

Sorry för att bumpa en gammal tråd, men skulle denna http://www.jula.se/slip-gravyrmaskin-230-v-010031 funka att kapa bort fläktgaller med? Och kanske göra hål i sidoplåten.

/s