Permalänk
Medlem

Finns det 100Hz kabel?

Har precis beställt en TV (Samsung LE40B650 - 40" LCD-TV) och är nybörjare på allt som har med hembio att göra.
Har fått hjälp med tv redan, nu ska jag bara hitta en kabel som klarar 1080p och är ca 5m lång. Kabeln ska sitta imellan datorn och tv:n med DVI->HDMI adapter.

Gick in idag på Expert i Oslo och frågade en som jobbar där vilken kabel jag skulle köpa. Han sa att jag måste ha en kabel som klarar 100hz och rekommenderade en monstercable som kostade 1600NOK, vilket är svindyrt! Jag vet att kvalitetskabel kostar mycket men det kändes lite väk mycket.

Nu till frågan. Måste jag verkligen ha en monstercable eller klarar tex. http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/bildekabler/argon_... jobbet lika bra? Även fast det inte står 100hz i produktsbeskrivningen...

Permalänk
Medlem

Här har du en artikel som tar upp ämnet om dyra och billiga HDMI kablar.

http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar-kabel-bluffen

Kommentarerna är roliga att läsa.

Permalänk
Sötast

På en 5meters längd så märker du ingen skillnad på en kabel värd 10.000KR eller en kabel värd 49KR från Deltaco.

Exakt samma bild, exakt samma kvalitet.

Eller vänta.... jag kanske har fel, jag får nog köpa en MONSTER DVI-DVI och ha mellan datorn och skärmen för att få färgernas korrekta lyster

Allt är rent lurendrejeri.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste vid kortare kablar är ju egentligen själva kontakterna, men även där gäller det bara att undvika det billigaste skräpet.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Det viktigaste vid kortare kablar är ju egentligen själva kontakterna, men även där gäller det bara att undvika det billigaste skräpet.

Att inte köpa det billigaste som finns gäller ju egentligen allting
Betyder dock inte att man måste köpa det dyraste heller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

är det samma grej med högtalar och andra kablar tro? finns ju vissa kablar som kostar...ja VÄLDIGT mkt per meter.

hittade tex en kabel på hifi klubben för 51998kr för 3 meter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
är det samma grej med högtalar och andra kablar tro? finns ju vissa kablar som kostar...ja VÄLDIGT mkt per meter.

hittade tex en kabel på hifi klubben för 51998kr för 3 meter.

Det finns kassa kablar, fungerande kablar och bra kablar. Problemet är att den lägre änden av segmentet "bra" är lika bra som toppen av samma segment, det enda som skiljer är priset vilket i vissa huvudet översätts till bättre ljud.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

att det skulle vara en speciell kabel för 100 Hz har jag faktiskt aldrig hört förr.
har hört alla historier om bättre svärta, mer kontrast, djupare färger osv. men aldrig att en kabel skulle sakta ner signalen.
smart.

en kabel skickar vidare signalen som sändaren ger den, i samma kvalite, samma svärta, samma färger och samma frekvens. inget magiskt.
visst som det nämdes tidigare, den billigaste kabeln som man får bygga själv kanske inte är lämplig men annars ta vilken som

Permalänk
Testpilot

Att ens nämna 100Hz i samband med HDMI-kablar visar på väldigt mycket okunskap.

För det första finns det ingen TV som kan ta emot 100 bilder/sekund, det TV-tillverkarna kallar 100Hz är apparaternas funktioner för att interpolera mellan bilder (TV:n skapar massor av extrabilder).

För det andra så har HDMI en bandbredd på 10.2Gbit/s vilket är 340 MHz, en kabel som då bara klarar av 100Hz får lite problem att skicka någon bild över huvud taget

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
är det samma grej med högtalar och andra kablar tro? finns ju vissa kablar som kostar...ja VÄLDIGT mkt per meter.

hittade tex en kabel på hifi klubben för 51998kr för 3 meter.

Det är lite skillnad med högtalarkablar, eftersom signalen är analog.
Har man för små och dåliga kablar så blir ljudet sämre eftersom kabeln inte klarar av att överföra all information rätt.
Men att köpa supras dyraste kablar som kostar mer än högtalarna själva är bara idiotiskt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Entusiast

Alltid lika kul att läsa om folk som tror att det är skillnad på koppar och koppar.
Extra kul är det med folk som köper kablar av guld för att det skulle vara bäst.
För övrigt får trådskaparen inte glömma att köpa en kabelavmagnetiserare (http://www.svalander.se/furutech/lpdemag.htm) och en skivkantssvarv (http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm) för att få ut allt från dina kablar och skivor!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Alltid lika kul att läsa om folk som tror att det är skillnad på koppar och koppar.
Extra kul är det med folk som köper kablar av guld för att det skulle vara bäst.
För övrigt får trådskaparen inte glömma att köpa en kabelavmagnetiserare (http://www.svalander.se/furutech/lpdemag.htm) och en skivkantssvarv (http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm) för att få ut allt från dina kablar och skivor!

Det där var något av det sämsta jag har läst. Sjyst pris på avmagnitiseraren med.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Bear89, nej, du ska ABSOLUT inte köpa kabeln som försäljaren försökte lura dig att köpa. Antingen fungerar kabeln eller så fungerar den inte: en hdmi-kabel kan omöjligt ge bättre bild, även om den så kostar tio gånger mer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Finns det 100Hz kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bear89
Har precis beställt en TV (Samsung LE40B650 - 40" LCD-TV) och är nybörjare på allt som har med hembio att göra.
Har fått hjälp med tv redan, nu ska jag bara hitta en kabel som klarar 1080p och är ca 5m lång. Kabeln ska sitta imellan datorn och tv:n med DVI->HDMI adapter.

Gick in idag på Expert i Oslo och frågade en som jobbar där vilken kabel jag skulle köpa. Han sa att jag måste ha en kabel som klarar 100hz och rekommenderade en monstercable som kostade 1600NOK, vilket är svindyrt! Jag vet att kvalitetskabel kostar mycket men det kändes lite väk mycket.

Nu till frågan. Måste jag verkligen ha en monstercable eller klarar tex. http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/bildekabler/argon_... jobbet lika bra? Även fast det inte står 100hz i produktsbeskrivningen...

Om du köper den kabeln, har jag en massa andra, inte alltför dyra, jättebra grejer till salu, som du bara måste ha. T.ex. har jag byggt om en vanlig mobiltelefon så att den, istället för mikrovågsstrålning, emitterar pur lycka. Du får den för ynka 2500 kr.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Alltid lika kul att läsa om folk som tror att det är skillnad på koppar och koppar.
Extra kul är det med folk som köper kablar av guld för att det skulle vara bäst.
För övrigt får trådskaparen inte glömma att köpa en kabelavmagnetiserare (http://www.svalander.se/furutech/lpdemag.htm) och en skivkantssvarv (http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm) för att få ut allt från dina kablar och skivor!

För ett analogt system kan kan dock kablar ha olika "värme" i ljudet beroende på kabel. Inte nödvändigtvis att du måste köpa kablar för 20 papp, men kan vara nyttigt att matcha kablarna med sådant ljud du vill uppnå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Alltid lika kul att läsa om folk som tror att det är skillnad på koppar och koppar.
Extra kul är det med folk som köper kablar av guld för att det skulle vara bäst.
För övrigt får trådskaparen inte glömma att köpa en kabelavmagnetiserare (http://www.svalander.se/furutech/lpdemag.htm) och en skivkantssvarv (http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm) för att få ut allt från dina kablar och skivor!

Jag mår illa av det där.
Hur kan en digitalt lagrad information på en plastskiva få ett "renare" ljud av att man avmagnetiserar skivan?

Hur kan digitalt lagrad information avläsas och få med mer information genom att man fräser en vinkel på skivans kant?

Antingen är det en 1:a eller en 0:a... Läser den mer än 150kb/s om kanten är avfasad? Blir 1:orna och 0:orna renare?

Jag hoppas sidan är ett skämt...

http://www.svalander.se/humla.htm

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar. Blir helt klar ingen monsterkabel för min del. Är som sagt nybörjare...

Ilja, du har PM ang. mobiltelefonen!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag mår illa av det där.
Hur kan en digitalt lagrad information på en plastskiva få ett "renare" ljud av att man avmagnetiserar skivan?

Hur kan digitalt lagrad information avläsas och få med mer information genom att man fräser en vinkel på skivans kant?

Antingen är det en 1:a eller en 0:a... Läser den mer än 150kb/s om kanten är avfasad? Blir 1:orna och 0:orna renare?

Jag hoppas sidan är ett skämt...

http://www.svalander.se/humla.htm

Det vore extremt lätt att testa både avmagnetiseraren och svarven genom att köra en skiva 10 gånger, sedan svarva kanten/avmagnetisera den för att köra skivan 10 gånger till. Sedan jämför man helt enkelt datan bit för bit.
Anledningen till att jag vill föra flera gånger är för att säkra mot läsfel.

Finns det inte dessutom en belöning för den som lyckas hörs skillnad mellan svindyra kablar och vanlig lampsladd i ett kontrollerat försök?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det vore extremt lätt att testa både avmagnetiseraren och svarven genom att köra en skiva 10 gånger, sedan svarva kanten/avmagnetisera den för att köra skivan 10 gånger till. Sedan jämför man helt enkelt datan bit för bit.
Anledningen till att jag vill föra flera gånger är för att säkra mot läsfel.

Finns det inte dessutom en belöning för den som lyckas hörs skillnad mellan svindyra kablar och vanlig lampsladd i ett kontrollerat försök?

http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-aud...

Visa signatur

weee!

Permalänk
Medlem

VA? VA ?!?!?! VA ?!?!?!?! ÄR HAN HELT VÄCK?! *blir sur* *blir glad det är soligt :P*

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Själv har jag märkt skillnaden på en koaxial kabel från Biltema till att köpa en ClickTronic - High Quality från Kjell & Co. Med Biltemas kabel var det en grynig bild, men med kabeln från Kjell en klart mycket bättre bild. Dock så var det nog mera yttre störningar som påverkade kabeln. Och sen är priset på ClickTronic - High Quality 119:-, så inge jätte dyr kabel.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
VA? VA ?!?!?! VA ?!?!?!?! ÄR HAN HELT VÄCK?! *blir sur* *blir glad det är soligt :P*

Kolla vidare på hans sida. Han är en riktig nötare. Har säkert blivit intresserad av vinyler, haft något bokstavskombination, rökt för mycket brass på sjuttitalet och fastnat i en HiFi-psykos. Det ska balanseras skivtalrik, tonarm, nåltryck, smörjas lager, gnugga rörhållare, svarvas kanter, borsta med kolfiberborstar, ha kablar för 900'000kr, byta ut potetiometrar mot fasta motstånd, osv, osv, osv. Riktig psykos alltså.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Braveheart
Själv har jag märkt skillnaden på en koaxial kabel från Biltema till att köpa en ClickTronic - High Quality från Kjell & Co. Med Biltemas kabel var det en grynig bild, men med kabeln från Kjell en klart mycket bättre bild. Dock så var det nog mera yttre störningar som påverkade kabeln. Och sen är priset på ClickTronic - High Quality 119:-, så inge jätte dyr kabel.

En koaxial? Som en vanlig antennkabel? Eller menar du komposit? som en vanlig gul phono-kontakt eller komponent? Som är flera "phono-kontakter" med olika färger.

För alla de överför en analog signal. Till viss del kan dålig kabel eller kabel med fel motstånd ge en sämre bild. Men med en digital signal så som HDMI så finns inget sämre bild. Det finns bild eller så finns det inte bild.
Lite som skillnaden mellan analog TV signal och digital. Förr med analoga signaler så kunde det löna sig att rikta antennen bättre, köpa bättre antenn och ha bra antennkablar. Då kunde man få en klarare bild och slippa skuggor m.m.
Idag så får man antingen en signal som man kan titta på eller så får man inte det. Visst köper du allt det allra billigaste så kommer allt möjligt att störa signalen och i HDMIs fall inte fungera. Men köper du normala produkter i normala prisklasser så fungerar det och signalen får inte mer "dynamik" bara för att sladden kostar 1500kr.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
En koaxial? Som en vanlig antennkabel? Eller menar du komposit? som en vanlig gul phono-kontakt eller komponent? Som är flera "phono-kontakter" med olika färger.

För alla de överför en analog signal. Till viss del kan dålig kabel eller kabel med fel motstånd ge en sämre bild. Men med en digital signal så som HDMI så finns inget sämre bild. Det finns bild eller så finns det inte bild.
Lite som skillnaden mellan analog TV signal och digital. Förr med analoga signaler så kunde det löna sig att rikta antennen bättre, köpa bättre antenn och ha bra antennkablar. Då kunde man få en klarare bild och slippa skuggor m.m.
Idag så får man antingen en signal som man kan titta på eller så får man inte det. Visst köper du allt det allra billigaste så kommer allt möjligt att störa signalen och i HDMIs fall inte fungera. Men köper du normala produkter i normala prisklasser så fungerar det och signalen får inte mer "dynamik" bara för att sladden kostar 1500kr.

Som en vanlig antennkabel.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Kolla vidare på hans sida. Han är en riktig nötare. Har säkert blivit intresserad av vinyler, haft något bokstavskombination, rökt för mycket brass på sjuttitalet och fastnat i en HiFi-psykos. Det ska balanseras skivtalrik, tonarm, nåltryck, smörjas lager, gnugga rörhållare, svarvas kanter, borsta med kolfiberborstar, ha kablar för 900'000kr, byta ut potetiometrar mot fasta motstånd, osv, osv, osv. Riktig psykos alltså.

Du radar upp många obetydliga saker, men att ha rätt nåltryck är viktigt, är det för löst kan nålen hoppa ur spåret och är det för tungt sliter du sönder skivan så småningom

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
För ett analogt system kan kan dock kablar ha olika "värme" i ljudet beroende på kabel. Inte nödvändigtvis att du måste köpa kablar för 20 papp, men kan vara nyttigt att matcha kablarna med sådant ljud du vill uppnå.

Utrustningen färgar väll ljudbilden, inte kablarna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast

Jag borde kunnat lista ut att det var den gode James Randi som låg bakom det.

Vidare finns det tydligen lägen då fel HDMI kan ge problem och det är om du har en gammal kabel som inte klarar bandbredden så du inte får igenom tillräckligt med data. När jag googlade lite så hittade jag en del tester som visade på denna effekt och det låter ju faktiskt vettigt till skillnad från att svarva skivor.

Mycket kul det där med att avmagnetisera kablar också. Han verkar inte vara medveten om att en kopparledare och en spänning ger magnetfält.
Sen vore det intressant att veta vad det skulle göra för skillnad att avmagnetisera en CD. Menar han att han får ett så kraftigt magnetfällt annars att lasern böjs så han får läsfel från skivan?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Köpte en 10m HDMI kabel hos kjell & co för 400:- som funkar aldeles utmärkt.
Sen är det väl så med digitala kabar, antingen har man bild eller så har man det inte... rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Du radar upp många obetydliga saker, men att ha rätt nåltryck är viktigt, är det för löst kan nålen hoppa ur spåret och är det för tungt sliter du sönder skivan så småningom

Absolut, det är faktiskt sämre både för nål och skiva med för lågt nåltryck än för högt. Har man för högt så börjar det dista på vissa frekvenser. Men det är bara helheten som blir så insnöad, och hetsen att ha exakt rätt nåltryck förstärker det bara. Det är nog inte så stor skillnad mellan 1,3g och 1,5g som han/de får det att låta

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Kolla vidare på hans sida. Han är en riktig nötare. Har säkert blivit intresserad av vinyler, haft något bokstavskombination, rökt för mycket brass på sjuttitalet och fastnat i en HiFi-psykos. Det ska balanseras skivtalrik, tonarm, nåltryck, smörjas lager, gnugga rörhållare, svarvas kanter, borsta med kolfiberborstar, ha kablar för 900'000kr, byta ut potetiometrar mot fasta motstånd, osv, osv, osv. Riktig psykos alltså.

Låter som en väldigt mysig psykos att ha ändå

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |