Koppla riktiga hifi-högtalare.

Permalänk
Medlem

Koppla riktiga hifi-högtalare.

Jag fick nyligen tag på ett par riktiga nördhögtalare av märket Canton(Ergo SC-L), och är nu rädd för att koppla fel så jag förstör dem på något sätt. Det finns fyra ingångar i dem, två för mid/high och två för bass. Så här ser det ut:

Det ser ju onekligen ut som att båda plus till plus och minus till minus är byglade. Så, hur ska jag koppla?

Extrafråga: Hur pass kraftig förstärkare bör jag ha? Jag kommer inte dunka på som en tok med dem, men jag vill ju inte att de ska ta skada av att jag spelar med en för klen stärkare.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Koppla bara en tåt till vänster och en till höger, en till rött och en till svart, en tåt till pluss och en till minus. Om du tar de övre eller undre ska inte spela någon roll.

Det där går säkert att spela på med en förstärkare på några watt, spela bara inte högre än att det låter "bra"
Körtde länge med en förstärkare på 45W och den driver det mesta, dock inte till disko nivåer

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Har man inte fler kontakter för att man ska kunna fiffla med Ohm:en?
Så att man får samma Ohm som förstärkaren?
Vet inte om d är så viktigt till hemma system, men i bilar vet ja att man ska ha samma Ohm på högtalare o förstärkare för att inte skada grejerna,

Nån som kan förklara mer?

Stämmer EJ bara att ignorera!!

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Den högtalaren har möjlighet till "Bi amp" därför ser det ut som det gör.
Vad bi amp är orkar jag inte förklara, och dom förstärkare som stödjer bi amp kostar en del.
Så koppla plus till röd och minus till svart och låt byglarna sitta kvar så blir det nog bra.

Permalänk
Medlem

*edit*

Baxer19 hann före.

Permalänk
Medlem

Edit: Sist!

Separat bas och mid/high brukar man ha för att kunna koppla dessa till olika förstärkare så högfrekvensen inte påverkas när det ska spelas effektkrävande bas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_speed
Har man inte fler kontakter för att man ska kunna fiffla med Ohm:en?
Så att man får samma Ohm som förstärkaren?
Vet inte om d är så viktigt till hemma system, men i bilar vet ja att man ska ha samma Ohm på högtalare o förstärkare för att inte skada grejerna,

Nån som kan förklara mer?

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_speed
Har man inte fler kontakter för att man ska kunna fiffla med Ohm:en?
Så att man får samma Ohm som förstärkaren?
Vet inte om d är så viktigt till hemma system, men i bilar vet ja att man ska ha samma Ohm på högtalare o förstärkare för att inte skada grejerna,

Nån som kan förklara mer?

Nej, i det här fallet har det inget med belastningen eller "Ohmen" som du kallar det att göra.

De dubbla kontakterna är för att man skall kunna köra med något som kallas "Bi-Amping". För att kunna göra det måste du ta bort blecken som föbinder kontakterna, sen driver du respektive kontaktpar med varsin separat förstärkare. Extrema HiFi-konnäsörer brukar göra så för att de kanske har en förstärkare som har helt överlägsen basåtergivning, och en annan med otroligt luftig diskant.

Då får de driva varsitt element. Har du bara en förstärkare låter du naturligtvis blecket sitta kvar och som tidigare sagts behöver du bara ansluta till det ena paret kontakter.

Ett ytterligare alternativ är de som har lite dyrare hemmabioförstärkare med flera riktiga slutsteg i, då kan du återigen ta bort blecken och låta varsitt av hemmabioförstärkarens slutsteg driva respektive element. Det brukar finnas som alternativ i menyerna på dessa förstärkare att ställa in just "Bi-Amping". På det sättet får du ut högre effekt ur försärkaren, och kan spela högre utan att det låter illa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

okej då har man lärt sig nått nytt och ska inte "lura" andra med de jag skrev xD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Däremot så ska man inte koppla in högtalare som har lägre impedans(ohm) än vad förstärkaren är specad till. Kör du tex 4 omhs högtalare till en 8-16 omhs förstärkare så är det risk för att förstärkaren blir överbelastad och går sönder.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Däremot så ska man inte koppla in högtalare som har lägre impdans(ohm) än vad förstärkaren är specad till. Kör du tex 4 omhs högtalare till en 8-16 omhs förstärkare så so finns det stor risk att förstärkaren blir överbelastad och kan gå sönder.

Så sant, eftersom lägre "Ohm" kräver mer effekt -> förstärkaren går varmare -> om den är specad för 8-16 Ohm har den inte kylning dimensionerad för detta -> Poff!

Förstärkare som klarar 4 Ohms last, och last som dippar ännu lägre, är av förklarliga skäl en hel del dyrare eftersom de behöver såväl kraftigare kylning, som större nätdel och kraftigare kretskortsbanor och förmodligen även större kondensatorer i nätdelen. Även om de använder exakt likadana slutstegstransistorer, och har samma effekt vid 8 Ohm.

Låga ohm kostar mycket deg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Så sant, eftersom lägre "Ohm" kräver mer effekt -> förstärkaren går varmare -> om den är specad för 8-16 Ohm har den inte kylning dimensionerad för detta -> Poff!

Förstärkare som klarar 4 Ohms last, och last som dippar ännu lägre, är av förklarliga skäl en hel del dyrare eftersom de behöver såväl kraftigare kylning, som större nätdel och kraftigare kretskortsbanor och förmodligen även större kondensatorer i nätdelen. Även om de använder exakt likadana slutstegstransistorer, och har samma effekt vid 8 Ohm.

Låga ohm kostar mycket deg.

Nästan
Lägre Ohm kräver mer ström för samma effekt, mer ström högre belastning på förstärkaren.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Som ni kanske såg så står det att impedansen(ohmtalet) är 4...8 Ohm. Betyder detta att jag kan köra dem på en förstärkare som är speccad på 8 Ohm?

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Som ni kanske såg så står det att impedansen(ohmtalet) är 4...8 Ohm. Betyder detta att jag kan köra dem på en förstärkare som är speccad på 8 Ohm?

Det fungerar absolut, men du måste kanske vara försiktig med att spela riktigt högt och riktigt länge. Men det gäller egentligen alla högtalar/förstärkarkombos. Tumregeln är att så länge det inte låter orent på något sätt dvs skrikig diskant eller bluddrig bas osv så brukar det vara lugnt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag måste tacka er enormt mycket för att ni gör detta forum till vad det är. Jag uppskattar verkligen allas hjälp och intresse. Tack, tack och 998 till.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

jag har själv rc-l som nog e storebror till dina..
fantastiska med rätt kringutrustning mina kan låta änu bättre än dom gör även om jag har bra stärkare/DAC.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...