Permalänk
Medlem

Jag såg UFO:n ikväll

Jag ska börja med att klargöra att jag varken såg flygande tefat eller gröna små gubbar, utan oidentifierade flygande objekt.

Jag var ute på en sen kvällspromenad och tittade upp mot stjärnhimlen, då jag lade märke till en ovanligt starkt lysande stjärna vid konstellationen Cassiopeja där den inte hörde hemma. Jag tänkte att det förmodligen var en planet, men jag trodde bara inte att man kunde se några planeter så högt uppe på himlavalvet. Medan jag tittar på den minskar dess ljus i intensitet och sedan börjar den röra sig i nordlig riktning. Samtidigt märker jag två andra ljuspunkter, i närheten av den första, som börjar röra sig i motsatt riktning. Dessa två håller konstant avstånd till varandra. Jag försöker följa objekten med blicken, men de lyser allt svagare och jag tappar dem snart ur sikte.

Vad kan dessa objekt ha varit? Det enda jag kan tänka mig är att de var satelliter.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det var nog iridium-satelliter (iridium flares).
Vid optimala förhållanden så lyser dom ofta tom lika starkt som månen.

Vill du se sådana igen?
Knappa in din position på heavens above och gå ut i natten och titta.

Permalänk
Medlem

Tack för den adressen, Merrick. Här ska skådas satelliter!

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Nu på hösten är stjärnhimlen som finast, mycket stjärnfall, satelliter som syns.
Man ser "vintergatan" , ljusare partiet stjärnor.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Nu på hösten är stjärnhimlen som finast, mycket stjärnfall, satelliter som syns.
Man ser "vintergatan" , ljusare partiet stjärnor.

Jepp, allra bäst när månen är i nedan så att ljuset från den inte slår ut de svagare objekten. Sedan kilar man ut till något ställe med så lite markbelysning som möjligt och bara drömmer sig bort för en stund. Svårt att inte bli överväldigad om man gör lite grova beräkningar ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8