SSD (intel) uppgraderings funderingar...

Permalänk
Medlem

SSD (intel) uppgraderings funderingar...

Hej alla. Jag har fått i uppgift att piffa upp tolv små rätt sega och gamla kontorsdatorer och jag tänkte att jag helt enkelt skulle mata dem med SSD:er för operativsystemet (Xp och Vista).

Jag hade tänkt mig att trycka in intel SSD:er i dem men vill komma undan så billigt som möjligt.
Jag har läst på, på de dedikerade SSD trådarna men hittar inte den infon jag söker så jag frågar här i stället.

Jag har tittat på den nya 40Gbs Intel X25-V G2, dock är alla testar jag läser baserade på Intel X25-M G2. Vad är skillnaden, vad står M respektive V för?

Är Intel X25-V G2 ok jämfört med M modellerna samt jämfört med alla andra billiga SSD:er där ute?

SSD:erna jag kollar på är alltså dessa:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=687071&hbx_...
http://www.pricerunner.se/pl/36-2561976/Haerddiskar/Intel-X25...

Två till funderingar när jag ändå håller på.

2. Hur gör man i Vista och XP om man vill flytta skrivbordet/skrivborden så att de lagras på D: i en lämplig mapp i stället för t.ex: C:\Documents and Settings\Default User\ Desktop

3. Hur funkar SSD:er och IDE? Alltså två av datorerna är rätt ok processor och ramminnes mässigt men de saknar SATA. Finns det någon billig och lämplig konverterare från SATA till IDE och hur funkar det isf med en SSD, är det helt bortkastade pengar och ansträngningar eller ger det fortfarande en välbehövlig bost för OS:et?

Tack så väldigt mycket för eventuell råd och hjälp.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

V=Value, M=Mainstream eller nåt sånt

2. XP: http://support.microsoft.com/kb/310147
3: Visst finns det konverterare, t. ex. på Kjell för en dryg hundring. Vilka prestanda du får ut av det har jag inte en susning om

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

1.

Skillnaden mellan -M och -V är att -M har 10 kanaler till flasminnet, -V har 5 kanaler. I praktiken innebär det lägre läs- och skrivhastighet för stora filer. Kontrollern är dock densamma så de har båda väldigt bra prestanda för små (systemrelaterade) filer.

Kingston SSDNow V 40 GB är en "rebranded" ("ommärkt") X25-V, det finns en hel del reviews på den, t.ex...

http://www.legitreviews.com/article/1111/1/

Kingston-disken är lite billigare än den med Intel-logotyp men det är riktigt dålig tillgång på dem och det sägs att Kingston håller på att fasa ut den pga dålig tillgång från Intel (Intels enheter däremot tycks det vara god tillgång på enligt prisjakt.nu, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=522086).

2.

I XP skulle jag rekommendera TweakUI från Microsoft (http://windowsxp.mvps.org/tweakui.htm). Installera och TweakUI går att komma åt i Kontrollpanelen, tabben "My Computer" låter dig ställa in sökväg till skrivbordet, du vill kanske oxå flytta My Documents/My Pictures/etc.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har sett någon review eller har några som helst specs när det gäller Intels x25-v g2 40 GB?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Är det någon som har sett någon review eller har några som helst specs när det gäller Intels x25-v g2 40 GB?

Your friend, Google will be.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga. Köpt mig en 80 g ssd disk som jag ska ha operativ systemet på, vilket tar några gig. Hur gör jag sen? Borde jag uttnyttja mina 80 gig? Hur mycket arbetsutrymme behöver OSet? Ja menar med tanke på att som jag förstått det, det inte är samma teknik och man behöver defraga etc.

Om jag nu utöver OSet kan använda X av mina 80 g till annat, borde jag installera de spel/program som jag använder mest där?

Dvs förutom OSet hur mycket ska man trycka in på 80 gigarna(när man har en vanlig mekanisk 1tb disk)

Permalänk
Medlem

Det är väl rekommenderat att som minst ha 15% ledigt iaf.

Växlingsfilen brukar gå att lägga på en annan hårddisk utan prestandaförlust så där tjänar du några GB med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Your friend, Google will be.

Om du hittar något på google när det gäller specs eller reviews om denna disk så är du fan inte dålig, för jag höll på en halvtimme utan resultat innan jag skrev detta på swec.

Kolla google själv om det finns innan du gör det vanliga "google-sweclockers-utlåtandet"

Kan för övrigt säga att när vi talar om oegentligheter när det gäller hyffs mot folk som undrar saker så är irc-kanalen den sämsta någonsin.. Uselt bemötande och kunniga personer som är för stolta för att kunna svara på en fråga, utan måste dra ut på det till det yttersta.. Jaja, nu var det sagt iaf

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Om du hittar något på google när det gäller specs eller reviews om denna disk så är du fan inte dålig, för jag höll på en halvtimme utan resultat innan jag skrev detta på swec.

Kolla google själv om det finns innan du gör det vanliga "google-sweclockers-utlåtandet"

Kan för övrigt säga att när vi talar om oegentligheter när det gäller hyffs mot folk som undrar saker så är irc-kanalen den sämsta någonsin.. Uselt bemötande och kunniga personer som är för stolta för att kunna svara på en fråga, utan måste dra ut på det till det yttersta.. Jaja, nu var det sagt iaf

Hade du sökt på sweclockers så hade du nog sett att det är exakt samma disk som Kingston använder :). Reviews på den finns det massor av.

Edit: förövrigt står det längre upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akiira
Hade du sökt på sweclockers så hade du nog sett att det är exakt samma disk som Kingston använder :). Reviews på den finns det massor av.

Edit: förövrigt står det längre upp.

Precis, har också läst att det är samma disk, då vill man ju ändå gärna veta om det skiljer något i prestanda, man vill ju ha motiverat varför intel-disken ligger dyrare i pris om det är samma disk som kingstonen som är/var billigare?

Och reviews på INTEL X25-V G2 fanns det verkligen inga av när jag skrev förra meddelandet, jag vet inte hur det är nu...

Men som du säger, det finns en massa på kingstondisken, men det är fortfarande två olika produkter med samma prestanda, men man vill ju ha det konfirmerat att de presterar lika om du förstår.

Så NEJ, det fanns inga reviews på inteldisken då när jag skrev inlägget.. det fanns bara på kingstondisken.

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Precis, har också läst att det är samma disk, då vill man ju ändå gärna veta om det skiljer något i prestanda, man vill ju ha motiverat varför intel-disken ligger dyrare i pris om det är samma disk som kingstonen som är/var billigare?

Och reviews på INTEL X25-V G2 fanns det verkligen inga av när jag skrev förra meddelandet, jag vet inte hur det är nu...

Men som du säger, det finns en massa på kingstondisken, men det är fortfarande två olika produkter med samma prestanda, men man vill ju ha det konfirmerat att de presterar lika om du förstår.

Så NEJ, det fanns inga reviews på inteldisken då när jag skrev inlägget.. det fanns bara på kingstondisken.

La upp lite prestandatester på Intel X25-V 40GB häromdan i denna tråd.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+