Apple tar ut marginalerna med Ipad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Multitasking lär komma till iPhone och iPad såsmåningom, apple jobbar ganska hårt för att förbättra OS:et i deras mobila enheter och multitasking lär vara en av grejerna dom jobbar på!

Dessutom, vad menar du med egen programvara? Visst du kan inte installera OS X program eller Windowsprogram men finns ju över 80´000 program till iPad:en som lär förvandla den till det man vill att den ska göra!

och enbart 2000 av alla program som finns i appstore är användbara eller används av någon, kul att hitta dessa användbara apps xD

källa: Prylportalen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Inte konstigt. Ingen revolutionerande teknologi i den direkt. Folk förväntade oled skärm etc.

Eller teknik, som är den korrekta översättningen av technology.

Du kanske trodde att den innehöll en hel utbildningsenhet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Förstår inte problemet med detta? Det är mer av en kvalitetskontroll än en begränsning!

För små skitapplikationer kanske, men minns du att det tog ett bra tag innan t.ex. spotify godkändes? Även programvara från google har fått väldigt svårt att ta sig in, eftersom apple har den fulla rätten att censurera och porta appar som kommer från konkurrenter i andra branscher, eller som de av moraliska eller andra skäl inte vill ha med.

Permalänk
Medlem

Det är beklagligt att se hur en del idiotförklarar konsumenter som köper Apples produkter med lättvindiga påståenden.

Att det går så pass bra för Apple som det gör är ju knappast någon slump; de tar fram produkter som tilltalar folk. Om de inte gjorde det skulle de knappast uppvisa sådana resultat som de faktiskt gör.

Nu är ju världen sådan att det finns valmöjligheter, tack och lov! Och gillar man inte en produkt så finns det säkert en annan som man gillar. Men att påstå att folk köper Apples produkter slaviskt är både infantilt och imbecillt. Visst finns det säkert en och annan fan-boy som gör det, precis som i de vanligt förekommande ATi vs nVidia-diskussioner som ofta förekommer i forumet, men flertalet konsumenter köper produkterna därför att de uppskattar den smidighet och enkelhet som är förknippade med dem.

Ständigt och jämt ser man kommentarer om produkter från Apple av personer som av allt att döma inte har, eller vill ha, någon erfarenhet av produkterna -skälen till detta är i många fall missriktad och ogrundad aversion, precis som i många diskussioner om Microsoft.

Uppenbarligen har en del svårt att förstå vad det är för slags produkt som lanseras här och det är ju bara att beklaga, men med mycket stor sannolikhet kommer iPad att bli en hejdundrande framgång. Av de jag talat med kommer en mycket stor andel att skaffa en då den fyller en funktion som de inte direkt har saknat, men nu inser att de mer än gärna vill ha den till; i soffan, i köket, vid frukostbordet, på resan, osv. Dessutom med den enkelhet som Apple vanligen levererar. Dina inköp av multimedia är samlade till ett enda ställe, på ett enkelt okomplicerat sätt. Handhavandet av iPaden är så enkelt och uppenbart och just enkelheten är det starkaste argumentet i mångas önskan av att köpa produkten. Man lägger ifrån sig den som en bok vid köksbordet eller på soffbordet. Den tar ingen plats som en bärbar gör, man håller den i handen som med en tidning eller en bok.

Vill man ha något annat så finns det många andra alternativ och ni ska se att det under 2010 kommer att vräkas ut alternativ från allsköns tillverkare. Köp det ni känner att ni vill köpa, men öppna ögonen vad gäller iPad och inse vad det är den är till för och varför den tilltalar köpare.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Väldigt många raketforskare här idag

iPad kommer säljas, speciellt i USA.
Sen att den ska köpas av finniga CS-nördar tror jag inte Apple räknat med ändå.. Men någon lite här och var kanske.
Apple kanske inte ens vill att ni ska köpa, därav irriterar er med saknat stöd för flash

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är enorm stora kanter på ipaden?
http://images.apple.com/ipad/gallery/images/hardware-01-20100...

Permalänk
Medlem

Är läskigt att läsa i denna tråd hur pass anti-Apple det har blivit. Är det nya inne-grejjen? Som det brukade vara att hata MS.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Är det bara jag som tycker att det är enorm stora kanter på ipaden?
http://images.apple.com/ipad/gallery/images/hardware-01-20100...

Jag har förstått det som att de måste vara såpass stora för att användaren inte oavsiktligt ska komma åt touchskärmen när denne håller i plattan.

Permalänk
Medlem

Bull

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Skiten kommer säljas för att det är apple. O andra sidan ju fler apple folk det finns desto fler personer man kan driva med och skratta åt. Inget ont som inte för med sig ngt bra.

Jag har ett par Macar och iPods etc men jag känner att jag nog inte borde skratta åt dig i din fruktlösa grotta. Det skulle nog känns som att skratta åt en neandertalare som klagar på att det inte finns plats i en Armanikonstym för flintasten och fnöske

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Apples mediaspelare -> låst till iTunes, låst till ett konto i taget, låst till en dator i taget.

Skillat, nu ska vi se hur många fel du lyckades med i ett inlägg:
FAIL! Du kan använda flera konton på en iPod touch t.ex. för att ladda ner program och spel som flera har köpt till samma device och även musik. Jag synkar även min iPhone med både hemdatorn och kontorsdatorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Musik som ringsignaler, endast om de köpt från iTunes.

FAIL! Jag har inte köpt en enda av ringsignalerna på min iPhone, endast döpt om dem från .aac till .m4r så funkar det hur bra som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Apple gör snygga prylar men de har även stora brister och är ett riktigt vidrigt företag. Konstigt att de inte får någon större kritik. Nu ryktas det dessutom att dom i smyg utan förvarning kan radera musik, filmer och filer på iPad.

FAIL! Ett vidrigt effektivt företag som har de mest nöjda användarna av alla PCtillverkare. Att du sedan väljer att tro på ett så befängt rykte säger en hel del om dig och din inställning till Apple.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Funderade på deras 24" skärm tills jag såg att den har specialkontakter som typ bara deras senaste bärbara har. Skiten har inte ens standardkontakter.

FAIL! En Apple 24" skärm har EN kontakt som inte är standard. Mini Displayport - en öppen standard som används t.ex. även av AMD. USB - Det är en standard även om jag förstår att du helst vill ha parallellport.

Sammanfattningsvis: ska du posta ett så kaxigt inlägg får du se till att ha rätt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Det verkar inte som att frakten är medräknad, det påverkar ju slutpriset till kund..

Handlar du över 1200kr i Applestore så är det gratis frakt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Bara en riktigt hårdtroende MacTaliban kan få för sig att slösa pengar på en dylik skapelse.

Ska bli kul att se hur många "hårdtroende Mactalibaner" det finns om några år. Jag gissar att antalet kommer att öka lika snabbt som det gjorde med iPod så det blir ganska många miljoner.
Dessutom är det inte speciellt mycket pengar för oss "Mactalibaner", vi tjänar ganska bra
(http://news.cnet.com/2100-1040-943519.html)

Efter att ha läst igenom kommentarerna i den här tråden så känner jag mig jäkligt bra, tack!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Med Ipad och flashlight-appen så får man ju i alla fall en innovativ och designmässigt fräck taklampa

Lär nog bli en succe bland den rika demografin, men lär ju inte bli en storsäljare i övrigt, som iphone/touch, med en prissättning på 8-9 tusen eller mer för en acceptabel variant med 64GB minne. Som Jobs påpekade så ska den fungera som en mellanväg mellan bärbar dator och mobil (lite osäker på det sistnämnda dock). Med detta i åtanke hade det därmed varit trevligt om de hade implementerat lite fördelar ur det övre segmentet och inte enbart lagt koncentrationen på anpassning áv nuvarande ipod touch system till ett med större skärm och kraftfullare processor.

Som ägare av iphone finns det ju många grejer man stör sig på och då menar jag inte multitasking, utan alla övriga begränsningar gällande främst itunes synkronisering och multimedia. Ipad, som ett mellanting, borde frångå de begränsningar som Itunes medför, gällande hantering av enhetens innehåll, och framföra en alternativ väg som tillåter användare att lägga upp bilder, dokument, video och musik oavsett vilken dator de kopplar upp sig mot, via ex ett snyggt designat drag and drop system. Med multimedia syftar jag inte enbart på flash-stöd, utan även möjlighet att kunna lägga in och se på video i andra format än apples egna quicktime, som ex xvid, divx etc.

Nu finns det visserligen 80 tusen eller mer apps, något som apple gärna skryter med, som kan förbättra systemet, men i verkligheten är det inte många av dessa som verkligen är användbara. Majoriteten är i sanningens namn skräp, ex 50 versioner av flashlight som visar en vit bakgrund, samt spel och de riktigt bra sakerna som man vill se kommer oftast inte igenom apples kontroller, som ex coreplayer.

Men visst sänker de priset till 3000 kr för 64GB varianten, som i sig inte kostar mycket mer produktionsmässigt än 16GB versionen, så kanske det kan vara värt ett köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Visst, en rolig sak att ha. Men skulle inte köpt en. Det är typ en förstorad iPod Touch / iPhone + lite extra saker.

Tror inte det blir en storsäljare i Sverige iaf, blir kanske det i USA dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Är läskigt att läsa i denna tråd hur pass anti-Apple det har blivit. Är det nya inne-grejjen? Som det brukade vara att hata MS.

Detta är ett nördforum. Apple säljer anti-nörd-prylar.

Permalänk
Medlem

Väntar på iPad 2, fram tills dess håller jag mig till bärbara datorer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Den kommer inte bli lika stor succé som iPhone men lär bli populärare än MacBook Air

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Detta är ett nördforum. Apple säljer anti-nörd-prylar.

Håller inte riktigt med där. Man kan nörda sig mycket med Apples grejor. Mac OS X är ju Unix med allt vad det innebär. Mitt intryck är att den moderna Apple-nörden har ganska goda kunskaper i mjukvara och operativsystem (även andra än Apples). Men datorn i sig är nog inte lika mycket ett självändamål som för den klassiska PC-nörden, utan det är som sagt mer mjukvara som är fokus. På Sweclockers känns det som det är mer hårdvara och prestanda som är grejen. Och så spel förstås. Inget ont om detta - gillar också att spela.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Så... en iPhone i XL storlek som inte går att ringa med...

Bara en riktigt hårdtroende MacTaliban kan få för sig att slösa pengar på en dylik skapelse.

Apple skulle antagligen skulle kunna sälja skit (bokstavligt talat) om de rundade av kanterna lite extra, målade skiten rosa och klistrade dit en bild på ett äpple. Kalla sedan styggelsen iPoop och de förvirrade sektmedlemmarna köar i 2 veckor för att få köpa en.

Jo, för anti-sekten som du är med i verkar ju ha det mycket roligare. =/
Vilken insikt!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Re: Bull

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Handlar du över 1200kr i Applestore så är det gratis frakt.

Det var inte den frakten jag syftade på.
Jag syftade på frakten från ex kina (eller var tusan dom tillverkar grejerna någonstans) till leverantör.
Inte den tillkomna fraktkostnaden via dhl, posten etc.

Själv tycker jag att iPad är en ganska överflödig produkt då jag redan äger en iPhone 3GS.
Produkten får mig att tänka på Bill Gates kommentar om storlekar på skärmar etc i denna intervju:
http://www.youtube.com/watch?v=_5Z7eal4uXI

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sedde
...Det är typ en förstorad iPod Touch / iPhone + lite extra saker...

Ja, kan det bli bättre än så?

Rätt kasst att man inte kan multitaska på'n bara.

Första testet här!

http://www.youtube.com/watch?v=zw8P3S-mFsU

Permalänk
Avstängd

Wow, en fotoram med lite krimskrams... ursäkta, vissa fotoramar klarar av att visa bilder OCH spela upp musik

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Är läskigt att läsa i denna tråd hur pass anti-Apple det har blivit. Är det nya inne-grejjen? Som det brukade vara att hata MS.

Folk hatar MS också, men att fila på macanvändare är ganska tacksamt, för de tar väldigt illa upp för minsta lilla sak Själv tycker jag det är rätt kul att se pajkastardebatten som pågår här, fattas bara en påse popcorn så är kvällen komplett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Wow, en fotoram med lite krimskrams... ursäkta, vissa fotoramar klarar av att visa bilder OCH spela upp musik

Klarar även iPad

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Hade större förväntningar när jag läste om ipad för första gången. Men skulle nog hellre gå på en tablet-pc än det där.

Men kan ju hålla med om att apple verkligen lyckas med sina designer på sina prylar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en Iphone 3GS och älskar den! Men där tar min kärlek till mac/apple slut...

Permalänk
Medlem

den funkar väl som vilken netbook som helst? förutom att den är snyggare och med annorlunda funktionaliteter samt betydligt mindre av de bra funktioner som en netbook har.

499 dollar för en sådan känns lite i överkant.. det är liksom 3600:- ..men runt 2500:- och med lite förbättrigar på manicken så kanske man hade gjort en deal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Är läskigt att läsa i denna tråd hur pass anti-Apple det har blivit. Är det nya inne-grejjen? Som det brukade vara att hata MS.

Det finns ganska goda anledningar att vara skeptisk till Apple, till stor utsträckning som det finns goda anledningar att vara skeptisk till MS. Bara det att Apple såklart är flera gånger värre. Folk klagar på att MS får "lock-in", apples hela filosofi går ut på "lock-in", det skall vara jobbigt att använda icke-apple mjukvara eller produkter, så om du skaffar en Ipod måste du lyckas knäcka hur fasen Itunes interagerar med den för att skriva ett program som synkar den. Osv. Apple är inte direkt det företaget man skulle vilja se i en monopol liknande situation, det vore ganska fruktansvärt.

Likaså är folk skeptiska till IPad för den är för de flesta datorintresserade ganska skit. Lite som att folk tycker om att gnälla på Lasse Berghagen, fast än han är jättepopular ibland äldre människor. Eller sådana där telefoner med endasst ring funktioner och extra stora knappar. Det är väl trevligt att det finns, men om det var Apple nya Iphone modell, inte konstigt att många här skulle vara ganska besvikna, oavsett hur väl det skulle sälja. Bara Apple-droids som försöker försvara kritik med "its not FOR you!", nej jag vet att den inte är till för mig, det är därför jag tycker den är dålig.

Permalänk

iPhone är den snabbaste, mest responsiva, mest innovativa och ultimat bästa mobilen jag provat. Har provat allt från flera SE, Nokia, HTC (Touch HD, Diamond) till Samsung och LG, och ingen mobil kommer i närheten av samma respons, stabilitet, enkelhet och genialitet.

Macbook Pro med tillhörande Snow Leopard är den mest lättarbetade, bekväma, och ja, snygga dator jag använt. Har provat en hel myriad av bärbara PC's och ingen kommer i närheten av Macbook Pro när det gäller styrplattans respons och smidigheten med Exposé när man jobbar med flera applikationer samtidigt.

Därför tror jag att historien bara upprepar sig själv. När iPhone kom så klagade alla på allt, och se vart vi är nu. De tar sakta men säkert över smartphone-marknaden. Samma sak kan mycket väl hända med iPad. Om inte första generationen leder till en explosionsartat popularitet för tablets så kommer andra eller tredje att göra det.

Apple som bolag har gjort helt sinnessjuka vinstökningar på senare år. Allt de tar i blir till guld. Jag kan dock erkänna att jag håller viss skepsis mot just iPad, men jag tänker inte säga något mer förräns jag dragit förbi ett Macotek och testat en.

Dessa grafer tycker jag säger en del:

Ps. Kan erkänna att jag själv var anti-allt-som-har-att-göra-med-apple för ett par år sen. Bygger även fortfarande mina stationära PCs själv. Men när det gäller laptops ändrades allt när jag provade Macbook Pro första gången

Permalänk

Meh.

Vad hårdvaran kostar att tillverka är helt ointressant. Hårdvaran bara finns där, det är mjukvaran man använder. Och den tar ju ingen tid att bygga, ett vettigt program fräser man ur sig på en kafferast...
Sen finns det många andra bitar som man vill få täckning för också.

iPaden kommer bli stor. Inte bland människor som finner frihet i att leka i terminalen (vad hände med hålkorten?), utan bland vanliga användare.
Det femte vanligaste sökordet på Google är Google. Folk loggar in på Facebook genom att googla sig fram.
Alla som någon gång har hjälpt en närstående att installera ett program, hitta en fil eller dylika uppgifter vet att det här kommer lyckas. En dator som gör allt det man vill göra, fast utan att vara skrämmande.

Och prata inte om inlåsning. Ni har ingen aning om vad det innebär!
Klagomålen på Apples system är bara luft, det man missar på en punkt tar man igen på en annan. Oavsett system gäller detta. Det finns exempelvis nackdelar med iPodens musiköverföring, precis som det finns nackdelar med överföring via Explorer.exe.
Mjukvara som inte går att flytta mellan olika plattformar. Vad är problemet?

Nej, vill man se på en riktig inlåsning ska man se på bildsorteringsprogram á la Lightroom.
Om man en gång har bestämt sig för ett program kan man inte byta. Inte utan att antingen tappa alla redigeringar eller göra de permanenta (och då tappar man själva grundtanken med programmet).
Här rör det sig inte om en liten summa pengar som det gör om man tappar sitt musikbibliotek. Här rör det sig om enorma högar med tid. Mitt lilla bibliotek kan jag uppskatta har tagit mig minst 300 timmar att redigera ihop (oerhört snällt räknat).
Dock är det väl upp till var och en att värdera sin tid. Min är då inte gratis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Klarar även iPad

Så den har multitasking (stavning?) ändå?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Apple är sämst,fulast och dyrast så det är inte direkt svårt att ogilla dom.

Permalänk
Medlem

Brorsan vart lurad att köpa en iPod, snacka om inlåst skitprodukt. Du måste använda If*uckyou (aka iTunes), måste laddas via dator, installerar all Apples övriga programvara så fort 1 av deras produkter (iTunes) uppdateras som standard m.m.
Apple erbjuder dyra produkter med låg prestanda, till de som tror de är "coola" för att de flashar med attd e gjort ett korkat köp. Inte på 1 marknad kan apple erbjuda en bättre produkt till samma pris än konkurrenterna, eller ens en likvärdig proodukt. Apple betyder alltid dyr produkt med dålig prestanda, som dessutom är mer inlåst än björnligan, men då den sista idioten inte är född ännu (apples motto) så köper ju vissa deras produkter iaf. Tur att hemsidor som prisjakt, pricerunner m.fl. kan hjälpa dessa vilsna individer att inse att de kan få mer för sina pengar så länge de unddivker det maskätna äpplet.
Att iPad är en överprissatt skirprodukt som saknar vettiga användningsområden, är inlåst och långt dyrare med sämre prestanda än konkurrenterna är ytterligare ett bevis på att det är en äkta Apple. Apple, we f*ck you good...