Problem med min router - vissa sidor går segt

Permalänk

Problem med min router - vissa sidor går segt

Hej!

Sitter med ett F(T)elia ADSL 24/3 eller vad det nu är och följande hårdvara mot nätet.

Modem: ZyXEL P-660H-D1 Tripple Play Modem.
Router: Netgear N150 Wireless Router WNR1000.

Dator 1: Stationär, ansluten men CAT5 kabel in i routern (FAST LAN IP) DHCP hos Telia mot internet.
Dator 2: HP Laptop trådlös koppling mot routern (FAST LAN IP) DHCP hos Telia mot internet.

Nu till problemet, Internet är så segt, eller vissa "delar" av internet...

Att surfa vanligt med som att läsa nyheter, bloggs, facebook etc etc... funkar utan problem, men, så fort man ska logga in på ett mail, facebook konto, forum, bank eller vad det nu må vara så slutar det funka.
Speciellt segt blir det när någon form av SSL kryptering används på internetsidor som banker mm. Det funkar att ladda sidorna 1ggr av 10 försök. MYCKET frustrerande. Den liksom tuggar på sidan, verkar hitta den men sen händer inget och efter ett tag verkar den tappa kontakten till sidan och man måste försöka igen och igen och igen och igen...
Blir galen på detta!!! Har inte kunna läsa mailen på... länge...

Det som gör det lite mer konstigt är att den datorn som går trådlöst via routern verkar inte ha samma problem (även om den har problem) som den stationära datorn med kabel in i routern.
Tankning hem/upp från/till internet kommer upp i full hastighet, dock kan det ta lite tid innan den hittar vägen ut verkar det som... Kan inte förklara bättre.
Kan det vara min router som är för "enkel" för normalt behov idag?

Kommer flytta till 100/100mbit i maj så kanske en ny skulle vara på sin plats. I så fall måste jag ha en som klarar av flera VPN Pass Through Connections. Helst gb hastighet på LAN hemma mm.

Har ni förslag, länkar eller hjälp på mitt problem så tipsa gärna.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

WNR3700 och nya Air Port Extreme har fått bra betyg för hastigheter.

Ska du ynyttja 100/100 helt ut får du dock titta på att bygga en egen router med mini ITX plattform och M0n0wall/PFsense/Smoothwall m.m.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Vila i frid

Är så trött på det här.... när man utelämnar info som ger öht några ledtrådar alls!

XP har en half-open limit på 10 anslutningar per sekund - som går att patcha bort. Eftersom du utelämnar ditt operativ förmodas du köra Windows - av något slag.

Permalänk
Medlem

kör utan router?

Permalänk

Hej!

Ja jo OS givetvis, tänkte på att skriva ner info om det när jag skrev inlägget men glömde sedan bort det.

Jag kör Windows 7 Ultimate edition. Men förstår inte varför mitt operativ skulle ha med detta att göra?

Köra utan routern går inte eftersom jag endast har EN IP mot internet men flera datorer. Dessutom vill jag inte använda min befintliga stationära eller laptop dator som en DHCP.

Valet är givetvis att sätta upp en Linux/Unix/FreeBSD som en sorts router/firewall men av utrymmesskäl och avsaknad av hårvara till en sådan har det inte blivit av och därav en fast router.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cRYPT0NiT3
Hej!

Ja jo OS givetvis, tänkte på att skriva ner info om det när jag skrev inlägget men glömde sedan bort det.

Jag kör Windows 7 Ultimate edition. Men förstår inte varför mitt operativ skulle ha med detta att göra?

Köra utan routern går inte eftersom jag endast har EN IP mot internet men flera datorer. Dessutom vill jag inte använda min befintliga stationära eller laptop dator som en DHCP.

Valet är givetvis att sätta upp en Linux/Unix/FreeBSD som en sorts router/firewall men av utrymmesskäl och avsaknad av hårvara till en sådan har det inte blivit av och därav en fast router.

Du kanske ska prova utan router ändå för att felsöka att det VERKLIGEN är den som är problemet? Annars har du ett större problem att handskas med

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Hedersmedlem

Topic ändrad. Försök att skriva lite mer informativa topics i fortsättningen tack!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cRYPT0NiT3
Jag kör Windows 7 Ultimate edition. Men förstår inte varför mitt operativ skulle ha med detta att göra?

Eftersom du kör med W7 så har du inga begränsningar i antalet nya halvöppna anslutningar per sekund som XP har - det ställer lite högre krav på din router som då behöver vara lite åt det alerta hållet. Det kan ju även vara så att det är reklamen på hemsidorna som är seg. Kör du med IE7/IE7, kör då med IE7PRO och aktivera annons- och flash-blockering. Kör du Firefox, kör med AdBlockPlus och FlashBlock.

Kör du med AVG antivirus, se till att avaktivera deras web-check-bloat.

Vill du VETA vad problemet är, kör en sväng med Wireshark och analysera din nätverkstrafik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Eftersom du kör med W7 så har du inga begränsningar i antalet nya halvöppna anslutningar per sekund som XP har - det ställer lite högre krav på din router som då behöver vara lite åt det alerta hållet. Det kan ju även vara så att det är reklamen på hemsidorna som är seg. Kör du med IE7/IE7, kör då med IE7PRO och aktivera annons- och flash-blockering. Kör du Firefox, kör med AdBlockPlus och FlashBlock.

Kör du med AVG antivirus, se till att avaktivera deras web-check-bloat.

Vill du VETA vad problemet är, kör en sväng med Wireshark och analysera din nätverkstrafik.

Hej!

Ok ska söka med progget du nämner och se vad den säger.

Reklam och allat annat "skräp" runt alla sidor funkar klockrent, detta strular aldrig, lol...

Men som idag skulle logga in på Komplett.se för att göra en beställning men lyckades inte komma in, den bara tuggar och tuggar utan att komma in till själva sidan där login uppgifter anges.

Nästan varje gång när jag ska in på en sida där jag måste logga in så "fryser allt" den letar, letar eller något sånt och tillslut tappar den kontakten och jag får upp en tom sida där det står ett error (som om man inte hade en internet alls)...

Men rätt som det är så funkar det efter många försök och testar jag samma sida igen så funkar det hur bra som helst men ska jag till en ny login sida så får jag samma problem igen till den funka osv osv...

kan det vara några inställningar i själva routern?