Vilket VR-headset ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Facebooktvånget får iaf mig att inte vilja vidröra Q2 med tång. FB har bevisat gång på gång att dom inte bör handskas med personlig information och den "billiga" prislappen på headsetet gör det bara extra tydligt att dom vill maximera datainsamlingen. (Och vad fb ändrar villkoren till när tillräckligt många har Q2 kan vi bara drömma om).
Vill du inte att headsetet ska tjuvlyssna på allt som försigår i ditt hem och skicka vidare det? Synd för dig, acceptera dom nya villkoren eller få ditt headset hårdvarublockerat och ditt spelkonto avstängt!

Det är just av denna anledning som jag ej köpt questet heller.. var sugen, särskilt med tanke på specsen för de bra priset, men nej. Funderade på om man kan låsa in riftet när man är klar, i en mörk kammare typ. eller bara ha kamerorna framför en skylt som säger "Fuck you spies" eller ngt sånt

Permalänk
Medlem

Finns ju inget som säger att ingen annan "spionerar".
Alla samlar nog info mer eller mindre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Försökte söka i tråden men hittade inte mycket om HTC Vive Cosmos Elite som de har lite rea på nu. Vad jag förstått är det ett nytt headset där de insåg att den förra versionen hade dålig tracking och att man därför förpackar den med de gamla handkontrollerna och Lighthouse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Försökte söka i tråden men hittade inte mycket om HTC Vive Cosmos Elite som de har lite rea på nu. Vad jag förstått är det ett nytt headset där de insåg att den förra versionen hade dålig tracking och att man därför förpackar den med de gamla handkontrollerna och Lighthouse.

Har sett recensioner på Youtube.
Det negativa har väll varit kontrollerna och att den inte är nå billigare än Valve indexmen kan man få det för halva index priset så är det säkert värt, då kan man komplettera vid senare tillfälle med index kontroller.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

3690:- för Rift S på Elgiganten nu... Gjorde jag ett misstag som plockade upp ett Quest 2?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/29718/ocul...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

3690:- för Rift S på Elgiganten nu... Gjorde jag ett misstag som plockade upp ett Quest 2?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/29718/ocul...

Det vill jag inte påstå.
Quest 2 är nu "bättre" än Rift S på alla punkter, förutom Comfort "out of the box"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

3690:- för Rift S på Elgiganten nu... Gjorde jag ett misstag som plockade upp ett Quest 2?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/29718/ocul...

Riftserien läggs ner om några månader så just nu verkar dom bara fullfölja sitt kontrakt med Xiaomi och sälja till en fast tidpunkt - hade inte räknat med att supporten kommer vara strålande efter det. Quest 2 kan få alla möjliga funktioner med tiden och all utveckling kommer läggas där. Sen tycker jag att Quest som produktkoncept är bättre än Rift S. För samma pris hade jag utan att tveka valt Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det vill jag inte påstå.
Quest 2 är nu "bättre" än Rift S på alla punkter, förutom Comfort "out of the box"

Skrivet av Halldin:

Riftserien läggs ner om några månader så just nu verkar dom bara fullfölja sitt kontrakt med Xiaomi och sälja till en fast tidpunkt - hade inte räknat med att supporten kommer vara strålande efter det. Quest 2 kan få alla möjliga funktioner med tiden och all utveckling kommer läggas där. Sen tycker jag att Quest som produktkoncept är bättre än Rift S. För samma pris hade jag utan att tveka valt Quest 2.

Låter bra det, ni har så rätt! Blev lite paff bara när det gick ner så dant i pris... Var ganska inne på att köpa det kitet när Boneworks kom ut.

Förövrigt gick precis priset upp på Quest 2 hos bl.a. Inet & Komplett; 3890:-
Inför fredagsrean kanske? Haha...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Låter bra det, ni har så rätt! Blev lite paff bara när det gick ner så dant i pris... Var ganska inne på att köpa det kitet när Boneworks kom ut.

Förövrigt gick precis priset upp på Quest 2 hos bl.a. Inet & Komplett; 3890:-
Inför fredagsrean kanske? Haha...

Ah Boneworks, vilka minnen.
Hade haft VR ett tag innan Boneworks kom ut men körde mer typ Beat saber och typiska "Arena spel" och sånt som mer kan räknas som "tech demos".
När Boneworks släpptes köpte jag strax efter och det var typ första shooter spelet jag spelade som hade en story osv.
Efter det kan jag inte spela FPS på plattskärm nå mer hehe 😁

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har sett recensioner på Youtube.
Det negativa har väll varit kontrollerna och att den inte är nå billigare än Valve index men kan man få det för halva index priset så är det säkert värt, då kan man komplettera vid senare tillfälle med index kontroller.

Är det bara jag som tycker att allt med VR har blivit så rörigt? Dyker upp nya modeller hela tiden men man vet inte om de är bättre eller ej. Vissa är trådlösa andra kräver video-kabel och kanske USB-kabel till datorn. Finns det någon bra sida som uppdateras med alla nya och där det är enkelt att jämföra?
Vad har de för 10-15 000kr som är så mycket bättre än de andra för 4000-5000kr?

Kan man bara köpa Index hos Steam? Såg inte de hos Prisjakt bland de andra VR-headseten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Är det bara jag som tycker att allt med VR har blivit så rörigt? Dyker upp nya modeller hela tiden men man vet inte om de är bättre eller ej. Vissa är trådlösa andra kräver video-kabel och kanske USB-kabel till datorn. Finns det någon bra sida som uppdateras med alla nya och där det är enkelt att jämföra?
Vad har de för 10-15 000kr som är så mycket bättre än de andra för 4000-5000kr?

Kan man bara köpa Index hos Steam? Såg inte de hos Prisjakt bland de andra VR-headseten.

När det gäller nyköpnså finns det 2 eller 3 du ska välja mellan. Jag tror nog du kan räkna bort allt annat.

Quest 2 billigast, fungerar både stand alone och som PCVR headset

HP Reverb G2, mittemellan räkna dock inte med leverans tidigast januari om du köper idag. Bara PCVR

Valve index, dyr 10000 och kan bara köpas via Steam.
Bara PCVR

Finns HTC Vive Cosmos som sagt men det är inte värt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Pimax verkar ju inte konka heller tyvärr så de får väl räknas med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Är det bara jag som tycker att allt med VR har blivit så rörigt? Dyker upp nya modeller hela tiden men man vet inte om de är bättre eller ej. Vissa är trådlösa andra kräver video-kabel och kanske USB-kabel till datorn. Finns det någon bra sida som uppdateras med alla nya och där det är enkelt att jämföra?
Vad har de för 10-15 000kr som är så mycket bättre än de andra för 4000-5000kr?

Kan man bara köpa Index hos Steam? Såg inte de hos Prisjakt bland de andra VR-headseten.

Det enkla svaret är att inget VR headset är bäst och du får nödvändigtvis inte det bästa för dig själv genom att betala mer. Varje produkt har för- och nackdelar och då menar jag inte enbart priset.

Förenklat:

Quest 2 är ensam om att vara trådlös och standalone, så värderar du trådlöshet eller möjlighet till standalone är det den du ska ha. Den är också billigast och har 50% högre upplösning än till exempel Valve Index. Nackdelar är att den är obekväm i sitt standardutförande, att du måste ha ett Facebookkonto och att linsavståndet bara kan justeras i diskreta steg.

Reverb G2 köper man för att få maximal upplösning, företrädevis för simulatorer och dylikt. Den ska vara ganska bekväm och har väldigt bra ljud (samma som Index). Nackdelar är att trackingen till WMR inte är lika bra som Oculus eller Valves varianter och kontrollerna är heller inte lika bra.

Valve Index har störst FOV (synfält) av dessa tre och högst uppdateringsfrekvens (upp till 144Hz, just nu 90Hz för de andra två även om det ryktas om att Quest 2 kan få 120Hz i framtiden). Den har också stabilast tracking (om den är inställd rätt) men det kräver att du monterar externa sensorer. Väldigt bra ljud, samma som för G2. Anses också vara bekväm även fast den är tyngst av de tre. Den brukar anses vara drabbad av ganska mycket glare/god rays. Kontrollerna är populära men vissa föredrar ändå layouten på Oculus Touch och det är inte så många spel som stödjer alla finesser med Index controllers.

De andra alternativen är antingen så dåliga (HTC) eller nischade/med tveksamt rykte (typ Pimax) att du antagligen inte bör överväga dom ifall du inte vet vad du ger dig in på.

Den enklaste rekommendationen i min mening är Quest 2 ifall man inte är ovillig att ge pengar till Facebook. Då blir det en fråga om ifall man värderar upplösning och skärpa framför FOV och stabil tracking.

Permalänk
Medlem

Årets VR YouTuber enligt nån award som var för ett tag sen.
En video som tar upp vilka headset man ska välja på nu inför 2021.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Vill mest köra Half Life Alyx och liknande spel i framtiden med min PC som står för renderingen och är inte extremt mycket för dom inbyggda småspelen sopm kan köras utan kabel även om det varit en trevlig bonus

Quest 2 eller något annat för mig?

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Vill mest köra Half Life Alyx och liknande spel i framtiden med min PC som står för renderingen och är inte extremt mycket för dom inbyggda småspelen sopm kan köras utan kabel även om det varit en trevlig bonus

Quest 2 eller något annat för mig?

Om du inte har något principiellt emot Facebook är Quest 2 det mest prisvärda, det är också skönt att slippa sladdarna (du kan strömma PCVR-spel trådlöst också).

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Om du inte har något principiellt emot Facebook är Quest 2 det mest prisvärda, det är också skönt att slippa sladdarna (du kan strömma PCVR-spel trådlöst också).

Behöver jag wifi kort i main datorn eller räcker det att den är kopplad vid ethernet
blir det laggfritt vid tyngre VR spel?

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Behöver jag wifi kort i main datorn eller räcker det att den är kopplad vid ethernet
blir det laggfritt vid tyngre VR spel?

Det är bättre att koppla din dator med sladd till routern. Inte bara är det bättre generellt, men speciellt då det lämnar 5 GHz bandet tommare för Questen. Lagget du kommer uppleva genom att streama kommer inte bero starkt på hur tungt spelet är, det blir bara en videoström vid strömning.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det är bättre att koppla din dator med sladd till routern. Inte bara är det bättre generellt, men speciellt då det lämnar 5 GHz bandet tommare för Questen. Lagget du kommer uppleva genom att streama kommer inte bero starkt på hur tungt spelet är, det blir bara en videoström vid strömning.

Ok men är bra då att strömma jämföra med att koppla vr headset till dator

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Ok men är bra då att strömma jämföra med att koppla vr headset till dator

I båda fallen är det en videoström som komprimeras och skickas över till headsetet, och jo det funkar bra. Har du bra nätverk är det i stort sett som att köra med sladd i upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

I båda fallen är det en videoström som komprimeras och skickas över till headsetet, och jo det funkar bra. Har du bra nätverk är det i stort sett som att köra med sladd i upplevelse.

Grymma nyheter, får bli ett sådant tror jag
Hur blir det då med ett Ocolus Rift och liknande? är det också en videoström bara när man kopplar upp ett sådant eller fungerar det annorlunda

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Grymma nyheter, får bli ett sådant tror jag
Hur blir det då med ett Ocolus Rift och liknande? är det också en videoström bara när man kopplar upp ett sådant eller fungerar det annorlunda

Nej Oculus Rift kopplas med Displayport till grafikkortet så då är det direkt och ingen "stream" så att säga.
i praktiken är det ingen skillnad för dig som användare.
Kanske om man "letar fel" eller är helt enkelt van att använda "best of the best" om man kan säga att nått sånt existerar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vilken lösning är idag enklast och billigast för att spela t ex Beat Saber och eventuellt Half Life Alyx? Jag har en dator men tveksamt om prestandan räcker (2500k, 970, 16GB).

Vad jag förstått är den enda standalone lösningen Quest. Inte så sugen på att stödja FB men man kan väl spoofa ett konto eller något tänker jag. De andra verkar kräva en bra speldator och då går kostnaden upp rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vilken lösning är idag enklast och billigast för att spela t ex Beat Saber och eventuellt Half Life Alyx? Jag har en dator men tveksamt om prestandan räcker (2500k, 970, 16GB).

Din prestanda är tveksam, men kanske inte omöjlig.

Quest 2 är enklast och lättast. Det finns orsaker att välja Reverb och Index, men om pris och smidighet är relevant så vinner Quest 2 överlägset.

Du kan, som du säkert vet, spela PC-spel på Questen via antingen Wifi eller kabel, men en 970 är verkligen på den svaga sidan.

Edit: 2500k är nog också på gränsen. Även om det var en bra CPU för 10 år sedan så är den lite gammal nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vilken lösning är idag enklast och billigast för att spela t ex Beat Saber och eventuellt Half Life Alyx? Jag har en dator men tveksamt om prestandan räcker (2500k, 970, 16GB).

När vi snackar nyköp.
Billigast alternativ Quest 2 och ev Rift S (utgående produkt)
Enklaste lösning för Beat saber Oculus Quest 2

Du kan spela HL A med den datorn.
Men du kommer få köra på low och ev få sänka upplösningen om du kör med tex Quest 2.
Rift S är enklare att driva men då förlorar du många andra fördelar Quest 2 ger.

Jag rekomenderar Quest 2, har du utrymme för datoruppgradering också

Reverb G 2 och Valve index är varken "enkelt" eller billigt men är så klart alternativ också.
G2 känns dock som en osäker produkt för en nybörjare, den verkar meckig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Din prestanda är tveksam, men kanske inte omöjlig.

Quest 2 är enklast och lättast. Det finns orsaker att välja Reverb och Index, men om pris och smidighet är relevant så vinner Quest 2 överlägset.

Du kan, som du säkert vet, spela PC-spel på Questen via antingen Wifi eller kabel, men en 970 är verkligen på den svaga sidan.

Edit: 2500k är nog också på gränsen. Även om det var en bra CPU för 10 år sedan så är den lite gammal nu.

Jag är total nybörjare för VR. Varför skulle man vilja rendera spelen på datorn istället om headsettet klarar det? Bättre grafik? Det primära syftet jag har är Beta Saber för träning, så grafiken kvittar, så länge man kan se på ett ungefär vad som händer.

Skrivet av Molotov:

När vi snackar nyköp.
Billigast alternativ Quest 2 och ev Rift S (utgående produkt)
Enklaste lösning för Beat saber Oculus Quest 2

Du kan spela HL A med den datorn.
Men du kommer få köra på low och ev få sänka upplösningen om du kör med tex Quest 2.
Rift S är enklare att driva men då förlorar du många andra fördelar Quest 2 ger.

Jag rekomenderar Quest 2, har du utrymme för datoruppgradering också

Reverb G 2 och Valve index är varken "enkelt" eller billigt men är så klart alternativ också.
G2 känns dock som en osäker produkt för en nybörjare, den verkar meckig.

Förstår om min dator är för svag, hade planerat att uppgradera denna julen men det råder ju hårdvarubrist. Nu blir det nog inte förrän till sommaren skulle jag tro.

Vi hade en Vive på jobbet men tyckte alltid den var rätt klyddig, kablar överallt som snurrande in sig, sensorerna som ska upp i taket och så vidare. Quest 2, där är väl allt inbyggt från början?

Hur är det med spelen förresten? Funkar alla VR spel till alla plattformar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag är total nybörjare för VR. Varför skulle man vilja rendera spelen på datorn istället om headsettet klarar det? Bättre grafik? Det primära syftet jag har är Beta Saber för träning, så grafiken kvittar, så länge man kan se på ett ungefär vad som händer.

Förstår om min dator är för svag, hade planerat att uppgradera denna julen men det råder ju hårdvarubrist. Nu blir det nog inte förrän till sommaren skulle jag tro.

Vi hade en Vive på jobbet men tyckte alltid den var rätt klyddig, kablar överallt som snurrande in sig, sensorerna som ska upp i taket och så vidare. Quest 2, där är väl allt inbyggt från början?

Hur är det med spelen förresten? Funkar alla VR spel till alla plattformar?

Just Beat Saber är ett bra exempel där du kan köra spelet på Questen direkt. Då är det givetvis smidigare. Problemet ligger i att många spel, så som Alyx, inte går att köra på Questen.

Det låter verkligen som om Quest 2 är ett bra val för dig. Du kan spela fullt med spel direkt på headsetet och sen kan du koppla den till datorn för att köra större spel när du väl uppgraderat den, om du vill.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag är total nybörjare för VR. Varför skulle man vilja rendera spelen på datorn istället om headsettet klarar det? Bättre grafik? Det primära syftet jag har är Beta Saber för träning, så grafiken kvittar, så länge man kan se på ett ungefär vad som händer.

Förstår om min dator är för svag, hade planerat att uppgradera denna julen men det råder ju hårdvarubrist. Nu blir det nog inte förrän till sommaren skulle jag tro.

Vi hade en Vive på jobbet men tyckte alltid den var rätt klyddig, kablar överallt som snurrande in sig, sensorerna som ska upp i taket och så vidare. Quest 2, där är väl allt inbyggt från början?

Hur är det med spelen förresten? Funkar alla VR spel till alla plattformar?

När det gäller Beat saber så finns det till Quest.
Dvs du behöver ingen PC du kan spela Beat saber ute på gården om du vill

Quest fungerar som en "VR konsol". Du kan ha spel på Questen som du kan spela vart du vill.
Du kan även spela PC spel genom att ansluta headsetet mot och antingen via usb kabel eller via wifi.
Dom spelen som spelas på PC (tex half life alyx) kräver att du har en VR kapabel gaming dator.

Edit ser att vi är 2st som svarar på dina frågor samtidigt här. Hoppas du får klarhet i det hela

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kan inflika att jag började min VR-karriär med ett 970 och en nyare CPU samt en Quest 2. HL:Alyx och vissa lättdriva spel fungerade jättebra, har dock uppgraderat GPUn nu för att köra mer krävande simulatorer vilket du säkert kommer vilja göra framöver om du fastnar för det.

Låter tveklöst som att Q2 är vad du söker, där det finns många bra spel att köra standalone samt möjlighet att testa dig fram vilka PCVR spel som fungerar med din hårdvara.

Permalänk

Är Quest 2 verkligen rätt val för mig?
Nästan uteslutande tänkt spela spel som PC:n renderar

Vill mest ha den för trådlösheten. 40 ms verkar man ligga på i delay
Hur är det med en Rift när det gäller delay?

Är det låt säga > 5 ms så har ju rift en poäng

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz