Permalänk
Medlem

VR i terapi för fobier

Hej, snälla forum.
Är inte särskilt teknikkunnig. Jag skulle behöva råd kring VR som fobiträning.

1) Verkar finnas en del på youtube som man kan använda rakt av. Jag undrar över vilken VR-utrustning som skulle funka för en patient att ta på sig och kunna röra huvudet och bilden följer med. Min tanke är att de dyraste inte behövs? Vilka mellan- och budgetalternativ finns? Samsung GR? Eller är det fel tänkt - skulle det vara bättre att köpa in högprismodeller? Tänker att jag ev kommer låna ut dem till patienter, så då vill jag hålla nere kostnaden. Jag behöver inte spela spel eller ha hög grafik (vad jag vet) - utan VR videor från youtube typ.

1b) Tror ni det skulle funka med sådana som har mobilen fastspänd över ögonen? Eller är dom bara skit?

2)
Om jag själv skulle vilja spela in en film när jag går upp i ett högt torn för höjdrädsla eller håller i spindlar. Vad är en kamera som skulle funka - tänker igen att mellanprissegmentet funkar? Kommer den sen ge mig en färdig film eller kommer jag behöva sitta i filmprogram för att klippa ihop 180graders kameror?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

för 1. Är det viktigt att den är mobil och inte kräver en dator inkopplad?
Om svaret är "ja" då är det gear VR som är grejen. Är svaret nej så kan Windows MR vara värt att titta på. finns prisvärda modeller och du behöver inte montera sensorer i rummet för att det ska fungera. Riktiga VR headset ger även bättre upplevelse och känns mer verkligt (gear VR kan vara riktigt bra ändå)

jag tror dock att du bör titta efter vilka mjukvaror som passar din användning bäst och gå efter det.

*Edit: Du kan även testa med mobilen via att skaffa dig en väldigt billig cardboard VR. det kanske är bästa första steget

Permalänk
Medlem

@CTH: Tack för ditt svar. Jag ska kolla på cardboard VR som ett första steg.
I första hand ska det utföras i rummet, på mottagning eller själv av pat. hemma hos sig själv. Så antar att båda varianter funkar. Dock det som funkar utan att behöva dyra datorer/mobiler är bäst för patienterna!
Behöver det vara en vettig dator för Windows MR? Eller behöver det vara en bra mobil för Gear VR?

Jag tänker ju bara spela typ youtubefilmer el motsvarande. Då kanske cardboard VR funkar bra.

När du säger Windows MR... Är det så att den genren är dyrare? Tillhör Oculus Rift denna?

Permalänk
Medlem

occulus och htc är inte Windows Mr men både win mr och htc använder steam så de är väldigt liknande. Htc och oculus behöver båda sensorer som man installerar i rummet (oculus ska komma med en lösning som inte behöver det) jag tror inte att de passar ditt behov. Du behöver ingen kraftfull dator för win mr (Intel grafik ska fungera) men det går givetvis inte så bea att spela spel då.

Tycker att du ska kolla på cardboard först, busbilligt och det är möjligt att det + en medium mobil täcker dina behov

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Har du någon aning om andra frågan? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har ingen aning om vilken kamera du kan använda men jag tror absolut att du kan få det att fungera med en budget mobil-över-ansiktet grej. Det här med KBT och typ lärande/vetenskap tillämpning av VR tycker jag är intressant och kanske det egentligen bästa att använda tekniken till.
Om du har en telefon med bra upplösning på skärmen gör det stor skillnad, särskilt för videouppspelning. Jag började med nåt billigt sånt och var imponerad till den grad att jag investerade i och nu sitter med oculus rift och är helnöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbapappa69:

Jag har ingen aning om vilken kamera du kan använda men jag tror absolut att du kan få det att fungera med en budget mobil-över-ansiktet grej. Det här med KBT och typ lärande/vetenskap tillämpning av VR tycker jag är intressant och kanske det egentligen bästa att använda tekniken till.
Om du har en telefon med bra upplösning på skärmen gör det stor skillnad, särskilt för videouppspelning. Jag började med nåt billigt sånt och var imponerad till den grad att jag investerade i och nu sitter med oculus rift och är helnöjd

Tack för svaret.
Köpte en Linocell på Kjell för 199kr. Fungerar sådär, dels är prylen i dålig kvalitet, dels är många relevanta Youtubevideor i för dålig upplösning.. Kan möjligtvis fungera för att låna ut.

Köpte en Oculus Go begagnat, vilket fungerar mycket bättre eftersom urvalet är bättre kvalitet, men dock inte lika många videor. Kan dock inte låna ut till patienter pga priset.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com