Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vikt/area (samt eventuellt tryck) är en betydligt större faktor än vikten i sig och det är en rejäl skillnad mellan hörlurar beroende på hur dom är konstruerade. Det går att bygga lurar som väger 100G som är obekväma som fan, eller göra ett par som väger 5x så mycket som du kan sitta med i princip hur länge som helst. Du får betala mig om jag ska sätta på mig ett par Koss porta pro, men jag glömmer ganska ofta att jag har mina HD650 på mig.

Exakt samma sak gäller för VR headsets (inom rimliga gränser), personligen märker jag t.ex inte av viktskillnaden mellan Rift och Rift S (dock är den relativt liten). Skulle om något säga att Rift S är bekvämare trots den ökade vikten. Visst, börjar vi prata om situationer där acceleration är en större faktor så börjar vikten spela roll, men jag tvivlar att nån tar sitt VR headset på en löprunda t.ex.

Nja du trollar ju fortfarande inte bort vikten. Den är ju ändå där och tynger. Därav du inte kan få bort vikten genom att balansera den över nacken. Min nacke är lika trött oavsett. Jag märker av viktskillnaden mellan Rift och Rift S. Komforten är sämre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nja du trollar ju fortfarande inte bort vikten. Den är ju ändå där och tynger. Därav du inte kan få bort vikten genom att balansera den över nacken. Min nacke är lika trött oavsett. Jag märker av viktskillnaden mellan Rift och Rift S. Komforten är sämre.

Viktskillnaden mellan Quest och Rift S är bara 70 gram eller 14%, det är inte det som gör skillnaden i hur bekväma dom är att ha på sig. PSVR väger rentav mer än vad Quest gör (600g kontra 571g) men anses ändå tillhöra en av de mest bekväma modellerna.
Och moddar man Quest märker man stor skillnad trots ökad totalvikt.

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att Rift S klart är en av de mest bekväma headsets jag provat, även vid längre perioder.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Dom här argumenten har varit uppe tidigare men det handlar inte om tiden i sig, det är momenten. Du kanske ställer bilen utanför garaget för att det känns palligt att gå ut och låsa upp och öppna dörren och sen stänga och låsa efter sig även om det bara tar 1 minut. Du kanske går ut och hämtar posten utan att gå i skorna ordentligt (och knyta dom) även fast det går fort. Osv osv.

Det är redan ganska mycket begärt att spänna fast en tegelsten framför ögonen, all friktion som kan tas bort innan du är inne i VR leder till att man är mycket mer benägen att använda produkten, vilket även är vad Facebooks statistik för i synnerhet Quest visar - användarbasen använder produkten mycket mer återkommande än tidigare på grund av låg friktion. Den ligger i sin låda, du tar på dig den, du är inne och klar att spela. Beat Saber i 10 min innan jobbet? Inga problem. Beat Saber 10 min innan jobbet där du först ska starta upp PC, eventuella externa sensorer och eventuellt kalibrera Chaperone i SteamVR? Det hinner man med, kanske tar 5 minuter extra, men folk orkar i regel helt enkelt inte oavsett vad det har kostat eller hur lång den faktiska tiden är.

Beat Saber 15 minuter under lunchen PÅ jobbet, inga problem

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Viktskillnaden mellan Quest och Rift S är bara 70 gram eller 14%, det är inte det som gör skillnaden i hur bekväma dom är att ha på sig. PSVR väger rentav mer än vad Quest gör (600g kontra 571g) men anses ändå tillhöra en av de mest bekväma modellerna.
Och moddar man Quest märker man stor skillnad trots ökad totalvikt.

De grammen gör skillnad. Jag är hörlursaudiofil har lång erfarenhet av att bära saker på skallen. 70 g är mycket i hörlursvärlden.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De grammen gör skillnad. Jag är hörlursaudiofil har lång erfarenhet av att bära saker på skallen. 70 g är mycket i hörlursvärlden.

Återigen, hur förklarar du då att PSVR tillhör en av de mest bekväma VR-headsetsen och Quest en av de minst bekväma, när Quest väger mindre än vad PSVR gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Återigen, hur förklarar du då att PSVR tillhör en av de mest bekväma VR-headsetsen och Quest en av de minst bekväma, när Quest väger mindre än vad PSVR gör?

Har varken långtidstestat psve eller quest. Dock kommer den lättaste av dem att påfresta nacken mindre i längden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har varken långtidstestat psve eller quest. Dock kommer den lättaste av dem att påfresta nacken mindre i längden

Jag vet inte ens om det är relevant i sammanhanget. Quest är i huvudsak obekväm för att den är framtung och trycker mot panna och kinder, inte för att man får ont i nacken. En av de mest bekväma motorcykelhjälmarna, Schuberth C3 Pro, väger 1,6 kilo och gå att ha på sig hela dan när man är ute och kör utan problem.

Tror de flesta vill hävda att det är halo strap:en, vilket påverkar viktfördelningen, som gör Rift S och PSVR bekvämare än Quest snarare än skillnaden i faktiskt vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag vet inte ens om det är relevant i sammanhanget. Quest är i huvudsak obekväm för att den är framtung och trycker mot panna och kinder, inte för att man får ont i nacken. En av de mest bekväma motorcykelhjälmarna, Schuberth C3 Pro, väger 1,6 kilo och gå att ha på sig hela dan när man är ute och kör utan problem.

Tror de flesta vill hävda att det är halo strap:en, vilket påverkar viktfördelningen, som gör Rift S och PSVR bekvämare än Quest snarare än skillnaden i faktiskt vikt.

Jag går efter mina erfarenheter. Hörlurar är i regel ganska bra balanserade och lättare än de flesta headset.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Den är ju ändå där och tynger. Därav du inte kan få bort vikten genom att balansera den över nacken. Min nacke är lika trött oavsett.

Alltså, inte ofta i mitt liv jag sagt detta, "men är du klen" som man brukar säga? Inga headsets eller hörlurar jag provat väger mer än t.ex en äldre slalomhjälm (vikten har gått ner något de senaste 20 åren). Jag upplevde aldrig när jag brukade åka i slutet av 90-talet att jag blev trött i nacken, och då var det inte ovanligt att man va ute och hade den på sig i 6h+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Alltså, inte ofta i mitt liv jag sagt detta, "men är du klen" som man brukar säga? Inga headsets eller hörlurar jag provat väger mer än t.ex en äldre slalomhjälm (vikten har gått ner något de senaste 20 åren). Jag upplevde aldrig när jag brukade åka i slutet av 90-talet att jag blev trött i nacken, och då var det inte ovanligt att man va ute och hade den på sig i 6h+.

Så du märker inte någon skillnad på att åka utan eller med hjälm efter en dag i backen? Vi snackar ju om bekvämligheter här. Att orka bära fram sensorer och orka ha hjälm på skallen är ju inga omöjligheter

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Så du märker inte någon skillnad på att åka utan eller med hjälm efter en dag i backen?

Skulle inte säga att bekvämligheten är något problem bortsett från värmen samt "instängdheten", men det är ju en annan sak och inte viktrelaterat. Viktmässigt har jag absolut inga problem, börjar vi prata cross/MC hjälm territoriet (1kg+) kan jag tänka mig att vikten börjar bli problematiskt. Har dock aldrig använt en bortsett från någon kort stund så kan inte uttala mig om längre användning.

Och vad menar du med skillnad? Visst jag är medveten om att jag har en hjälm på mig, men nu var argumentet att man blir "trött i nacken" tom av hörlurar som väger mycket, det påstår jag är BS. Får man problem med just nacken av 5-600G "huvudbonad" så är det antingen av extrem ovana eller andra underliggande problem (t.ex att man spänner sig onaturligt av vikten), jag skulle säga att det inte kan anses normalt och är inte relaterat till vikten i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Skulle inte säga att bekvämligheten är något problem bortsett från värmen samt "instängdheten", men det är ju en annan sak och inte viktrelaterat. Viktmässigt har jag absolut inga problem, börjar vi prata cross/MC hjälm territoriet (1kg+) kan jag tänka mig att vikten börjar bli problematiskt. Har dock aldrig använt en bortsett från någon kort stund så kan inte uttala mig om längre användning.

Och vad menar du med skillnad? Visst jag är medveten om att jag har en hjälm på mig, men nu var argumentet att man blir "trött i nacken" tom av hörlurar som väger mycket, det påstår jag är BS. Får man problem med just nacken av 5-600G "huvudbonad" så är det antingen av extrem ovana eller andra underliggande problem (t.ex att man spänner sig onaturligt av vikten), jag skulle säga att det inte kan anses normalt och är inte relaterat till vikten i sig.

Har du någon erfarenhet av hörlurar under längre stunder? Om inte vet vi vem som kör BS :). Ta en titt i hörlursforum och hur många som klagar över vikt. Jag är inte direkt ensam om att känna skillnad i långtidskomfort

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni glidit ífrån forumtrådens ämne lite

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har du någon erfarenhet av hörlurar under längre stunder?

Jag sitter 5-6h med ett par HD660 minst per dag på mig, och det är en vanlig vardag. Inte ovanligt att det kan bli 12h+ när nya tiers/expansioner släppts i wow och 6h+ utan att ens ta av sig dom är mer regel än undantag. Sen om jag pysslar med något hemma en längre stund har jag i princip alltid ett par äldre trådlösa Sennheiser som väger mer än HD6xx på mig.

Skrivet av oqvist:

Ta en titt i hörlursforum och hur många som klagar över vikt.

Det många gör är att dom blandar ihop vikt med tryck. Många lurar som är stängda samt konstruerade för att användas när man inte sitter still kan sitta åt rätt hårt, för att man helt enkelt inte ska tappa dom alternativt att dom ska sluta tätt.

Det finns sen givetvis en röd tråd i det hela. Tyngre lurar måste sitta åt mer osv vilket gör att vikt spelar roll, men det är inte vikten i sig som är problemet, det är mekaniken bakom. Sitter du med ett par öppna lurar som knappt utövar någon mekaniskt kraft för att sitta kvar, dvs dom i princip hänger på huvudet. Så är det en helt annan sak än ett par trådlösa lurar med samma vikt som konstruerat för att sitta kvar vid fysisk aktivitet t.ex.

Permalänk
Medlem

Att lurar klämmer åt mer eller mindre påverkar inte tyngden över nacken. Kan påverka öronkomforten dock men det är ju busenkelt känna skillnad på. HD 600 är ju relativt lätt har du fler hörlurar så du får referensramar. Själv har jag ägt ett 20 tal samt 5 vr headset. Bara Rift vs Rift S där Rift S har en halo för att försöka fördela vikten jämnare men ändå är något jobbigare för nacken enbart pga vikten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Rift S för några veckor sedan och är mycket nöjd (för 399€ på rean). Enligt min research inför att köpa den ska man tänka såhär: har du en high-end dator och tänker spela större storydrivna spel där man är inne några timmar i sträck- köp en Rift S. Har man ingen high-end dator, eller bara vill köra snabba småspel- kör på en Quest. Jag tillhör den första kategorin, och jag är nöjd med mitt köp. Stör mig inte på sladden.

Att tänka på: på Rift S kan man inte justera linserna i sidled. Har man fel avstånd mellan ögonen kan det bli problem. Mät i en spegel- optimalt avstånd mellan center av pupillerna är ca 64mm.+/- några mm är inga problem, men diffar du för mycket kan det bli jobbigt.

Köp direkt via Oculus hemsida, inga problem (förutom att det levereras med UPS, vilka brukar ha ganska kassa pick-up points...). Bästa pris därifrån.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black