Permalänk
Medlem

Är folk som köper begagnat helt pantade??

Inför jul va det dags att uppgradera två av barnens datorer, nya grafikkort behöves då gtx 670 och gtx 960 inte duger till mycket längre..

Och insåg ganska fort att Facebook och blocket är de nog bara att glömma då folk tror dom kan sälja elskrot för tusenlappar! Men har även insätt att folk även här på sweclockers har fasen ingen koll alls, ett gtx 1080 ti kom ut på sweclockers marknad igår och är redan uppe i 2500kr??? Liksom ett nytt 3060 ligger runt 3000kr och kommer prestera likvärdigt eller ett rx 7600 kommer prestera bättre och kostar typ 3200kr...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag hatar att ha ont i ryggen som går ner i högerbenet och ger kramp ibland.
Läkarutlåtanden har varit 'sjukgymnastik', men räcker inte. Äntligen har jag fått remiss till ortoped.
Skit att bli gammal...

Du behöver inte gå till en ortoped, buktande disk, kanske blir ett festligt diskbråck av det om du har tur, då får du verkligen något att beklaga dig över

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll går till mig själv som envisas med att skriva upprepande ord.
Typ. Jag håller med med att detta bör ske.

Händer inte jämt men då och då.

Permalänk
Medlem

Brukar säga att det lilla jag lärt mej är av de misstag jag gjort. I dag vart jag lite klokare. Har fått hjälp av tandläkare och kom hem bedövad. jag tyckte jag kunde unna mej ett äpple. Men det vart inget bra. Spottade blod efteråt. Var så bedövad att jag inte märkte att jag bet mej själv i kinden. Så nu har jag lärt mej att inte äta när man är bedövad i munnen.

Permalänk
Medlem

Letar efter en ny ugn , den gamla har dörren sidohängd , inget som är i vägen när man ska göra nåt , finns f-n inte att köpa ugnar med sidohängd dörr längre om man inte vill betala en förmögenhet.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Letar efter en ny ugn , den gamla har dörren sidohängd , inget som är i vägen när man ska göra nåt , finns f-n inte att köpa ugnar med sidohängd dörr längre om man inte vill betala en förmögenhet.

Kikat på NEFF? De har en variant som skjuter in luckan under ugnen.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Solid State Storage Device vore väl spot on, men förkortningar med fler än 3 tecken som inte bildar något enkelt uttalbart (typ RAID) är ju dödsdömda på förhand...

3SD (tre-S-D)? Det hade funkat.

SSSD var inte lätt att uttala, blev liksom en munfull... ES-ES-ES-DE.

Permalänk
Medlem

Dagens gnäll går nog till folktandvården och deras folktandvården direkt system.
Man får boka in en tid mellan tex 10-11 och sen får man ett sms en halvtimme innan sitt besök.
Nu sitter man här och bara väntar på det där jäkla smset. Får är ju ingen idé tänka på att göra något.

Till råga på allt är man hungrig också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Dagens gnäll går nog till folktandvården och deras folktandvården direkt system.
Man får boka in en tid mellan tex 10-11 och sen får man ett sms en halvtimme innan sitt besök.
Nu sitter man här och bara väntar på det där jäkla smset. Får är ju ingen idé tänka på att göra något.

Till råga på allt är man hungrig också

Byt till en privat tandläkare då? Gått till privat tandläkare i hela mitt vuxna liv, frun bytte för några år sedan och nu har vi bytt för barnen också. Går aldrig tillbaka till Folktandvården igen.

Mitt gnäll? På FTV dit vår yngsta dotter gick. Fullständigt inkompetent tandläkare utan förmåga att hantera barn gjorde henne rädd för att gå till tandläkaren igen. När detta hände var dottern 6 år, inte blyg och mycket verbal.

Som tur är gjorde bytet att vi fick en tandläkare som är duktig på tandvårdsrädda personer och som dessutom kunde kommunicera med barn.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Byt till en privat tandläkare då? Gått till privat tandläkare i hela mitt vuxna liv, frun bytte för några år sedan och nu har vi bytt för barnen också. Går aldrig tillbaka till Folktandvården igen.

Mitt gnäll? På FTV dit vår yngsta dotter gick. Fullständigt inkompetent tandläkare utan förmåga att hantera barn gjorde henne rädd för att gå till tandläkaren igen. När detta hände var dottern 6 år, inte blyg och mycket verbal.

Som tur är gjorde bytet att vi fick en tandläkare som är duktig på tandvårdsrädda personer och som dessutom kunde kommunicera med barn.

Aldrig haft problem med folktandvården. Gnäller väl mest om det här nya de börjat med. Har alltid fått en bokad tid annars och bara kunnat gå dit.
Det är nu dom börjat med det här krafset.

Men då jag blev nyfiken. Fungerar det där tandvårdsavtalet hos privata tandläkare också?
Betalar ju varje månad en liten summa och får gå till folktandvården "gratis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Aldrig haft problem med folktandvården. Gnäller väl mest om det här nya de börjat med. Har alltid fått en bokad tid annars och bara kunnat gå dit.
Det är nu dom börjat med det här krafset.

Men då jag blev nyfiken. Fungerar det där tandvårdsavtalet hos privata tandläkare också?
Betalar ju varje månad en liten summa och får gå till folktandvården "gratis"

Tandvårdsbidraget ska gälla alla, det är 300kr per år och går att spara i högst två år

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tandvårdsbidraget ska gälla alla, det är 300kr per år och går att spara i högst två år

Tandvårdsbidrag ja men tänker på det där friskvårdsavtalet eller va det heter som man betalar månadsvis och har gratis tandvård

Permalänk
Medlem

Hej Ubisoft.
Jag kommer inte åt min mail jag har registrerad hos er. Kan ni hjälpa mig byta mailadress?

Hej, vi har tagit emot ditt ärende. Vi ska göra allt vi kan för att lösa detta åt dig.
Vi har skickat ett mail till dig på mailen du har registrerat hos oss. Vänligen verifiera den 20-siffriga koden där i.

Jo men tack för hjälpen då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Tandvårdsbidrag ja men tänker på det där friskvårdsavtalet eller va det heter som man betalar månadsvis och har gratis tandvård

Folktandvårdens frisktandvårdsavtal fungerar inte hos privata tandläkare.

Men frisktandvårdsavtal är ändå en dålig affär. Bättre att spara ihop till en buffert och ta kostnaderna om de kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Men frisktandvårdsavtal är ändå en dålig affär. Bättre att spara ihop till en buffert och ta kostnaderna om de kommer.

Som vanligt med försäkringar så är det olika om det är en bra affär eller inte.
Jag har gjort två rotfyllningar och bara där har det lönat sig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Trodde Face ID hade pajat eller att ryssen hackat mig, men det visade sig bara vara skit på linsen. 😅

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Byt till en privat tandläkare då? Gått till privat tandläkare i hela mitt vuxna liv, frun bytte för några år sedan och nu har vi bytt för barnen också. Går aldrig tillbaka till Folktandvården igen.

Mitt gnäll? På FTV dit vår yngsta dotter gick. Fullständigt inkompetent tandläkare utan förmåga att hantera barn gjorde henne rädd för att gå till tandläkaren igen. När detta hände var dottern 6 år, inte blyg och mycket verbal.

Som tur är gjorde bytet att vi fick en tandläkare som är duktig på tandvårdsrädda personer och som dessutom kunde kommunicera med barn.

Generalisering är det bästa som finns efter skivat bröd.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Generalisering är det bästa som finns efter skivat bröd.

Jag vet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Folktandvårdens frisktandvårdsavtal fungerar inte hos privata tandläkare.

Men frisktandvårdsavtal är ändå en dålig affär. Bättre att spara ihop till en buffert och ta kostnaderna om de kommer.

Min fru hade detta något år. Sen skulle dem höja priset och minska antal besök.
Hon blev less och avslutade. Hade perfekta tänder enligt FTV.
Besöket 2 mån efter avslut av avtalet sa dem att hon hade 3 hål som måste lagas.

Lätt att missa när man går på avtal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Folktandvårdens frisktandvårdsavtal fungerar inte hos privata tandläkare.

Men frisktandvårdsavtal är ändå en dålig affär. Bättre att spara ihop till en buffert och ta kostnaderna om de kommer.

Med tanke på att jag nyligen fick operera bort en visdomstand hos käkkirurgen och fick veta vad det skulle ha kostat om jag inte hade det avtalet så är det bara där en bra affär för mig.
Vi pratar alltså om en kostnad liknande 4 års frisktandvårdsavtal bara på först en undersökning sen en operation.

Permalänk
Medlem

Folktandvården kan sticka och brinna.

Permalänk
Medlem

Jag hade lite tur med hästarna förra helgen, 2 rader med 6 rätt och fick in Boost. Sedan dess har jag bara väntat på att lyckan ska hoppa upp och bita mig i ... Nu behöver jag inte vänta längre, 2 spräckta revben och ett 2cm jack i ögonbrynet. I alla fall tur man inte har hosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Jag hade lite tur med hästarna förra helgen, 2 rader med 6 rätt och fick in Boost. Sedan dess har jag bara väntat på att lyckan ska hoppa upp och bita mig i ... Nu behöver jag inte vänta längre, 2 spräckta revben och ett 2cm jack i ögonbrynet. I alla fall tur man inte har hosta.

Vill du höra en rolig historia?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vill du höra en rolig historia?

Inte på 4-6 veckor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Med tanke på att jag nyligen fick operera bort en visdomstand hos käkkirurgen och fick veta vad det skulle ha kostat om jag inte hade det avtalet så är det bara där en bra affär för mig.
Vi pratar alltså om en kostnad liknande 4 års frisktandvårdsavtal bara på först en undersökning sen en operation.

Vad skulle det ha kostat? Är hänsyn tagen till högkostnadsskyddet? Förutsatt att du fyllt 24. Och vad kostar frisktandvårdsavtalet? Nyfiken för den typen av avtal fanns inte när jag var ung.

Edit: Gubbgnäll på alla som inte kan köra när det är vinterväglag. Eftersom vi haft det i nästan en månad här i Uppsala borde det inte längre vara en överraskning när ni kommer ut till bilen. Så lär er köra eller ställ bilen och åk kollektivt! Folk kastaer sig ut i rondeller utan tanke på att de i rondellen har längre bromssträcka än när de gör samma sak på sommaren. Kör i 80 km/h på torr 100-väg när det är 15 minus ute - det är inte direkt halt, det var god sikt och ljust ute. Klarar inte av att hålla avstånd när det faktiskt är halt...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Vad skulle det ha kostat? Är hänsyn tagen till högkostnadsskyddet? Förutsatt att du fyllt 24. Och vad kostar frisktandvårdsavtalet? Nyfiken för den typen av avtal fanns inte när jag var ung.

Edit: Gubbgnäll på alla som inte kan köra när det är vinterväglag. Eftersom vi haft det i nästan en månad här i Uppsala borde det inte längre vara en överraskning när ni kommer ut till bilen. Så lär er köra eller ställ bilen och åk kollektivt! Folk kastaer sig ut i rondeller utan tanke på att de i rondellen har längre bromssträcka än när de gör samma sak på sommaren. Kör i 80 km/h på torr 100-väg när det är 15 minus ute - det är inte direkt halt, det var god sikt och ljust ute. Klarar inte av att hålla avstånd när det faktiskt är halt...

Om jag inte minns fel så skulle de två besöken ha sammanlagt kostat nästan 8000kr. Bara undersökningen va nästan 4000kr bara för att det var hos käkkirurg en.
Det blev lite special då nerven låg bara någon mm från tanden

Permalänk
Medlem

Svensk rap.

Vad är det för efterblivna idioter som tycker detta satans avskräde är värt att lyssna på?

Här är man ute på lokal för första gången på länge. Jättetrevligt. God dryck och mat. Sen kommer det.

Den svenska rapen börjar skvala genom högtalarna. Aldrig någonsin har jag hört sån talanglös och omusikalisk dynga. Musik för tondöva dårar, idioter och satans lakejer.

Är det här vad samhället kommit till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Svensk rap.

Vad är det för efterblivna idioter som tycker detta satans avskräde är värt att lyssna på?

Här är man ute på lokal för första gången på länge. Jättetrevligt. God dryck och mat. Sen kommer det.

Den svenska rapen börjar skvala genom högtalarna. Aldrig någonsin har jag hört sån talanglös och omusikalisk dynga. Musik för tondöva dårar, idioter och satans lakejer.

Är det här vad samhället kommit till?

Att kalla det för hiphop är väl lite väl snällt av dig.

Talanglöst är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Att kalla det för hiphop är väl lite väl snällt av dig.

Talanglöst är bara förnamnet.

Jag vet inte vad det är för skillnad på Oompa Loompa, Huppa Nuppa eller Hippa Hoppa. Samma skit för mig. Jag kallar det rap.

Däremot vet jag att det finns vissa Huppa Nuppa artister som faktiskt har någon form av musikalisk talang. De är dock inte svenskar. Inte ens några som bor i Sverige. Skiten våra inhemska "artister" producerar är bortom all anständighet. Det är en direkt förolämpning mot alla lyssnare att spela det offentligt. Att det ens spelas utanför pojkrummet är ett tecken på svårt bristande uppfostran.

Permalänk
Medlem

Mystiska felkoder som inte ger någon bra information om vad man gjort för fel:

???

Visa signatur

På Internet sedan 1997.