Permalänk

Son vill köra VR

Hej

Min son fyller 8 om nån månad.
Han är helt inne på VR.
Vilket system ska man satsa på?

Tänker då med tillgång till bra spel, upplevelse och pris.
Har hygglig dator.
Går kanske köpa PS4 begagnat.

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem

Har han provat något system tidigare? Min lillkusin provade min occulus rift s och headsetet var för stort för henne

Permalänk

Bara mobil.
Så vi har ingen erfarenhet

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Oculus Quest, den är trådlös och kan spelas vart som helst.
Kan kompletteras med kabel om man vill köra även från PC kallas för Oculus-Link.
Nackdel är möjligtvis komforten, vissa barn som använt min Quest har haft svårt att få den sitta bekvämt. Speciellt om det är flera som turas om kan det vara lite jobbigt att ändra.
Finns mycket varianter på modifieringar för att förbättra komforten som man kanske får kolla upp.

Oculus Rift S kan jag också rekomendera men då är det bara från PC som fungerar.
Det headsetet sitter bekvämare på skallen.

Stort anledning att jag rekomenderar dessa 2 headset är att det är bäst "bang for the Buck" du får idag om man vill köra VR.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

De flesta leverantörer av VR har rekommenderad åldersgräns på 12-13 år för sina grejer. Det är alltså teknik som inte är lämplig för yngre barn - mycket för att själva storleken på utrustningen är anpassad för vuxna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det finns ett vr-kit till Nintendo switch som kanske kan vara bra start för en åttaåring. (Förutsatt att ni har en switch ioförsig)

Permalänk

bra med alla svar, tack. han har switch.
Det måste jag kolla

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem

Men värt att tänka på att VR till switch är inte riktig VR.
Jag misstänker det är "riktig VR" din son syftar på som han vill ha om det är mobil VR som ni provat på tidigare så kommer inte switch VR ge nån bättre upplevelse

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Stämmer.
Såg nu labo.
Och ja det är riktig VR han vill ha.

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av the-guvnor:

Hej

Min son fyller 8 om nån månad.
Han är helt inne på VR.
Vilket system ska man satsa på?

Tänker då med tillgång till bra spel, upplevelse och pris.
Har hygglig dator.
Går kanske köpa PS4 begagnat.

Jag skulle inte utsätta en person som har en hjärna under utveckling för detta.
https://vhil.stanford.edu/mm/2017/07/bailey-ivr-developing-ch...

Med det sagt är ju dosen oerhört viktig, det är ju som sagt ett otestat område (vem vill experimentera på hjärnor under utveckling?). Du får väl använda ditt sunda förnuft men jag tror ni skall försöka hitta platser där man kan hyra in sig för att testa. Problemet med billig utrustning i det här fallet är ju att de omedelbara biverkningarna blir värre, de långsiktiga riskerar nog bli värre med den bästa utrustningen.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt så kan storleken på headsetet vara ett problem, har en tjejkompis som är ganska liten även om hon är 30 och för henne är headsetet i princip för stort.

Kolla runt om ni har något vr center någonstans i närheten så ni kan åka dit och testa först innan ni köper något, är ju ändå en investering på 5000+.

Annars skulle jag starkt rekommendera Oculus Quest för att slippa alla kablar och vara beroende av en dator

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag skulle inte utsätta en person som har en hjärna under utveckling för detta.
https://vhil.stanford.edu/mm/2017/07/bailey-ivr-developing-ch...

Med det sagt är ju dosen oerhört viktig, det är ju som sagt ett otestat område (vem vill experimentera på hjärnor under utveckling?). Du får väl använda ditt sunda förnuft men jag tror ni skall försöka hitta platser där man kan hyra in sig för att testa. Problemet med billig utrustning i det här fallet är ju att de omedelbara biverkningarna blir värre, de långsiktiga riskerar nog bli värre med den bästa utrustningen.

och att det kan vara rätt påfrestande för en så ung persons nacke också.

Permalänk
Avstängd

Jag tror PSVR eller möjligtvis något av de fristående headseten borde passa bättre för barn än de mer "seriösa" Vive och så.

Skrivet av Mordekai:

Jag skulle inte utsätta en person som har en hjärna under utveckling för detta.
https://vhil.stanford.edu/mm/2017/07/bailey-ivr-developing-ch...

Med det sagt är ju dosen oerhört viktig, det är ju som sagt ett otestat område (vem vill experimentera på hjärnor under utveckling?). Du får väl använda ditt sunda förnuft men jag tror ni skall försöka hitta platser där man kan hyra in sig för att testa. Problemet med billig utrustning i det här fallet är ju att de omedelbara biverkningarna blir värre, de långsiktiga riskerar nog bli värre med den bästa utrustningen.

Din länkade metastudie är ganska intressant, men författarna verkar inte riktigt ha koll på tekniken som den fungerar idag. Risken att en "fotorealistisk dubbelgångare" skulle påverka barnet är kanske problematisk men det är inte vad vi pratar om här. Dagens headsets är långt ifrån så realistiska och det finns mig veterligen inga kommersiella applikationer där man scannar in personen för att få in den i den virtuella världen, så risken för att barnen skulle "se sig själva" göra konstiga saker är inte så stor. Att barn inte förstår skillnaden på fiktion och verklighet är heller inte alls så klarlagt som det verkar i denna studien. Läs exempelvis Margareta Rönnbergs forskning i hennes böcker som menar att barn generellt är minst lika bra som vuxna på att exempelvis skilja på reklam och program, och att barnen har bra koll på de stereotyper som de stöter på inom fiktion och reklam, att de är just stereotyper och inte verkliga personer.

Permalänk
Medlem

Oculus go? Fristående ,behöver ingen pc. Inte lika dyrt som andra Oculus produkter ifall intresset svalnar typ väldigt väldigt snabbt...
Hälsn från en trebarnsfar

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Oculus go? Fristående ,behöver ingen pc. Inte lika dyrt som andra Oculus produkter ifall intresset svalnar typ väldigt väldigt snabbt...
Hälsn från en trebarnsfar

Felet där att Oculus Go är 3DOF och inte 6DOF som det TS söker.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror PSVR eller möjligtvis något av de fristående headseten borde passa bättre för barn än de mer "seriösa" Vive och så.

Din länkade metastudie är ganska intressant, men författarna verkar inte riktigt ha koll på tekniken som den fungerar idag. Risken att en "fotorealistisk dubbelgångare" skulle påverka barnet är kanske problematisk men det är inte vad vi pratar om här. Dagens headsets är långt ifrån så realistiska och det finns mig veterligen inga kommersiella applikationer där man scannar in personen för att få in den i den virtuella världen, så risken för att barnen skulle "se sig själva" göra konstiga saker är inte så stor. Att barn inte förstår skillnaden på fiktion och verklighet är heller inte alls så klarlagt som det verkar i denna studien. Läs exempelvis Margareta Rönnbergs forskning i hennes böcker som menar att barn generellt är minst lika bra som vuxna på att exempelvis skilja på reklam och program, och att barnen har bra koll på de stereotyper som de stöter på inom fiktion och reklam, att de är just stereotyper och inte verkliga personer.

Att de inte tar upp dagens (då 2017) kvalitet på VR beror på artikeln inte tar ställning till tekniska förutsättningar. Fotorealism i sig är inte nödvändigt för att vår hjärna skall uppfatta något som verkligt, vare sig vi är barn eller vuxna fyller hjärnan i luckor och vi ser vad vi förväntar oss se. Min poäng är att hjärnan utvecklas utifrån de intryck den får, om vissa intryck har en eftersläpning på så kanske man måste lära hjärnan att kompensera för det. Här finns ju uppenbar risk att hand-öga-koordinering rubbas. Det andra är ju det emotionella, man vet att VR skapar större "immersion" och har då större potential att påverka saker som hämningar och moral än en tvådimensionell bild där verkligheten fortfarande är närvarande. Sist är väl synen och det övriga fysiska. Dvs kroppen anpassar sig efter ett tyngre huvud och bättre närseende. Huruvida något av allt detta skadar en person på något sätt har jag ingen aning om men det verkar finnas många outredda risker.

Permalänk
Medlem

Har en 8-åring som utan problem använt Vive (originalet), Acer WMR och Oculus Quest. Alla dessa passar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Supertack för alla svar, nu har jag lite att gå på

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd