Funderar på att inskaffa ett ordentligt VR headset men undrar om min dator pallar det

Permalänk

Funderar på att inskaffa ett ordentligt VR headset men undrar om min dator pallar det

Så jag skulle väl säga att jag har en helt okej dator, i7-3770K, 16gig ram, GTX 1080 men vet inte riktigt hur krävande ett VR headset är.

Sen så funderar jag på ifall jag ska köra på en Oculus Quest eller Rift S, är inte så jätte insatt i skillnaden förutom den självklara såklart, att Questen är helt trådlös men går att koppla till Steam med eller utan sladd. Är det annars någon skillnad på prestandan på dom?
Har ett PSVR headset men känns inte som att det kommer så jätte många roliga spel till det och bildkvaliteten är inte den bästa.

Permalänk
Medlem

Du lär inte ha några större problem med din dators prestanda, sitter själv med ett 1070 och fixar de flesta VR-titlar riktigt godtyckligt.
Valet av VR-headset är rätt personligt, båda har i min mening både för och nackdelar...

Lite kortfattat i min mening...
Quest:
+Fristående VR
+Möjlighet till Trådlös strömning
+Justerbar IPD
+Bra svärta
-Screendoor/Synliga pixlar
-Kompressionsartefakter över link
-Ingen Kabel med som standard
-Obekväm / dålig viktfördelning
-Ljudet
-Snapdragon-Hårdvaran utdaterad

Rift S:
+Fungerar out of the box till PC med medföljande kabel
+Inga artefakter vid PCVR
+Mindre synliga pixlar/Screendoor
+Lättare och bekvämare
-Ingen standalone VR
-Låst IPD
-Sämre svärta
-Ljudet

Vad som är viktigast för dig, eller vad du kommer störa dig på är något ingen annan kan svara på åt dig. Tänk på att det kan vara kinkigt med USB-porta ibland och att Rift S kräver en Display Port utöver USB. Det går att ordna komforten på Questen, beroende på hur mycket jobb / pengar man vill lägga ner på det, en del verkar inte störa sig dock.

Se också till att inte betala några överpriser för dessa HMDs, i Sverige kan de ibland ta rätt duktig betalt för dem.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag är inte jätteduktig på hårvara men jag tycker du borde kunna köra VR med det du har. Däremot måste du nog skruva ner inställningarna ganska mycket, speciellt mer krävande spel.

Med tanke på att du redan har ett psvr så funderar jag lite på om det är värt att köpa ett nytt headset. Visst, har du pengar som bränner i fickan så är det bara att tuta och köra men personligen hade jag kanske väntat till nästa generation vr till pc. Kanske.
Rift S/Quest är bra prylar men det känns som att nästa generation vr eventuellt kan vara smått revolutionerande, eller så är det bara jag som hoppas.

Permalänk
Medlem

Jag har en dator hemma som vi kört PCVR på.
en i7 2600K med Geforce 970.
har fungerat utan problem, tom boneworks

Trots alla för och nackdelar med alla headsets så måste jag rekomendera Quest.
Det trådlösa spelandet är för mig det som väger tyngst.
Att kunna köra Quest trådlöst, vart man vill och nu även PCVR trådlöst är så mycket mer värt än allt annat.
Har senaste tiden kört PCVR trådlöst med Virtual Desktop.
Det har fungerat lika bra och Half life alyx ser tom bättre ut i Virtual Desktop än att köra med Link.

Jag skulle nog vilja påstå att har du ett PSVR så kommer du känna en "befrielse" att köra trådlöst

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av JunkyVirus:

Så jag skulle väl säga att jag har en helt okej dator, i7-3770K, 16gig ram, GTX 1080 men vet inte riktigt hur krävande ett VR headset är.

Sen så funderar jag på ifall jag ska köra på en Oculus Quest eller Rift S, är inte så jätte insatt i skillnaden förutom den självklara såklart, att Questen är helt trådlös men går att koppla till Steam med eller utan sladd. Är det annars någon skillnad på prestandan på dom?
Har ett PSVR headset men känns inte som att det kommer så jätte många roliga spel till det och bildkvaliteten är inte den bästa.

Jag ogillar båda dessa, men in den prisklassen är det okej

Men jag skulle absolut inte rekommendera en Quest om du ska spela PC spel, då är definitivt Rift S bättre av dessa.

Vill du främst spela mobil-spel är Questen det självklara valet dock.

Quest har en 72hz skärm och Rift S en 80hz och när du spelar via kabeln så är bilden komprimerad.

Permalänk
Medlem

Rift S är inte bättre ens för PC om man behöver ställa in IPD:n eller om man vill kunna spela trådlöst tho. Tycker att roxkz gjorde en bra sammanfattning, med tillägget att Link är i beta och att det redan nu finns sätt att minska kompressionsartefakterna (med hopp om officiella förbättringar: https://twitter.com/id_aa_carmack/status/1198350474526760961