Testpilot: LG OLED 48CX – alla rätt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ramlösa:

Hur möblerar man för en sådan skärm, går det att ha den som en kontorsskärm?
Eller måste man köpa en 65" och kasta ut den gamla TVn?

Du ser bilden ovan.

Det går riktigt bra om jag ska vara ärlig och har vant mig men optimalt hade varit att sitta lite längre ifrån. Dock så är 48" inom vad som faktiskt funkar, efter det börjar det bli alldeles för stort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Citerade du fel person nu eller? Annars får du gärna förtydliga vad det är jag gissar på samt vilka halmgubbar jag byggt och när eftersom det tydligen är det enda jag gör.

Yes, citerade rätt person. Om du läser mitt citat så ser du säkert att det matchar vad du skrev tidigare

Du svarade:
"Oj, så alla oleds har permanenta burn-ins efter 2 år?"

dr904 som du citerar hävdade aldrig det.

Det får mig att tro att du bara gissade vad 904 menade alternativt att du begrep vad 904 menade men valde att framställa det väldigt skevt för att lättare kunna argumentera emot det.

Men har jag missuppfattat det så får du jättegärna rätta mig, visa gärna var 904 hävdar att alla oleds har permanenta burn-ins efter 2 år eftersom det är vad du argumenterar emot.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Yes, citerade rätt person. Om du läser mitt citat så ser du säkert att det matchar vad du skrev tidigare

Du svarade:
"Oj, så alla oleds har permanenta burn-ins efter 2 år?"

dr904 som du citerar hävdade aldrig det.

Det får mig att tro att du bara gissade vad 904 menade alternativt att du begrep vad 904 menade men valde att framställa det väldigt skevt för att lättare kunna argumentera emot det.

Men har jag missuppfattat det så får du jättegärna rätta mig, visa gärna var 904 hävdar att alla oleds har permanenta burn-ins efter 2 år eftersom det är vad du argumenterar emot.

"Ganska oansvarigt att inte nämna "burn-in", vilket 100% av OLED paneler kommer att få!
Bara en tidsfråga då OLED pixlar har en (extremt) begränsad tid dem kan lysa innan dem dör.

Visst. Har man cash till att byta TV vartannat år så är ju det inget problem."

hur skulle DU tolka hens inlägg?
Hen skriver att 100% av OLED paneler kommer få burn-in.
Hen skriver att pixlarna har en extremt begränsad tid att lysa innan de dör.
Hen skriver att har man råd att byta tv vartannat år så är det inget problem.

Men visst.. det kanske är av en annan anledning hen menar att man måste byta tv efter 2 år om man köper en oled. kanske för att fjärren går sönder. eftersom du vet vad han menar så kan väl du förklara det då jag tydligen inte gör det?
varför skulle man annars behöva byta OLED vartannat år?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Som redan påpekats gäller testet äldre OLED apparater/paneler som lär var sämre än dagens.

LG har absolut förbättrad tekniken, värst verkar det vart runt 2016, men för mig är det personligen för stor "risk" att lägga ut 15-20k och riskera att inbränningar. Att det är ett realt problem framgår väl genom att de inte ens ger 12 månaders fabriksgaranti för inbränningar.
Sedan är ju TV-branchen "pick your poison", så inte mycket att göra åt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ibymafayhas:

LG har absolut förbättrad tekniken, värst verkar det vart runt 2016, men för mig är det personligen för stor "risk" att lägga ut 15-20k och riskera att inbränningar. Att det är ett realt problem framgår väl genom att de inte ens ger 12 månaders fabriksgaranti för inbränningar.
Sedan är ju TV-branchen "pick your poison", så inte mycket att göra åt.

Det handlar väl mycket om hur man hanterar apparaten med? Om du låter Windows skrivbord, eller en enskild TV-kanal stå igång 24/7 så är det klart att du har ett annat use case än nån som använder TVn till enbart dynamiskt innehåll (strömmad media utan kanallogga, spelar mindre än 2-3h i sträck osv).

För egen del har jag en B9 som jag inte märkt några antydningar till inbränning på sen jag köpte den i mellandagsrean -19, så ett drygt halvår av sporadiskt PS4-spelande och mycket Netflix, Plex, Viaplay plus nån enstaka bluray-film.
Misstänker att användningen skulle skifta en del om jag kopplade datorn till den, men med tanke på att den är 65" och står fastmonterad i vardagsrummet kommer det troligen inte hända mer än som en gimmick över en helg eller så.

Tycker OLED är en rimlig avvägning av bildkvalitet och rimlig inbränningsrisk, om man inte går fullständigt överbord med permanenta element. Hade nog inte använt den som primär arbetsskärm.
Samma avvägning som plasma gjorde, och de flesta jag känner som ägt en plasma säger att bildkvaliteten lätt vägde upp risken för inbränningar, så länge man visste hur man undvek de mest permanenta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kommer slå till BF 2021 på nästa års LG lineup. Ska bli intressant hur långt ner i pris de går i år. Är sugen på 65 tum. Läste en nyhet att LG öppnade sin andra stora OLED fabrik i höst. Jag tror därmed att priserna kommer droppa markant till nästa år då de nu nästan dubblat produktionskapacitet. Tidfråga innan OLED blir household segment snarare än entusiast. Tror det kan vara på g redan till nästa år. Hoppas på 65 runt 13-15 tusen SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det är problemet, folk kallar det för myt när det finns otroligt mycket bildbevis på problemet, kul för dig att du inte upplevt det men det gör det inte till en myt...

Inbränning och svagare färger är fakta, i vilken grad på olika modeller är en annan sak.

Det räcker för att jag inte kommer investera i en OLED på länge, precis som jag valde LCD framför Plasma för länge sedan.

Myten är inte att inbränningar kan uppstå utan hur omfattande problemet skulle vara och risken att själv drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag har en bro att sälja dig. Intresserad?

Bara om du köper två av mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag har en c8, 2 år gammal, bästa TV köpet jag gjort, funderar på när jag ska byta ut nästa tv i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du ser bilden ovan.

Det går riktigt bra om jag ska vara ärlig och har vant mig men optimalt hade varit att sitta lite längre ifrån. Dock så är 48" inom vad som faktiskt funkar, efter det börjar det bli alldeles för stort.

Bild ovan?

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

Nackdelar med cx: lägre bandbredd på HDMI än tidigare modell. Inbränningar som nämnts ovan. Ljusstyrkan är svagare än c9. ABL auto Bright level skapar skumma blåaktiga effekter när det är mycket vitt. Fortfarande en grym guldklass tv men jag tycker c9 verkar snäppet bättre.

Då kanske man ska hålla hårt i vårt 55" C9 mao

Permalänk
Skrivet av dr904:

@YamahaDGX630: Nej. Alla OLED paneler kommer att få "burn-in"!
Det tar bara något längre tid innan det syns på dagens paneler. Men det kommer att dyka upp på dem också.
Så fort du för ström genom en OLED pixel så degraderas den. Det går inte undvika.

Alltså. Din jämförelse med en bil skulle passa bättre om det vore så att alla bilar av det märket havererar efter 5k mil. Eller 10k mil om du "kör försiktigt".
Visst. Tant Agda skulle säkert kunna använda den bilen livet ut utan problem, om hon bara kör till Netto en gång i veckan.
Men för familjen Svensson med 3 barn lär bilen inte hålla så länge.

En fråga från en novis. Vi har ju 55" C9 men har knappt Oled-ljuset på då jag kan va extremt ljuskänslig pga whiplash. Har det nån roll på livslängden om man använder Oled-ljuset svagt, vanliga ljus och kontrast ganska svagt eller tappar den livslängden oavsett? Man tycker ju att ju mindre man krämar på ju längre livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Då kanske man ska hålla hårt i vårt 55" C9 mao

Sätt HDMI input till PC på tv'n så försvinner abl i stort sätt helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Sätt HDMI input till PC på tv'n så försvinner abl i stort sätt helt

Det tvivlar jag starkt på, vad får dig att tro att det skulle vara så?

Permalänk
Skrivet av kiario:

Sätt HDMI input till PC på tv'n så försvinner abl i stort sätt helt

Den dator jag har kopplad till tv:n har TDP 25W på CPU och används för att streama med. Annars om det är Netflix så blir det med inbyggda appen.

Vet inte ens vad abl är för nåt. Är det ätbart? (då förstår du min nivå på intresset).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Den dator jag har kopplad till tv:n har TDP 25W på CPU och används för att streama med. Annars om det är Netflix så blir det med inbyggda appen.

Vet inte ens vad abl är för nåt. Är det ätbart? (då förstår du min nivå på intresset).

Varför vill man strömma om datorn är ansluten till tvn ? Varför vill så många strömma internt hemma överhuvudtaget ? Varför delar man inte ut filer på lanet och spelar upp dem i tvn eller ansluter signalkällan via hdmi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det tvivlar jag starkt på, vad får dig att tro att det skulle vara så?

Tro? läste det tipset på lg48cx tråden på hardforum.
Efter att jag satte hdmi porten till pc så minskade abl(automatisk ljusreglering) till 90%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Tro? läste det tipset på lg48cx tråden på hardforum.
Efter att jag satte hdmi porten till pc så minskade abl(automatisk ljusreglering) till 90%.

Det beror nog snarare på detta:

Like the LG C9 OLED, the CX has a Peak Brightness setting, which changes the way the ABL performs. With this setting turned 'Off', most scenes are between 294 to 308 cd/m², and if the entire screen is bright, the brightness is 166 cd/m². Turning this setting to 'High', which is what we tested with, makes most scenes brighter, but large areas are less bright.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

En fråga från en novis. Vi har ju 55" C9 men har knappt Oled-ljuset på då jag kan va extremt ljuskänslig pga whiplash. Har det nån roll på livslängden om man använder Oled-ljuset svagt, vanliga ljus och kontrast ganska svagt eller tappar den livslängden oavsett? Man tycker ju att ju mindre man krämar på ju längre livslängd.

Temperatur, och då indirekt via lägre Oled-ljus, är enligt vad folk tror en viktig parameter för att öka livslängd. Läste att Panasonic körde fläktar för att kunna få upp ljusstyrkan men hålla temperaturen under kontroll.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför vill man strömma om datorn är ansluten till tvn ? Varför vill så många strömma internt hemma överhuvudtaget ? Varför delar man inte ut filer på lanet och spelar upp dem i tvn eller ansluter signalkällan via hdmi ?

Ska jag tolka ditt uttalande som att man enbart streamar material som finns lagrat på hårddiskar?
Det finns faktiskt tjänster där man måste logga in med mobil, dator eller surfplatta för att ens komma åt en streaming man vill se. Tex sport. Apputbudet på min tv är inte obegränsad.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Temperatur, och då indirekt via lägre Oled-ljus, är enligt vad folk tror en viktig parameter för att öka livslängd. Läste att Panasonic körde fläktar för att kunna få upp ljusstyrkan men hålla temperaturen under kontroll.

Det där med temperatur lär ju garanterat stämma eftersom det står i manualen att man absolut inte får ha nån AC i närheten av tv. Kan ju bara betyda att tv:n helst bör ha jämn temperatur vilket det knappast lär bli med en AC i närheten, alternativt att en tv som står på absolut inte får bli nedkyld snabbt.

Och så klart ju mer ljusstyrka man har ju varmare bör det bli. Men är det samma dioder för OLED-ljuset som för det vanliga ljuset och kontrasten ?

Hur som, med min ljuskänslighet så lär väl vår C9 hålla väldans länge
Vår gamla plasma vi hade lär väl knappt va inkörd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ska jag tolka ditt uttalande som att man enbart streamar material som finns lagrat på hårddiskar?
Det finns faktiskt tjänster där man måste logga in med mobil, dator eller surfplatta för att ens komma åt en streaming man vill se. Tex sport. Apputbudet på min tv är inte obegränsad.

Ja om du inte har en dedikerad streamingenhet så, men hursomhelst så finns det idag ingen som streamar över internet i över 100Mbit/s.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ramlösa:

Bild ovan?

#18550737

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja om du inte har en dedikerad streamingenhet så, men hursomhelst så finns det idag ingen som streamar över internet i över 100Mbit/s.

Vart kom bandbredden med in i bilden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vart kom bandbredden med in i bilden?

Du pratar ju om streaming från internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du ser bilden ovan.

Det går riktigt bra om jag ska vara ärlig och har vant mig men optimalt hade varit att sitta lite längre ifrån. Dock så är 48" inom vad som faktiskt funkar, efter det börjar det bli alldeles för stort.

48" känns som det optimala i storlek ja, större än så och det blir för stort. Har själv monterat min på ett stativ för att få bort den fula foten, samt få TVn så djupt in som möjligt på skrivbordet. Sitter ca 70-80cm ifrån nu och känns helt perfekt. Som allroundskärm är den perfekt, kommer aldrig fungera till seriös FPS men är perfekt för mina ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

En fråga från en novis. Vi har ju 55" C9 men har knappt Oled-ljuset på då jag kan va extremt ljuskänslig pga whiplash. Har det nån roll på livslängden om man använder Oled-ljuset svagt, vanliga ljus och kontrast ganska svagt eller tappar den livslängden oavsett? Man tycker ju att ju mindre man krämar på ju längre livslängd.

Slitage/livslängd—och därmed också permanenta inbränningar—beror direkt på hur hårt du driver panelen, det är inte för intet de implementerar funktioner som automatiskt drar ner ljusstyrkan när en statisk bild upptäcks (en funktion som för övrigt är riktigt irriterande på äldre modeller i vissa oturliga filmer, min C7 insisterade på att dimma ner minst 4-5 gånger när jag nyligen såg The Deer Hunter). Sambandet lär vara ganska linjärt och i runda slängar dubbel ljusstyrka = halverad livslängd (här finns t.ex. lite data som pekar på detta.)

Är man rädd om panelen är det alltså en god idé att inte köra ljusstyrkan högre än vad som behövs, vilket förmodligen många gör då default-inställningarna är ganska höga vad jag vill minnas. Jag kör min på OLED Light 18/Contrast 85 i mörkt rum.

Gällande om det spelar någon roll om man använder låg OLED Light med hög Contrast eller vice versa så skulle jag inte tro det, det är ju inte en LCD som lyser konstant med backlighten oavsett vad pixlarna har för värden, men man ska inte köra hög OLED Light med låg Contrast då bilden förlorar i bitdjup.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Slitage/livslängd—och därmed också permanenta inbränningar—beror direkt på hur hårt du driver panelen, det är inte för intet de implementerar funktioner som automatiskt drar ner ljusstyrkan när en statisk bild upptäcks (en funktion som för övrigt är riktigt irriterande på äldre modeller i vissa oturliga filmer, min C7 insisterade på att dimma ner minst 4-5 gånger när jag nyligen såg The Deer Hunter). Sambandet lär vara ganska linjärt och i runda slängar dubbel ljusstyrka = halverad livslängd (här finns t.ex. lite data som pekar på detta.)

Är man rädd om panelen är det alltså en god idé att inte köra ljusstyrkan högre än vad som behövs, vilket förmodligen många gör då default-inställningarna är ganska höga vad jag vill minnas. Jag kör min på OLED Light 18/Contrast 85 i mörkt rum.

Gällande om det spelar någon roll om man använder låg OLED Light med hög Contrast eller vice versa så skulle jag inte tro det, det är ju inte en LCD som lyser konstant med backlighten oavsett vad pixlarna har för värden, men man ska inte köra hög OLED Light med låg Contrast då bilden förlorar i bitdjup.

Då C9 inte verkar ha automatisk ljuskontroll för omgivningen (dag/kväll) så har jag dagtid kontrast 85, ljus minns jag inte exakt nu då jag har två olika dagsprofiler men nånstans runt 43-45. OLED nånstans runt 08 -17 och min kvällsprofil inget OLED alls (kontrast och ljus ännu lägre än svagaste dagsprofilen så klart). Jag själv tycker ju att en sån pass dyr tv som den va när den kom borde ha en funktion som kan läsa av och anpassa dagsljus och kvällsljus med de inställningar man gjort så att det håller i sig oavsett tid på dygnet. Vår gamla Philips 46" från 2015 hade den funktionen vilket var uppskattat.

När man går in på färdigprogrammerade profiler som man inte ställt in så blir man ju så bländad så det gör ont i ögonen. Tror vissa profiler har OLED 100, Kontrast 100, ljus 50 nåt sånt. Har för mig jag hade ett helsike i början när tv va ny och man körde tex Netflix som bytte profiler titt som tätt.

Sitter inte vid tv nu men det finns ju nån teknik som skall ändra ljuset efter scenerna vad det nu kan tänkas heta i menyn. Undras om det inte va det du skulle haft avstängt för att slippa det där irritationsmomentet du beskrev gällande din C7.

Permalänk
Bildexpert

Fast contrast och brightness ändrar hur svart respektive vitt ankras. Dvs när de är korrekt inställda (vilket är det enda i hela kalibreringsprocessen man gör helt och hållet med ögonmått) så ska referensnivåerna ligga rätt. Ljusflödet ändras därefter mha OLED Light.

Drar man reglagen för contrast och brightness bort från rätt nivåer förlorar man bitprecision som Pyoko var inne på.

Permalänk
99:e percentilen

Tycker diskussionen om inbränning på OLED ofta saknar en viktig aspekt: Inte helt sällan när en produkt har begränsad livslängd får man något annat i gengäld. Om min B9 hunnit bli oanvändbar på grund av inbränningar om fem år är det tråkigt, men den upplevelse jag i fem år kunnat njuta av tack vare OLED kommer vara värd varenda krona jag då tvingas lägga på en ny (ännu bättre) TV, några år tidigare än jag kanske egentligen hade tänkt.

Detsamma gäller begränsad batterilivslängd på trådlösa hörlurar (typ AirPods), en lite bättre cykel som löper större risk att bli stulen osv … fördelarna är så stora att jag kan leva med att behöva köpa nytt lite oftare (inom rimliga gränser naturligtvis).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers