Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok, ska kolla detta i morrn… tack för tips
Men hur kan det strula helt plötsligt då?

Inget så enkelt som glapp i kabeln? Fick själv returnera en kass kabel.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Inget så enkelt som glapp i kabeln? Fick själv returnera en kass kabel.

Hoppas jag inte, fick tips här om en icke officiell kabel, billig dock… kan det vara det? Hoppas inte det blivit glapp i själva headsetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hoppas jag inte, fick tips här om en icke officiell kabel, billig dock… kan det vara det? Hoppas inte det blivit glapp i själva headsetet

Testa en kortare kabel (då jag antar att du inte har en till lång) för att utesluta mjukvarufel

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Testa en kortare kabel (då jag antar att du inte har en till lång) för att utesluta mjukvarufel

Den är 3m, har ingen annan att testa med, men skulle ju kunna testa på min PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Den är 3m, har ingen annan att testa med, men skulle ju kunna testa på min PC

Är Questen fulladdad.
vet att folk haft problem när det börjar ladda samtidigt som man kört Link.
Sen undrar jag vad kan man köra egentligen med en 3m kabel? eller kör ni sittandes?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är Questen fulladdad.
vet att folk haft problem när det börjar ladda samtidigt som man kört Link.
Sen undrar jag vad kan man köra egentligen med en 3m kabel? eller kör ni sittandes?

Står precis jämte datorn, nån meter ifrån bara, Men håller med, 5m hade ju skadat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nope
Men googlar man verkar många ha problem att det inte kan conecta helt plötsligt… med massa olika lösningar, och många som inte löst det… vad faen…
Ingen här som varit med om detta?

Jag var med om något liknande och det enda som löste det var att ominstallera Oculus mjukvaran på PCn. Se länk: #19142003

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Den är 3m, har ingen annan att testa med, men skulle ju kunna testa på min PC

Ah, så van vid att det alltid finns usb a till usb c laddkablar till mobiler så förutsatte att ni hade en kort.. Men det följer ju med en kabel med headsetet om jag minns rätt. Den ska funka

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Kan man testa laddaren från ps5an tro?

Permalänk
Skrivet av tJev:

Ah, så van vid att det alltid finns usb a till usb c laddkablar till mobiler så förutsatte att ni hade en kort.. Men det följer ju med en kabel med headsetet om jag minns rätt. Den ska funka

Kabeln som följer med är USB-C till USB-C. Inte många som har USB-C i datorn såvida du inte har ett Nvidia kort som kanske har det.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Kabeln som följer med är USB-C till USB-C. Inte många som har USB-C i datorn såvida du inte har ett Nvidia kort som kanske har det.

En hel del modernare datorer har även en usb-c i moderkortet, kan vara svår att upptäcka då den är så liten porten

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan man testa laddaren från ps5an tro?

Blev samma där... faen med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Blev samma där... faen med...

När jag fått problem med AirLink har en omstart av windows och oculus programvaran hjälpt.
Alltså inte stänga av dator och på utan en riktigt omstart.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Och samma när jag testar mot min dator, med både laddsladden frånps5an o0ch den inköpta sladden.. får ju upp att connecta link, trycker där, sen kopplar den bort direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

När jag fått problem med AirLink har en omstart av windows och oculus programvaran hjälpt.
Alltså inte stänga av dator och på utan en riktigt omstart.

Testat stänga av oculus i aktivetetshanteraren etc... vad menar du en omstart av windows...
Strular på min dator med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Testat stänga av oculus i aktivetetshanteraren etc... vad menar du en omstart av windows...
Strular på min dator med...

Ja alltså starta om windows som vanligt. menade mer att man inte bara stänger av windows och startar igen om man tex haft datorn avstängd under natten.
Har ni startat om Oculus headsetet? är batteriet fulladdat?

Installera om Oculus appen på datorn.
Provat med AirLink och se om det funka? iaf att man kommer in även fast ni kanske inte har rätt förutsättningar för att köra med det.

EDIT. vad kör ni med för dator? laptop med gaming-kort? prova uppdatera drivrutinerna, det kanske inte fattar att starta med GPU och kör med "vanliga windows". då uppfyllls inte hårdvarukraven nämligen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

han har ett gtx 1060 i sitt, jag ett 1080 gtx i mitt... funkade i förrgår utan problem
Kanske resetta questen helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

han har ett gtx 1060 i sitt, jag ett 1080 gtx i mitt... funkade i förrgår utan problem
Kanske resetta questen helt?

Ja ni kan ju prova en factory reset som sista åtgärd.
Känns konstigt att det skulle behövas dock. men man ska inte förvånas, allt kan hända med en oculus produkt uppenbarligen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja ni kan ju prova en factory reset som sista åtgärd.
Känns konstigt att det skulle behövas dock. men man ska inte förvånas, allt kan hända med en oculus produkt uppenbarligen.

Funkade med factory reset. Snabbt att komma igång med igen, vilken tur

Sugen på ett eget quest snart ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Funkade med factory reset. Snabbt att komma igång med igen, vilken tur

Sugen på ett eget quest snart ju...

Tur att det löste sig

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Lång tråd så detta kanske redan diskuterats men i så fall kommer en repetition

Jag har dator i ett rum och vill spela i ett annat (olika våningsplan till och med). För det jag provat har Air Link fungerat. Har dock ett stort problem med att varje gång man skall starta måste man gör parningen och det kräver att man springer fram och tillbaka mellan spelplatsen och datorn för att godkänna koden.

Finns det något sätt att förenkla hela uppkopplingsprocessen så jag slipper springa mellan dator och spelplats?
Om inte, är det enklare/smidigare i Virtual Desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Lång tråd så detta kanske redan diskuterats men i så fall kommer en repetition

Jag har dator i ett rum och vill spela i ett annat (olika våningsplan till och med). För det jag provat har Air Link fungerat. Har dock ett stort problem med att varje gång man skall starta måste man gör parningen och det kräver att man springer fram och tillbaka mellan spelplatsen och datorn för att godkänna koden.

Finns det något sätt att förenkla hela uppkopplingsprocessen så jag slipper springa mellan dator och spelplats?
Om inte, är det enklare/smidigare i Virtual Desktop?

Mig veterligen har airlink denna lösning då de saknar säkerhet och förlitar sig på användaren istället.

På virtual desktop behöver man inte bekräfta något på datorn efter första installationen. Jag vet inte om VD fortfarande kräver sideload för trådlös streaming, isåfall är det lite mer steg för att få allt up and running.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Lång tråd så detta kanske redan diskuterats men i så fall kommer en repetition

Jag har dator i ett rum och vill spela i ett annat (olika våningsplan till och med). För det jag provat har Air Link fungerat. Har dock ett stort problem med att varje gång man skall starta måste man gör parningen och det kräver att man springer fram och tillbaka mellan spelplatsen och datorn för att godkänna koden.

Finns det något sätt att förenkla hela uppkopplingsprocessen så jag slipper springa mellan dator och spelplats?
Om inte, är det enklare/smidigare i Virtual Desktop?

Virtual desktop är smidigare, men måste säga att jag inte måste göra någon parning med Air Link varje gång? Jag måste gå in i Oculus settings och klicka igång Air Link för den stängs av hela tiden 😐 men behöver inte hålla på med koder?

Virtual desktop är en mycket smidigare mjukvara oavsett.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Lång tråd så detta kanske redan diskuterats men i så fall kommer en repetition

Jag har dator i ett rum och vill spela i ett annat (olika våningsplan till och med). För det jag provat har Air Link fungerat. Har dock ett stort problem med att varje gång man skall starta måste man gör parningen och det kräver att man springer fram och tillbaka mellan spelplatsen och datorn för att godkänna koden.

Finns det något sätt att förenkla hela uppkopplingsprocessen så jag slipper springa mellan dator och spelplats?
Om inte, är det enklare/smidigare i Virtual Desktop?

VD funkar hur smidigt som helst och du behöver inte godkänna uppkopplingen varje gång. Sätt bara VD klienten på datorn till autostart.

Permalänk
Medlem

Ok, verkar som VD är vägen att gå. Skadar nog inte att ha båda varianterna ändå då olika människor verkar ha olika erfarenhet av dem.

Ett par frågor till:
Måste man köpa VD genom sitt headset eller kan jag köpa det på Oculus hemsida?
Måste man fortfarande göra en sideload?

[Edit] Fanns en discord. Fick mina svar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Ok, verkar som VD är vägen att gå. Skadar nog inte att ha båda varianterna ändå då olika människor verkar ha olika erfarenhet av dem.

Ett par frågor till:
Måste man köpa VD genom sitt headset eller kan jag köpa det på Oculus hemsida?
Måste man fortfarande göra en sideload?

Nu är det så länge sedan jag installerade det så jag kommer inte ihåg exakt. Men på den tiden köpte man VD hos Oculus och sedan sideloadade man en patch via sidequest. Om du googlar hittar du säkert någon tutorial på det.

Du kan köpa appar på oculus hemsida så blir dom tillgängliga att installera i ditt headset (förutsatt att du använder samma konto och inte blandar ihop Quest och Link).

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Nu är det så länge sedan jag installerade det så jag kommer inte ihåg exakt. Men på den tiden köpte man VD hos Oculus och sedan sideloadade man en patch via sidequest. Om du googlar hittar du säkert någon tutorial på det.

Du kan köpa appar på oculus hemsida så blir dom tillgängliga att installera i ditt headset (förutsatt att du använder samma konto och inte blandar ihop Quest och Link).

Du han före. Hittade info jag behövde på deras discord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Lång tråd så detta kanske redan diskuterats men i så fall kommer en repetition

Jag har dator i ett rum och vill spela i ett annat (olika våningsplan till och med). För det jag provat har Air Link fungerat. Har dock ett stort problem med att varje gång man skall starta måste man gör parningen och det kräver att man springer fram och tillbaka mellan spelplatsen och datorn för att godkänna koden.

Finns det något sätt att förenkla hela uppkopplingsprocessen så jag slipper springa mellan dator och spelplats?
Om inte, är det enklare/smidigare i Virtual Desktop?

VD och AirLink kan vara bra på olika saker så rekomenderar att ha VD.
Med det sagt har jag aldrig haft det problem du beskriver att man måste bekräfta en kod varje gång.
Det har jag bara gjort första gången, är det så att det kanske bli så om man växlar nätverk ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tack för tipset kring fanaticals VR-bundle.
Riktigt trevligt att få ett gäng med VR-spel direkt på questen för en så liten summa

https://www.fanatical.com/sv/bundle/fanatical-quest-vr-bundle

Permalänk
Medlem

Måste också tacka för Fanatical tipset, det blev mina första spel till Quest 2. Har inte hunnit mer än 30 min effektiv speltid kanske, men jag är nöjd, har ju bara betalt för spelen. Det var jag som vann Quest 2 i Kompletts julkalender, har sen länge varit småsugen men aldrig haft skäl nog att köpa, men nu kom det ju som ett brev på posten. Fick även 256GB för att 128GB versionen var slut i lager och var beräknat till februari, väldigt synd..

Har inte gjort så mycket research men tänkte testa simracing eller liknande, tar gärna emot tips kring bästa tillvägagångssätt & spel för det! Kan man köra trådlöst via VD/AirLink eller är Link-kabel ett måste(har fixat en sådan)?

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.