Permalänk
Medlem

Ban problemet med "Oculus Quest 2"

Jag har varit intresserad ett tag av att skaffa detta headset. Men problemet många verkar ha med att deras facebook konton blir bannade (helt utan anledning), vilket gör headsetet oanvändbart, gör att det känns läskigt att köpa detta headset.

Här är en oerhört lång lista av folk som har detta problem. Detta är säkert bara få av fallen också, då alla inte kommer lägga upp på reddit när de blir bannade:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/j22lmx/im_out_o...

Folk verkar fastna med ett ofungerande headset efter detta då facebook supporten inte hjälper.

Hur känner ni om detta? Är det en anledning att inte skaffa headsetet? Har någon på SweClockers råkat ut för detta?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Sötast

Jag har sett en person på swec i OQ2 tråden.

Min inställning är "meh".

Inget företag försöker skapa en produkt och tjäna pengar på den genom att stänga av sin kundbas och förlora försäljningar/nya kunder.

Facebook är ett av världens mest hatade företag och de sitter just nu på ett av världens mest populära/bästsäljande och i många avseenden bästa headset på marknaden. Det finns säkert en hel del (hundratals, tusentals, kanske i värsta fall tiotusentals konton) som haft någon form av problem. På miljontals sålda headsets... Hur många av dessa kontona var legit tro? Hur många var nya/fake/dubletter/troll?

Gissar på att hälften av alla trådar är rent av fejk av hateb0is. (Bara kolla hur folk review-bombar spel och dyl för att de blivit sura av någon anledning) De klarar nog inte av att FB av alla företag släpper ett headset med högre upplösning än en majoritet av marknaden som dessutom är trådlöst.

Mycket möjligt att det är konkurrerande företag som också försöker sänka deras trovärdighet ytterligare.

Jag har varit i kontakt med supporten två gånger i andra ärenden och båda gångerna har jag fått svar på mindre än 3 minuter.

Jag hade problem med min guardian och supportsnubben satt med mig med 100% tålamod i ~ 20 min medans jag gjorde en systemåterställning och testade. Han inledde direkt med att om problemet inte var löst efter vårt samtal så skickar de ett nytt headset.

Mitt förtroende är rätt så högt änsålänge.

Edit:
Jag kan såklart ha helt fel, men låter som en konstig business idea...

Permalänk
Medlem

Det är till mängden sett en väldigt liten skara som får problem. Har du ett "riktigt" Facebookkonto så SKA du inte få några problem. Jag tycker det är sjukt dumt att det ens ska behövas, och jag ogillar det start, men funderar ändå på att skaffa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har sett en person på swec i OQ2 tråden.

Min inställning är "meh".

Inget företag försöker skapa en produkt och tjäna pengar på den genom att stänga av sin kundbas och förlora försäljningar/nya kunder.

Facebook är ett av världens mest hatade företag och de sitter just nu på ett av världens mest populära/bästsäljande och i många avseenden bästa headset på marknaden. Det finns säkert en hel del (hundratals, tusentals, kanske i värsta fall tiotusentals konton) som haft någon form av problem. På miljontals sålda headsets... Hur många av dessa kontona var legit tro? Hur många var nya/fake/dubletter/troll?

Gissar på att hälften av alla trådar är rent av fejk av hateb0is. (Bara kolla hur folk review-bombar spel och dyl för att de blivit sura av någon anledning) De klarar nog inte av att FB av alla företag släpper ett headset med högre upplösning än en majoritet av marknaden som dessutom är trådlöst.

Mycket möjligt att det är konkurrerande företag som också försöker sänka deras trovärdighet ytterligare.

Jag har varit i kontakt med supporten två gånger i andra ärenden och båda gångerna har jag fått svar på mindre än 3 minuter.

Jag hade problem med min guardian och supportsnubben satt med mig med 100% tålamod i ~ 20 min medans jag gjorde en systemåterställning och testade. Han inledde direkt med att om problemet inte var löst efter vårt samtal så skickar de ett nytt headset.

Mitt förtroende är rätt så högt änsålänge.

Edit:
Jag kan såklart ha helt fel, men låter som en konstig business idea...

Du har några bra poänger faktiskt. Jag får ta och tänka vidare, kanske väntar ett tag för att se om problemet utvecklas innan jag slår till.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Jag har varit intresserad ett tag av att skaffa detta headset. Men problemet många verkar ha med att deras facebook konton blir bannade (helt utan anledning), vilket gör headsetet oanvändbart, gör att det känns läskigt att köpa detta headset.

Här är en oerhört lång lista av folk som har detta problem. Detta är säkert bara få av fallen också, då alla inte kommer lägga upp på reddit när de blir bannade:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/j22lmx/im_out_o...

Folk verkar fastna med ett ofungerande headset efter detta då facebook supporten inte hjälper.

Hur känner ni om detta? Är det en anledning att inte skaffa headsetet? Har någon på SweClockers råkat ut för detta?

Jag blev 'bannad' dvs mitt konto blev låst i drygt en månad. Jag kunde fortfarande använda mitt headset och handla spel, men partyfunktionen fungerade ej.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jag blev 'bannad' dvs mitt konto blev låst i drygt en månad. Jag kunde fortfarande använda mitt headset och handla spel, men partyfunktionen fungerade ej.

huh? Från vad jag har hört så blir alla ens oculus spel borttagna när man blir bannad. Sen vet jag inte om man kan fortfarande kan använda headsetet för att köra steam spel. Det är ju bra om headsetet ändå fungerar isåfall

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

huh? Från vad jag har hört så blir alla ens oculus spel borttagna när man blir bannad. Sen vet jag inte om man kan fortfarande kan använda headsetet för att köra steam spel. Det är ju bra om headsetet ändå fungerar isåfall

Då måste nog ditt konto bli borttaget permanent. Som jag skrev fungerade allt som det skulle, även online i t.ex. Eleven Table Tennis (nativt), VD (Steam) samt link (Rift software).

Något jag dock kan säga är att under månaden som gick kunde jag inte logga in på Oculus.com, då jag blev omdirigerad till Facebook för inlogg. Jag var dock inloggad sedan tidigare på en annan dator där jag fortfarande kunde använda hemsidan som vanligt. Samma sak med Oculus appen på telefon fram tills att jag blev ombedd att installera om den av supporten.

Så om du av någon anledning loggas ut från alla Oculus-tjänster under tiden ditt konto är låst så kommer du inte in förrän det är löst. Förmodligen detta som har hänt med många som kanske gjorde en återställning av sitt Quest eller fick sina konton låsta innan dom fått hem Questen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Det verkar som folk i början fick problem när man i själva setupen till Oculus Quest 2 skapade just sina konton eller "aktiverade ett "sovande" konto. Verkade som nån "AI" hos facebook som triggades när dessa facebook konton skapades och automatiskt stängde av dom.

Har du ett konto som inte är avaktiverat eller flaggad pga nån anledning från början så har det inte varit några problem.
Har även varit det allmäna tippset att skapa ditt konto på hemsidan före du köper Questen så du ser att allt är OK, sen är det bara att logga in med det kontot på Questen sen i setupen.

Sen finns det en annan myt att ett "riktigt facebook-konto" är ett konto där man måste ha vänner, vara med i grupper och skriva/ha "rätt åsikter" osv. Det är så klart inte sant.
Du kan ha ett facebook konto som är helt tomt, utan vänner, utan aktivitet och utan att logga in en enda gång. Dina vänner du har på Oculus på friendlist "inne i VR" hamnar inte på ditt facebook konto eller tvärt om, allt sånt är endast sånt man väljer själv.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det verkar som sagt som att de som haft problem i huvudsak är sådana som har registrerat sitt Facebook-konto i samband med uppstarten av headsetet. Vilket i sig är extremt korkat eftersom ett troll knappast skulle betala tusentals kronor för att skaffa ett headset. Man får hoppas att dom har filat på detta sen lanseringen, som ju i sig var strax före presidentvalet i USA.

Jag hade ett inaktiverat konto sedan tidigare, men skapade ett nytt före jag fick headsetet. Använder inte Facebook, har inte lagt till vänner etc., har heller inte haft några problem.

Det är surt att vissa drabbas, men det är uppenbart en högljudd minoritet. Supporten har också sagt att dom ska hjälpa alla som eventuellt får problem. Sen finns det ju något dokumenterat fall av någon som ”oskyldigt” blev avstängd men tydligen ägnade sig åt hatpropaganda (om den saken nu ska leda till att man inte kan använda sin hårdvara låter jag vara osagt).