VR-spel i DayZ miljöstorlek med UE?

Permalänk
Avstängd

VR-spel i DayZ miljöstorlek med UE?

Jag undrar hur möjligt det är att skapa ett VR-spel där miljön man vandrar i är nästan lika stor som den i DayZ-spelet men inuti UE-motorn? Är det ens möjligt eller blir det till och med för mycket ram- & videominne för RTX3090 att klara av?

Jag är medveten om att det blir rejäla nedskärningar på upplösningen av texturer och modeller för att det ens skall bli möjligt utifrån rimliga prestandakrav.

Tanken är oxå att det skall vara i 1:1 skala från verkligheten så bör ju bli ofantligt mycket större än vad DayZs modeller och texturer tar i minnet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Man läser ju inte in hela världen och alla dess texturer på en gång ändå, så jag ser inga problem med det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Man läser ju inte in hela världen och alla dess texturer på en gång ändå, så jag ser inga problem med det.

Hur fungerar det då med AI-varelser som kanske är på andra sidan kartan och som följer sitt system? Det måste ju åtminstone finnas i minnet om vart det är någonstans på kartan trots att den delen av kartan inte är inladdad?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur fungerar det då med AI-varelser som kanske är på andra sidan kartan och som följer sitt system? Det måste ju åtminstone finnas i minnet om vart det är någonstans på kartan trots att den delen av kartan inte är inladdad?

Nej?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur fungerar det då med AI-varelser som kanske är på andra sidan kartan och som följer sitt system? Det måste ju åtminstone finnas i minnet om vart det är någonstans på kartan trots att den delen av kartan inte är inladdad?

AI är ju scriptat, så man använder sig troligtvis utav object pooling om jag inte har fel för mig?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Tyvärr är man ingen utvecklare men jag antar att det finns en massa knep att spara på resurser oavsett om man gör ett VR eller icket VR-spel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc