Sony gräsrotsfinansierar armband med rörelsespårning för ljudeffekter

Permalänk
Melding Plague

Sony gräsrotsfinansierar armband med rörelsespårning för ljudeffekter

Motion Sonic bärs på handleden och applicerar ljudeffekter i realtid genom att spåra bärarens handrörelser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det sticker rmig i ögonen att ett av världens största, rikaste elektronikföretag ska finansiera det mha crowdfunding ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Expertgissare

Luftgitarr v2.0, nu med riktigt gitarrljud??

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det sticker rmig i ögonen att ett av världens största, rikaste elektronikföretag ska finansiera det mha crowdfunding ...

Trodde alltid det var till för folk som saknade tillgångar men hade en ide, kunskap att genomföra den så folk ville backa det.

Kapitalismen har inga gränser bland företag. Men företag skiter tydligen i dålig PR, all PR är bra PR......

Permalänk
Medlem

... jag behöver nog kaffe för det enda jag såg framför mig var att det blev ljudeffekter till ensamseglaren.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tror de ens på produkten själva när de har pengarna men vill använda andras för att finansiera produkten?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Hm, ja det här luktar ju inte direkt succé.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

... jag behöver nog kaffe för det enda jag såg framför mig var att det blev ljudeffekter till ensamseglaren.

Skönt att det inte bara är min hjärna som snurrar i de banorna...

Permalänk
Medlem

Sorry, kan bara se:

Framför mig.

Permalänk
Medlem

Jag kan se användning för tex elgitarr. Varför ändra pitch med fotpedal när det går att göra med vriströrelse?
Går ju även att sätta denna på gitarren.

Kan jag så lätt komma på ett användningsområde kan ni ge er på att andra kan komma på tusen till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om det här innebär att Rock Band 4 äntligen släpps till PC skulle jag nog köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det sticker rmig i ögonen att ett av världens största, rikaste elektronikföretag ska finansiera det mha crowdfunding ...

Jag misstänker att det är någon på Sony som velat dra i detta, men att ledningen inte är övertygad om att marknaden finns, och man därför vill göra på det här sättet för att se hur populär en sån produkt skulle vara.
Och för lite PR också såklart.

Är väl den mest legitima anledningen jag kan komma på iaf.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Det sticker rmig i ögonen att ett av världens största, rikaste elektronikföretag ska finansiera det mha crowdfunding ...

De är rätt "smarta" om än sneaky.

Genom att gräsrotsfinansiera det så tar de även "marknadspulsen" för att se hur stort intresset för detta överhuvudtaget är - utan att behöva spendera egna pengar på det.

Få backers = lågt intresse. Många backers = stort intresse samtidigt som de får finansiering.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kan se användning för tex elgitarr. Varför ändra pitch med fotpedal när det går att göra med vriströrelse?
Går ju även att sätta denna på gitarren.

Kan jag så lätt komma på ett användningsområde kan ni ge er på att andra kan komma på tusen till.

Jag tänkte samma sak så letade upp en video som demosntrerar armbandet tillsammans med gitarr.

Skulle säga att det är lite väl kryddigt för min smak. Kräktes lite i munnen faktiskt. Man kan ju hoppas att det går att få till bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tänkte samma sak så letade upp en video som demosntrerar armbandet tillsammans med gitarr.

Skulle säga att det är lite väl kryddigt för min smak. Kräktes lite i munnen faktiskt. Man kan ju hoppas att det går att få till bättre...
https://youtu.be/fTazUqnJhzM

Ja fy fan, det där var vedervärdigt.
Men.. det demonstrerar potentialen i det.

Dom som gör detta lär gilla det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tänkte samma sak så letade upp en video som demosntrerar armbandet tillsammans med gitarr.

Skulle säga att det är lite väl kryddigt för min smak. Kräktes lite i munnen faktiskt. Man kan ju hoppas att det går att få till bättre...
https://youtu.be/fTazUqnJhzM

"Kommentarer har inaktiverats." Say no more.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tänkte samma sak så letade upp en video som demosntrerar armbandet tillsammans med gitarr.

Skulle säga att det är lite väl kryddigt för min smak. Kräktes lite i munnen faktiskt. Man kan ju hoppas att det går att få till bättre...
https://youtu.be/fTazUqnJhzM

Nu är jag fan både tondöv och igen musiker MEN borde det där inte gå att göra med tex fot reglage och har gitarrer inte redan en arm/reglage för det där i vissa fall, musik gillar jag även om jag är totalt inkompetent på det själv så ser inte riktigt vad denna gör bättre än en mer traditionell elektromekanisk lösning.

Luktar lite "söker problem för min lösning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nu är jag fan både tondöv och igen musiker MEN borde det där inte gå att göra med tex fot reglage och har gitarrer inte redan en arm/reglage för det där i vissa fall, musik gillar jag även om jag är totalt inkompetent på det själv så ser inte riktigt vad denna gör bättre än en mer traditionell elektromekanisk lösning.

Luktar lite "söker problem för min lösning".

Jo, man kan ha diverse effektpedaler. Den såkallade tremolo-armen på elgitarrer kan ge vibrato och ändra ton genom att släppa eller spänna strängarna. Armen är också bra på att förstöra stämningen på gitarren, särskilt på billigare gitarrer.
Ett armband för olika effekter vore en praktisk lösning. Förutsatt att det funkar bra då. Demona jag sett låter dock mer som mikrotonal musik och jag föredrar nog att hålla mig lite närmare 12-tons skalan...

Permalänk
Medlem

Kolla datumstämpeln i videon:

Sony är 8 år sena på bollen. Grabben i videon jobbar med tillämpad forskning inom interaktionsdesign.

Här är en video som fokuserar lite mer på armbandet/handsken:

Tillägg
Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

https://mimugloves.com/
Dessa har ju funnits ett bra tag annars..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Trodde alltid det var till för folk som saknade tillgångar men hade en ide, kunskap att genomföra den så folk ville backa det.

Kapitalismen har inga gränser bland företag. Men företag skiter tydligen i dålig PR, all PR är bra PR......

Tänker samma eller i alla fall liknande:
Behöver verkligen ett storföretag som SONY "gräsrotsfinansiering"?
Walkman som var succé behövde ingen "gräsrotsfinansiering". Betamax som var fiasko, där tog SONY smällen själva.
Tycker det är väldigt knepigt och svagt att ett storföretag som SONY tarvar gräsrotsfinansiering.

Vi bör nog akta oss att betala sådana pengar till SONY.. Kanske. Har de inte ens själva "offerviljan", så bör vi kreti och pleti också akta oss. Kanske, jag vet inte. För övrigt påminner hela konceptet om något SAMSUNG haft i flera år.
(Smarta klockor som kopplar upp sig till "allt man vill")

SONYS mobiltelefoner har också varit "big fail".. Vi får väl se. Men jag tror inte på konceptet i alla fall.
Mitt råd är att "akta sig". -Vem vill sponsra "nästa betmax "om SONY inte ens själva tror på saken?
-Betamax trodde faktiskt SONY på..

Länk till SONYs failade Betamax: https://en.wikipedia.org/wiki/Betamax

Permalänk
Avstängd

Oj jissös. En idé som jag redan hade på 90-talet när jag såg de första tidiga VR maskinerna på ZTV. Tanken var att kunna flytta runt ljud med bägge armarna för att ändra deras placering och volym.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja fy fan, det där var vedervärdigt.
Men.. det demonstrerar potentialen i det.

Dom som gör detta lär gilla det.

[.video]https://www.youtube.com/watch?v=WhBoR_tgXCI[/video]

Jag skulle själv vilja se om det går att göra en virtuell theremin med den. Det vore coolt.

Permalänk
Medlem

Tänker bara på en Theremin, den uppfanns 1919.

Permalänk
Medlem

Känns som en nyhet som passar in bättre på Studio.se