Behöver hjälp med att få Oculus Rift att funka på sonens dator..

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att få Oculus Rift att funka på sonens dator..

Hej alla kloka människor!

Har precis fått ta över ett Oculus Rift från en väldigt hygglig bekant och sonen är hur lycklig som helst

Men allt är ju inte guld och gröna skogar. Det sitter en i7 CPU i datorn och den har 16GB RAM, men inget grafikkort (den såldes utan). Och Windows 7, vilket inte verkar stödjas av Oculus längre.

Så..

1. Jag behöver uppgradera till Windows 10. Det går fortfarande att uppgradera gratis till 10 verkar det som, så det kan ju lösas.

2. Jag behöver ett grafikkort, helst ett billigt (begagnat är helt okej) då jag inte har så mycket pengar att lägga ut på sånt här. Enligt specs for Oculus Rift så behöver jag ett NVIDIA GTX 1050 Ti som minimum. Måste ha HDMI 1.3 video output. Går det att få tag på ett sånt och hur mycket skulle det kosta? Är Tradera ett bra ställe att börja på?

https://support.oculus.com/articles/getting-started/getting-s...

Alternativt funderar jag på att spara slantarna till ett Quest eller Quest 2 istället... kanske julklapp? Grabben vill ju allra helst spela Beat Saber och liknande spel.

Permalänk
Sötast

Skulle rekommendera en Quest2 där han kan spela spel standalone utan pcn.

Jag har spelat en del vr med ett 1070 och skulle inte rekommendera det.
För bra grafik samt tillräckligt hög fps så KRÄVS det en gamingburk av rang. VR går att jämföras med att spela på 4K, men helst med 90 fps eller mer.

Alltså inget för ett beggat 1050Ti.

Om en dag ni fläskar på datorn rejält så går det att spela PC-VR på Quest2 också, trådat eller trådlöst... så win win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skulle rekommendera en Quest2 där han kan spela spel standalone utan pcn.

Jag har spelat en del vr med ett 1070 och skulle inte rekommendera det.
För bra grafik samt tillräckligt hög fps så KRÄVS det en gamingburk av rang. VR går att jämföras med att spela på 4K, men helst med 90 fps eller mer.

Alltså inget för ett beggat 1050Ti.

Om en dag ni fläskar på datorn rejält så går det att spela PC-VR på Quest2 också, trådat eller trådlöst... så win win!

Tack, det var nästan det jag misstänkte. Det lutar åt en Quest eller Quest2 längre fram istället.

Permalänk
Medlem

Grafikkortsmarknaden är ju tyvärr helt vansinnig just nu, men för enklare spel såsom Beat Saber behövs absolut inget monsterkort. Ett 1060 borde t.ex. klara det galant, är också vad som står som rekommenderat på Steam ser jag. Men även ett sånt går väl för runt 1200 eller mer begagnat i dagsläget.

Med ett grafikkort kan ju grabben spela annat (icke-VR) på datorn också.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Grafikkortsmarknaden är ju tyvärr helt vansinnig just nu, men för enklare spel såsom Beat Saber behövs absolut inget monsterkort. Ett 1060 borde t.ex. klara det galant, är också vad som står som rekommenderat på Steam ser jag. Men även ett sånt går väl för runt 1200 eller mer begagnat i dagsläget.

Med ett grafikkort kan ju grabben spela annat (icke-VR) på datorn också.

Senaste 1060 jag såg säljas här på marknaden var 2100, dock 6gb varianten. 3gb är lite billigare.

Sedan till ts så hade jag satsat på en quest2 istället.

Permalänk

Hade en bärbar med ett GTX 1060 tidigare som jag körde Quest 1:an på. Det verkar som om en hel del människor har använt GTX 1060 så det är nog där du ska lägga dig som ett minimun.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Grafikkortsmarknaden är ju tyvärr helt vansinnig just nu, men för enklare spel såsom Beat Saber behövs absolut inget monsterkort. Ett 1060 borde t.ex. klara det galant, är också vad som står som rekommenderat på Steam ser jag. Men även ett sånt går väl för runt 1200 eller mer begagnat i dagsläget.

Med ett grafikkort kan ju grabben spela annat (icke-VR) på datorn också.

Tack för mer info, jag har så otroligt dålig koll på sånt här La ut en annons på ett 1060 (3GB) så får vi se om någon vill sälja ett för runt en tusenlapp. Grabben spelar Roblox och liknande utan problem på den inbyggda grafiken men ett grafikkort är säkert välkommet ändå

Permalänk
Medlem

1060 kommer fungera bra med en Rift.
Quest 2 är dock trevligare då man kan spela spel som Beat saber vart man vill utan kablar och dator

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Senaste 1060 jag såg säljas här på marknaden var 2100, dock 6gb varianten. 3gb är lite billigare.

Sedan till ts så hade jag satsat på en quest2 istället.

Du ser, galet. Det är ju nästan vad de kostade nya, ett tre generationer gammalt grafikkort Jag har ingen större koll på begagnatmarknaden överlag men här är i alla fall tre kort 3GB-kort som verkar ha gått för runt 1200kr här på marknaden de senaste veckorna.

En Quest 2 kostar ju närmare 4000. Har OP fått ta över en Rift utan kostnad är det ju synd att den inte kommer till användning tänker jag, men visst är det väldigt svårt att motivera dagens grafikkortspriser.

Skrivet av solemn:

Tack för mer info, jag har så otroligt dålig koll på sånt här La ut en annons på ett 1060 (3GB) så får vi se om någon vill sälja ett för runt en tusenlapp. Grabben spelar Roblox och liknande utan problem på den inbyggda grafiken men ett grafikkort är säkert välkommet ändå

Vill inte påverka ett beslut för mycket, men ville poängtera att enklare spel som Beat Saber inte kräver så mycket. Verkar ha gått tre 1060 3GB-kort för runt 1200 här på marknaden de senaste veckorna, så har du "tur" kanske det dyker upp fler. Har ni fått en Rift till skänks så tycker i alla fall jag att det är synd att det inte kommer till användning om grabben är eld och lågor.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

GTX 970 fungerar också att spela Beat saber med vill jag tillägga.
Dottern spelat det med ett Lenovo Explorer på en dator med i7 2600k,16gb, GTX 970.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

GTX 970 fungerar också att spela Beat saber med vill jag tillägga.
Dottern spelat det med ett Lenovo Explorer på en dator med i7 2600k,16gb, GTX 970.

Vad ligger ett GTX 970 i för prisklass begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Vad ligger ett GTX 970 i för prisklass begagnat?

Idag mellan 1000-1500 vilket är dyrt men innan kunde man får mellan 500-1000

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc