Testpilot: NZXT H510 Flow – ett luftigt lyft

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: NZXT H510 Flow – ett luftigt lyft

Testpiloten Daniel "Dinoman" Ördén provar det senaste syskonet i NZXT:s H510-familj. Denna gång handlar det om ett alternativ inriktat på luftflöde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, jag läste inte om frontpanelen från Flow passar H510 Elite. Någon som vet? Har nämligen en Elite i bruk och hade gärna bytt ut glaset mot meshpanelen från Flow.

Permalänk
Medlem

Har en H500 och gillar den så denna känns som ett bra alternativ. Dock så kyler min bra ändå trotts solid front tack vare 280mm AIO i fronten och CPU som inte är så energislukande. Så klarar mig utan hålen. Skulle dock valt med hål om jag byggde den idag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av xSean145:

Snyggt chassi, jag läste inte om frontpanelen från Flow passar H510 Elite. Någon som vet? Har nämligen en Elite i bruk och hade gärna bytt ut glaset mot meshpanelen från Flow.

Bra fråga.

Kolla på min närbild av fronten. Har den samma pluppar i toppen så är chansen stor att det är utbytbart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Äntligen något som ser ut att uppfylla alla dumma krav jag har av ett chassi i 2021! Frågan är bara om det verkligen är värt 47% mer än ett vanligt H510.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tipko:

Äntligen något som ser ut att uppfylla alla dumma krav jag har av ett chassi i 2021! Frågan är bara om det verkligen är värt 47% mer än ett vanligt H510.

Jag tycker inte du skall tänka så.

Om det tickar alla dina boxar så bör du istället tänka, är det värt 1099:- (som är billigast just nu). Att det finns en modell som inte lever upp till dina behov som är billigare är ju egentligen inte ett argument att föra. Anser i alla fall inte jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast

Generellt sett kan jag föredra att det är färre fläktar och ett förhoppningsvis lägre pris tack vare avsaknaden av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tycker inte du skall tänka så.

Om det tickar alla dina boxar så bör du istället tänka, är det värt 1099:- (som är billigast just nu). Att det finns en modell som inte lever upp till dina behov som är billigare är ju egentligen inte ett argument att föra. Anser i alla fall inte jag.

Ja, jag förstår vad du menar. Antar att det är bara hjärnan som försöker lista ut ett "realistiskt" pris för en produkt genom att jamföra med en likadan för att bestämma om man ska köpa nu eller vänta för en rea.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zpnk:

Generellt sett kan jag föredra att det är färre fläktar och ett förhoppningsvis lägre pris tack vare avsaknaden av det.

Jag är med på hur du tänker men de fläktarna som NZXT skickar med i detta chassit kan inte vara särskilt dyra för företaget och för de personer som kanske inte har så bra koll på läget är det bättre att sälja en produkt med bra förutsättningar från början och inte halvdana som måste kompletteras för att fungera riktigt bra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinoman:

Jag är med på hur du tänker men de fläktarna som NZXT skickar med i detta chassit kan inte vara särskilt dyra för företaget och för de personer som kanske inte har så bra koll på läget är det bättre att sälja en produkt med bra förutsättningar från början och inte halvdana som måste kompletteras för att fungera riktigt bra.

Lite det jag menar... skippa dem och ett lägre pris (även om bara är en hundring) så kan man själv komplettera med den typ av fläkt du själv önskar. Har både en och tre gånger plockat ut fläktar för att ersätta med bättre. Sen blir de bara liggandes i reservdelsgarderoben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Lite det jag menar... skippa dem och ett lägre pris (även om bara är en hundring) så kan man själv komplettera med den typ av fläkt du själv önskar. Har både en och tre gånger plockat ut fläktar för att ersätta med bättre. Sen blir de bara liggandes i reservdelsgarderoben

Beror på, om de fläktar som hänger med är bra så kan det göra chassit mer prisvärt. NZXT brukar har bra fläktar.
Kostar en del att köpa bra fläktar separat och blir dyrare i slutänden. Men ser din poäng också...

Permalänk
Medlem

lite ont om fläktplatser tbh. tycker filter borde komma med så får man själv välja om man vill använda eller ej. nice o ha filter då det fångar upp mycket damm utan att väsentligt försämra luftflödet.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

När nästa version med plats för en 240mm radiator i taket kommer,då blir jag intresserad.

Men den här "modden" är på rätt väg 🙂

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av leafbranch:

Beror på, om de fläktar som hänger med är bra så kan det göra chassit mer prisvärt. NZXT brukar har bra fläktar.
Kostar en del att köpa bra fläktar separat och blir dyrare i slutänden. Men ser din poäng också...

Det var så jag såg det också. Plus att de som köper ett chassi inte alltid har så bra "koll" alla gånger och då är det en bättre, out-of-the-box prestanda som erbjuds, även om det inte är svårt att förbättra situationen om man vet vad man gör när det kommer till fläktar.

Skrivet av draanexle:

lite ont om fläktplatser tbh. tycker filter borde komma med så får man själv välja om man vill använda eller ej. nice o ha filter då det fångar upp mycket damm utan att väsentligt försämra luftflödet.

Jag tror det funkar för de allra flesta applikationer men de kunde kostat på sig att designa om toppen för fler fläktplatser. De flesta konkurrenter erbjuder fler fläktplatser i toppen. Kanske till och med i botten också med tanke på att det går att installera 2,5" SSD i den övre kammaren och sedan kunde de gjort 2x120/2x140 mm i botten också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Fahla:

När nästa version med plats för en 240mm radiator i taket kommer,då blir jag intresserad.

Men den här "modden" är på rätt väg 🙂

Problemet där är att de nog får omdesigna lite mer då. Det är precis att en fläkt får plats just nu, lägger du till extra tjocklek för en radiotor på 30 mm så tar nog de flesta moderkort i med kylning för sin strömstaging.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Här är fattigmansvarianten för den som inte bryr sig om härdat glas!
https://www.amazon.se/dp/B08KXZK2PT/

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chris_Kadaver:

Här är fattimansvarianten för den som inte bryr sig om härdat glas!
https://www.amazon.se/dp/B08KXZK2PT/

Den var ganska lik...

Dock svårt för NZXT att hävda verkshöjd här kan jag tänka mig. Det kopieras friskt mellan företagen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den var ganska lik...

Dock svårt för NZXT att hävda verkshöjd här kan jag tänka mig. Det kopieras friskt mellan företagen.

Ja alltså... Den jag länkade är nästan en parodi på NZXT-varianten. Så det var ju tänkt lite som ett skämt. Meen samtidigt... Är man snål och inte kräver samma kvalitetskänsla, så varför inte?
Jag tycker nog NZXT övervärderar sitt varumärke en aning i det här fallet. Visst... det må hända att det är ett litet kliv upp från Phanteks eclips p300-serien med meshfront vad gäller kvalitetslänsla och design. Men samma modell (H510) med sluten front kostar 749:- som åtminstone jag tycker är snyggare än den här eftersom den är helvit. Men visst... Jag skulle aldrig få för mig att köpa ett chassi med sluten front om den inte är en lucka som på Fractal Designs R-serien. Så mesh blir ju det givna valet. Men för tusenlappen tycker jag att de borde kunnat ha inkludera en till fläkt i fronten i alla fall. För köper du ett chassi med fokus på luftflöde med den stommen och prislappen, så vore det fint om den då är komplett ur kartong.
Tack för en bra recension förresten!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror det funkar för de allra flesta applikationer men de kunde kostat på sig att designa om toppen för fler fläktplatser. De flesta konkurrenter erbjuder fler fläktplatser i toppen. Kanske till och med i botten också med tanke på att det går att installera 2,5" SSD i den övre kammaren och sedan kunde de gjort 2x120/2x140 mm i botten också.

Yea definitivt. tycker att det är rymligt nog för att ha mer fläktplatser, också så att man skulle kunna ha radiator i toppen om man nu skulle vilja ha det så.

men gillar generellt när det finns olika val, så om man ångrar sig vid ett senare tillfälle så behöver man inte köpa ett nytt chassi.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Tänk om Daniel hetat Niclas istället! N.Ördén, snacka om coolt!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja alltså... Den jag länkade är nästan en parodi på NZXT-varianten. Så det var ju tänkt lite som ett skämt. Meen samtidigt... Är man snål och inte kräver samma kvalitetskänsla, så varför inte?
Jag tycker nog NZXT övervärderar sitt varumärke en aning i det här fallet. Visst... det må hända att det är ett litet kliv upp från Phanteks eclips p300-serien med meshfront vad gäller kvalitetslänsla och design. Men samma modell (H510) med sluten front kostar 749:- som åtminstone jag tycker är snyggare än den här eftersom den är helvit. Men visst... Jag skulle aldrig få för mig att köpa ett chassi med sluten front om den inte är en lucka som på Fractal Designs R-serien. Så mesh blir ju det givna valet. Men för tusenlappen tycker jag att de borde kunnat ha inkludera en till fläkt i fronten i alla fall. För köper du ett chassi med fokus på luftflöde med den stommen och prislappen, så vore det fint om den då är komplett ur kartong.
Tack för en bra recension förresten!

Jag är böjd att hålla med och tror att NZXT nog kan komma att pressa ner priset lite i längden.

Det glädjer mig att du gillade recensionen, tack!

Skrivet av peterholm1:

Tänk om Daniel hetat Niclas istället! N.Ördén, snacka om coolt!

Haha du funderar på det stora frågorna i livet! Dock tänker jag mig något ballare än Nicklas.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Här är fattigmansvarianten för den som inte bryr sig om härdat glas!
https://www.amazon.se/dp/B08KXZK2PT/

Dom borde sälja den med härdat glas, för det där är ju typ en bättre låda iaf om man bara snabbtittar. Kanske borde beställa hem en och kolla in den.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Semjonov:

Dom borde sälja den med härdat glas, för det där är ju typ en bättre låda iaf om man bara snabbtittar. Kanske borde beställa hem en och kolla in den.

Gör det. Sen kan du jämföra funktionen med det jag gått igenom och avgöra om du tycker det är en bättre låda än NZXT's modell. Skriv en liten mini-recension och lägg upp i galleriet!

Kvalitén på material lär vara sämre, det kan jag mer eller mindre garantera, pengar måste sparas in någonstans. Funktion? Kanske samma.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt