Testpilot: AOC Agon Pro AG254FG – en superb men inte perfekt e-sportskärm

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Agon Pro AG254FG – en superb men inte perfekt e-sportskärm

Med bildfrekvensen uppvriden till 360 Hz undersöker André "Yatagarasu" Uppman vad AG254FG har att erbjuda när det kommer till e-sport och vidare i allmänt spelande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Endast 1080p är väl självklart för sådan hög uppdateringsfrekvens.

Fast 240Hz börjar ju dyka upp på 1440p nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Endast 1080p är väl självklart för sådan hög uppdateringsfrekvens.

Fast 240Hz börjar ju dyka upp på 1440p nu.

Spelar ju mindre roll om man ändå kör 1280x1024 stretched... CS-gamers är galna

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Spelar ju mindre roll om man ändå kör 1280x1024 stretched... CS-gamers är galna

Well. Bättre än när folk satt och körde source eller 1.6 och strechade från 640x480 till 1920x1080 som många gjorde ett tag

Dom är bara tio femton år efter liksom

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vore perfekt för mig men den är för dyr. Min 24G2U får hålla ställningarna tills jag har råd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Well. Bättre än när folk satt och körde source eller 1.6 och strechade från 640x480 till 1920x1080 som många gjorde ett tag

Dom är bara tio femton år efter liksom

Hade de iaf kört 1440x1080 så det inte stretchar båda ledderna iaf... eller bara black bars, eller bara en större skärm om man vill ha större yta att titta på, eller varför inte ändra FOV i spelet till 30 grader?

Nu har jag verkligen inte spelat CS på hög nivå, men jag kan inte förstå varför det skulle vara bättre med kassa upplösningar

Nu nämnde jag detta främst för att det troligen är mest cs spelare som köper denna, eller i alla fall där frekvensen är viktigast, upplösningen är totalt sekundär för den typen av användare

Permalänk

Du får inte ge en esport skärm minus för 1080p.

Frågan är varför man ska köpa denna när man kan få en ASUS ROG Swift 360Hz PG259QN för 6600kr

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Vangen:

Endast 1080p är väl självklart för sådan hög uppdateringsfrekvens.

Fast 240Hz börjar ju dyka upp på 1440p nu.

Skrivet av Ozzed:

Vore perfekt för mig men den är för dyr. Min 24G2U får hålla ställningarna tills jag har råd.

Skrivet av blue eyed devil:

Du får inte ge en esport skärm minus för 1080p.

Frågan är varför man ska köpa denna när man kan få en ASUS ROG Swift 360Hz PG259QN för 6600kr

"Du får inte ge en esport skärm minus för 1080p" - blue eyed devil

CS:GO ≠ e-Sport.. Viktigt att komma ihåg i sammanhanget här

Det finns gott om andra e-Sport titlar som League of Legends, DotA 2, Heartstone m.fl. som helt klart mår bättre av högre upplösning men kanske snäppet lägre uppdateringsfrekvens (t.ex. 1440p@240Hz som Sebastian V nämnde). Och precis som Ozzed samt dig själv skrev så är skärmen på tok för dyr i min mening också, även för rent CS:GO'ande i det allra flesta fallen.

Man ska vara en riktigt inbiten CS:GO-spelare eller faktiskt till och med tävla på proffs-nivå för att betala priset som efterfrågas för AG254FG enligt mig. Det finns alternativ där ute som är "good enough" och som ger mer pengar över i plånboken för annat, alternativt skärmar i samma prisklass som är mer mångsidiga i sin användning om man vill få en så bra upplevelse över ett så brett antal titlar- och speltyper som möjligt.

Med det sagt;
Är CS:GO det enda man spelar, det görs på en tillräckligt hög nivå och pengar inte är ett problem – Då är AOC Agon Pro AG254FG väldigt svårslagen och är förmodligen det bästa som finns på marknaden idag (enda som kommer nära är väl egentligen PG259QN annars)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

"Du får inte ge en esport skärm minus för 1080p" - blue eyed devil

CS:GO ≠ e-Sport.. Viktigt att komma ihåg i sammanhanget här

Det finns gott om andra e-Sport titlar som League of Legends, DotA 2, Heartstone m.fl. som helt klart mår bättre av högre upplösning men kanske snäppet lägre uppdateringsfrekvens (t.ex. 1440p@240Hz som Sebastian V nämnde). Och precis som Ozzed samt dig själv skrev så är skärmen på tok för dyr i min mening också, även för rent CS:GO'ande i det allra flesta fallen.

Man ska vara en riktigt inbiten CS:GO-spelare eller faktiskt till och med tävla på proffs-nivå för att betala priset som efterfrågas för AG254FG enligt mig. Det finns alternativ där ute som är "good enough" och som ger mer pengar över i plånboken för annat, alternativt skärmar i samma prisklass som är mer mångsidiga i sin användning om man vill få en så bra upplevelse över ett så brett antal titlar- och speltyper som möjligt.

Med det sagt;
Är CS:GO det enda man spelar, det görs på en tillräckligt hög nivå och pengar inte är ett problem – Då är AOC Agon Pro AG254FG väldigt svårslagen och är förmodligen det bästa som finns på marknaden idag (enda som kommer nära är väl egentligen PG259QN annars)

I princip den sammanfattning jag känner är helt rätt. En skärm för den sponsrade världseliten (i CS) som man försöker sälja in till vanliga gamers

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

"Du får inte ge en esport skärm minus för 1080p" - blue eyed devil

CS:GO ≠ e-Sport.. Viktigt att komma ihåg i sammanhanget här

Det finns gott om andra e-Sport titlar som League of Legends, DotA 2, Heartstone m.fl. som helt klart mår bättre av högre upplösning men kanske snäppet lägre uppdateringsfrekvens (t.ex. 1440p@240Hz som Sebastian V nämnde). Och precis som Ozzed samt dig själv skrev så är skärmen på tok för dyr i min mening också, även för rent CS:GO'ande i det allra flesta fallen.

Man ska vara en riktigt inbiten CS:GO-spelare eller faktiskt till och med tävla på proffs-nivå för att betala priset som efterfrågas för AG254FG enligt mig. Det finns alternativ där ute som är "good enough" och som ger mer pengar över i plånboken för annat, alternativt skärmar i samma prisklass som är mer mångsidiga i sin användning om man vill få en så bra upplevelse över ett så brett antal titlar- och speltyper som möjligt.

Med det sagt;
Är CS:GO det enda man spelar, det görs på en tillräckligt hög nivå och pengar inte är ett problem – Då är AOC Agon Pro AG254FG väldigt svårslagen och är förmodligen det bästa som finns på marknaden idag (enda som kommer nära är väl egentligen PG259QN annars)

När man pratar om esport-skärm menar man fps spel (Overwatch, Apex legends, Valorent, Call of duty, CS, Quake champions och till viss del Battlefield, när det gäller moba spel, spelar det ingen större fps ingen roll vilken fps man har, om den är runt 100.
Det har att göra med att många spel-motorer så är högre fps länkat till hur många skott man kan skjuta per min. 1080p är optimalt om man vill ha hög fps.

Så inte bara Cs man kan trycka ut 360 fps i.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av blue eyed devil:

När man pratar om esport-skärm menar man fps spel (Overwatch, Apex legends, Valorent, Call of duty, CS, Quake champions och till viss del Battlefield, när det gäller moba spel, spelar det ingen större fps ingen roll vilken fps man har, om den är runt 100.
Det har att göra med att många spel-motorer så är högre fps länkat till hur många skott man kan skjuta per min. 1080p är optimalt om man vill ha hög fps.

Det var nog en lite väl snäv definition av en skärm för e-sport. Hade den varit så snäv hade man väl kallat det för en FPS-skärm istället

Men i vilket fall: det är ju inte direkt en branschstandard så att säga. Så det är väl lite godtyckligt vad man lägger i begreppet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det var nog en lite väl snäv definition av en skärm för e-sport. Hade den varit så snäv hade man väl kallat det för en FPS-skärm istället

Men i vilket fall: det är ju inte direkt en branschstandard så att säga. Så det är väl lite godtyckligt vad man lägger i begreppet.

FPS-skärm är ju en ganska bra beskrivning tycker jag. Tror inte många andra spel drar samma nytta

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Det var nog en lite väl snäv definition av en skärm för e-sport. Hade den varit så snäv hade man väl kallat det för en FPS-skärm istället

Men i vilket fall: det är ju inte direkt en branschstandard så att säga. Så det är väl lite godtyckligt vad man lägger i begreppet.

Jag håller med, men det är underförstått att det blivit så, mycket på grund av CS som startade all esport.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Testpilot
Skrivet av blue eyed devil:

När man pratar om esport-skärm menar man fps spel (Overwatch, Apex legends, Valorent, Call of duty, CS, Quake champions och till viss del Battlefield, när det gäller moba spel, spelar det ingen större fps ingen roll vilken fps man har, om den är runt 100.

Det är ärligt talat en försvinnande liten andel fps esport-spel kontra andra esport-spel där ute.

Bara League of Legends ensamt har mer spelare än alla fps-spel tillsammans (180m+ vs csgo knappa 0,85m peak senaste månaden (m = miljoner) för kontrast).

Att anta att esport=csgo eller ens fps-spel i sin helhet är en otroligt liten och trångsynt infallsvinkel att ha när man diskuterar konceptet esport.

FPS/Hertz är minst lika viktigt i LoL som det är i CSGO dessutom då det är direkt knytet, precis som i CSGO, till motorn/serven i fråga och påverkar förmågan att båda röra sig smidigt, sikta sina förmågor och uppfatta allt som händer på skärmen så snabbt som möjligt.

Skrivet av blue eyed devil:

Det har att göra med att många spel-motorer så är högre fps länkat till hur många skott man kan skjuta per min.

What?
Har faktiskt ingen aning hur du får till att inmatningslatenser (input delay), tick-rate/server-tick, perceived input response times parallellt med FPS/Hz, skulle ha någon reellt påverkan för antalet kulor ett vapen är kapabel att avfyra i ett spel.

Skrivet av blue eyed devil:

Jag håller med, men det är underförstått att det blivit så, mycket på grund av CS som startade all esport.

Tror att Star Craft och Sydkorea vill ha ett ord gällande det antagandet att CS skulle vara det första esport-spelet ---likaså fighting games communityt och Quake Red Anihilation som var rätt många år före CS ens var en regelrätt grej på tapeten

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Det är ärligt talat en försvinnande liten andel fps esport-spel kontra andra esport-spel där ute.

Bara League of Legends ensamt har mer spelare än alla fps-spel tillsammans (180m+ vs csgo knappa 0,85m peak senaste månaden (m = miljoner) för kontrast).

Att anta att esport=csgo eller ens fps-spel i sin helhet är en otroligt liten och trångsynt infallsvinkel att ha när man diskuterar konceptet esport.

FPS/Hertz är minst lika viktigt i LoL som det är i CSGO dessutom då det är direkt knytet, precis som i CSGO, till motorn/serven i fråga och påverkar förmågan att båda röra sig smidigt, sikta sina förmågor och uppfatta allt som händer på skärmen så snabbt som möjligt.
What?
Har faktiskt ingen aning hur du får till att inmatningslatenser (input delay), tick-rate/server-tick, perceived input response times parallellt med FPS/Hz, skulle ha någon reellt påverkan för antalet kulor ett vapen är kapabel att avfyra i ett spel.
Tror att Star Craft och Sydkorea vill ha ett ord gällande det antagandet att CS skulle vara det första esport-spelet ---likaså fighting games communityt och Quake Red Anihilation som var rätt många år före CS ens var en regelrätt grej på tapeten

Spelar ingen roll hur många som spelar dom, Mobo/strategispel-spel är egentligen esport, men det kallas för det. Esport är det som liknar riktigt sport, där man måste ha blixtsnabba reaktioner, sjuk aim, strategiskt tänkande och teamplay. Moba är mest strategi. Och då är en 1440p bättre där man ser mer på skärmen som du är inne på.

Om vi kollar denna-esport skärm till exempel så är det bara fps spel som vissas https://www.inet.se/produkt/2210965/zowie-25-xl2546-240-hz-e-...

https://zowie.benq.com/en-ap/product/monitor.html Scrolla ner så ser du bara fps spel. En esport skärm har låg latens, lite ghosting, hög hz och bra kontrast, inget av detta behöver du i ett moba spel.

Här är ett exempel https://www.pcgamesn.com/fortnite/fortnite-fps-fire-rate-pubg "Yes, we all know that it’s better to play games at higher frame rates, since they give us more responsive controls and better reaction windows. But players have discovered that the benefits to playing Fortnite and PUBG at higher fps counts go much further than that – better performance means you can get bullets out faster than your opponents."

i Flera spel jag spelar är det likadant, till exempel mitt favo spel planetside 2. More fps=more bullets

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Testpilot
Skrivet av blue eyed devil:

Spelar ingen roll hur många som spelar dom, Mobo/strategispel-spel är egentligen esport (menade du att placera ett "inte esport" här? // Yatagarasu), men det kallas för det. Esport är det som liknar riktigt sport, där man måste ha blixtsnabba reaktioner, sjuk aim, strategiskt tänkande och teamplay. Moba är mest strategi.

Om vi kollar denna esport skärm till exempel så är det bara fps spel som vissas https://www.inet.se/produkt/2210965/zowie-25-xl2546-240-hz-e-...

https://zowie.benq.com/en-ap/product/monitor.html Scrolla ner så ser du bara fps spel. En esport skärm har låg latens, lite ghosting, hög hz och bra kontrast, inget av detta behöver du i ett moba spel.

Som någon som tävlat internationellt i både CSS, BF4 och LoL under flera års tid utöver att placera multi-season Diamond i SC2 (humble brag, men krävs för att ge kontext till min erfarenhet och mina uttalanden) törs jag påstå att saker som latens och hög bilduppdateringsfrekvens är minst lika viktigt i samtliga spel- och kategorier, inte bara något som är specifikt knutet till FPS-genren.

Jag törs även påstå att det krävs generellt mer av Moba/RTS-spelare och utrustningen i fråga när det kommer till fysisk exekution, prestanda och uthållighet, likväl som mentalt engagemang. Det är inte ovanligt att RTS/Moba-matcher kan pågå i över en timme och kräver att spelaren bränner på alla fyra cylindrar 100% av tiden utan tillfälle att slappna av (vilket är väldigt påfrestande mentalt såväl som fysiskt). Har absolut inget - nada - zero, med "aim" att göra om det är en eSport eller ej. För den delen behöver inte ens en e-Sport vara krävande i någon utsträckning, varken fysiskt eller psykiskt.

Ordagrann betydelse av ordet e-Sport:

"A multiplayer video game played competitively for spectators, typically by professional gamers."

"The activity of playing computer games against other people on the internet, often for money, and often watched by other people using the internet, sometimes at special organized events." — Cambridge Dictionary.

Sedan har antalet spelare för ett givet spel- eller genre väldigt stor vikt och betydelse för att rättfärdiga existensen av en produkt och dess specifikationer då det direkt påverkar antalet potentiella kunder. Sedan vad marknadsförings-teamen anser är en annan sak, något som inte nödvändigtvis stämmer överens med den verkliga eller största potentiella kundkretsen för produkten i fråga (därför är bilder på en produktsida knappt av relevans i slutändan).

Skrivet av blue eyed devil:

Här är ett exempel https://www.pcgamesn.com/fortnite/fortnite-fps-fire-rate-pubg "Yes, we all know that it’s better to play games at higher frame rates, since they give us more responsive controls and better reaction windows. But players have discovered that the benefits to playing Fortnite and PUBG at higher fps counts go much further than that – better performance means you can get bullets out faster than your opponents."

i Flera spel jag spelar är det likadant, till exempel mitt favo spel planetside 2. More fps=more bullets

En bug som uppstod i Unreal Engine runt 2018-2019, som sedan länge åtgärdats. Dessutom påverkade den nämnvärt mer eller mindre bara FPS söder om 60, och var dessutom knuten till frame-times mer än fps:en i sig om man gräver lite mer djupgående i de tekniska analyserna.

"Lots of discussion about higher Fortnite fire rates with higher frame-rates. We noted a 5.2% increase in fire rate at 60fps vs 30fps in this test, but no further advantage beyond that. Epic says it will be fixed in an update." — Digital Foundry.

Om ett spel fortsatt än idag har denna problematik innebär det bara att de inte uppdaterat sin revision utav Unreal Engine på snart 2 ½ års tid, vilket leder mig till frågan om spelet ens är värt att ta i beaktning i sakfrågan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Som någon som tävlat internationellt i både CSS, BF4 och LoL under flera års tid utöver att placera multi-season Diamond i SC2 (humble brag, men krävs för att ge kontext till min erfarenhet och mina uttalanden) törs jag påstå att saker som latens och hög bilduppdateringsfrekvens är minst lika viktigt i samtliga spel- och kategorier, inte bara något som är specifikt knutet till FPS-genren.

Jag törs även påstå att det krävs generellt mer av Moba/RTS-spelare och utrustningen i fråga när det kommer till fysisk exekution, prestanda och uthållighet, likväl som mentalt engagemang. Det är inte ovanligt att RTS/Moba-matcher kan pågå i över en timme och kräver att spelaren bränner på alla fyra cylindrar 100% av tiden utan tillfälle att slappna av (vilket är väldigt påfrestande mentalt såväl som fysiskt). Har absolut inget - nada - zero, med "aim" att göra om det är en eSport eller ej. För den delen behöver inte ens en e-Sport vara krävande i någon utsträckning, varken fysiskt eller psykiskt.

Ordagrann betydelse av ordet e-Sport:

"A multiplayer video game played competitively for spectators, typically by professional gamers."

"The activity of playing computer games against other people on the internet, often for money, and often watched by other people using the internet, sometimes at special organized events." — Cambridge Dictionary.

Sedan har antalet spelare för ett givet spel- eller genre väldigt stor vikt och betydelse för att rättfärdiga existensen av en produkt och dess specifikationer då det direkt påverkar antalet potentiella kunder. Sedan vad marknadsförings-teamen anser är en annan sak, något som inte nödvändigtvis stämmer överens med den verkliga eller största potentiella kundkretsen för produkten i fråga (därför är bilder på en produktsida knappt av relevans i slutändan).

I ärlighetens namn så spelar jag inte mycket mobo, men är Multi Gladiator i wow så en väldigt bra arena spelare. Tror i wow, mobas och rts så är större bildyta att föredra, tänker därför köpa en 1440 widescreen monitor 21:9 för wow.

Och jag behöver inte mer än 120 fps i wow, men spelar jag Competitive fps spel kan man i princip aldrig har för mycket fps. Men du som gamal cs spelare håller inte med att man behöver bättre muskelminne för snabba fps än mobas?

Det är många mer fps-spel som har fps=bullets än unreal engine, bara för ett spel är populärt är det inte värt å spela för alla.
Det är underförstått att en 360 hz 1080p skärm är för fps dock.
Nu kanske vi börjar gå lite off om vad recensionen handlar om.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Well. Bättre än när folk satt och körde source eller 1.6 och strechade från 640x480 till 1920x1080 som många gjorde ett tag

Dom är bara tio femton år efter liksom

Då satt jag med två st voodoo2 kort som lyfte spelet som attan i CS 1.6 de var tider då 😃😃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

I ärlighetens namn så spelar jag inte mycket mobo, men är Multi Gladiator i wow så en väldigt bra arena spelare. Tror i wow, mobas och rts så är större bildyta att föredra, tänker därför köpa en 1440 widescreen monitor 21:9 för wow.

Och jag behöver inte mer än 120 fps i wow, men spelar jag Competitive fps spel kan man i princip aldrig har för mycket fps. Men du som gamal cs spelare håller inte med att man behöver bättre muskelminne för snabba fps än mobas?

Det är många mer fps-spel som har fps=bullets än unreal engine, bara för ett spel är populärt är det inte värt å spela för alla.
Det är underförstått att en 360 hz 1080p skärm är för fps dock.
Nu kanske vi börjar gå lite off om vad recensionen handlar om.

Jag har sett personer köra ultrawide på stream i arena och det såg ut som gränsfall till fusk. Kan vara värt att titta upp!

Permalänk
Medlem

"Endast 1080p-upplöst"
1080p är hela vitsen med extrem hz och extremt hög FPS för att få ner fördröjningar, hur det blir en nackdel är konstigt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Förstår inte varför man skulle köpa 1080p skärmar i dagens läge? Finns absolut ingen vettig användning för dem när det finns så mycket bättre alternativ i högre upplösningar. Visst det är 1080p men 360Hz är det inte många spel som kommer upp i annat än kanske Counterstrike och Fortnite.

Jag hade inte kört mindre än 4k idag om jag köpt ny skärm. De praktiska sakerna med en 4k är så mycket bättre än en skärm visar fyra gånger mindre information.

Hade jag köpt en 24" eller 25" idag hade 1440p varit det absolut minsta. 1080p skärm tycker jag inte ens är relevant idag om man nu ska använda det som en huvudskärm.

Skrivet av Yatagarasu:

"Du får inte ge en esport skärm minus för 1080p" - blue eyed devil

CS:GO ≠ e-Sport.. Viktigt att komma ihåg i sammanhanget här

Det finns gott om andra e-Sport titlar som League of Legends, DotA 2, Heartstone m.fl. som helt klart mår bättre av högre upplösning men kanske snäppet lägre uppdateringsfrekvens (t.ex. 1440p@240Hz som Sebastian V nämnde). Och precis som Ozzed samt dig själv skrev så är skärmen på tok för dyr i min mening också, även för rent CS:GO'ande i det allra flesta fallen.

Man ska vara en riktigt inbiten CS:GO-spelare eller faktiskt till och med tävla på proffs-nivå för att betala priset som efterfrågas för AG254FG enligt mig. Det finns alternativ där ute som är "good enough" och som ger mer pengar över i plånboken för annat, alternativt skärmar i samma prisklass som är mer mångsidiga i sin användning om man vill få en så bra upplevelse över ett så brett antal titlar- och speltyper som möjligt.

Med det sagt;
Är CS:GO det enda man spelar, det görs på en tillräckligt hög nivå och pengar inte är ett problem – Då är AOC Agon Pro AG254FG väldigt svårslagen och är förmodligen det bästa som finns på marknaden idag (enda som kommer nära är väl egentligen PG259QN annars)

Precis detta! Denna skärm passar nog inte ens 95% av Sweclockers läsare. Jag har inget emot recensionen som sådan men den är inte ens relevant för de flesta läsare även de som inte behöver den högsta upplösningen. Det finns så mycket mer gedigna och prisvärda 1440p skärmar idag att denna skärm inte gör sig vettig än till en CS-spelare.

Och tro inget annat jag är väldigt trött på 60Hz skärmar men de flesta lite mer professionella skärmar idag om vi snackar Eizo kör fortfarande 60Hz på alla sina modeller. Önska vi kunde haft 120Hz skärmar att välja på åtmistone om vi snackar om skärmar som riktar sig lite mer åt det profesionella hållet.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som att skärmen levererar till det som den ska klara av. Men vi kanske behöver olika typer av E-sport skärmar? En för snabba FPS-spel som den här, och en annan för RTS-spel och liknande.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hakd:

"Endast 1080p-upplöst"
1080p är hela vitsen med extrem hz och extremt hög FPS för att få ner fördröjningar, hur det blir en nackdel är konstigt.

Skrivet av shutin:

Det verkar ju som att skärmen levererar till det som den ska klara av. Men vi kanske behöver olika typer av E-sport skärmar? En för snabba FPS-spel som den här, och en annan för RTS-spel och liknande.

Precis som du säger Shutin handlar det om att denna skärmen är för "smal", och varför jag sågar den i slutändan.

Jag förstår att skärmen är inriktad mot framförallt CS:GO-spelare. Men det är en så pass försvinnande liten andel av e-Sport-marknaden. Skärmen gör ett sitt jobb, men jobbet är otroligt nischat och skärmen saknar vettig applikation utanför det specifika jobbet.

För att klargöra:
Jag ser inga problem med att ta fram en skärm som är primärt inriktad mot bara CS:GO (eller liknande) alls. Men detta är inte en skärm ens för CS:GO-spelare generellt, det är en skärm för den ynka topp-ett-procenten som spelar på proffs- eller nästan proffs-nivå. Den är alldeles för kostsam helt enkelt för att 'random CS:GO'-spelare bara ska snurra förbi Elgiganten och plocka upp ett exemplar på hemvägen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Precis som du säger Shutin handlar det om att denna skärmen är för "smal", och varför jag sågar den i slutändan.

Jag förstår att skärmen är inriktad mot framförallt CS:GO-spelare. Men det är en så pass försvinnande liten andel av e-Sport-marknaden. Skärmen gör ett sitt jobb, men jobbet är otroligt nischat och skärmen saknar vettig applikation utanför det specifika jobbet.

För att klargöra:
Jag ser inga problem med att ta fram en skärm som är primärt inriktad mot bara CS:GO (eller liknande) alls. Men detta är inte en skärm ens för CS:GO-spelare generellt, det är en skärm för den ynka topp-ett-procenten som spelar på proffs- eller nästan proffs-nivå. Den är alldeles för kostsam helt enkelt för att 'random CS:GO'-spelare bara ska snurra förbi Elgiganten och plocka upp ett exemplar på hemvägen.

Titeln lyder ju ändå: "e-sportskärm" och skärmen är ju hintad direkt till dom som vill ha de värsta, proffs och entusiaster.
Vet inte någon E-Sport där dom lirar i högre än 1080p professionellt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hakd:

Titeln lyder ju ändå: "e-sportskärm" och skärmen är ju hintad direkt till dom som vill ha de värsta, proffs och entusiaster.
Vet inte någon E-Sport där dom lirar i högre än 1080p professionellt.

Satte den titeln själv! ;P

Skärmen gör ett riktigt bra jobb för det enda jobbet den rimligtvis bör göra, men det slutar där.
Problemet är att det är massa extra lull som klämts in – lull som inte medför något av värde för den "tänkta målgruppen". Jag köper att denna skärmen är nästan exklusivt framtagen för CS:GO eller liknande spel som Overwatch. Men då finns det inte behov av 400 cd/m², 2× HDMI 2.0, färg-korrekt panel eller HDR – Alla saker som driver upp prislappen mer än nödvändigt, och gör det till en produkt som inte kan rekommenderas enligt mig.

Om man kollar lokalt på SweClockers lite snabbt som exempel – folks inköpsfrågor, signaturer o.s.v, då syns det oftast rätt tydligt vart gränsen går i budget för de allra flesta. En trend som kan få uppbackning av Steams egna HW-undersökningar. Folk spenderar i regel inte 8 000kr för en skärm, och den skaran individer som gör det på en skärm som bara är tänkt för "ett spel" är nog försvinnande liten från den redan lilla skaran som är villig/har möjlighet att bränna 8 laxar eller mer.

Och det tar oss tillbaka till problemet med denna skärm:
Som du säger är målgruppen de individer som vill ha det absolut största och bästa, men dessa individer kommer inte springa ut och köpa denna skärm – Skärmen kommer att sponsras antingen direkt till spelaren från AOC, genom laget de spelar för eller de som håller i tävlingen/evenemanget som köper in.

Dessutom är det många e-Sport titlar som definitivt spelas i högre upplösningar, ett exempel är League of Legends, vilket är onekligen det största spelet där ute när det kommer till just e-Sport. Egentligen är det bara just FPS-genren inom e-Sport som fortsatt är fast i 1080p-träsket – om man krasst ska kolla övergripande på situationen. Andra stora titlar som Heartstone, Fortnite och faktiskt även CoD spelas primärt i 1440p (sistnämnda p.g.a. högre pixel-precision). Vissa titlar spelas t.o.m. i ultrawide (21:9) p.g.a. det övertag som kan ges med extra horisontell yta (se WoW Arena eller andra 3.e person-spel som skalar sin vy).

För att inte glömma mobil-sektorn, där många tävlingar inom exempelvis Summoners War och andra liknande spel körs på en datorskärm i 4K UHD-upplösning. Här spelas bara spelet i en ruta och fångas upp av t.ex. OBS på det viset – Men annars nyttjas den extra skärmytan för saker som chat och dylikt, utan att behöva använda flera skärmar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >