Awesome Games Done Quick 2022 är igång

Permalänk
DingDongerMcDongface

Awesome Games Done Quick 2022 är igång

https://www.twitch.tv/gamesdonequick

För den som är förtjust i speedrunning är årets upplaga av snabba spelveckan Awesome Games Done Quick 2022 igång, sedan söndag kväll I vanlig ordning samlar de in pengar till välgörande ändamål, den här gången är det Prevent Cancer Foundation.

Under veckan blir det dels mer klassiska speedrunning-titlar likt The Legend of Zelda: A Link to the Past, Metal Gear Solid och liknande. De har även slängt in ett gäng nya titlar, inklusive årets spel-vinnaren It Takes Two.

Hela schemat finns HÄR.

Om man missat något finns även lista sorterat likt schemat ovan, för att se i efterhand på Youtube och/eller Twitch.
Det går att hitta HÄR.

Tack till @Shiftypants för tips om schemat ovan!

Brukar du kika på AGDQ? Någon särskild titel du ser fram emot den här gången?

Permalänk
Medlem

Har inte kollat mycket alls på senare år. I början var det mycket bättre. Alldeles för PK bland annat numera. Kollar kanske på enstaka runs av folk jag känner igen eller spel jag vill se.
Ännu mindre att se på när allt görs online. Att alla var samlade i en stor sal var ju typ grejen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av m4gnify:

Har inte kollat mycket alls på senare år. I början var det mycket bättre. Alldeles för PK bland annat numera. Kollar kanske på enstaka runs av folk jag känner igen eller spel jag vill se.
Ännu mindre att se på när allt görs online. Att alla var samlade i en stor sal var ju typ grejen.

Håller med om att det tappar lite i digitalt format. Jag strökollar mindre och hoppas bara in om det är en runner som är bra på att snacka eller om det är ett spel jag är extra intresserad av (tex något jag inte sett speedrunnat förut)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av m4gnify:

Har inte kollat mycket alls på senare år. I början var det mycket bättre. Alldeles för PK bland annat numera. Kollar kanske på enstaka runs av folk jag känner igen eller spel jag vill se.
Ännu mindre att se på när allt görs online. Att alla var samlade i en stor sal var ju typ grejen.

Jag håller med om att det tappar lite charm när det är på distans. Det blir mest utvalda spel för egen del, men tyvärr har det många år varit många av mina favoriter som gått mitt i natten. Schemat är väldigt USA-fokuserat, och det funkar inte riktigt att sitta uppe klockan 03.45 för att kolla på en speedrun mitt i arbetsveckan för egen del åtminstone. Lite synd att man inte tänkt mer på det när det ändå är helt digitalt numera.

Permalänk
Medlem

Yellow Shirt Guy AGDQ/SGDQ var höjdpunkten men håller koll på schemat. Dock mest intresserad av 2D spelen där dom inte bara hoppar runt i blindo "ute i etern".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Tackar. Glömmer av det här varje år. Ska börja med att titta genom Zelda 2 och Megaman 2. Sistnämnda var anledning till att jag köpte min första smartphone. Emulator på bussen till universitetet.

Permalänk
Medlem

Actraiser, Willow och Oblivion blir det för min del. Fast mest troligt på Youtube vid ett senare tillfälle...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag hört talas om detta arrangemang tidigare.
När jag såg titeln trodde jag det handlade om att på mycket begränsad tid skapa (komma på en idé och koda) spel från scratch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Yellow Shirt Guy AGDQ/SGDQ var höjdpunkten men håller koll på schemat. Dock mest intresserad av 2D spelen där dom inte bara hoppar runt i blindo "ute i etern".

Håller verkligen med ang. YSG. På den tiden hade agdq enormt mer charm och var roligare att följa. Undrar än idag vad den snubben pysslar med.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

GDQ är mycket kul att titta på, men synd nog är det mestadels nattetid som spelen man vill titta på är vilket förstör glädjen av det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Som så mycket annat är det inte lika kul o kolla på när det är online, tappar känslan lite.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dibban:

Håller verkligen med ang. YSG. På den tiden hade agdq enormt mer charm och var roligare att följa. Undrar än idag vad den snubben pysslar med.

Några säger att han (blueglass) är permanent bannad från gdq då han rökt på under eventen, vissa påstår att han är död.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Dom har en Youtube kanal om man vill se på något man missat eller kanske vill kunna snabbspola lite.

https://www.youtube.com/c/gamesdonequick

Brukar komma upp inom 1-2 dagar efteråt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag kan inte påstå att jag hört talas om detta arrangemang tidigare.
När jag såg titeln trodde jag det handlade om att på mycket begränsad tid skapa (komma på en idé och koda) spel från scratch.

Trodde samma sak, och tänkte också att det kanske var ett gigantiskt event med mycket och bra bidrag! Attans vad besviken man kan bli

Permalänk
Medlem

Jag tycker det blir så himla mycket downtime när jag kollar på ADGQ och SDGQ så brukar kolla VoDs istället. Visst jag kan kolla på det ibland men ofta brukar jag bara leta upp VoD-tråden på reddit med länk både till Twitch och YouTube när det blir tillgängligt. Brukar vara kul att kolla med Twitchchat.

ADGQ 2022 VoD Thread

Så är det bara att leta upp de runs som ni är intresserade av i efterhand.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Shiftypants:

Jag tycker det blir så himla mycket downtime när jag kollar på ADGQ och SDGQ så brukar kolla VoDs istället. Visst jag kan kolla på det ibland men ofta brukar jag bara leta upp VoD-tråden på reddit med länk både till Twitch och YouTube när det blir tillgängligt. Brukar vara kul att kolla med Twitchchat.

ADGQ 2022 VoD Thread

Så är det bara att leta upp de runs som ni är intresserade av i efterhand.

Ooh, schysst tips! Sjukt nice med timestampade länkar, många av de jag var sugen på går nattetid men nu blir det lätt att leta upp i efterhand

Jag lägger till länken högst upp så andra hittar dit också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alldeles för PK bland annat numera.

Vad är det som är för PK?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Minthon:

Vad är det som är för PK?

Ingen aning men många har reagerat på att man skärpt reglerna så att man inte längre in använda N-ordet, framföra politiska eller religiösa budskap, använde nervärderande ord mot folkgrupper t.e.x.

För mig är detta helt ok då det ska handla om spelen och alla människor i gamingcommunityt, men vissa tycker det är fel.

Edit: att vara trevlig och acceptera varandras olikheter är uppenbarligen pk 🤷‍♂️

Edit2: Det är ju iaf vad Google säger. Påstår såklart inte att postaren här tycker samma

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Vad är det som är för PK?

Skrivet av NordhNet:

Ingen aning men många har reagerat på att man skärpt reglerna så att man inte längre in använda N-ordet, framföra politiska eller religiösa budskap, använde nervärderande ord mot folkgrupper t.e.x.

För mig är detta helt ok då det ska handla om spelen och alla människor i gamingcommunityt, men vissa tycker det är fel.

Edit: att vara trevlig och acceptera varandras olikheter är uppenbarligen pk 🤷‍♂️

Edit2: Det är ju iaf vad Google säger. Påstår såklart inte att postaren här tycker samma

Kan inte riktigt säga exakt vad jag menar. Kanske inte menar "PK" egentligen. Jag bryr mig inte om att folk inte får säga "n-ordet". Men har man tittat på GDQ sen början så förstår man. Det var liksom "lösare" i början, färre regler bl.a. Men alltjämt eftersom det växer så måste dom också hålla tillbaka lite, det förstår jag också. Men jag tycker det är tråkigt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av m4gnify:

Kan inte riktigt säga exakt vad jag menar. Kanske inte menar "PK" egentligen. Jag bryr mig inte om att folk inte får säga "n-ordet". Men har man tittat på GDQ sen början så förstår man. Det var liksom "lösare" i början, färre regler bl.a. Men alltjämt eftersom det växer så måste dom också hålla tillbaka lite, det förstår jag också. Men jag tycker det är tråkigt.

Aha, då är jag med

Jao, det har väl blivit lite ”stelare” och mer mainstream på senare år. Färre inside jokes/memes och allmänna tokigheter om du tänker på det?

Det har blivit större och större med fler tittare och sponsorer(?) som kanske vill ha det lite mer uppstyrt? 🤷‍♂️

Men ja, den charmen är jag med på fattas lite

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har på det i bakgrunden, är en speedrunner själv men det är inte lika mysigt online så kollar inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezard:

Har på det i bakgrunden, är en speedrunner själv men det är inte lika mysigt online så kollar inte så mycket.

Vad kör du?

Permalänk
Medlem

Härligt! Håller med er andra om att GDQ kan kännas lite stelt och att mycket av charmen försvinner med ett online-event.

Tittar när jag hinner, i synnerhet om de i den virtuella soffan är chill, och bra på att förklara. Jag är mer intresserad av hur och varför spelen är "trasiga" och hur det detta upptäckts och kan utnyttjas än själva gotta-go-fast grejen.

Vill däremot passa på att tipsa om European Speedrunner Assembly (ska ESAMarathon) som går av stapeln 12-20 februari.

Citat:

After two years, ESA Winter is returning to the familiar conference space of the Quality Hotel View in Malmö (Sweden)! ESA Winter 2022 is a week-long in-person (and potentially partially online) speedrunning marathon, featuring speedrunners and score-attackers from all around the world with the primary goal of raising money for our charity partner Alzheimerfonden.

Jag har upplevt ESA som lite mindre stelt, kanske lite mindre "nattskift" för oss européer, och l kanske ite mer PC-spel på schemat.

https://esamarathon.com/schedule/

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Ingen aning men många har reagerat på att man skärpt reglerna så att man inte längre in använda N-ordet, framföra politiska eller religiösa budskap, använde nervärderande ord mot folkgrupper t.e.x.

För mig är detta helt ok då det ska handla om spelen och alla människor i gamingcommunityt, men vissa tycker det är fel.

Edit: att vara trevlig och acceptera varandras olikheter är uppenbarligen pk 🤷‍♂️

Edit2: Det är ju iaf vad Google säger. Påstår såklart inte att postaren här tycker samma

De har väll aldrig använt n ordet i GDQ? Jag vet att de bannade en som körde Jack and Dexter för han sa skämt som de inte tyckte om. Jag tyckte inte det var några grova eller något som jag märkte. Var nog den bästa speedrun som jag har sätt, och rekommenderar att kolla på den.

Annars så kan du ju kolla "bakom kulisserna" om de konstiga saker de har gjort.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Frejoh466:

De har väll aldrig använt n ordet i GDQ? Jag vet att de bannade en som körde Jack and Dexter för han sa skämt som de inte tyckte om. Jag tyckte inte det var några grova eller något som jag märkte. Var nog den bästa speedrun som jag har sätt, och rekommenderar att kolla på den.

Annars så kan du ju kolla "bakom kulisserna" om de konstiga saker de har gjort.

Fick för mig att werster gjorde något sådant men googlade mest så kan ha fel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad kör du?

Kör inte så mycket längre men StarCraft, Age of Empires och Serious Sam är spelserier jag speedrunnat mycket innan. RTS är inte populära men jag gillar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

De har väll aldrig använt n ordet i GDQ? Jag vet att de bannade en som körde Jack and Dexter för han sa skämt som de inte tyckte om. Jag tyckte inte det var några grova eller något som jag märkte. Var nog den bästa speedrun som jag har sätt, och rekommenderar att kolla på den.

Annars så kan du ju kolla "bakom kulisserna" om de konstiga saker de har gjort.

Skrivet av NordhNet:

Fick för mig att werster gjorde något sådant men googlade mest så kan ha fel

Japp. Werster gjorde det när han körde en speedrun. Det var "back in the day" när folk inte brydde sig lika mycket. Jag tror definitivt att folk reagerade på det, och han borde inte ha sagt det alls (enligt mig), men han sa det inte heller med ett "bad intent". Hans bästa vän Trihex, som är svart, satt på soffan bakom honom. Länk om nån vill se. Bäddar inte in videon den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Vill däremot passa på att tipsa om European Speedrunner Assembly (ska ESAMarathon) som går av stapeln 12-20 februari.

Nu har ESA kört igång!

https://esamarathon.com/schedule/
https://www.twitch.tv/esamarathon

Permalänk
Permalänk
Moderator
Forumledare

Världens (näst?)bästa sommarunderhållning ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord