Steam Hardware Survey – Quest 2 ökar rejält och GTX 1060 fortsatt i topp

Permalänk
Medlem

Känner mig som PC master race med mitt 3060ti. Vem hade trott det?!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det roligaste är att 1060 inte ens var ett speciellt bra kort. Man gjorde en bättre affär om man tog klivet upp till 1070 eller sparade pengar med en 480/580 8GB, och allra bäst var egentligen det ganska bortglömda 570 8GB.

Däremot förstår jag absolut att den generationen lever kvar som stor. Det var ett rejält steg upp från föregående 900-serie, och steget från 600/700-serien är enormt. Efter det kom Turing som var något av en miss, och sedan Ampere och RDNA2 som knappt går att få tag i.

Håller inte med om att Turing var någon "miss", utan dess bristande popularitet berodde nog snarare på ett väldigt svalt mottagande bland kortsynta recensenter som inte kunde förstå RTX-teknologin eller se att den skulle få betydelse inom en snar framtid. Det var mycket tjat i olika kanaler om att 2080 "bara var ett 1080 Ti" (ungefär som att ALLA redan hade 1080 Ti), men idag är det ju inte svårt att se att ett 2080 är ett betydligt snabbare och kapablare kort. Jag är övertygad om att det fick en massa folk att tveka, vilket ledde till att det var ett antal som inte uppgraderade till 20-serien när de var billiga och fanns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Inte ett 1060 i alla fall. Billigaste verkar vara över 2000. https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=gtx+1060

Bara för att förtydliga, jag menar att det kostade 1800:- nytt i butik. Inte begagnat... Man får inte mycket till gpu för 1800:- i butik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Håller inte med om att Turing var någon "miss", utan dess bristande popularitet berodde nog snarare på ett väldigt svalt mottagande bland kortsynta recensenter som inte kunde förstå RTX-teknologin eller se att den skulle få betydelse inom en snar framtid. Det var mycket tjat i olika kanaler om att 2080 "bara var ett 1080 Ti" (ungefär som att ALLA redan hade 1080 Ti), men idag är det ju inte svårt att se att ett 2080 är ett betydligt snabbare och kapablare kort. Jag är övertygad om att det fick en massa folk att tveka, vilket ledde till att det var ett antal som inte uppgraderade till 20-serien när de var billiga och fanns tillgängliga.

Problemet var att 2080 kostade mer ($799) än 1080 Ti ($699), så man fick inte mer för pengarna. Om man tittade på föregående generation så slog en 1070 gamla 980 Ti - man fick samma prestanda för väsentligt mindre pengar, istället för lite mer. På samma sätt slog en 970 gamla 780 Ti, 770 slog 680 (fanns ingen 680 Ti - och ja, skillnaden var minimal den gången eftersom det var samma GK104, men 770 var klockad högre), 670 slog 580, osv. Ampere var första generationen där denna utveckling stannade.

För övrigt spelade det ingen roll för det här argumentet om Ampere verkligen var en miss, eller om det felaktigt sågs så. Folk köpte inte Ampere för att den sågs som en misslyckad generation, vilket gör att det inte är så konstigt att 1060 fortsätter att vara det mest populära kortet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bara för att förtydliga, jag menar att det kostade 1800:- nytt i butik. Inte begagnat... Man får inte mycket till gpu för 1800:- i butik idag.

Jag förstår, det var ett svar på "Vad får man idag för 1800:-?"

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Känner mig som PC master race med mitt 3060ti. Vem hade trott det?!

Med dagens priser är det fullt tillåtet att känna så. Det kostar ju som ett premiumkort fast det är ett mellanklasskort. Jag kommer inte byta mitt 1060 så länge priserna är som dom är, även om jag lätt har råd. Går det sönder får jag väl köra på en APU eller det interna. Inget grafikkort är värt vad det kostar idag. 1060 var ett kapabelt kort när det släpptes och var så lång tid därefter. Ett mellanklasskort som låg på ca 3000 kr.
Det är vad ett mellanklasskort ska kosta och kostar de mer är jag inte intresserad. Den gamla sanningen att teknik blir billigare med tiden gäller fortfarande, men företag som i princip har monopol har lyckats övertyga de flesta att detta inte stämmer längre. Bullshit säger jag. De är bara mer sugna på att göra större vinster och har på sätt och vis lyckats med det också. Nvidia kommer inte släppa loss produktionen även om de skulle kunna. Det är bättre för dem och ger mer klirr i kassan när det är brist som idag. Folk idag är mer lättlurade än förr och betalar utan att ifrågasätta, och vi får nog tyvärr se samma utveckling på helt andra produkter också, när fler företag ser hur enkelt det är att skinna sina kunder.

Permalänk
Medlem

Dom vill verkligen mjölka allt dom kan från Quest 2.

Själv är jag fortfarande besviken att dom inte släppte Quest 3 på sitt event, eller iaf en updaterad 2.5 eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Säger inte emot. Detta är som sagt inget nytt men för oss här i Sverige tror jag många av oss är vana vid att ”alla” har ett kort i 20-serien eller 30-serien, men övriga världen är lite större än lilla Sverige, och dom flesta klarar sig med light gaming.

Personligen känner jag inte igen mig i detta, av mina vänner jag brukar spela med har vad jag vet 3 av 16 2000 eller 3000 serien. Resten sitter på 900 eller 1000 fortfarande.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Såg det någon annan stans, men GTX 1060 är verkligen grafikkortens Toyota Corolla

Undrar hur Steam survey skulle se ut med bara data från sverige; misstänker att det "dras ned" av t.ex. Brazilien, Indien och såna låginkomst-länder där befolkningen inte är lika köpstark.

Sverige var ju en gång i tiden i topp när det gällde "Titan per capita" när första(?) nvidia Titan kom ut.

Själv sitter jag fortfarande på original Titan. Fungerar alldeles utmärkt att spela på. Köpte det begagnat här inne på marknaden när kortet var ca 2 år gammalt. Tickar fint fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dom vill verkligen mjölka allt dom kan från Quest 2.

Själv är jag fortfarande besviken att dom inte släppte Quest 3 på sitt event, eller iaf en updaterad 2.5 eller nåt.

"Project cambria" släpps förmodligen iår. Kanske kan vara nått.
Priset lär vara högre än Quest 2, säkert dubbla priset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tycker kommande surveys ska att bli intressanta när steam deck släpps. Kommer valve lyckas sälja tillräckligt många för att påverka siffrorna.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Problemet var att 2080 kostade mer ($799) än 1080 Ti ($699), så man fick inte mer för pengarna.

Det var väl inte riktigt frågan om man fick mer för pengarna, det är nog ett svårare mått att fastställa än att jämföra MSRP dessutom. Med tanke på att 20-serien hade viktiga features som helt saknas på 10-serien så skulle jag säga att det var en bra uppgradering, medan 10-serien mest var näst-sista iterationen GTX-kort.

Skrivet av mpat:

Om man tittade på föregående generation så slog en 1070 gamla 980 Ti - man fick samma prestanda för väsentligt mindre pengar, istället för lite mer.

Jämför 1060 med 2060, eller 1070 med 2070, vilka totalt krossades av sina efterföljare i 20-serien.

1080 Ti var ett udda kort med en udda prissättning, och fortfarande inte snabbare än ett 2080.

Skrivet av mpat:

Ampere var första generationen där denna utveckling stannade.

Turing tänker du på, men jag håller inte med. Det var ett exempel på hur dåliga recensenter kan sänka en release genom massa gallimattias som gemene datorköpare inte klarar att dechiffrera.

Skrivet av mpat:

inte är så konstigt att 1060 fortsätter att vara det mest populära kortet.

Jag tvivlar på att det är populärt, utan snarare en konsekvens av återhållna uppgraderingar. Det gick att få RTX 2060 för strax över 3000 kr, ett kort som är närmare 70% snabbare än ett GTX 1060. Om det inte är prisvärt nog så får man nog vänta väldigt länge mellan uppgraderingarna, men då kommer å andra sidan inflationen att göra det omöjligt att uppgradera på sikt p.g.a. att prisbeloppet blir högre.

Permalänk
Medlem

Angående 1060 och dess popularitet. Nu var det ju så att 1060 var det enda kortet som ockuperade det segmentet. Kollar man sedan på Turing har vi 2060, 2060 Super och dessutom 1660, 1660 TI samt 1660 Super som ligger lite i samma segment. Det är klart att det blir svårt för ett av de korten att komma upp till 1060 då som var ensamt. Tillsammans är dom dock betydligt vanligare än 1060.

Kollar man sedan 30XX serien delar SHS upp kortet i desktop samt laptop kort, då kommer det bli ännu svårare att peta ner 1060 där detta inte görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var väl inte riktigt frågan om man fick mer för pengarna, det är nog ett svårare mått att fastställa än att jämföra MSRP dessutom. Med tanke på att 20-serien hade viktiga features som helt saknas på 10-serien så skulle jag säga att det var en bra uppgradering, medan 10-serien mest var näst-sista iterationen GTX-kort.

Mitt argument handlade om att förklara vad om som var populärt, då är MSRP en del av den förklaringen. Hurvida raytracingen i 2000-serien var en viktig funktion är en annan diskussion - jag misstänker att den kommer att vara för långsam för att bli en meningsfull funktion under de kortens livstid - men det har inte riktigt med det här att göra.

(I grund och botten tror jag att raytracingens framtid inte handlar om maffiga effekter i redan snygga spel, utan om att man i en era där alla GPUer har grundläggande raytracing kan ersätta dagens komplicerade ljussättning med bara raytracing. Detta är då inte för att det skall bli snyggare, utan för att det är mycket lättare för utvecklarna att bygga sådana spel. Detta är bara en utvikning, och har inte med den här diskussionen att göra.)

Citat:

Jämför 1060 med 2060, eller 1070 med 2070, vilka totalt krossades av sina efterföljare i 20-serien.

Det var inte jag som tog upp 2080 mot 1080 Ti, det var du - jag bara hängde på.

Att jämföra 2070 för $599 med 1070 för som mest $449 (då tar jag Founder's-priset, riktpriset var $379) är inte alldeles rättvist. 2060 för $349 mot 1060 för som mest $299 (igen, Founder's - riktpris $249) är närmare, men det är ändå inte riktigt rätt. Det kort som ligger närmast 1060 i pris är 1660 Ti. Visst, det slår 1060, men det förlorar mot 1070. Inte lika illa som 2080 naturligtvis, men ändå ganska tydligt att förbättringarna vid ett visst pris har avstannat. När AMD pressade fram vad som i praktiken var en prissänkning med Super-serien blev det bättre, men då hade ryktet satt sig.

Citat:

Turing tänker du på, men jag håller inte med. Det var ett exempel på hur dåliga recensenter kan sänka en release genom massa gallimattias som gemene datorköpare inte klarar att dechiffrera.
Jag tvivlar på att det är populärt, utan snarare en konsekvens av återhållna uppgraderingar. Det gick att få RTX 2060 för strax över 3000 kr, ett kort som är närmare 70% snabbare än ett GTX 1060. Om det inte är prisvärt nog så får man nog vänta väldigt länge mellan uppgraderingarna, men då kommer å andra sidan inflationen att göra det omöjligt att uppgradera på sikt p.g.a. att prisbeloppet blir högre.

Att det gick att få ett kort för bra pris när det ligger i lager för att ingen köper det är inget bra argument. Hade man vetat att det skulle bli så här illa med den här generationen så hade många säkert slagit till då, men nu satt de och läste rykten och väntade till nästa istället, för att de hade skrivit av 2000-serien.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Att det gick att få ett kort för bra pris när det ligger i lager för att ingen köper det är inget bra argument. Hade man vetat att det skulle bli så här illa med den här generationen så hade många säkert slagit till då, men nu satt de och läste rykten och väntade till nästa istället, för att de hade skrivit av 2000-serien.

Precis, hade 3000-serien faktiskt följt ursprungliga MSRP och inte drabbats av kretsbrist, miners och scalpers hade den ju varit enormt mycket mer prisvärd än 2000-serien. T.om. 3060 Ti för $399 slår 2080 Super för $699.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har alltid svårt att förstå att såhär gammal hårdvara fortfarande är totalt dominerande. Tror vi i Sverige är lite blinda då typ alla man känner som spelat har ”aktuell” hårdvara. Att 1080p är dominant är ju lätt att förstå med dessa grafikkorten i topp och 4 kärnors cpu.
Långt ifrån alla dom spelar grafiskt krävande spel också såklart.

Det jag har fått förklarat för mig är att kinesiska internetcaféer har denna hårdvara. Många loggar in med sitt Steamkonto på samma dator som då räknas flera gånger.

Permalänk
Skrivet av gashemi:

Det jag har fått förklarat för mig är att kinesiska internetcaféer har denna hårdvara. Många loggar in med sitt Steamkonto på samma dator som då räknas flera gånger.

Kan tänka mig det är så på många ställen. Förklarar nog mycket.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Har haft mitt Vive i några år och varit med i steams survey flertalet gånger. Dock aldrig bidragit till statistiken då det inte varit inkopplat någon av gångerna.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Har haft mitt Vive i några år och varit med i steams survey flertalet gånger. Dock aldrig bidragit till statistiken då det inte varit inkopplat någon av gångerna.

Quest 2 är "aldrig" inkopplad så jag antar att det inte behövs, bara man använt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest 2 är "aldrig" inkopplad så jag antar att det inte behövs, bara man använt.

Man får upp en summering på vad som är registrerat när man deltagit, så det är inte så med vivet då det aldrig blivit listat under VR.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Vad pratar du om, det levereras väl till Sverige?

Dessutom så säljs dem så snabbt den hinner tillverka dem, så dem behöver knappast sänka priset

Däremot, så börjar det bli dags för en Index 2 och den kan mycket väl sänka priset nu när man fått upp farten...

Ja men alla vill inte lägga ut 10k kontant för en produkt som tar en viss tid att levereras och blir det strul så går inte lämna in den någonstans utan man måste hålla på och krångla med att skicka troligtvis utomlands.

Om de sålde varan i vanliga butiker som t.ex. Komplett. Inet. Webhallen mfl så hade de nog haft fler kunder. Gäller i stort sett all typ av hårdvara. Typ som prescription-lenses till VR, om det gick att beställa enklare för folk så hade det nog varit mer vanligt att folk köpte det. Istället för att krångla med glasögon och repa linserna i sitt headset.

Skrivet av SuperSverker:

Dessutom så säljs dem så snabbt den hinner tillverka dem, så dem behöver knappast sänka priset

Kan ju inte vara så många med tanke på hur låg % de har på Steam. Spelar du VRChat så har majoriteten en Quest 2 eller Vive eller OG Oculus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Det har vi passerat för länge sen.

Index ör dyrt ja, men Valve säljer index i samma takt som det tillverkas.
Jag vet inte varför priset inte sänks eller tillverkningen ökar men jag gissar att det finns udd komponenter i index som gör att priset drar iväg + tillberkningen är så låg.

Det har ryktata ett tag om att Valve ör på g med ett nytt VR headset.

Hur många tillverkas per dag? Hur många säljs? Finns det några siffror?
Tillverkas 5 om dagen är det klart att de säljs slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ja men alla vill inte lägga ut 10k kontant för en produkt som tar en viss tid att levereras och blir det strul så går inte lämna in den någonstans utan man måste hålla på och krångla med att skicka troligtvis utomlands.

Om de sålde varan i vanliga butiker som t.ex. Komplett. Inet. Webhallen mfl så hade de nog haft fler kunder. Gäller i stort sett all typ av hårdvara. Typ som prescription-lenses till VR, om det gick att beställa enklare för folk så hade det nog varit mer vanligt att folk köpte det. Istället för att krångla med glasögon och repa linserna i sitt headset.

Kan ju inte vara så många med tanke på hur låg % de har på Steam. Spelar du VRChat så har majoriteten en Quest 2 eller Vive eller OG Oculus.

Ja det håller jag med om iofs, inte tänkt på det.

Det jag syftar på är att dem har knappast som mål att sälja miljontals - dem testar vattnen, säljer dem 100.000 så är det antagligen väl över förväntan.
Facebook däremot har ett annat mål, där varje vuxen, ung, spädbarn ska sitta i metaverse - då kan man ta avkall på prestanda och istället pumpa ut till er pris som ligger rätt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur många tillverkas per dag? Hur många säljs? Finns det några siffror?
Tillverkas 5 om dagen är det klart att de säljs slut.

Jag vet inte men index låg senast jag såg nån genomgång av topp listor på försäljning på steam med på topp 10 iaf.
Det är rätt bra för nått som kostar 10000 att det är med på topplistan tillsammans med spel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte men index låg senast jag såg nån genomgång av topp listor på försäljning på steam med på topp 10 iaf.
Det är rätt bra för nått som kostar 10000 att det är med på topplistan tillsammans med spel.

Fast jag tvivlar ju starkt på att när man ser Index på plats #1 i deras Top 20, som man ibland gör, att det verkligen säljer mer än... Spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast jag tvivlar ju starkt på att när man ser Index på plats #1 i deras Top 20, som man ibland gör, att det verkligen säljer mer än... Spel!

Ja jag har ingen åsikt om dey, jag har bara inget svar på din fråga.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc