Visst kanske det skapar värde för dig att betala så mycket för en CPU som uppvisar blygsam prestanda i spel men jag vill gärna utvärdera val av komponenter på ett mer objektivt vis, i syfte att hjälpa andra få så mycket spelprestanda som möjligt för pengarna. Det är sunt förnuft inom privatkonsumtion.
Jag återupprepar det jag skrev innan. Om man inte ens spelar på 1080p, eller bryr sig om marginella fluktueringar i den upplösningen, är det dålig hushållning med pengar att betala nästan 100% mer för kanske 5% prestanda. Man hade lika väl kunnat spara mellanskillnaden och uppgradera när det behövs istället för att binda upp kapital i dyra saker som ändå kommer bli utpresterade av instegsmodeller i framtiden. Nu talar vi om spelande på fritiden, inte affärsverksamhet eller produktivitet där de extra kärnorna och trådarna minskar tiden för bearbetning av video och bild. En person som betalade 10 000 kr för en 5960x för några år sedan hade lika väl kunnat spara 60% av pengarna (genom att köpa en i7 4c/8t) och uppgradera 6 år senare till en mycket bättre cpu för en bråkdel av pengarna.
Jag hade själv kunnat tänka mig en 5900X, den har 12 kärnor och relativt hög IPC. Men priset är cirka 4800 kr. Mycket prestanda för pengarna, visst. Men om någon endast använder systemet till att spela då verkar det vettigt att betala mindre för en CPU som presterar snarlikt trots färre kärnor och trådar, vilket detta test demonstrerar. För argumentet skull, lått oss säga att man tryhardar på 1080p med 240hz skärm och liknande. Inte ens då kan ett köp av en 5900X motiveras. Och är man ute efter en 8 core med 12 trådar (förutsatt att spelet stödjer 8 trådar och nyttjar dem väl på 1080p) går det att välja en 5800X, en 11700KF, eller en i5 12600K istället.
Därför är det korrekt att utgå från min första tes: att anpassa bygget ut efter de spelen man spelar och den upplösningen man föredrar. Att försöka bygga för framtiden är meningslöst då man inte vet om framtidens spel kommer nytta 8 trådar eller mer. Det är svårt att vara "framtidssäker" när varje generation av CPU bara blir snabbare och snabbare och få mer kärnor till mindre peng. Så vit jag vet använder de flesta spel som stödjer "flertal kärnor", ett fåtal kärnor mycket mer än andra och därför är IPC och hastighet också viktigt. Det sägs att 11:e generationens intel hade 19% snabbare IPC än 10:e generationen vilket automatiskt kommer ge en fördel i spel trots att toppmodellen i den 10:e generationen hade 2 extra kärnor och 4 extra trådar.