Testpilot: Uppdaterade NZXT H1 V2 – välbyggt och noga genomtänkt Mini ITX-paket

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Uppdaterade NZXT H1 V2 – välbyggt och noga genomtänkt Mini ITX-paket

NZXT uppdaterar Mini ITX-chassit NZXT H1, som utöver åtgärdad PCI Express-brygga kommer med större nätaggregat och mer utrymme för grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Mer utrymme för grafikkort var helt klart välkommet, men de borde verkligen fimpa den där glaspanelen och köra på en perforerad stålpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Mer utrymme för grafikkort var helt klart välkommet, men de borde verkligen fimpa den där glaspanelen och köra på en perforerad stålpanel.

Tycker det är snyggt med glaspanelen! Fungerade utmärkt att kyla i7 9700k och Asus 3070 Tuf, så pass bra att det bör ha funnits utrymme till kraftfullare komponenter.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Mer utrymme för grafikkort var helt klart välkommet, men de borde verkligen fimpa den där glaspanelen och köra på en perforerad stålpanel.

Håller med helt. Gav t.o.m. feedback till dem om det för ett par år sedan, men det hjälpte tydligen inte.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Har första versionen med den nya raiser-kabeln och det blir varmt med ett 3070. Efter att ha monterat in två småfläktar får jag ut varmluften som samlades i taket av grafikkortskammaren, men 3070 är på gränsen. Den ökade volymen och fläkten skulle vara välkommet och jag följer testerna av v2 för en ev. Uppgradering.

Visa signatur

| ITX | 5800X3D | RTX 3800

Permalänk
Skrivet av matsut:

Har första versionen med den nya raiser-kabeln och det blir varmt med ett 3070. Efter att ha monterat in två småfläktar får jag ut varmluften som samlades i taket av grafikkortskammaren, men 3070 är på gränsen. Den ökade volymen och fläkten skulle vara välkommet och jag följer testerna av v2 för en ev. Uppgradering.

Hade också första versionen med ett 3080 ultra
Och till och med fungerade utan att throttla dock monterade jag 2 st extra 140mm på utsidan

Permalänk
Komplett.se

Riktigt bra test @Yatagarasu! Kul att vi kunde hjälpa till

Vad tror du om man klämmer in ett större RTX-kort i chassit, kommer genomblåsningen bak på PCBn funka väl eller kan det bli lite väl toasty med tanke på hur trångt det är + om man behöver samla kablage bakom kortet.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av christian29:

Hade också första versionen med ett 3080 ultra
Och till och med fungerade utan att throttla dock monterade jag 2 st extra 140mm på utsidan

Såg modden med externa fläktar och har övervägt den, men väljer att begränsa mig till interna moddar då grafikkortet inte utvecklar samma värme som ett 3080 Ultra. Skulle jag montera ett 3080 skulle småfläktarna på insidan inte få plats, och då skulle jag göra som dig med två 140mm fläktar på utsidan med fläktgaller. Snyggt!

Visa signatur

| ITX | 5800X3D | RTX 3800

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JonasT:

Mer utrymme för grafikkort var helt klart välkommet, men de borde verkligen fimpa den där glaspanelen och köra på en perforerad stålpanel.

Kommer väl ner lite till utseende kontra funktionalitet där. Personligen tycker jag glaspanelen i fram gör chassit väldigt snyggt och "sambovänligt". Däremot om jag skulle ha en dator med detta chassi på heltid i TV-möbeln, då hade en framsida i plåt med utstansade hål varit föredraget faktiskt.

Skrivet av christian29:

Hade också första versionen med ett 3080 ultra
Och till och med fungerade utan att throttla dock monterade jag 2 st extra 140mm på utsidan

Oh det verkar onekligen intressant och något som jag önskar testa själv - Lite jobbigt att lämna tillbaka ett moddat chassi till NZXT bara

"Så, Jag fick en tanke och det hände en grej.."

Skrivet av Komplett:

Riktigt bra test @Yatagarasu! Kul att vi kunde hjälpa till

Vad tror du om man klämmer in ett större RTX-kort i chassit, kommer genomblåsningen bak på PCBn funka väl eller kan det bli lite väl toasty med tanke på hur trångt det är + om man behöver samla kablage bakom kortet.

//Erik

Tackar och tusen tack för lånet!

Jag misstänker att det inte skulle bli några som helst problem med exempelvis ett RTX 3070 Ti eller kanske tom RTX 3080. Kylningen verkar finnas där med gott om spelrum. Dock oklart med RX 6900XT eller RTX 3090, men tror framförallt det kan bli problem med för lite ström från nätagget beroende på processor över strul med värmeutveckling - Något jag hade önskat testa om jag fått in grafikkortet hehe.

Däremot var måtten på XFX RX 6900 XT Merc helt enkelt snäppet för stort att fysiskt få in, om man inte flyttar ned fästet för grafikkortet (vilket kräver att man tar fram såg, slip och kanske svets - Men fanns utrymme för det rent tekniskt sett!).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Inte perforerat i toppen med möjlighet av en fläkt känns som en enorm miss även på V2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jhN322:

Inte perforerat i toppen med möjlighet av en fläkt känns som en enorm miss även på V2

Tror inte det hade gjort allt för mycket ärligt talat.

Både kablage, nätagg och lådan för "front-I/O" är helt enkelt alldeles för mycket i vägen för att det effektivt sett skulle göra någon skillnad. Ser det faktiskt som en fördel med stängd topp också, detta gör att mindre damm tränger sig in från passiva ihåligheter och gör det något mer spillsäkert för den som har datorn på en lägre nivå än ståendes uppe på skrivbordet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut, klarar man att få in ett 3080-kort i detta chassi? Vet inte om jag missade det, men såg ingen info om plats för vanlig hdd?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MrM3:

Ser riktigt trevligt ut, klarar man att få in ett 3080-kort i detta chassi? Vet inte om jag missade det, men såg ingen info om plats för vanlig hdd?

Om kortet är typ 2 centimeter kortare än ett XFX RX 6900 XT Merch, då går det nästan med säkerhet in! För det var marginalen som saknades för egen del och därav fick det bli MSI:s RX 6700 XT Mech X2 istället, och det kortet hade gott om plats till över istället, hade säkert fått plats med en till 90mm-fläkt utan problem.

Gällande hårddiskar finns det inget utrymme för varken 2.5" eller 3.5", åtminstone inte i standardutförande. Går säkert att lösa för den händige om inte annat. Men den personliga rekommendationen är att helt enkelt köpa ett mITX-moderkort som har i alla fall två stycken M.2-platser och sedan använda dessa.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu:
Jag tyckte mig inte se att du nämnde det, men fläkten som sitter i grafikkortskammaren måste ju vara ny i V2? Det lär ju göra stor skillnad mot V1. Är den fläkten ditsatt på bekostnad av HDD-buren kanske?

Man ser den på bilden du har med det mindre grafikkortet.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JoL_:

@Yatagarasu:
Jag tyckte mig inte se att du nämnde det, men fläkten som sitter i grafikkortskammaren måste ju vara ny i V2? Det lär ju göra stor skillnad mot V1. Är den fläkten ditsatt på bekostnad av HDD-buren kanske?

Man ser den på bilden du har med det mindre grafikkortet.

Oj det var en bra fråga faktiskt!

@Wittwang kanske kan hugga denna då han mig veterligen har direkt erfarenhet med första chassit, annars har säkerligen @JonasT någon hum om detta.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av JoL_:

@Yatagarasu:
Jag tyckte mig inte se att du nämnde det, men fläkten som sitter i grafikkortskammaren måste ju vara ny i V2? Det lär ju göra stor skillnad mot V1. Är den fläkten ditsatt på bekostnad av HDD-buren kanske?

Man ser den på bilden du har med det mindre grafikkortet.

Skrivet av Yatagarasu:

Oj det var en bra fråga faktiskt!

@Wittwang kanske kan hugga denna då han mig veterligen har direkt erfarenhet med första chassit, annars har säkerligen @JonasT någon hum om detta.

Nu har jag inte byggt i den nya revisionen av H1, men den ska likt den första modellen ha plats för dubbla 2,5"-enheter (platserna sitter bakom den löstagbara stålpanelen på framsidan).