Jag tror på en PS5 Pro (och motsvarande Xbox) till 2024. Mer än dubbla GPU-prestandan och lätt CPU-uppklockning ijmf PS5
Huvudpoängen skulle vara att köra spelen i Resolution (Quality) OCH Framerate settings. Inte Resolution ELLER Framerate settings som idag.
Typexempel är Horizon 2 i native 4K60 istället för native 4K30 eller fejk4K60.
I bästa fall utan att spelen behöver uppdateras.
Utöver det kan ju tänka sig Resolution Pro. Typiskt högre upplösning/högre settings/fetare RT än dagens Resolution mode. Men samma framerate som dagens Resolution mode.
Samt förstås Framerate Pro, förutsatt att spelet inte är för CPU-krävande. GT7 i 4K120, t.ex.
Och just ja, ett Pro mode för PSVR2 oxå förstås.
Givetvis kommer nyttjandet variera med titel men med en strukturerad grundprincip (precis som PS4 Pro hade, typiskt att 1080p spel körde i fejk4K) så tror jag det kan bli framgångsrikt.
Nu är det ju inte så långt kvar till 2024, men frågan är ju hur relevant 30 och 60 FPS blir framöver och speciellt i en Pro variant av konsolerna.
Jag tänker då att den större marknaden för Pro konsoler inte är mittenskiktet utan folk som har lite högre budget eller är entusiaster, vilket bör innebära att väldigt många av dem även skaffat en nyare TV med stöd för VRR.
Vid skiftet från PS5 till PS6 så är det nog mainstream med VRR dock.
Med VRR så kan ju utvecklarna skräddarsy upplevelsen mycket mer än vad som görs idag och då kan de skapa bättre avvägning av grafik och kvalité för prestandan.
Kollar man på tidigare prestanda och prisutveckling så känns det som att det lutar mer åt 2025 och att denna generation blir längre än tidigare. Dock så har det väl börjat hända mer sedan AMD är tillbaka i toppen igen och konkurrerar.
Blir väl lite intressant också vad de kommer att marknadsföra nästa generation med, lite snyggare grafik och upplösning låter ju inte som så lätt att locka med för marknadsföringen. RT, 8K och 120FPS vet nog inte mainstream så mycket om.