OLED-paneler upp till 95 tum från BOE

Permalänk
Melding Plague

OLED-paneler upp till 95 tum från BOE

Kinabaserade BOE har tidigare försett Apple med OLED-paneler och ser nu ut att sällskapa LG och Samsung vad det gäller paneler för TV.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta kan fortsätta driva priserna på OLED-TVs neråt. 77 tum för 14990 kronor 2024 tack!

Permalänk
Medlem

Hoppas framtida OLED bara slipper tonade paneler som LG har levererat senaste åren, otroligt störande. Samsung verkar ha lyckats uppnå väldigt bra uniformity nu med QDOLED, hoppas det höjer standarden för övriga tillverkare på den biten.

Swenglish
Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Hoppas att detta kan fortsätta driva priserna på OLED-TVs neråt. 77 tum för 14990 kronor 2024 tack!

85 tum tack. Har nu nästan 4 meter till TVn, 65 är för litet

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hoppas framtida OLED bara slipper tintade paneler som LG har levererat senaste åren, otroligt störande. Samsung verkar ha lyckats uppnå väldigt bra uniformity nu med QDOLED, hoppas det höjer standarden för övriga tillverkare på den biten.

Vad menar du med tintade paneler? Tonade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Vad menar du med tintade paneler? Tonade?

Yes.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Bra med flera tillverkare, hoppas detta pressar priserna längre fram.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Vad menar du med tintade paneler? Tonade?

Många av LGs OLED med EVO-panel (C1 och uppåt i större storlekar, främst 65”) har ett band med rosa/magenta-ton när skärmen ska visa vitt och ljusstarkt, vissa har också motsvarande rosa band mitt på, och en del har motsvarande men turkos/cyan på höger sida.

Det är ett fel som är ganska vanligt och inte går att fixa med mjukvara, det har något med själva panelen att göra

Det får många att avvakta fler köp av LGs modeller

OT: lite oroväckande hur bra Kina börjar bli på avancerad ’hög’ teknik som oled och annat. Snart kommer nog inte resten av världen ha försprång längre. De satsar redan stora resurser på kretsteknik. Vad kommer det betyda om Kina leder utvecklingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många av LGs OLED med EVO-panel (C1 och uppåt i större storlekar, främst 65”) har ett band med rosa/magenta-ton när skärmen ska visa vitt och ljusstarkt, vissa har också motsvarande rosa band mitt på, och en del har motsvarande men turkos/cyan på höger sida.

Det är ett fel som är ganska vanligt och inte går att fixa med mjukvara, det har något med själva panelen att göra

Det får många att avvakta fler köp av LGs modeller

OT: lite oroväckande hur bra Kina börjar bli på avancerad ’hög’ teknik som oled och annat. Snart kommer nog inte resten av världen ha försprång längre. De satsar redan stora resurser på kretsteknik. Vad kommer det betyda om Kina leder utvecklingen?

Att vi får steppa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många av LGs OLED med EVO-panel (C1 och uppåt i större storlekar, främst 65”) har ett band med rosa/magenta-ton när skärmen ska visa vitt och ljusstarkt, vissa har också motsvarande rosa band mitt på, och en del har motsvarande men turkos/cyan på höger sida.

Det är ett fel som är ganska vanligt och inte går att fixa med mjukvara, det har något med själva panelen att göra

Det får många att avvakta fler köp av LGs modeller

OT: lite oroväckande hur bra Kina börjar bli på avancerad ’hög’ teknik som oled och annat. Snart kommer nog inte resten av världen ha försprång längre. De satsar redan stora resurser på kretsteknik. Vad kommer det betyda om Kina leder utvecklingen?

Är det vanligt? Inte något som jag sett så mycket tjafs om förut och dessutom känns det som något som går på garanti, eller?
Har en gammal 55tum LG OLED utan någon sådan tendens iaf, men kanske är en äldre panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Är det vanligt? Inte något som jag sett så mycket tjafs om förut och dessutom känns det som något som går på garanti, eller?
Har en gammal 55tum LG OLED utan någon sådan tendens iaf, men kanske är en äldre panel.

Väldigt vanligt under senaste året. Speciellt 65”+ har det men i olika grad. Det går att få panelen utbytt men då behöver man ha en riktigt grov ton av rosa/blå. Viss toning är inom spec iaf vilket är synd.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Vad menar du med tintade paneler? Tonade?

Vitt är inte vitt, vitt är ljusrosa.
Denna "smutsiga" vita färg började när EVO-panelerna introducerades med nnx1-serierna.
Lite bättre ljusstyrka än tidigare paneler, men sämre färger.

Det är huvudanledningen att jag behöll min 77GX istället för att byta upp mig till G1 eller G2 senast.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hoppas framtida OLED bara slipper tonade paneler som LG har levererat senaste åren, otroligt störande. Samsung verkar ha lyckats uppnå väldigt bra uniformity nu med QDOLED, hoppas det höjer standarden för övriga tillverkare på den biten.

Ja verkligen. Det absolut viktigaste i en display enligt mig är att hela ytan beter sig likadant. Så länge den gör det så vänjer man sig med mindre skavanker även om man helst vill vara utan dom med förstås.

Spelar ingen roll hur bra färg den kan prestera om det ändå är skiftningar över ytan, då är det ju garanterat fel oavsett hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Väldigt vanligt under senaste året. Speciellt 65”+ har det men i olika grad. Det går att få panelen utbytt men då behöver man ha en riktigt grov ton av rosa/blå. Viss toning är inom spec iaf vilket är synd.

Är detta ett känt fenomen och för LG, finns det några källor på detta, gärna på nationell nivå och inte bara här i Sweclockers ?
Har sökt men hittar inga diskussioner med detta, vet inte riktigt vad man ska söka på ? Finns inga engelska diskussioner kan nog inte LG se och förbättra i framtida generationer om dom inte vet om problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Är detta ett känt fenomen och för LG, finns det några källor på detta, gärna på nationell nivå och inte bara här i Sweclockers ?
Har sökt men hittar inga diskussioner med detta, vet inte riktigt vad man ska söka på ? Finns inga engelska diskussioner kan nog inte LG se och förbättra i framtida generationer om dom inte vet om problemet.

Alltså det finns gott om trådar på Reddit och AVForums ("LG C1 Pink Tint"). Här på Swec vet jag inte hur ofta det tas upp, reviewers överlag är ganska dåliga på att prata om det med. Hade jag vetat om detta på förhand hade jag antagligen inte köpt nu utan väntat tills det är så gott som borta. Att se en ishockey rink i tydliga rosa ton på ena halvan är minst sagt störande.

Kan inte säga exakt hur vanligt detta är men det förekommer så pass ofta att det är ett problem som verkar påverka en stort antal paneler. De som har hoppat på Panel Lotteriet i hopp om att slippa det har nästan alltid kommit till slutsatsen att det finns på "alla" paneler, graden av felet skiljer sig endast.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Alltså det finns gott om trådar på Reddit och AVForums ("LG C1 Pink Tint"). Här på Swec vet jag inte hur ofta det tas upp, reviewers överlag är ganska dåliga på att prata om det med. Hade jag vetat om detta på förhand hade jag antagligen inte köpt nu utan väntat tills det är så gott som borta. Att se en ishockey rink i tydliga rosa ton på ena halvan är minst sagt störande.

Kan inte säga exakt hur vanligt detta är men det förekommer så pass ofta att det är ett problem som verkar påverka en stort antal paneler. De som har hoppat på Panel Lotteriet i hopp om att slippa det har nästan alltid kommit till slutsatsen att det finns på "alla" paneler, graden av felet skiljer sig endast.

Tack för bra info, visste inte detta.

LG faller som en tegelsten i djupaste vatten.
Edit: Det är hjärtskärande att läsa om kunder som inte fått reklamera sina dåliga TV-paneler för LG säger att det är "inom ramen" så lågt av LG, man skulle nog kunna säga att dom har falsk marknadsföring i sina butiker där fina demon rullar nonstop och inte visar problemet och mörkar. Historiskt sett har jag alltid rekommenderat mina kära och nära att köpa LG när det kommer till nytt TV-inköp, det har just nu ändrats till "Varning för LG".

LG faller som en tegelsten i djupaste vatten.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Tack för bra info, visste inte detta.

LG faller som en tegelsten i djupaste vatten.
Edit: Det är hjärtskärande att läsa om kunder som inte fått reklamera sina dåliga TV-paneler för LG säger att det är "inom ramen" så lågt av LG, man skulle nog kunna säga att dom har falsk marknadsföring i sina butiker där fina demon rullar nonstop och inte visar problemet och mörkar. Historiskt sett har jag alltid rekommenderat mina kära och nära att köpa LG när det kommer till nytt TV-inköp, det har just nu ändrats till "Varning för LG".

Det är att ta det för långt tycker jag. Visst finns det en vis ton i panelerna speciellt ur vinkel. Men det är fortfarande apparater som slår LCD-baserade apparater i de flesta aspekter. Vanligt folk som kör TVn ur box i standardlägen och Eco-mode igång utan att bry sig kommer inte bry sig om denna grej om någon inte står och tydligt visar det för dem.

Med tanke på priserna på C1 just nu så är det helt klart ett bättre köp än allt annat i prisklassen.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Många av LGs OLED med EVO-panel (C1 och uppåt i större storlekar, främst 65”) har ett band med rosa/magenta-ton när skärmen ska visa vitt och ljusstarkt, vissa har också motsvarande rosa band mitt på, och en del har motsvarande men turkos/cyan på höger sida.

Det är ett fel som är ganska vanligt och inte går att fixa med mjukvara, det har något med själva panelen att göra

Det får många att avvakta fler köp av LGs modeller

OT: lite oroväckande hur bra Kina börjar bli på avancerad ’hög’ teknik som oled och annat. Snart kommer nog inte resten av världen ha försprång längre. De satsar redan stora resurser på kretsteknik. Vad kommer det betyda om Kina leder utvecklingen?

15 år efter att Sony lanserade första OLED-tvn, skulle säga att det är en rätt mogen teknik vid det här laget.