Qualcomm avtäcker Snapdragon 8 Gen 2 för nästa generations telefoner

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm avtäcker Snapdragon 8 Gen 2 för nästa generations telefoner

Utöver förbättrad prestanda och energieffektivitet introduceras nyheter som Wifi 7, ray tracing och stöd för AV1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra att de skruvat upp L3 cache även om 8 MB är måttligt i dag.
https://www.notebookcheck.net/Smartphone-Processors-Benchmark...
Apple A12 har L2=8 MB
De nyare har betydligt mer
Prestanda som Apple A12 men inte mer?

Permalänk

Jag ger inte mycket för påstående från tillverkaren som lyder upp till viss % snabbare.
Men Snapdragon 8 Gen 1 var lite väl strömtörstig. Och vad jag har hört så påstår de:
Upp till 30 procent högre prestanda än Snapdragon 8 Gen 1 och upp till 40 procent mer energieffektivt. Det borde vara en liten förbättring vad det nu blir och vi får invänta tester.

När vi pratar om basik smarttelefoner så tycker jag det stora problemet är att att de lite snabbare är så dyra. Jag köpte nyligen en reservmobil (Motorola) för 1000kr, det mesta var egentligen okej, men lite slö som huvudmobil.
*edit*
Jag kollade snabbt på presentationen. Varför inte visa benchmark i spel som de gör på pc sidan vid ny cpu& gpu?

Permalänk
Sötast

Whoaaaa raytracing och AI! I min hand! ÄNTL...... Jag menar, hallå, kanske dags att fokusera på arm som utmanare till M1 på datorsidan eller något?

Mobiler har haft bra prestanda i så många år nu att man inte ens märker någon skillnad år för år.
Exakt samma telefoner, exakt samma appar, exakt samma allt och ändå köphysteri år efter år.

Cmon

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tråkigt att dom inte kör stenhårt på energieffektivitet, en krets som presterar som toppmodellen för 3-4 år sen men som drar en bråkdel av energin. Tänk om man skulle kunna köpa en duglig mobil för runt 3000-5000kr vars batteri håller en vecka utan att behöva va stor som en tegelsten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Whoaaaa raytracing och AI! I min hand! ÄNTL...... Jag menar, hallå, kanske dags att fokusera på arm som utmanare till M1 på datorsidan eller något?

Mobiler har haft bra prestanda i så många år nu att man inte ens märker någon skillnad år för år.
Exakt samma telefoner, exakt samma appar, exakt samma allt och ändå köphysteri år efter år.

Cmon

Cpun kommer såklart även sitta i vikbara telefoner, surfplattor och chromebooks. Sedan kanske även windows.
Men folk vill ha windows för bakåtkompilateten, om nu denna bakåtkompilatet försvinner, så försvinner en stor del av anledningen att använda windows för första början.

Permalänk
Snusfri

Vill se dessa och liknande kretsar i små nuc-liknande burkar med antingen fastlött ram eller ddr4/ddr5 och m.2 plats.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Allexz:

Whoaaaa raytracing och AI! I min hand! ÄNTL...... Jag menar, hallå, kanske dags att fokusera på arm som utmanare till M1 på datorsidan eller något?

Mobiler har haft bra prestanda i så många år nu att man inte ens märker någon skillnad år för år.
Exakt samma telefoner, exakt samma appar, exakt samma allt och ändå köphysteri år efter år.

Cmon

Skrivet av norrby89:

Tycker det är lite tråkigt att dom inte kör stenhårt på energieffektivitet, en krets som presterar som toppmodellen för 3-4 år sen men som drar en bråkdel av energin. Tänk om man skulle kunna köpa en duglig mobil för runt 3000-5000kr vars batteri håller en vecka utan att behöva va stor som en tegelsten.

Var så säkra på att när kraften finns kommer det med tiden dyka upp applikationer som utnyttjar detta. Alla kanske inte är optimala, men med tiden kommer "bra" saker.

Sen gör Arm så gott de kan, de har inte tillräckliga resurser att konkurrera med Apple (och de lär nog inte heller fixa att hänga med Qualcomm när de väl släpper sin "Apple Silicon killer" 2023).

Cortex X serien är deras "high-end". Man är inte på Apple M1 nivå, men Cortex X3 är ändå rätt imponerande givet att den är snabbare än både desktop Skylake/Zen2, man ligger i nivå (läckt resultat av vad som tros vara kommande Galaxy S23+) med Zen3 modeller som 5600G i prestanda per kärna (fast med långt bättre perf/W).

I Cortex A715 gör Arm exakt vad ni två efterfrågar: där har man hållit prestanda i stort sätt konstant och enbart ökat perf/W.

Är upp till systemkretestillverkarna att välja "rätt" mix av Cortex X3 (performance), Cortex A715 (perf/W) och Cortex A510 (låg effekt).

Skvallras om att det ska dyka upp systemkretsar avsedda för bärbar med 2-4 Cortex X3 och 4 st Cortex A715, får se om det blir så (om inte annat kommer som sagt Qualcomms egna CPU som specifikt är designad för Windows-laptops under 2023).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fan, lägg ner smarttelefoner och gå tillbaka till 3310-eran ist🙃

Permalänk
Medlem

Mobiler har inte varit "mobiler" på ett tag i ärligheten.

Du kan ju koppla in en USB-C hub och du har nu en vanlig dator att använda, med skärm och tangentbord etc vad du nu vill koppla in för att förbättra upplevelsen.
Handhållna datorer borde de kallas och huvuduppgiften med att skicka sms & ringa som telefoni har ätits upp av appar som endast behöver internetuppkoppling.
Ditt abonnemang är egentligen mobilt internet som du kan koppla till valfritt hårdvara som stödjer sim-kort.
Använd den till din dator som ersättning för din trådbundna internet om det blir för dyrt med flera abonnemang.

Hur många kör med flera "internet abonnemang" på detta sättet?
Folk borde klara sig med de där 100kr per år i pott för att hålla sitt sim-kort och nummer bundet till sig själv och klara sig med annat nuförtiden.
Frågan är bara, behöver du ditt internet abonnemang mobilt eller inte. Så ska det sitta i en router för att dela ut internet hemma eller ska du alltid ha det med dig överallt.
Finns router med batteripack som option om du vill ha mobil router nuförtiden om du vill krångla till det lite.
Bilen skulle ha den i sig och man kopplar med wifi till den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Whoaaaa raytracing och AI! I min hand! ÄNTL...... Jag menar, hallå, kanske dags att fokusera på arm som utmanare till M1 på datorsidan eller något?

Mobiler har haft bra prestanda i så många år nu att man inte ens märker någon skillnad år för år.
Exakt samma telefoner, exakt samma appar, exakt samma allt och ändå köphysteri år efter år.

Cmon

behövs fler alterativ på ARM datorer som inte är antingen svindyra eller är chromebooks som typ inte går att ladda annat OS på (går på x64 baserade men inte ARM64, vad jag sett)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det har ändå hänt en del. Min nya ASUS Zenfone 9 (med Qualcomms nuvarande toppkrets, föregångaren till den artikeln handlar om) har ungefär 3-5 gånger längre batteritid vid samma användning jämfört med min Samsung Galaxy S8. Trots väldigt mycket högre prestanda och med bara ca 1/3 större batteri. S8:an hade jag liggande med laddkabeln i nästan hela tiden, och såg alltid till att den var rejält laddad innan jag åkte till kompisar för kvällen, eller gjorde en längre tur på stan. Zenfone 9:an laddar jag med 4-5 dagars mellanrum och tvekar inte om att lämna hemmet med 30 procent laddning kvar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Var så säkra på att när kraften finns kommer det med tiden dyka upp applikationer som utnyttjar detta. Alla kanske inte är optimala, men med tiden kommer "bra" saker.

Sen gör Arm så gott de kan, de har inte tillräckliga resurser att konkurrera med Apple (och de lär nog inte heller fixa att hänga med Qualcomm när de väl släpper sin "Apple Silicon killer" 2023).

Cortex X serien är deras "high-end". Man är inte på Apple M1 nivå, men Cortex X3 är ändå rätt imponerande givet att den är snabbare än både desktop Skylake/Zen2, man ligger i nivå (läckt resultat av vad som tros vara kommande Galaxy S23+) med Zen3 modeller som 5600G i prestanda per kärna (fast med långt bättre perf/W).

I Cortex A715 gör Arm exakt vad ni två efterfrågar: där har man hållit prestanda i stort sätt konstant och enbart ökat perf/W.

Är upp till systemkretestillverkarna att välja "rätt" mix av Cortex X3 (performance), Cortex A715 (perf/W) och Cortex A510 (låg effekt).

Skvallras om att det ska dyka upp systemkretsar avsedda för bärbar med 2-4 Cortex X3 och 4 st Cortex A715, får se om det blir så (om inte annat kommer som sagt Qualcomms egna CPU som specifikt är designad för Windows-laptops under 2023).

Tror du har för höga förhoppningar på Nuvia. Apple kommer ta dem lätt med A17 eller förmodligen A18 då Nuvia inte kommer förrän om två år.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Tror du har för höga förhoppningar på Nuvia. Apple kommer ta dem lätt med A17 eller förmodligen A18 då Nuvia inte kommer förrän om två år.

Att det blir platt fall är absolut en möjlighet.

Det som gör att jag trots allt är rätt hoppfull kring Nuvia CPUn är att de som grundande Nuvia bl.a. innefattar huvudarkitekten för "Apple Silicon" + att man har andra väldigt kunniga personer som tidigare jobbat på Nvidia, Intel och AMD.

ARM64 på Windows har mer uppförsbacke än ARM64 på MacOS, av den anledningen behöver nog Nuvia överträffa "Apple Silicon". Det måste bli helt smärtsamt uppenbart hur långt efter Intels/AMDs x86_64 baserade modeller är för bärbara om ARM64 ska ta fart på Windows. "Apple Silicon" är bättre, men den är inte längre helt outstanding (Intel/AMD har faktiskt högre peak-prestanda i dagens läge, men de har löjligt mycket sämre perf/W).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Mobiler har inte varit "mobiler" på ett tag i ärligheten.

Du kan ju koppla in en USB-C hub och du har nu en vanlig dator att använda, med skärm och tangentbord etc vad du nu vill koppla in för att förbättra upplevelsen.

Runt år 2002 med min SE P800 mobil förutspådde jag att man inom snar framtid kommer enkelt kunna trådlös koppla upp sin mobil till en skärm, tangentbord + mus och använda den som datorn. I praktiken så blir nog min snar framtid år 2042. (tusan vad sakta utvecklingen går)

Men så fort man ska ha med en massa idonglar, krångla och allt vad det heter, så kommer ytterst få använda mobilen med extern skärm etc.

Skrivet av Yoshman:

ARM64 på Windows har mer uppförsbacke än ARM64 på MacOS

P.g.a. olika användartyper. MacOS är mer folk som använder väldigt populära program, ofta prenumererar på dessa och automatisk får nya versioner.
Windows är det bakåtkompilatet som gäller man har utrustning som man måste använda de är svindyra att byta, ibland kan det kosta miljonbelopp att byta hårdvaran.

Det som dock händer på senare tid är att folk mer bara använder webbläsarlösnignar av hur många anledningar som helst. För vanligt folk så kan de idag köra vad de vill för os, det är mer att lära sig och kanske köpa ny mjukvara.

Jag tycker det blir intressant och se vad som händer med folks operativsystem på deras persondatorer. Jag tror såklart på arm/risc-v. OS vet jag inte, men jag tror det går emot att bli en ickefråga då allt mer går emot webbläsaren.

*edit*
Frågan varför använda mobil som dator. Man är någonstans kanske hos bekanta, man får ett viktigt mail, med en massa dokument, excel, cadfiler och annat och behöver svara direkt.
Om det då hade varit superlätt att bara använda den bekantas skärm, tangentbord etc från sin mobil, så hade det varit enklare att ge ett professionellt svar.

Problemet idag det är för krångligt, man ska ha med sig så många idonglar så man lika väl kan ha med en laptop. Men en dag i framtiden ser nog folk detta som självklart.

En alternativ lösning är att gemene person har en virtuell maskin på server som de ansluter sig till och gör sakerna på. Då kan de göra jobbet från deras bekantas dator. Problemet idag är att man ofta behöver ha ett par miljoner olika vpn klienter för olika tjänster, där vissa av säkerhetsskäl är inkompatibla med andra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

P.g.a. olika användartyper. MacOS är mer folk som använder väldigt populära program, ofta prenumererar på dessa och automatisk får nya versioner.
Windows är det bakåtkompilatet som gäller man har utrustning som man måste använda de är svindyra att byta, ibland kan det kosta miljonbelopp att byta hårdvaran.

Det som dock händer på senare tid är att folk mer bara använder webbläsarlösnignar av hur många anledningar som helst. För vanligt folk så kan de idag köra vad de vill för os, det är mer att lära sig och kanske köpa ny mjukvara.

Jag tycker det blir intressant och se vad som händer med folks operativsystem på deras persondatorer. Jag tror såklart på arm/risc-v. OS vet jag inte, men jag tror det går emot att bli en ickefråga då allt mer går emot webbläsaren.

*edit*
Frågan varför använda mobil som dator. Man är någonstans kanske hos bekanta, man får ett viktigt mail, med en massa dokument, excel, cadfiler och annat och behöver svara direkt.
Om det då hade varit superlätt att bara använda den bekantas skärm, tangentbord etc från sin mobil, så hade det varit enklare att ge ett professionellt svar.

Problemet idag det är för krångligt, man ska ha med sig så många idonglar så man lika väl kan ha med en laptop. Men en dag i framtiden ser nog folk detta som självklart.

En alternativ lösning är att gemene person har en virtuell maskin på server som de ansluter sig till och gör sakerna på. Då kan de göra jobbet från deras bekantas dator. Problemet idag är att man ofta behöver ha ett par miljoner olika vpn klienter för olika tjänster, där vissa av säkerhetsskäl är inkompatibla med andra.

Bakåtkompatibilitet är lång mer viktigt på Windows.

I en majoriteten av dessa fall betyder det att man använder vissa äldre program för att det inte kommit någon ny version, vilket nästan lika ofta betyder att programmen är inte speciellt krävande att köra på modern HW. Den teknik som Apple använder i Rosetta 2 kommer nästan helt från LLVM, d.v.s. det är öppen källkod. Microsoft använder numera samma teknik i deras x86_64 emulering på ARM64.

Det löser problemet att faktiskt kunna köra program, vilket är ett rejält fall framåt på Windows så man länge helt saknade stöd för att köra x86_64 (gick bara att köra 32-bitars program) på ARM64.

Ovanpå det har "Apple Silicon" en form av HW-acceleration som jag har svårt att se hur de skulle kunna skydda med patent (men det ska man i.o.f.s. inte vara allt för säker på, verkar ibland gå att patentera totalt uppenbara saker...). En sak som inte går att "fixa" i x86/x86_64 är regelverket kring vilka garantier som görs kring hur CPU-trådar "ser" skrivningar gjorda av andra CPU-trådar.

ARM64/RISC-V är de enda som idag har ett "optimal" regelverk kring detta (optimalt kring vad vi idag tror oss veta är optimalt), varianten x86/x86_64 använder är både långsammare och mer energikrävande. Går att emulera x86/x86_64 beteendet med ARM64 instruktioner, problemet är att man då än mer "skjuter över målet" än vad x86/x86_64 redan gör med sina regler. "Apple Silicon" har därför HW-stöd för att använda exakt just de regler som x86/x86_64 har för minnesregler när man kör under Rosetta 2.

Arms/Qualcomms CPUer saknar i nuläget motsvarande funktion. Microsoft verkar i.o.f.s. ha gjort lite saker med deras Arm64EC där man rejält minskar tröskeln att optimera för ARM64 på Windows genom att man kan blanda ARM64 och x86_64 i samma binär, så man kan fokusera på att flytta de mest prestandakritiska sakerna först.

För all nyutveckling är det ju näst intill trivialt att också (eller i stället för) bygga för ARM64. Så förhoppningsvis kör nästa generation konsoler ARM64, för spel är ett exempel på område där ARM64 vs x86_64 är en icke-fråga sett rent utvecklingsmässigt. Fördelen med ARM64 är ju att man nu är nivå i nivå i prestanda. Cortex X1 hade varit fullt realistiskt att använda i PS5/XSX, den är i absoluta tal minst lika snabb som Zen2 som kör 3,5 GHz samtidigt som det hade dragit mindre -> mer effekt att lägga på GPU.

Det Microsoft ändå gjort de senaste åren är att de själva faktiskt levererat deras egna Windows program i ARM64-native format. Var väldigt svårt att "lita" på Microsoft tidigare, deras 32-bit Arm satsningar var ju dömda att misslyckas då Microsoft själva inte gjorde speciellt mycket... Nu när MS Office, Visual Studio, Webbläsare etc finns som ARM64-native på Windows är nog rätt många som har det mesta som behövs.

Men håller med dig om hindren för ARM64 på Windows, tyvärr betyder det att vi får hålla till godo med sämre HW

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer