Tuffare ekonomiskt läge lockar svenskar att dela personlig data

Permalänk
Medlem

Tumma på integritet? 😂

Den försvann för mer än 10år sedan.

Redan glöm snowden och hur övervakade alla är.
Hur tror ni det är nu? Haha

Eller har minnet svikt er som vanligt? 😆

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt stripe:a min bil och göra reklam om jag fick en tusing i ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det får mig att fundera på en sak.
Någon annan som är sjukt trött på att HELA TIDEN få frågan ÄR DU MEDLEM?? VILL DU BLI??? varje gång man är i en butik nu för tiden.
Var till ett köpcentrum i början på året och jag ville bara därifrån.

Ja, men det är deras jobb och man svarar artigt "nej tack"..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är som titeln säger, att fler är villiga att tumma på integriteten. Det är nog bara så att fler känner säg tvugna och inte har nått val.
Om man tex vill använda slumpmässig app så vill den ha tillgång till bilder, kontakter och plats. Går du med på det? Nä! Nehe, då blir det ingen smidig tidssparande app för dig då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

George Orwell 1984 blir bara "bättre" år efter år..

Är nog mer brave new world.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Personligen försöker jag undvika datainsamling så mycket jag bara kan. Jag värderar i dagsläget att vara regelbundet nedkopplad från internet då jag i många fall känner jag att kapitalism till stor del har förstört det vi faktiskt älskade med internet från början. (dock med vissa positiva inslag såklart) Jag hade gärna gått tillbaka till en tid när internet var uppbyggt till stor del av material från vanliga användare. På 90-talet inkluderade alla internetleverantörer e-post adresser, webserverutrymme, webadress, samt diverse tjänster till sina abonnemang. Den stora tjusningen var ju att man var med att "skapa internet", människor hade sina egna mindre communities, gästböcker, forum, IRC. Internet var betydligt mer öppet och demokratiskt. I dagsläget säljer vi vår information till kapitalistiska jättar, vi har slutat vara internetanvändare och kreatörer, vi är konsumenter, vi är reklampelare (influensers) på små isolerade kapitalistiska öar. Där vi konsumerar tjänster, innehåll etc. Allt vi lägger upp gör vi oftast hos dessa jättar, varav de tjänar pengar på oss. I ärlighetens namn känns internet ganska osexigt på 2020-talet. Jag hade gärna sett ett nytt internet som är drivet av människor, deras dedikation och intresse, och inte av vinst.

Kände att jag kunde förtydliga texten lite. :)
Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Jag har mer och mer struntat i om kedjor vet att jag köper kalsonger eller blomkål. Däremot är irriterande popups på webbsidor en direkt orsak att stänga tabben och aldrig återvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

För att citera galenskaparna...
"Det är trögt att hålla emot ska han veta för ett lättskapt kjolflöte. Te slut så vränger en sig."

Är fortfarande rätt nitisk men man lägger bra mycket tid och energi på att inte bli spårad och vara omsorgsfull med info man gör tillgänglig, men det blir inte lättare med tiden.

Klart det inte blir lättare, när man köper en TV och kommer hem och slår på
och det första man får göra är att godkänna spårning annars kan du inte använda TV'n.

Samma sak med hemmabio. För att "installera" så måste du ladda ner en app.
Skapa konto och godkänna villkoren. Sen så klipper du nätet och dem slutar fungera. (Sonos)

Va fan gör man då, ja dra ner brallorna och le om du vill kunna se på tv
eller lyssna på musik.

Och detta görs inte för att göra produkterna/tjänsterna bättre.
Prio nummer 1 = tjänna mer pengar, annars hade dem kraven inte funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja, men det är deras jobb och man svarar artigt "nej tack"..

Telefonförsäljare har också det som jobb, men där har jag NIX.
Otroligt jobbigt att få samma frågor om och om igen...
Ska man behöva trycka upp en tröja, som säger "Nej, tack till kund-klubb!"?
Kanske skriva i pannan...?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Telefonförsäljare har också det som jobb, men där har jag NIX.
Otroligt jobbigt att få samma frågor om och om igen...
Ska man behöva trycka upp en tröja, som säger "Nej, tack till kund-klubb!"?
Kanske skriva i pannan...?

Gå med i alla istället, länka till betalkortet så du inte behöver göra nåt och ge dom nån mail du skiter i. Och numret till en burner. Mjölka dom.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

ChatGPT är ett forskningsprojekt, de är väldigt tydliga med att det du matar in tittas på av de som driver tjänsten, att svaren kan vara vinklade, felaktiga eller farliga. Allt det här står varje gång du loggar in, så vet inte varför det behövde bevisas av någon.

Just det där att det kräver inloggning hissar röd varningsflagg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Just det där att det kräver inloggning hissar röd varningsflagg.

Man kan bara låta bli att använda den, om man vill. Man måste inte göra som media säger bara för att man är svensk.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som hon säljer vidare till telefonscammers för en stor hacka.

Helt otroligt vad ens telefonnummer säljs, gjorde för något år sedan en bonus-grind på bettingsidor och registrerade mig på säkert 30-35 st totalt (spelade sen på motsatt resultat på en annan bettingsida, lätt att googla till sig hur det går till). Blev på riktigt tvungen att byta telefonnummer, det ringde till mig konstant från alla möjliga olika bolag. Men det roliga var ett en kollega hade glömt lägga till mitt nya nummer och ringde till mitt gamla varpå en snubbe svarade och krävde att få mitt nya nummer för att folk ”ringde dygnet runt och sökte mig”. På 3 månader hade alltså mitt nummer kommit ut på nytt och var fortfarande helt nedringt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Telefonförsäljare har också det som jobb, men där har jag NIX.
Otroligt jobbigt att få samma frågor om och om igen...
Ska man behöva trycka upp en tröja, som säger "Nej, tack till kund-klubb!"?
Kanske skriva i pannan...?

Fixar du en keps så köper jag en och använder när jag måste in i butiker och handla 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Telefonförsäljare har också det som jobb, men där har jag NIX.
Otroligt jobbigt att få samma frågor om och om igen...
Ska man behöva trycka upp en tröja, som säger "Nej, tack till kund-klubb!"?
Kanske skriva i pannan...?

Nix verkar inte hjälpa särskilt mycket längre, tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MegaMuztek:

Nix verkar inte hjälpa särskilt mycket längre, tyvärr.

Kolla om du är kvar i registret. Utan att byta telnr så hade jag tagits bort från den så la mig in igen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Kolla om du är kvar i registret. Utan att byta telnr så hade jag tagits bort från den så la mig in igen

Att ha olistat nummer upplever jag som effektivare. Får aldrig samtal från marknadsförare och då har jag ändå haft samma mobilnummer sen 90-talet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det får mig att fundera på en sak.
Någon annan som är sjukt trött på att HELA TIDEN få frågan ÄR DU MEDLEM?? VILL DU BLI??? varje gång man är i en butik nu för tiden.
Var till ett köpcentrum i början på året och jag ville bara därifrån.

På frågan "Vill du betala" svarar jag numer numera muntert; "Ja, men bara om jag slipper bli medlem".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ozzed:

Kanske inte 200Kr billigare. Men hade man fått till Pascal-priser, dvs vad korten egentligen borde kosta, så hade nog en hel del gladeligen kastat sin personliga integritet åt vilka som än vill ha.

Ja hade fanimej sålt min själ, skrivit under i blod o Ja vet inte vad 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]