USB Type-C i nästa dockningsstation till Microsoft Surface

Permalänk
Melding Plague

USB Type-C i nästa dockningsstation till Microsoft Surface

Läcka pekar på att Microsoft är redo att lämna proprietär kontakt i sin dockningsstation till Surface-enheter i förmån för USB Type-C.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen saknar slutna standarder. Jag bestämmer

Äe men jag är rätt trött på den på kontakten till min gamla surface pro 3. Alltså det är skönt med en magnetkontakt - dont get me wrong. Men kontakten är utsliten och de är för dyrt att köpa en ny till den gamla häcken. Hade varit så skönt om jag bara kunde använda en usb-c som till allt annat i huset.
I wont miss it om den fasas ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Att detta ens är en nyhet i 2023 är konstigt tycker jag. Borde vara väldigt standard med ett företag som gör Windows PC.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Var inte deras förklaring för några år sedan att man kunde bli utsatt för attacker genom att någon läste av minnet direkt genom Thunderbolt, och därmed kunde sno data?

Var det aldrig riktigt, eller bryr de sig inte längre?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Hade varit extra trevligt att stödja båda. Gillar verkligen den återupplivade magsafe på min macbook (som dock inte överför data som till en docka såklart)

Men med en bra byggd usbc så glappar det inte på väldigt länge, så det går bra. Men helst ser jag mer än en som redundans

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Var inte deras förklaring för några år sedan att man kunde bli utsatt för attacker genom att någon läste av minnet direkt genom Thunderbolt, och därmed kunde sno data?

Var det aldrig riktigt, eller bryr de sig inte längre?

USB4 är inte Thunderbolt.
USB4 kan vara Thunderbolt, ibland.

Har för mig problemet var att Thunderbolt går direkt via PCI-e vilket var en sårbarhet (något som USB därmed inte gör, förutom i de fallen där USB4 gör det...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

"USB Type-C i nästa dockningsstation till Microsoft Surface" = USB typ C i nästa dockhus till mikromjuk yta.
Jag kunde helt enkelt inte låta bli

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

"USB Type-C i nästa dockningsstation till Microsoft Surface" = USB typ C i nästa dockhus till mikromjuk yta.
Jag kunde helt enkelt inte låta bli

Du får jobbet!

Hälsningar Amazon Sverige

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med att dom gör en lösning liknande den dom har idag. Att du t.ex kan använda båda (som vid laddning).
Gillar den magnetiska kontakten. Eller om dom ordnar någon usb-c liknande laddkabel med magnet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du får jobbet!

Hälsningar Amazon Sverige

Mr Bezos, is that you 🥸?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Enda jag stört mig på är att nätadaptern varit så kass kvalitet, har säkert RMA:at över fem stycken på fem datorer. Dvs mer än en i snitt. Hoppas de hoppar in på 200W direkt i alla fall.

Permalänk

Detta får mig att tänka på de gamla proprietära dockorna. De var felfria krånglade aldrig, men man insåg att vilken dag som helst kom dockor som passade alla datorer och det skulle bli så bra.

Det enda som blev bra med dem är att stöldrisken av dockorna nu är låg, om det är någon som snor en ny Lenovodocka, så är det en person som aldrig har använt en sådan docka.

Nå framtiden är såklart generella dockor och de lär bli bättre. För folk kommer sätta sig på en arbetsplats och jobba, de kan ha en Dell, Hp, Microsoft, Macbook, Chromebook, Linux etc. Och det ska bara vara att plugga i kabeln och jobba.

Permalänk
Medlem

Varför är såna här dockor så dyra? 4k?

Köpte en Lenovo usb c-docka för 200kr på tradera. Fattar inte priserna. Är det för att företag är dumma, med mkt pengar, och de kan få dockor sålda för så mycket?

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Varför är såna här dockor så dyra? 4k?

Köpte en Lenovo usb c-docka för 200kr på tradera. Fattar inte priserna. Är det för att företag är dumma, med mkt pengar, och de kan få dockor sålda för så mycket?

Många orsaker. Liten konkurrens och de kan ta höga priser. Små försäljningsvolymer och de blir dyra att tillverka, uppdatera osv.

Jag anser det är en tidsfråga innan de blir riktigt bra, samtidigt kan skärmar få bra lösningar som inbyggda dockor. Det enda negativa är att det tar längre tid än man önskar och jag väntar på bommen.
Då typ alla studenter säger att de vill snabbt kunna plugga in sin laptop med extern skärm, tangentbord etc.

Detta med liten marknad är skitjobbigt, jag själv kollar på en teknikinstrument som man får en bra för 500kr. Jag vill ha en extra funktion som inte på något sätt är speciell, bara det att det i princip endast är industrifabriker som har den. Och då kostar den varianten av instrument som jag vill ha över 20 000kr.

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av DP och/el HDMI kan ju ställa till det lite i företagsmiljö, långt ifrån alla skärmar som kör USB-C.

Med tanke på det förresten, USB-C som skärmutgång på stationära är väl ytterst sällsynt?
Samtidigt som det är mycket vanligt på bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Avsaknaden av DP och/el HDMI kan ju ställa till det lite i företagsmiljö, långt ifrån alla skärmar som kör USB-C.

Med tanke på det förresten, USB-C som skärmutgång på stationära är väl ytterst sällsynt?
Samtidigt som det är mycket vanligt på bärbara.

Det är bara att använda en USB-C->DP-kabel/adapter då, bildsignalen från USB-C-portarna är ju ändå DP så man behöver bara USB-C hela vägen om man även vill använda USB över samma kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är bara att använda en USB-C->DP-kabel/adapter då, bildsignalen från USB-C-portarna är ju ändå DP så man behöver bara USB-C hela vägen om man även vill använda USB över samma kabel.

Visst går det ja, men det blir ett extra steg. Så svårt/dyrt borde det inte vara att lägga in några sådana portar, vanliga USB kunde ju vara på sidan av enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Läcka pekar på att Microsoft är redo att lämna proprietär kontakt i sin dockningsstation till Surface-enheter i förmån för USB Type-C.

Läs hela artikeln här

Jag gillar ju standards som USB-C generellt, men samtidigt så gillar jag magnetanslutning hos Surface-kontakten på mina Surface-enheter och Magsafe på mina Mac:ar.

Det bästa hade ju varit om USB-forum kunde ta fram en USB-C-kontakt med magnetisk anslutning som blev standard.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/