Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Var förvånad över priserna. Var beredd på priset för basvarianten av headsetet, men jäklar vad de tar betalt för mer lagring och tillbehör.

Ja det var saftigt pris för 512gb varianten... som 99% aldrig kommer behöva, men som många kommer köpa ändå för att 128gb är "för lite". Meta visste exakt vad dom gjorde genom att skippa en 256gb variant haha.

Hade varit nice of veta hur stort tex ass creed eller asgards wrath är, det lär ju knappast komma mycket större spel inom en nära framtid.

Permalänk
Medlem

Var rätt beredd på att förbeställa, men sedan när jag såg priserna för tillbehören osv så tänkte jag om. Aldrig att jag kommer att använda Q3 så pass att det är värt 10-12k kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Var rätt beredd på att förbeställa, men sedan när jag såg priserna för tillbehören osv så tänkte jag om. Aldrig att jag kommer att använda Q3 så pass att det är värt 10-12k kr.

Vänta in 3e part tillbehör. billigare och bättre, iaf var det så på Q2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vänta in 3e part tillbehör. billigare och bättre, iaf var det så på Q2

Ja det lär komma betydligt billigare grejer. 749kr för straps som är bara en plastbit och lite tyg är speciellt fånigt oavsett hur "bra" kvalité det är. Kan garantera att det kommer finnas snarlika för typ 200kr på amazon.

Permalänk
Medlem

Tested:

Permalänk
DingDongerMcDongface

Godkväll kära VR-entusiaster (och alla andra såklart). Jag lånar tråden till nyhet

Permalänk
Medlem

Vet vi om den har en eller två displays?

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som en stor prisskillnad mot Quest 2 för att kännas värt en uppgradering. Speciellt då jag skaffade Q2:an dag 1 och är fortfarande riktigt nöjd med dess komfort och upplevelse.

Blir till att utvärdera efter vad early-adopters säger. Det som lockar mest trots allt är pankake-linserna, viktdistributionen, mixed reality och utökade prestandan (i den ordningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Vet vi om den har en eller två displays?

Enligt Tested och andra källor har den 2 skärmar.

Permalänk
Medlem

7000:- för den billigaste? Ufffff det är inget roligt att köpa elektronik i Sverige för tillfället....

Permalänk
Medlem

Rejäl skillnaden i grafik mot Quest 2. Blev sugen att hoppa på VR nu. 😁 Xbox Cloud stöd ökar köplusten ytterligare ett steg.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Nån på Reddit som fick en tidigt av misstag, info och bilder: https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/16t8wbw/i_was_a...

Permalänk
Medlem

Kronan åker ju berg-och-dalbana, men sista veckan eller så har den stabiliserat sig markant mot Euro faktiskt. Från ca 12 kr nere på 11.62 nu.
Antar att svenska priser är satta mot Quest 3-priser i Europa och därmed Euro. Så kanske kanske om den utvecklingen håller i sig att det kan påverka svenska priserna framöver. Kanske.

Eller så kan man köpa den från nån handlare i EU för just Euro och kanske spara en slant.

Permalänk
Medlem

Uj, jag vill gärna ha den men det är svårt att motivera priset när jag redan har en Q2.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ända jag tyckte var konstigt varför den är typ 600kr dyrare i sverige än övriga europa? Borde väl inte bli någon extra skatt när dem skickas inom EU, eller tänker jag fel? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Kronan åker ju berg-och-dalbana, men sista veckan eller så har den stabiliserat sig markant mot Euro faktiskt. Från ca 12 kr nere på 11.62 nu.
Antar att svenska priser är satta mot Quest 3-priser i Europa och därmed Euro. Så kanske kanske om den utvecklingen håller i sig att det kan påverka svenska priserna framöver. Kanske.

Eller så kan man köpa den från nån handlare i EU för just Euro och kanske spara en slant.

Europa är satt mot 550 euro, men med den svenska prissätning är närmare 600 euro, så jag får inte ihop det riktigt.

Permalänk
Medlem

Köpte 128gb versionen, använt min Quest 2 i runt 2000 timmar utan att installera ett enda spel på den. Wifi 6 trådlöst till datorn är brutalt bra och hoppas det blir samma visa igen om inte bättre med 6e. Tror 128gb räcker till lite Beatsaber med augmented reality om man vill testa på lite nya gimmicks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Europa är satt mot 550 euro, men med den svenska prissätning är närmare 600 euro, så jag får inte ihop det riktigt.

Kan det inte vara den förbannade kemikalieskatten vi har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Kan det inte vara den förbannade kemikalieskatten vi har?

Glöm ej CopySwede. Kostar mellan 0.25 öre och 0.4 öre per megabyte flashminne. På 128 GB blir det mellan 320 och 512 kr

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Kan det inte vara den förbannade kemikalieskatten vi har?

men det gäller väl bara om det säljs i sverige? tekniskt sett om jag köper den från metas sida så skickas den från ett centrallager i Europa någonstans.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Hulle:

Uj, jag vill gärna ha den men det är svårt att motivera priset när jag redan har en Q2.

/hulle.

Lite samma här, passformen ser riktigt trevlig ut med ställt mot Q2. Men svårt att rättfärdiga...än så länge.

Permalänk
Medlem

Faktiskt lite sugen. Fast ännu hellre en mer högupplöst variant med OLED och eye-tracking. Men det får vi väl hoppas kommer med LG samarbetet. Och det lär oavsett bli mer $$$... Så förbättringarna i Quest 3 ska inte förringas! Bra jobbat [som det verkar] Meta.

Intressant att se hur bra är hand-trackingen har blivit. Kontrollers i all ära, är absolut najs för spel, men jag vill ha nått som klarar sig utan dessa för övriga uppgifter.

Permalänk
Medlem

Apples ser bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Apples ser bättre ut.

Ja deras ser mer ut som ett äpple. Det här är mer ett päron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Lite samma här, passformen ser riktigt trevlig ut med ställt mot Q2. Men svårt att rättfärdiga...än så länge.

Dubbla prestandan, bättre FoV, skarpare bild både i spelens(om spelet fått patch) och headsetets upplösning, bättre spårning av kontroller och mycket större sweat spot.
Jag får i alla fall intrycket av att de blir väldigt stor skillnad, provar man så blir det nog väldigt svårt att gå tillbaka.

Ni kanske borde göra en intryck/jämförelse på FZ/Sweclockers? Om det nu är många som är lite tveksamma på hur stor skillnad det är och om det är värt det. Gärna då i alla fall med en person som kört 2:an en del och sedan provar 3:an under minst några dagar(för att sedan prova 2:an igen och se om det blir för jobbigt ).

Det skulle i så fall uppskattas ifall ni inte upprepar mantrat att det inte finns någon mjukvara och istället fokuserar på headsetet och tekniken. Ursäkta om jag är bitter, men är trött på den myten.

Det blir förmodligen ingen Q3 för egen del då jag redan har PSVR2. Men Större Sweat spot är nog det jag är mest avundsjuk på.
AR är ju rätt häftigt med, men det är nog något som är lite tidigt nu och kommer bli bättre över tid. Då behöver man nog inte skaffa det redan nu ifall man inte vill vara early adopter(vilket såklart kan vara kul om man har budget och intresse för det). Väldigt bra att få ut många headset som har stöd för det då, så att det kan få en stor kundbas.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fearnox:

Dubbla prestandan, bättre FoV, skarpare bild både i spelens(om spelet fått patch) och headsetets upplösning, bättre spårning av kontroller och mycket större sweat spot.
Jag får i alla fall intrycket av att de blir väldigt stor skillnad, provar man så blir det nog väldigt svårt att gå tillbaka.

Ni kanske borde göra en intryck/jämförelse på FZ/Sweclockers? Om det nu är många som är lite tveksamma på hur stor skillnad det är och om det är värt det. Gärna då i alla fall med en person som kört 2:an en del och sedan provar 3:an under minst några dagar(för att sedan prova 2:an igen och se om det blir för jobbigt ).

Det blir förmodligen ingen Q3 för egen del då jag redan har PSVR2. Men Större Sweat spot är nog det jag är mest avundsjuk på.
AR är ju rätt häftigt med, men det är nog något som är lite tidigt nu och kommer bli bättre över tid. Då behöver man nog inte skaffa det redan nu ifall man inte vill vara early adopter(vilket såklart kan vara kul om man har budget och intresse för det). Väldigt bra att få ut många headset som har stöd för det då, så att det kan få en stor kundbas.

Hahaha då vet jag inte om jag VILL prova Jobbigt att inse hur mycket bättre det är och sen lämna tillbaka det nya. För mig är det mest svårt att rättfärdiga priset i relation till vad jag använder det till. Spelar nästan uteslutande Beatsaber och det rullar ju på fint även till Quest 2. Därtill investerat en del pengar i tillbehör, så som linsinlägg i min styrka (har glasögon), som skulle behöva köpas om igen. Lockande, men lite för mycket just nu

Men en jämförelse vore jätteintressant! Ska definitivt kolla på hur det ser ut med möjligheter att plocka in Quest 3 till redaktionerna och jämföra lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hahaha då vet jag inte om jag VILL prova Jobbigt att inse hur mycket bättre det är och sen lämna tillbaka det nya. För mig är det mest svårt att rättfärdiga priset i relation till vad jag använder det till. Spelar nästan uteslutande Beatsaber och det rullar ju på fint även till Quest 2. Därtill investerat en del pengar i tillbehör, så som linsinlägg i min styrka (har glasögon), som skulle behöva köpas om igen. Lockande, men lite för mycket just nu

Men en jämförelse vore jätteintressant! Ska definitivt kolla på hur det ser ut med möjligheter att plocka in Quest 3 till redaktionerna och jämföra lite.

Oh, det vore väldigt trevligt om ni hade möjlighet att testa Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hahaha då vet jag inte om jag VILL prova Jobbigt att inse hur mycket bättre det är och sen lämna tillbaka det nya. För mig är det mest svårt att rättfärdiga priset i relation till vad jag använder det till. Spelar nästan uteslutande Beatsaber och det rullar ju på fint även till Quest 2. Därtill investerat en del pengar i tillbehör, så som linsinlägg i min styrka (har glasögon), som skulle behöva köpas om igen. Lockande, men lite för mycket just nu

Men en jämförelse vore jätteintressant! Ska definitivt kolla på hur det ser ut med möjligheter att plocka in Quest 3 till redaktionerna och jämföra lite.

Det har ju varit synd om du har varit tvingad att ta med dig redaktionens Q3 hem såklart, och sen göra en lång utvärdering... kanske ett år?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Den ser fantastisk ut men det är fruktansvärt mycket pengar för en produkt man sällan hade använt. Runt 4000kr som Q2 kostade var lättare att motivera men 7000kr är mycket (surt att kronan suger).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av landmarks:

Hahaha då vet jag inte om jag VILL prova Jobbigt att inse hur mycket bättre det är och sen lämna tillbaka det nya. För mig är det mest svårt att rättfärdiga priset i relation till vad jag använder det till. Spelar nästan uteslutande Beatsaber och det rullar ju på fint även till Quest 2. Därtill investerat en del pengar i tillbehör, så som linsinlägg i min styrka (har glasögon), som skulle behöva köpas om igen. Lockande, men lite för mycket just nu

Men en jämförelse vore jätteintressant! Ska definitivt kolla på hur det ser ut med möjligheter att plocka in Quest 3 till redaktionerna och jämföra lite.

Sweclockers betalar "recensionsexemplar"

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop