En första iakttagelse är hur pass dålig passform det blir om man inte har "måttbeställt" Lightseal. Trodde de skulle skeppa den mer med nått som är som Quest 3 som är mera "one size fits most...ok" men här var det mera "one size fits almost none".
Vet inte om det var därför hela Lightseal+magneter konstruktionen känns "ranglig".
Får testa mer längre fram (och har bara kört med Solo Knit Band) men just obekvämligheten/missmatchen - individkänsligheten rent av - är, iaf så här initialt, ett större problem än väntat. Hmm, obra.
Och ja, liten FOV är ett problem. Överlag känns det som om Quest 3 lyckats snäppet bättre med "det optiska". Vem kunde tro det...?
Vikten...hade kunnat vara hälften, tack
Och som jag är inne på ovan, oförågan att i operativet hantera användare är totalt hål i huvudet från Apples sida. Får kolla om Family sharing gör det hela smidigare. Men som minst borde det inte behövas att huvudanvändaren delar headsetet utan det borde själv känna av att en ny användare tittar i det. Och att kalibrering bara skulle behöva göras 1 gång per användare, dvs informationen borde sparas. Nuvarande icke lösning är en show-stopper för mitt "professionella" use-case(s).
Det är $3500, ni kan inte göra en produkt som är designad för 1 användare Apple!
Det är sååå lätt att gnälla...
Men sååå skönt med ett användargränssnitt som är välintegrerat i operativet sen dag 1. Och det funkar så bra. Händer+ögon is the shit (är totalt ointresserad av lösningar som kräver kontroller). Inget jäkla viftande i luften, det hade gått fetbort.
Tangentbordet är oxå positivt. Givetvis ersätter det inte ett riktigt tangentbord men jag tycker det funkar så bra som man rimligen kan begära.
Och displayerna i sig och skärpan i grafiken är ÄNTLIGEN där man vill ha det. Och detta från ett stand-alone headset (vilket oxå är ett ska-krav).
Externt batteri stör mig inte nämnvärt. Är ändå inte intresserad av gympa-pass.
Ska förstås utvärderas vidare men redan nu kan man väl säga att det är, än så länge, den enda AR lösningen (har inget direkt intresse för VR-applikationer, inkl spel) som känns relevant - även om vi inte är "där" än. Men det kan vara en start? Vi får se.