Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Det är länkat i hans inlägg, men står en del intressanta tankar här med: https://stratechery.com/2023/apple-vision/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Äntligen självklart köp värt varenda spänn för att titta på verklighetstrogen porr😇👍! Who needs a girlfriend! Right!? right...? yaaaay!

Saknas bara Apples variant av fleshlight.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

In a WWDC23 developer talk, Apple confirmed that the display refresh rate is 90Hz for most content. However, when watching 24fps content the refresh rate will temporarily change to 96Hz.

https://www.uploadvr.com/apple-vision-pro-display-refresh-rat...

RecRoom har körts på den också, så nån grad av VR-spel kan komma.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Saknas bara Apples variant av fleshlight.

”Tolv tusen spänn, men bra!” 😳

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trudelutt:

Jag tycker folk hänger upp sig mycket på priset. Man tänker på annan elektronik och jämför priset på den och kommer fram till "Apples kostar mycket mer". Men det finns unika egenskaper i Apples produkter som ingen annan kan matcha, och ofta är det grejer som tekniskt kanske inte verkar så svårt att åstadkomma ("det är ju bara mjukvara!", de här andra tio grunkorna är alla bättre på var sin egenskap, osv), men i praktiken ger en enorm skillnad i användarupplevelse.

Folk har pengar. Det är egentligen inga problem, bara en fråga om prioriteringar. Folk köper dyra bilar och renoverar sitt hus eller sin lägenhet för hundratusentals kronor utan att blinka, eller åker på dyra semestrar. Nog kan man lägga 50 000 kr för en sån här grej om den är både rolig och praktisk.

Mmm. Inte utan att förstå vad man ska med grunkan till.
VR har inte någon naturlig del i folks liv ännu. Det är lätt att chansa på krimskrams om priset inte gör någon märkbar skillnad i plånboken.
Men är priset högre så börjar det bli reella krav på att grejerna också har ett syfte. Det blir lite hönan och ägget här - in reverse.

Jag dömer inte ut den här prylen. Verkligen inte. Men kombon är svår.

Edit:
Alltså för en liten klick spelar det väl mindre roll. Men ja - det som är relevant är att mjukvaruutvecklingen tar fart. Det är svårt att få till utan en ordentlig användarskar.
Men ja - är det här ett dev kit (vilket det ju verkar vara) så spelar det väl mindre roll för utvecklarna egentligen. Om de vet att det kommer en produkt som kan sälja till en bred publik lite längre fram så finns det väl intresse att göra mjukvara till enheten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

”Tolv tusen spänn, men bra!” 😳

Apple...after hours. iSin

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Administrativ avgift

Och alla som klagar på apple kan ju slänga sig i väggen, Apple är billiga kontra Varjo

https://varjo.com/products/xr-3/ - bara ni köper och sen betalar för mjukvaran varsågod Detta är vad utmanarna erbjuder och liknande till diverse simulatorer.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

25 minuter utvecklarvideo, innehåller även lite från interfacet: https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2023/10034/

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Tror att Thrillseeker har en poäng i att Apple's headset rätt hårt slår ex. Varjo XR-3 för den professionella marknaden där det varit "top dog" fram till nu. Apple's headset är till och med "billigare" - Varjo XR-3 kostar just nu €6495 + minst €1495 per år i prenumerationsavgift och kräver en fet Windows-dator + basstationer. Varjo verkar ha sin största kundgrupp inom flygindustrin där det bland annat används vid träning av piloter.

Hoppas fortfarande att Lynx-R1 skall börja leverera sina headset så man kan testa att använda lite mer gedigen MR/AR. Inte lika mycket funktioner eller lika polerat som Apple's headset, men inte heller låst till deras ekosystem.

Länkar:
- Thrillseeker video - https://youtu.be/A5358trQvv0
- Varjo XR-3, produktsida - https://varjo.com/products/xr-3
- Lynx-R, hemsida - https://www.lynx-r.com/

Här tycker jag du har gjort en helt korrekt bedömning! Apple siktar på de bästa och ändå får in ett pris/kostnad som attraherar många. Varje gång det kommer en nyhet om apples produkter så börjar folk jämnföra sina speldatorer med dem och klaga på pris. När man väl börjar jämföra kvaliteten på komponenter då börjar jämförelserna oftast tystas. Många är experter på konsumentprylar men den där industrimarknaden är otroligt underskattad.

Apples intåg i vr/ar/etc är noga uträknat. Jag har absolut ingen nytta av denna men börjar se om jag kan köpa en om två år när den blir tillgänglig i Sverige.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Här tycker jag du har gjort en helt korrekt bedömning! Apple siktar på de bästa och ändå får in ett pris/kostnad som attraherar många. Varje gång det kommer en nyhet om apples produkter så börjar folk jämnföra sina speldatorer med dem och klaga på pris. När man väl börjar jämföra kvaliteten på komponenter då börjar jämförelserna oftast tystas. Många är experter på konsumentprylar men den där industrimarknaden är otroligt underskattad.

Apples intåg i vr/ar/etc är noga uträknat. Jag har absolut ingen nytta av denna men börjar se om jag kan köpa en om två år när den blir tillgänglig i Sverige.

Vad är det som är överlägset hos Apple på komponentsidan?
Menar du att de använder elektronik och råmaterial av bättre kvalité än alla andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Vad är det som är överlägset hos Apple på komponentsidan?
Menar du att de använder elektronik och råmaterial av bättre kvalité än alla andra?

Besparingar görs av alla i alla dess former. Min poäng är att när diskussioner om material och komponenter ofta faller undan då det är svårt att jämföra i andra enklare parameters som fps i 4k.

Jag har thinkpad på jobbet som kostar hutlösa 50kkr men den är plastig och även efter ett år så börjar besparningarna synas när de gäller hur datorn och allt sitter ihop. De håller absolut inte de tre åren.

Komponenterna som Apple har i sin vr lösning konkurrerar inte med ”billiga” be lösningar de siktar över dem och tar ett pris som ligger under de dyraste.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Besparingar görs av alla i alla dess former. Min poäng är att när diskussioner om material och komponenter ofta faller undan då det är svårt att jämföra i andra enklare parameters som fps i 4k.

Jag har thinkpad på jobbet som kostar hutlösa 50kkr men den är plastig och även efter ett år så börjar besparningarna synas när de gäller hur datorn och allt sitter ihop. De håller absolut inte de tre åren.

Komponenterna som Apple har i sin vr lösning konkurrerar inte med ”billiga” be lösningar de siktar över dem och tar ett pris som ligger under de dyraste.

Thinkpad är inte alls en favorit men har haft HP Zbook och oika versioner av dell precision på jobbet och de har alltid känts välbyggda.

Permalänk
Medlem

Zuck pratar om tillkännagivandet till anställda:

Citat:

”Apple finally announced their headset, so I want to talk about that for a second. I was really curious to see what they were gonna ship. And obviously I haven’t seen it yet, so I’ll learn more as we get to play with it and see what happens and how people use it.

From what I’ve seen initially, I’d say the good news is that there’s no kind of magical solutions that they have to any of the constraints or laws and physics that our teams haven’t already explored and thought of. They went with a higher resolution display, and between that and all the technology they put in there to power it, it costs seven times more and now requires so much energy that now you need a battery and a wire attached to it to use it. They made that design trade-off and it might make sense for the cases that they’re going for.

But look, I think that their announcement really showcases the difference in the values and the vision that our companies bring to this in a way that I think is really important. We innovate to make sure that our products are as accessible and affordable to everyone as possible, and that is a core part of what we do. And we have sold tens of millions of Quests.

More importantly, our vision for the metaverse and presence is fundamentally social. It’s about people interacting in new ways and feeling closer in new ways. Our device is also about being active and doing things. By contrast, every demo that they showed was a person sitting on a couch by themself. I mean, that could be the vision of the future of computing, but like, it’s not the one that I want. There’s a real philosophical difference in terms of how we’re approaching this. And seeing what they put out there and how they’re going to compete just made me even more excited and in a lot of ways optimistic that what we’re doing matters and is going to succeed. But it’s going to be a fun journey."

Permalänk
Medlem

Apple’s Computer Vision Tool for Developers Now Tracks Dogs & Cats

https://www.roadtovr.com/apple-vision-tool-tracks-cats-dogs/

Citat:

Tracked joint groups include:

Head: Ears, Eyes, Nose
Front Legs: Right leg, Left leg
Hind Legs: Right rear leg, Left rear leg
Tail: Tail start, Tail middle, Tail end
Trunk (neck)
All (contains all tracked points representing a complete skeletal pose)
Yes, you read that right, the system has ‘tail tracking’ and ‘ear tracking’ so your dog’s tail wags and floppy ears won’t be missed.

Permalänk
Medlem

På riktigt, var vääääldigt länge sen en pryl gav mig så här mkt vill-ha faktor. De har verkligen gjort VR/AR på det sättet jag alltid tänkt mig.

Vill-köpa faktorn är låg dock...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På riktigt, var vääääldigt länge sen en pryl gav mig så här mkt vill-ha faktor. De har verkligen gjort VR/AR på det sättet jag alltid tänkt mig.

Vill-köpa faktorn är låg dock...

Sitta själv i en soffa, scrolla genom 2d matrial?
Det Apple visade upp var väldigt avskalat imo och visar bara en bråkdel av användningsområdet med VR/AR. Jag tycker Meta har en bättre vision ävem fast båda kansle går åt samma håll i slutändan . Men snyggt var det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sitta själv i en soffa, scrolla genom 2d material

Om du bara snappade upp det förstod du inte mkt av presentationen iofs... Men visst, maffig visning av 2D-content (i, äntligen, tillräcklig upplösning) är en stor del av lockelsen.

Ovan postade länkar (John Gruber och Ben Thomson) sätter annars bra ord på vad som presenterades. Apple tänker i helt rätt inriktning, enl mig. Vilket är ovanligt, förutom Apple TV så är jag rätt likgiltig inför deras produkter.

Meta vision, enl egen utsago, är socialt och aktiv rörelse. Yuck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Om du bara snappade upp det förstod du inte mkt av presentationen iofs... Men visst, maffig visning av 2D-content (i, äntligen, tillräcklig upplösning) är en stor del av lockelsen.

Ovan postade länkar (John Gruber och Ben Thomson) sätter annars bra ord på vad som presenterades. Apple tänker i helt rätt inriktning, enl mig. Vilket är ovanligt, förutom Apple TV så är jag rätt likgiltig inför deras produkter.

Meta vision, enl egen utsago, är socialt och aktiv rörelse. Yuck.

Nej men det var det dom visade mest för "vanliga användare"
bläddra i hög upplösning kommer dom ju inte vara ensam för alltid, hög upplösning är teknik fler kommer använda sig av

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag skulle gilla VR-headset alls. Det skulle behövas att optiken ändrar fokus-avstånd beroende på vad jag tittar på — och jag har ännu inte hört talas om att det skulle finnas i något headset.
Jag tycker att jag kan få tillräcklig inlevelse med en platt skärm.

Sen gillar jag inte att widgets highlight:as när man tittar på dem. Jag har prövat såna system: de kändes som ett intrång, och jag var rädd att jag skulle få huvudvärk efter ett tag.

Kalla mig inte Luddit. Jag har jobbat med AR och användargränssnitt i 3D för länge sedan. Jag tycker bara att även med Apples headset är vi fortfarande en lång väg från att det skulle kännas naturligt och bekvämt för ögonen att använda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag tror inte att jag skulle gilla VR-headset alls. Det skulle behövas att optiken ändrar fokus-avstånd beroende på vad jag tittar på — och jag har ännu inte hört talas om att det skulle finnas i något headset.
Jag tycker att jag kan få tillräcklig inlevelse med en platt skärm.

Sen gillar jag inte att widgets highlight:as när man tittar på dem. Jag har prövat såna system: de kändes som ett intrång, och jag var rädd att jag skulle få huvudvärk efter ett tag.

Kalla mig inte Luddit. Jag har jobbat med AR och användargränssnitt i 3D för länge sedan. Jag tycker bara att även med Apples headset är vi fortfarande en lång väg från att det skulle kännas naturligt och bekvämt för ögonen att använda.

Meta To Show 'Near Retinal' Resolution Varifocal Headset Prototype At SIGGRAPH

Citat:

We develop a virtual reality head-mounted display that achieves near retinal resolution with an angular pixel density up to 56 pixels per degree, supporting a wide range of eye accommodation from 0 to 4 diopter (i.e., infinity to 25 cm), and matching the dynamics of eye accommodation.

https://www.uploadvr.com/meta-retinal-resolution-varifocal-pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men det var det dom visade mest för "vanliga användare"
bläddra i hög upplösning kommer dom ju inte vara ensam för alltid, hög upplösning är teknik fler kommer använda sig av

Har uppenbarligen inte testat själv, men som det låter har Apple löst grundläggande UI-problem. På den grunden kan det alltid läggas till spel och spelkontroller, det känns oundvikligt. Sen har du ju även tillgången till Apples ekosystem med integration med Mac etc.

Tar du bort spelkomponenten från Quest (i dess nuvarande form) har du däremot en produkt nästan ingen vill använda, oavsett om upplösningen är bra eller ej. Quest är en spelkonsol medan Vision är en datorplattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har uppenbarligen inte testat själv, men som det låter har Apple löst grundläggande UI-problem. På den grunden kan det alltid läggas till spel och spelkontroller, det känns oundvikligt. Sen har du ju även tillgången till Apples ekosystem med integration med Mac etc.

Tar du bort spelkomponenten från Quest (i dess nuvarande form) har du däremot en produkt nästan ingen vill använda, oavsett om upplösningen är bra eller ej. Quest är en spelkonsol medan Vision är en datorplattform.

Japp.
Nackdelen som datorplattform som jag ser är om det ska vara som allt annat låst till Apple.
Detta säger jag som en utan apple produktet och helt utanför apple ekosystemet.
Vision känns just nu som Quest Pro, ett devkit för utvecklare fast på en betydligt högre nivå vad gäller kvaliten på mjukvaran och hårdvaran.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli en succé!
Hemma efter en kortare diskussion så har vi kommit fram till att vi vill ha två.

På jobbet är dom inte skeptiska men skulle nog hellre vänta till gen 2 eller 3

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men det var det dom visade mest för "vanliga användare"
bläddra i hög upplösning kommer dom ju inte vara ensam för alltid, hög upplösning är teknik fler kommer använda sig av

Allt de visade var för vanliga användare.

Givetvis kommer högupplösta paneler vara tillgängliga för andra. Pekade bara på en delorsak varför "maffig 2D viewing" blivit intresserat först nu.

Andra kommer försöka kopiera/matcha Vision förstås. Just därför är det så glädjande att Apple tog fram "rätt" koncept, eller vision om man så vill, dag 1.

Hopps för övrigt nån tar fram en bra app för att bygga Virtual Maintainence Trainer appar. Då kan jag kanske motivera varför jag ska "få" en gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Detta kommer bli en succé!
Hemma efter en kortare diskussion så har vi kommit fram till att vi vill ha två.

På jobbet är dom inte skeptiska men skulle nog hellre vänta till gen 2 eller 3

Fint att ni har samsyn hemma 👍
Vad tänkte ni er för användningsområden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Fint att ni har samsyn hemma 👍
Vad tänkte ni er för användningsområden?

Det ena är business (jag är delägare i en restaurang, äger två varav en jobbar jag för närvarande kvar som köksmästare i). Min fru är ansvarig för ekonomi och marknadsföring för samtliga. Det blir ett schysst sätt för oss att ha möten på bland annat men sen har vi pratat om hur vi skulle kunna använda oss av AVP i våra verksamheter - vilket jag givetvis låter vara osagt just nu men vi fick en drös av idéer direkt.

På hemmafronten blir det allt från att videosamtal till film och så får vi se vad Apple Arcade har att erbjuda. Man får ju tro att app-utvecklarna har ganska mycket skoj på gång.

Är ju lite av en chansning men det är lite fomo också skulle jag säga. Detta blir en av mycket få gånger jag inte kommer vänta och se folks intryck, tycken, smaker, utlåtanden och recensioner innan jag själv och frugan får sätta tänderna i dem. Vi vill gärna vara med från början! 😁

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kommer bli en total flopp. Publiken skrattade när det här presenterades.
Flera företag har försökt med samma sak innan Apple och det misslyckades. Det här blir inget undantag bara för att den har ett bettbitet äpple som logga på sig.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Kommer bli en total flopp. Publiken skrattade när det här presenterades.
Flera företag har försökt med samma sak innan Apple och det misslyckades. Det här blir inget undantag bara för att den har ett bettbitet äpple som logga på sig.

Det blir intressant att se hur den här kommentaren står sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Flera företag har försökt med samma sak innan

Vill jag nog påstå är ett i grunden felaktigt påstående.