Guide: Spela Diablo IV på Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Guide: Spela Diablo IV på Steam Deck

Blizzards efterlängtade RPG-köttare Diablo IV fungerar inte ur kartong med Steam Deck, men med lite handpåläggning går det utmärkt lira på Valves portabla spelmaskin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sjukt tufft att det går!

Permalänk
Medlem

Själv körde jag betan genom Lutris på vanlig Linux PC, helt klart färre steg än den här guiden. Men man kanske helst kör via steam på decken?

Permalänk
Medlem

Har spelat uteslutande på Decken, ca 20 timmar, och det har fungerat fantastiskt bra. Inga krascher eller andra konstigheter öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Själv körde jag betan genom Lutris på vanlig Linux PC, helt klart färre steg än den här guiden. Men man kanske helst kör via steam på decken?

Kör också genom Lutris och det är nästan förvånande hur smidigt det funkar. Sen är det väl Proton som löser biffen oavsett lösning?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av dlq84:

Själv körde jag betan genom Lutris på vanlig Linux PC, helt klart färre steg än den här guiden. Men man kanske helst kör via steam på decken?

Skrivet av dubcat:

Kör också genom Lutris och det är nästan förvånande hur smidigt det funkar. Sen är det väl Proton som löser biffen oavsett lösning?

Jepp, det är Proton som gör magin i slutändan oavsett om man kör ”native”-lösningen via Steam eller via samlingsklienter likt Lutris.

I det här fallet hade jag redan gjort allt via Steam sedan tidigare och visste att det funkade i princip felfritt, så det fick bli den metoden i den här guiden. Hört lite blandade rapporter om D4 genom Lutris, där det funkar kanon för vissa och sämre för andra, så tog det säkra för det osäkra helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jepp, det är Proton som gör magin i slutändan oavsett om man kör ”native”-lösningen via Steam eller via samlingsklienter likt Lutris.

I det här fallet hade jag redan gjort allt via Steam sedan tidigare och visste att det funkade i princip felfritt, så det fick bli den metoden i den här guiden. Hört lite blandade rapporter om D4 genom Lutris, där det funkar kanon för vissa och sämre för andra, så tog det säkra för det osäkra helt enkelt.

Jag förstår också att just på Steam Deck får man en bättre upplevelse den vägen eftersom man kanske helst slipper desktop mode.

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt! Har ingen Steam Deck men läste ändå igenom det mesta bara för att hänga med hur sådant här går att lösa numera. Antar att sättet man spelar på liknar sättet man gör det på en vanlig konsol?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Joppis:

Sjukt coolt! Har ingen Steam Deck men läste ändå igenom det mesta bara för att hänga med hur sådant här går att lösa numera. Antar att sättet man spelar på liknar sättet man gör det på en vanlig konsol?

Precis! I det här fallet blir kontrollschemat samma som Xbox Series X/S.

Permalänk
Testpilot

@JonasT

Kan i framtiden tipsa om detta program/script:
https://github.com/moraroy/NonSteamLaunchers-On-Steam-Deck

Utdrag från Github:

This script installs the latest GE-Proton, installs NonSteamLaunchers under one unique Proton prefix folder in your compatdata folder path called "NonSteamLaunchers" and adds them to your Steam Library. So you can use them on Desktop or in Game Mode.

  • Automatic installation of the most popular launchers in your Steam Deck 🎮

  • Handle automatically the download and installation of your chosen launchers ⌚

  • MicroSD Support 💾 This script supports moving the entire prefix to a microSD. The script will install launchers and games to your SD card, and the launchers in Steam will point to the SD card installation. This allows you to save internal storage space on your Steam Deck!

Dold text

Du laddar kort sagt ned ett script som gör det busenkelt att installera varenda launcher mellan himmel och jord från en enkel meny. Du bara bockar i valfritt program, sedan kör scriptet sitt race med att installera dependencies och lägger även till launchern direkt i Steam (behöver inte böka med "Add non-steam game" o.s.v.).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

@JonasT Kul att ni kör lite steam deck-nyheter, gärna mer sånt här!

Blev själv inspirerad av @CrispVanDahl och köpte en inte långt efter hans synnerligen välskrivna krönika, har länge varit sugen och tänkt att jag skulle slå till efter den fanns tillgänglig utan backorder vilket jag verkligen inte ångrar. Imponerad över hur många spel som egentligen bara fungerar utan något krångel, har till och med upplevt att det funnits titlar som fungerar bättre på Deck med Steam OS än i Windows - häftigt att den kan köra nya AAA-titlar också!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

bra guide! var lite bökigare med steamdecken för min del än med desktoplinux, (installerade innan denna guide dök upp). har spelat runt 40 timmar på desktop helt problemfritt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av psp123:

Har spelat uteslutande på Decken, ca 20 timmar, och det har fungerat fantastiskt bra. Inga krascher eller andra konstigheter öht.

Om du orkar får du gärna dela med dig av vilka grafikinställningar du kör på Decken.

Skrivet av Yatagarasu:

@JonasT

Kan i framtiden tipsa om detta program/script:
https://github.com/moraroy/NonSteamLaunchers-On-Steam-Deck

Utdrag från Github:

This script installs the latest GE-Proton, installs NonSteamLaunchers under one unique Proton prefix folder in your compatdata folder path called "NonSteamLaunchers" and adds them to your Steam Library. So you can use them on Desktop or in Game Mode.

  • Automatic installation of the most popular launchers in your Steam Deck 🎮

  • Handle automatically the download and installation of your chosen launchers ⌚

  • MicroSD Support 💾 This script supports moving the entire prefix to a microSD. The script will install launchers and games to your SD card, and the launchers in Steam will point to the SD card installation. This allows you to save internal storage space on your Steam Deck!

Dold text

Du laddar kort sagt ned ett script som gör det busenkelt att installera varenda launcher mellan himmel och jord från en enkel meny. Du bara bockar i valfritt program, sedan kör scriptet sitt race med att installera dependencies och lägger även till launchern direkt i Steam (behöver inte böka med "Add non-steam game" o.s.v.).

Låter onekligen som en smidig och omfattande lösning! Får spana in den, tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att köra HC på din Steam deck med mobil uppkoppling, lite extra spänning.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Fin guide!
Har provat lite på steamdecken men har problem med att spelet kraschar väldigt ofta. Jag har inte lyckats hitta någon lösning, men har en nybyggd dator så de går ingen nöd på mig.

Jag har provat att "reparera" installationen, jiddrat lite med olika proton/ge-proton osv men utan framgång. Nästa steg blir att avinstallera o dra hem det igen, men har inte varit tillräckligt motiverad.
Har aldrig haft sådant här problem med ett spel tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Om du orkar får du gärna dela med dig av vilka grafikinställningar du kör på Decken.

Jag har låst refresh raten till 40. I övrigt har jag inte ändrat några grafikinställningar. Tycker det flyter fint och ser okej ut.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips kring grafikinställningar.. Stäng av fsr och lek med resolution scale. Fsr gör de rätt grötigt enligt mig. Jag blev nöjd utan fsr men 80% i scale.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Testpilot

Haha, vänta tills de kommer till avsnittet att öppna filen de nu kopierat och sparat

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@JonasT

Kan i framtiden tipsa om detta program/script:
https://github.com/moraroy/NonSteamLaunchers-On-Steam-Deck

Utdrag från Github:

This script installs the latest GE-Proton, installs NonSteamLaunchers under one unique Proton prefix folder in your compatdata folder path called "NonSteamLaunchers" and adds them to your Steam Library. So you can use them on Desktop or in Game Mode.

  • Automatic installation of the most popular launchers in your Steam Deck 🎮

  • Handle automatically the download and installation of your chosen launchers ⌚

  • MicroSD Support 💾 This script supports moving the entire prefix to a microSD. The script will install launchers and games to your SD card, and the launchers in Steam will point to the SD card installation. This allows you to save internal storage space on your Steam Deck!

Dold text

Du laddar kort sagt ned ett script som gör det busenkelt att installera varenda launcher mellan himmel och jord från en enkel meny. Du bara bockar i valfritt program, sedan kör scriptet sitt race med att installera dependencies och lägger även till launchern direkt i Steam (behöver inte böka med "Add non-steam game" o.s.v.).

Jag använder Heroic launcher för att köra epic games store och gog spel.
Inte lagt ner mer möda sen jag fått allt att rulla (förutom att hålla det uppdaterat).
Är den här metoden bättre som du länkar till?

Heroic kommer också upp i steam library på decken men du måste som gå in i den för att sen se och välja ur ditt epic/gog bibliotek. Så det blir som ett bibliotek i biblioteket om du Förstår

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ett steg jag körde som jag tyckte var snäppet lättare var att ladda ner battlenet.exe, lägg till i steam, installera, sedan lägga till battlenet launcher i steam. Därefter var det bara att starta launchern via steam, installera diablo och sedan bara kötta Då slapp man steget med att leta upp diablos exe, samt kan hantera uppdateringar, och andra spel via battlenets launcher!

För övrigt, har kört 2 chars nu genom act ett på det här viset(arch dock, inte steam deck). Flyter på väldigt bra och har varken haft problem med prestanda eller krasher.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag fixade också in det på decken tidigare - gjorde det med Lutris. Funkar riktigt fint! Jag har också låst till 40 fps och skärmen på 40 Hz med FSR quality. Sedan satte jag även TDP på 9W efter någon rekommendation.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Electrizer:

Ett litet tips kring grafikinställningar.. Stäng av fsr och lek med resolution scale. Fsr gör de rätt grötigt enligt mig. Jag blev nöjd utan fsr men 80% i scale.

Det ska testas! Kör du någon specifik nivå av sharpening ihop med resolution scale?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det ska testas! Kör du någon specifik nivå av sharpening ihop med resolution scale?

Runt 20 sharpening 80% resolution!

Permalänk
Medlem

Mini Guide - Installera Diablo IV på Steam Deck med Bottles

Jag testade första Diablo IV beta på Steam Deck med Bottles. När man kom till att välja spelkaraktär så kunde man bara välja Barbar. Väljer man dem andra så kraschar spelet. Testade för andra gången med Diablo IV Server Slam beta och det fungerade mycket bättre på decken. Kunde välja vilken karaktär som helst och kunde spela spelet i flera timmar.

Här kommer en mini guide hur jag installerade Diablo IV beta på Decken med Bottles.

Steg 1. Använd Steam Decken som Skrivbord och installera Bottles via "Discover" appen.
När du klickar på appen får man en välkomst guide för första användning.

Steg 2. Skapa en flaska genom att klicka på knappen "Create a new Bottle".
Välj sedan "Gaming", skriv ett namn till flaskan "Battle net" och klicka sedan "Create".

Steg 3. När flaskan är skapad. Går man till webbläsaren och ladda ner klienten Battle.net från Blizzards sida.
Sen gör man resten i Bottles appen. Klicka sedan på den flaska som du skapade och sedan på knappen "Run Executable".
Leta reda på installations filen som finns i "Downloads" mappen och klicka sedan på "Run".

Steg 4. Battle.net installations programmet startas och följ programmets installations process. Sedan logga in till Battle.net för installation av Diablo IV med eller utan "High Resolution Assets". Jag gjorde utan "High Resolution Assets".

Steg 5. När installationen är klar, stäng ner Battle.net klienten. Lägg sedan in Battle.net exen som "Add a Non-Steam Game" i Steam. Starta sedan Steam Deck i Game Mode.
För att kunna hitta flaskan som man har skapat går man till mappen ( ~/.var/app/com.usebottles.bottles/data/bottles/bottles ) där hittar man namnet på flaskan "Battle net" klicka på den och gå vidare så hittar man exen för Battle.net klienten.

Steg 6. Leta reda på Battle.net klienten, men starta inte än. För att kunna styra musen måsten man ändra i kontroll inställningar. Klicka på kontrollen som finns på högersida och bläddra sedan ner till "Gyro Behavior" klicka på "None".
Välj sedan "As Mouse" klicka sedan på kugghjulen bredvid.
Välj "Gyro" på vänster sida och på "Gyro Enable Button" klicka på knappen och välj D-pad Up.

Gå sedan tillbaka till kontroll inställningar och leta efter "Back Grip Buttons". Använd sedan L4 och R4 som musknappar för vänster och höger.

Steg 7. Gå tillbaka till Battle.net igen och klicka på den gröna Play knappen. Battle.net klienten startas håller man inne D-pad Up samt vrider Steam Deck så flyttar muspekaren. Klicka sedan på den blåa Play knappen med L4 eller R4 bakom Steam Deck vilket man har valt som vänster musknapp och Diablo IV startas.

Länk till Bottles

Glömde bort länken till Bottles
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Electrizer:

Runt 20 sharpening 80% resolution!

Ser klart bättre ut med spelets inbyggda upplösningsskalare ja! FSR smetar ut bilden rätt duktigt i Diablo IV, även i Quality-läget. Tog några jämförande skärmpdumpar.

Native 1 280 x 800 med 20 sharpness

FSR Quality med 20 sharpness

80 % resolution scaling med 20 sharpness

Permalänk

Bra guide, funkade perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

Jag kör d4 genom lutris på min deck. Har den alltid låst till 45hz och i d4 har jag ökat upp till high settings nu. inte spelat så mycket på dom inställningarna, men verkar flyta på bra. Spelar ju mest på pc'n, decken kommer fram senare när man latar sig i soffan och raterna på jobbet såklart.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@JonasT

Kan i framtiden tipsa om detta program/script:
https://github.com/moraroy/NonSteamLaunchers-On-Steam-Deck

Utdrag från Github:

This script installs the latest GE-Proton, installs NonSteamLaunchers under one unique Proton prefix folder in your compatdata folder path called "NonSteamLaunchers" and adds them to your Steam Library. So you can use them on Desktop or in Game Mode.

  • Automatic installation of the most popular launchers in your Steam Deck 🎮

  • Handle automatically the download and installation of your chosen launchers ⌚

  • MicroSD Support 💾 This script supports moving the entire prefix to a microSD. The script will install launchers and games to your SD card, and the launchers in Steam will point to the SD card installation. This allows you to save internal storage space on your Steam Deck!

Dold text

Du laddar kort sagt ned ett script som gör det busenkelt att installera varenda launcher mellan himmel och jord från en enkel meny. Du bara bockar i valfritt program, sedan kör scriptet sitt race med att installera dependencies och lägger även till launchern direkt i Steam (behöver inte böka med "Add non-steam game" o.s.v.).

Jag fastnar vid steget där man ska köra programmet.
Den öppnas upp och jag ser bara kod… Vilket program ska man använda för att köra det? Öppnas just nu upp automatiskt via ”Kate”…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mistahh:

Jag fastnar vid steget där man ska köra programmet.
Den öppnas upp och jag ser bara kod… Vilket program ska man använda för att köra det? Öppnas just nu upp automatiskt via ”Kate”…

Det finns en skriven artikel-guide att följa som jag kan rekommendera:
https://www.steamdeckgaming.net/post/easy-launchers-install-o...

Annars finns det en video också, om man föredrar det formatet:

Båda dessa borde gå igenom huruvida något ska extraheras, hur det ska köras o.s.v.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >