Piratkopieringsverktyg utnyttjas i nya skadeprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sen kom Android, ChromeBook och IoT-enheter.

Aldrig förr har så många kört Linux helt ovetandes

Android och IoT enheter kan väl knappast räknas som "linux på dekstop" och jag har aldrig sett en chromebook som inte kom från en skola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Android och IoT enheter kan väl knappast räknas som "linux på dekstop" och jag har aldrig sett en chromebook som inte kom från en skola.

"Linux på desktop" som det sas för 20+ år sedan skulle nog åtminstone jag numer tolka som "Linux för gemene man", och där har ju Android absolut slagit igenom.

Och sedan är det ju som Edvin-89 säger, faktisk desktop-Linux hade funkat utmärkt för väldigt många som fortfarande använder en bärbar eller stationär dator, men man tar det som blir serverat.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

"Linux på desktop" som det sas för 20+ år sedan skulle nog åtminstone jag numer tolka som "Linux för gemene man", och där har ju Android absolut slagit igenom.

Det är din tolkning jag har en annan. Att mycket körs på linux är inte samma som att "linux på dekstop" är stort. Geneme man kör väl det OS som kom med enheten och väljer inte att aktivt installera en linux dist.

edit: Det är rätt tveksamt att likställa Android med linux även om det bygger på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

och väljer inte att aktivt installera en linux dist.

Är det ett krav för att ett OS ska räknas som "stort"?
Isåfall hade Windows aldrig slagit igenom

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Android och IoT enheter kan väl knappast räknas som "linux på dekstop" och jag har aldrig sett en chromebook som inte kom från en skola.

Vi använder datorer på helt andra sätt idag än för 20 år sedan.

En Android-tablet med tangentbord kan utan större problem ersätta datorn för många.

Chromebook har jag sett i massor hos elkedjorna och dessa måsta ha hamnat hos någon.

IoT enheterna var mer ett sätt att visa på hur Linux slagit igenom nära nog överallt, utom just på desktop-sidan.

Men enheterna listade ovan representerar alla förlorade marknader för Microsoft.

Själv har jag svårt att se GNU/Linux kommer ersätta Windows inom snar framtid på skrivbordet, men däremot har macOS, iPadOS, Android och ChromeOS förändrat marknaden.

Att Microsoft väljer lansera Windows 365 till hemanvändare, visar på att de själva inser vad som håller på att hända.

I och med att Microsoft valde att försöka döda Win32 tidigare, så tog de samtidigt död på Windows. Tiden då vissa webbplatser enbart fungerade i Internet Explorer är också förbi för konsumenterna.

Nu gäller snarare motsatsen och många webbsidor är "mobile first".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Är det ett krav för att ett OS ska räknas som "stort"?
Isåfall hade Windows aldrig slagit igenom

Om du köper en dator med linux så skulle jag räkna det, är ju dock väldigt få som gör det och knappt någon som säljer datorer med linux förinstallerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Geneme man kör väl det OS som kom med enheten och väljer inte att aktivt installera en linux dist.
...
Om du köper en dator med linux så skulle jag räkna det, är ju dock väldigt få som gör det och knappt någon som säljer datorer med linux förinstallerat.

Min Dell XPS 13 kom med GNU/Linux!

Skulle vilja säga att många erbjuder datorer med Linux förinstallerat idag.

Finns hos seriösa märken som HP, Lenovo och Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min Dell XPS 13 kom med GNU/Linux!

Det säger väl inte så mycket? Är väldigt få som köper datorer med linux förinstallerat bara för att det går att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Om du köper en dator med linux så skulle jag räkna det, är ju dock väldigt få som gör det och knappt någon som säljer datorer med linux förinstallerat.

Min poäng var lite att för 20+ år sedan så betydde ju "Linux på desktop" just "Linux för gemene man, inte server eller professionella ändamål", att var man skulle ha vad som egentligen är en fullgod PC i sin byxficka visste man inte. Men det är ju så det blivit, och en stor del av dem körs på just Linuxkärnan.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Är det ett krav för att ett OS ska räknas som "stort"?
Isåfall hade Windows aldrig slagit igenom

Nej, va lite dåligt formulerat av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Min poäng var lite att för 20+ år sedan så betydde ju "Linux på desktop" just "Linux för gemene man, inte server eller professionella ändamål", att var man skulle ha vad som egentligen är en fullgod PC i sin byxficka visste man inte. Men det är ju så det blivit, och en stor del av dem körs på just Linuxkärnan.

En telefon är INTE en fullgod PC och ännu mindre en desktop. Jag skulle tolka "linux på desktop" som att man kör GNU/Linux på en dator (inte en server då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det säger väl inte så mycket? Är väldigt få som köper datorer med linux förinstallerat bara för att det går att köpa.

Nja, det såldes väldigt många netbooks likt Asus Eee PC för kanske 10 år sedan. Samtliga körde GNU/Linux!

Som vi varit inne på tidigare, så har Internet mer eller mindre gjort OS:et i sig ointressant.

Hade någon släppt en laptop för 3995:- med Pop!_OS, så hade den säkerligen sålt lika bra som en Windows S maskin eller en Chromebook.

Tyvärr så marknadsförs datorer med GNU/Linux främst till utvecklare, vilket inte direkt hjälper Linux att växa på desktop-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Nej, va lite dåligt formulerat av mig.

Jag fattar dock vad du menar också, och nä, Linux är inte särskilt stort vad gäller ""faktiska"" persondatorer, men det är ju egentligen inte för att Linux är sämre.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Jag fattar dock vad du menar också, och nä, Linux är inte särskilt stort vad gäller ""faktiska"" persondatorer, men det är ju egentligen inte för att Linux är sämre.

Jag menar inte på något sätt att Linux skulle vara dåligt bara för att vara tydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

En telefon är INTE en fullgod PC

Det handlar egentligen inte om någonting annat än en ultraportabel persondator? Varför skulle man inte rentav kunna få en skrivbordsupplevelse genom att ansluta en dockningsstation som man ansluter extern skärm, tangentbord och mus till, det kan jag göra med min? Prestandan är givetvis kass eftersom vi typ jämför en elcykel med en MC, men funktionaliteten är där, och för medelsvensson i centrala city funkar elcykeln utmärkt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Det handlar egentligen inte om någonting annat än en ultraportabel persondator? Varför skulle man inte rentav kunna få en skrivbordsupplevelse genom att ansluta en dockningsstation som man ansluter extern skärm, tangentbord och mus till, det kan jag göra med min? Prestandan är givetvis kass eftersom vi typ jämför en elcykel med en MC, men funktionaliteten är där, och för medelsvensson i centrala city funkar elcykeln utmärkt.

Jag förstår vad du menar men tycker ändå inte att man kan kalla det för en PC eller desktop, inte än iaf.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Nja, det såldes väldigt många netbooks likt Asus Eee PC för kanske 10 år sedan. Samtliga körde GNU/Linux!

Nja, såg dem enbart med Windows 7 Starter i de lokala elbutikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cissikatt:

Nja, såg dem enbart med Windows 7 Starter i de lokala elbutikerna.

Jag var nog 5 år fel i min första uppskattning. Det var 2007 som min mamma ville ha en vit Asus Eee PC. Den kom med Xandros Linux som kanske inte var det mest användbara OS:et. Så något år senare fick det bli XP på den