Google gör det lättare att ta bort dig i sökresultat

Permalänk
Melding Plague

Google gör det lättare att ta bort dig i sökresultat

Mer kontroll över din personliga information i sökresultat är vad Google har börjat erbjuda användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Via panelen är det enkelt att begära att informationen tas bort från sökmotorn, men hur snabb processen kommer vara är för tillfället okänd."

Hur ska detta bekräftas att det är rätt person? Via bank id?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Detta inlägg handlar om andra biten i texten. Kände att jag måste förtydliga detta för de som bara läser rubriken och sen ändå måste kommentera.

"Utöver detta ska Googles Safesearch få en uppdatering som gömmer undan bilder som är olämpliga för unga att se."

Jag tycker att bilder på brevbärare är olämpliga för människor i åldern 24-28 år.
Vidare så tycker jag att bilder på svartpeppar bör begränsas till var tredje sökning.

Fast nu när jag tänker efter så anser jag att en sökmotor inte ska ha någon åsikt utan presentera resultat helt utan filter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Hur ska detta bekräftas att det är rätt person? Via bank id?

Speciellt för människor i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Fast nu när jag tänker efter så anser jag att en sökmotor inte ska ha någon åsikt utan presentera resultat helt utan filter.

Kul för de som har skyddad identitet och verkligen inte vill att deras information ska dyka upp i sökningar.
Men du verkar ju "förnuftig" så de kan väl kontakta dig nästa gång de behöver flytthjälp då för att deras information har läckt?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Kul för de som har skyddad identitet och verkligen inte vill att deras information ska dyka upp i sökningar.
Men du verkar ju "förnuftig" så de kan väl kontakta dig nästa gång de behöver flytthjälp då för att deras information har läckt?

Om du själv ska behöva ta bort informationen så är den ju redan röjd.

Du klippte visserligen också bort den biten av mitt inlägg som det du kommenterade handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Fast nu när jag tänker efter så anser jag att en sökmotor inte ska ha någon åsikt utan presentera resultat helt utan filter.

Jag ser inga som helst problem med att man har större rätt till sin egna data, tänk om du lever med skyddad identitet om en sökmotor skulle vara helt utan filter hade dessa fått fly till månen...

Tycker man absolut ska ha möjlighet att plocka bort sin egna data utan problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Jag ser inga som helst problem med att man har större rätt till sin egna data, tänk om du lever med skyddad identitet om en sökmotor skulle vara helt utan filter hade dessa fått fly till månen...

Tycker man absolut ska ha möjlighet att plocka bort sin egna data utan problem.

Läs mer än rubriken i artikeln så att du faktiskt vet vad du sen kommenterar.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att med skyddat identitet får man ett nytt namn, efternamn, personnummer och ett annat boende. Dd MÅSTE man veta det nya namnet eller nya personnumret för att söka människans address. Och vet man dem uppgifterna, så har det "läckt" någon annanstans och sökmotor har ingenting att göra med det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är rätt tråkigt att man inte kan hitta var bor en människa med ett namn. Missförstå mig inte. Jag har hittat så många bankkort/bensinkort i p-automater de sista 10 år, och endast tack vare gula sidorna, hitta eller ratsit kunde få telefonen till kortets ägaren, kontakta denna person, verifiera att det är rätt person och lämna kortet till ägaren.

Men det är som med all verktyg. En människa använder en hammare för att slå en spik i väggen för att hänga en tavla. Andra människan använder hammaren för att slå en annan människa i huvudet och döda den...

Permalänk
Avstängd

Jag har nyligen gjort mig av med allt som är kopplat till Google, det var en skön känsla! Ville bara säga det.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av friArsenik:

Är det inte så att med skyddat identitet får man ett nytt namn, efternamn, personnummer och ett annat boende.

Den varianten är nog relativt ovanlig:

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonup...

Citat:

Det finns tre typer av skyddade personuppgifter, eller skyddad identitet som det också kallas:

  • skyddad folkbokföring, som har ersatt kvarskrivning

  • sekretessmarkering, fungerar som en varningssignal för myndigheter

  • fingerade personuppgifter, som innebär att du får nytt namn och personnummer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag har nyligen gjort mig av med allt som är kopplat till Google, det var en skön känsla! Ville bara säga det.

En elefant Google glömmer aldrig.

Permalänk
Medlem

Men.... först måste de få veta vem man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta inlägg handlar om andra biten i texten. Kände att jag måste förtydliga detta för de som bara läser rubriken och sen ändå måste kommentera.

"Utöver detta ska Googles Safesearch få en uppdatering som gömmer undan bilder som är olämpliga för unga att se."

Jag tycker att bilder på brevbärare är olämpliga för människor i åldern 24-28 år.
Vidare så tycker jag att bilder på svartpeppar bör begränsas till var tredje sökning.

Fast nu när jag tänker efter så anser jag att en sökmotor inte ska ha någon åsikt utan presentera resultat helt utan filter.

Fast vad är det egentligen att du klagar på? Att Safesearch gör sitt jobb? Hur påverkar det dig som en vuxen människa? Kan inte du bara avaktivera Safesearach och fortsätta med ditt liv precis som vanligt, och barnen kan fortsätta att söka på Google utan att få hårdporr eller gore slängt i sina ansikten? Det känns som jag kanske missar något viktigt här, så rätta mig gärna om så är fallet.

Skrivet av friArsenik:

Jag tycker att det är rätt tråkigt att man inte kan hitta var bor en människa med ett namn. Missförstå mig inte. Jag har hittat så många bankkort/bensinkort i p-automater de sista 10 år, och endast tack vare gula sidorna, hitta eller ratsit kunde få telefonen till kortets ägaren, kontakta denna person, verifiera att det är rätt person och lämna kortet till ägaren.

Men det är som med all verktyg. En människa använder en hammare för att slå en spik i väggen för att hänga en tavla. Andra människan använder hammaren för att slå en annan människa i huvudet och döda den...

Fast om du inte hittar en persons privata information på nätet kan du göra det man egentligen ska göra om man hittar ett bankkort eller liknande: lämna det till polisen. Då ordnar de att saker och ting kommer i rätta händer utan potentiellt obehagliga situationer för någon inblandad.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Fast vad är det egentligen att du klagar på? Att Safesearch gör sitt jobb? Hur påverkar det dig som en vuxen människa? Kan inte du bara avaktivera Safesearach och fortsätta med ditt liv precis som vanligt, och barnen kan fortsätta att söka på Google utan att få hårdporr eller gore slängt i sina ansikten? Det känns som jag kanske missar något viktigt här, så rätta mig gärna om så är fallet.

Fast om du inte hittar en persons privata information på nätet kan du göra det man egentligen ska göra om man hittar ett bankkort eller liknande: lämna det till polisen. Då ordnar de att saker och ting kommer i rätta händer utan potentiellt obehagliga situationer för någon inblandad.

Mitt i prick på båda.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag har nyligen gjort mig av med allt som är kopplat till Google, det var en skön känsla! Ville bara säga det.

Och vem ger du nu din information till i stället?

Visa signatur

7950X | 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den varianten är nog relativt ovanlig:

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonup...

- skyddad folkbokföring, som har ersatt kvarskrivning

- sekretessmarkering, fungerar som en varningssignal för myndigheter

Vad är dem 2 för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

.

Fast om du inte hittar en persons privata information på nätet kan du göra det man egentligen ska göra om man hittar ett bankkort eller liknande: lämna det till polisen. Då ordnar de att saker och ting kommer i rätta händer utan potentiellt obehagliga situationer för någon inblandad.

Människor brukar ha bara ett bankkort (inta alla, men majoriteten)
Vad gör en människa som har tappat sitt bankkort? Ja, spärrar detta kort. Och väntar 2-5 arbetsbagar för att få ett nytt kort skickat hem. Sedan är det huvudvärk att man inte kan betala i affären, på parkeringen eller tunnelbanan.
Vad säger polisen? Kom till oss och lämna in det på polisstationen eller skicka detta kort till oss. Så som att jag inte har enorm med fritid på jobbet... Vad tänker polisen? (Såsom att vi inte har viktigare ärende att lägga resurserna på)
Alla människor (utan undantag) hade varit väldigt tacksamma när de fick sina bankkort tillbaka av mig och skippade att beställa ett nytt. Vissa erbjöd även hittelön som jag tackade nej till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Människor brukar ha bara ett bankkort (inta alla, men majoriteten)
Vad gör en människa som har tappat sitt bankkort? Ja, spärrar detta kort. Och väntar 2-5 arbetsbagar för att få ett nytt kort skickat hem. Sedan är det huvudvärk att man inte kan betala i affären, på parkeringen eller tunnelbanan.
Vad säger polisen? Kom till oss och lämna in det på polisstationen eller skicka detta kort till oss. Så som att jag inte har enorm med fritid på jobbet... Vad tänker polisen? (Såsom att vi inte har viktigare ärende att lägga resurserna på)
Alla människor (utan undantag) hade varit väldigt tacksamma när de fick sina bankkort tillbaka av mig och skippade att beställa ett nytt. Vissa erbjöd även hittelön som jag tackade nej till.

Om du tappar ditt bankkort, är du inte snabb och beställer nytt och spärrar ditt tappade kort då eller sitter du och väntar på att någon hör av sig? Du bryr dig inte om risken att någon tar och använder ditt kort under tiden? Rätt sätt är att skicka det klippt till banken alternativt lämna in hos polisen.

Tillägg: Bara för att du fått tillbaka kortet betyder det inte att uppgifterna inte är i orätta händer och du bör för dig egen skull ändå spärra och beställa nytt kort, det finns otaliga hemsidor där du kan beställa saker/upplevelser med endast kortuppgifter utan verifiering med bankID.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burakku:

Och vem ger du nu din information till i stället?

Apple, Sweclockers, DN, Steam, NE, Wikipedia och Keyser Söze

Visa signatur

Ny här

Permalänk

Så, alla som inte berättar för Google exakt vem man är blir alltså fortsatt sökbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag har nyligen gjort mig av med allt som är kopplat till Google, det var en skön känsla! Ville bara säga det.

Så du använder Bing i stället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Om du tappar ditt bankkort, är du inte snabb och beställer nytt och spärrar ditt tappade kort då eller sitter du och väntar på att någon hör av sig? Du bryr dig inte om risken att någon tar och använder ditt kort under tiden? Rätt sätt är att skicka det klippt till banken alternativt lämna in hos polisen.

Tillägg: Bara för att du fått tillbaka kortet betyder det inte att uppgifterna inte är i orätta händer och du bör för dig egen skull ändå spärra och beställa nytt kort, det finns otaliga hemsidor där du kan beställa saker/upplevelser med endast kortuppgifter utan verifiering med bankID.

Vad är meningen att ens kontakta kortägaren och lämna kortet tillbaka, om du vill stjäla kortuppgifter? Den första misstänkta människan blir väl du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Vad är meningen att ens kontakta kortägaren och lämna kortet tillbaka, om du vill stjäla kortuppgifter? Den första misstänkta människan blir väl du.

Om någon stjäl kortet eller uppgifterna, sen slänger kortet och det hittas för att lämnas tillbaka, är det då inte röjda uppgifter? Jag ska berätta något som kommer chockera dig, alla är inte ärliga och bara för att en person är det betyder det inte att uppgifterna inte har lyckats hamna i fel händer först.

Tappar eller glömmer du kortet någonstans annat än hemma skulle jag verkligen rekommendera att det spärras och du beställer ett nytt, kortuppgifter säljs på darknet hela tiden, bara för du inte ser några ovanliga utgifter första veckan betyder det inte att det är 100% säkert att ingen har uppgifterna och kommer använda dem senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast vad är det egentligen att du klagar på? Att Safesearch gör sitt jobb? Hur påverkar det dig som en vuxen människa? Kan inte du bara avaktivera Safesearach och fortsätta med ditt liv precis som vanligt, och barnen kan fortsätta att söka på Google utan att få hårdporr eller gore slängt i sina ansikten? Det känns som jag kanske missar något viktigt här, så rätta mig gärna om så är fallet.

Fast om du inte hittar en persons privata information på nätet kan du göra det man egentligen ska göra om man hittar ett bankkort eller liknande: lämna det till polisen. Då ordnar de att saker och ting kommer i rätta händer utan potentiellt obehagliga situationer för någon inblandad.

Kan säga att jag kör safe search på jobbmobilen, både breast och glory hole är accepterad terminologi i min bransch och även om Google oftast förstår utifrån kontext så dyker det upp en del blurrade bilder vissa gånger 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Vad är meningen att ens kontakta kortägaren och lämna kortet tillbaka, om du vill stjäla kortuppgifter? Den första misstänkta människan blir väl du.

Min son hittade ett kort på donken igår, vi kontaktade kortägaren att vi hade klippt kortet och att det behövde spärras (tillsammans med bild på chipet i delar)

Personen fanns på både TikTok, instagram, fscebook, twitter, … dock inget mobilnummer på varken hitta/eniro

Permalänk
Medlem

Har det här med att hitta kredit- eller debitkortsägare någonting att göra med Googles sökresultat? Att hitta personers adresser och/eller telefonnummer via ratsit, hitta och andra likartade sajter har vad jag vet ingen koppling till Google och uppgifterna kommer ju inte försvinna från förstnämnda sajterna bara för att Google skulle ta bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min son hittade ett kort på donken igår, vi kontaktade kortägaren att vi hade klippt kortet och att det behövde spärras (tillsammans med bild på chipet i delar)

Personen fanns på både TikTok, instagram, fscebook, twitter, … dock inget mobilnummer på varken hitta/eniro

De människor jag lämnade kortet till var tacksamma att de fick sina kort tillbaka. De hade inte ens märkt att kortet var borta innan jag kontaktade dem.

Jag tror att det är lite skillnad mellan åldersgrupperna. Dem jag lämnade korten till var i stort sett gamla gubbarna. = Ett bankkort och huvudverk att ordna ett nytt.
Ungdomar spärrar direkt (om de vet att kortet är borta) och beställer ett nytt via appen utan något problem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonian:

Så du använder Bing i stället?

Nej

Visa signatur

Ny här