Nya App Store-alternativ under utveckling

Permalänk
Medlem

Välkommen nyhet.

Personligen hoppas jag att detta framöver leder fram till att tillverkarna tvingas till att tvinga användaren att göra ett aktivt val när enheten konfigureras första gången, man tillåts helt sonika välja vilken "app store" man vill ange som sin primära i en rull-lista när man startar upp första gången...
Sen samma sak med webbläsare och sökmotor.....

I förlängningen vill jag även se krav från staten och myndigheter att samtliga "appar" som medborgarna idag tvingas använda för att nyttja olika samhällstjänster skall tillhandahållas fullständigt teknikneutralt, det skall inte som idag krävas att man använder "rätt" operativsystem, eller laddar ner appen ifrån "rätt" butik.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Välkommen nyhet.

Personligen hoppas jag att detta framöver leder fram till att tillverkarna tvingas till att tvinga användaren att göra ett aktivt val när enheten konfigureras första gången, man tillåts helt sonika välja vilken "app store" man vill ange som sin primära i en rull-lista när man startar upp första gången...
Sen samma sak med webbläsare och sökmotor.....

Detta är inte speciellt sannolikt. EU gjorde ju det med MS (eftersom Windows har en dominerande ställning, något varken iOS eller Android har idag enligt den definitionen) och det hade minimal effekt på marknaden. Trorinte att de tar till ett uppenbart trasigt verktyg igen.

Citat:

I förlängningen vill jag även se krav från staten och myndigheter att samtliga "appar" som medborgarna idag tvingas använda för att nyttja olika samhällstjänster skall tillhandahållas fullständigt teknikneutralt, det skall inte som idag krävas att man använder "rätt" operativsystem, eller laddar ner appen ifrån "rätt" butik.

Detta går att göra idag. iOS stödde webappar från version 1.0 innan det ens fanns en App Store - det hette inte ens iOS på den tiden. Om myndigheterna bara såg till att producera alla sina appar på det sättet så hade det inte varit något problem. Hade gärna sett ett sådant krav på våra myndigheter, men det krävs inga nya krav på Apple eller Google för det. Om det är så att någon (sannolikt Apple i så fall) inte stödjer någon specifik funktion för webappar så får man väl kräva implementation av den då, men 99% av vad våra myndigheter vill göra i appar kan man säkert lösa i en webapp idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om myndigheterna bara såg till att producera alla sina appar på det sättet så hade det inte varit något problem.

Det var så jag menade, även om jag kanske formulerade mig lite vagt...

Staten, myndigheter, kommuner och landsting skall enligt mig ha krav på sig att utforma alla digitala tjänster så att medborgarna har möjlighet att nyttja samhällstjänster utan att de tvingas nyttja tjänster som kontrolleras av globala företag som har huvudkontor på andra kontinenter.

Att jag nu tvingas använda en enhet med android eller Ios operativsystem (vilket även kräver att jag ingår avtal med ett amerikanskt bolag), laddar ner och installera en app från antingen Google play store eller Apple appstore för att utföra något så rudimentärt som t.ex att anmäla mitt barns vistelsetid på förskolan är fullständigt befängt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker inte om att det kommer vara hur lätt som helst för en vanlig användare att installera saker, iphones kommer ju fylla med virus/adware o skit. Stackars oss it-folk som kommer få stå ut med släktingar och dess iphones fyllda med skräp.

Tillåta sideloading via en dator är väl kanske bättre? Aja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Jag personligen tycker inte om att det kommer vara hur lätt som helst för en vanlig användare att installera saker, iphones kommer ju fylla med virus/adware o skit. Stackars oss it-folk som kommer få stå ut med släktingar och dess iphones fyllda med skräp.

Räknar iskallt med att Apple kommer att låta admins låsa bort den funktionen med profiler.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det kan också vara så att Apple faktiskt börjar acceptera mer appar än dom gör idag. Exempel, tänk att Chrome med blink renderare blir tillgänglig på "Store X" och att folk faktiskt laddar ner och kör den, i massor. Store X blir populär. Enklaste sättet för Apple att få bort Store X är att släppa in Chrome med blink renderare i App Store. Jag tror Apple har en klausul nu som säger att en app får inte ladda ner kod från nätverk och köra den, eller något liknande. T.ex en webläsar-motor.

Det finns exempel där Apple vägrat utvecklare publicera för att man konkurrerar med Apples egna appar. Kanske kan bli lite bättre om det finns flera affärer att välja på. Och då menar jag att Apple återigen kanske accepterar lite mer appar, om det ändå finns tillgängligt någonannanstans.

Mao Apple måste faktiskt konkurerra med tredjeparts-affärer vilket är hela idén bakom flera leverantörer och även dom flesta som bara använder App store kommer tjäna på detta.

Va? Nog kan man släppa SPA-sidor som app i Appstore? Dvs låta webview visa en lokal - eller hämtad - hemsida som om det vore en native app

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Jag personligen tycker inte om att det kommer vara hur lätt som helst för en vanlig användare att installera saker, iphones kommer ju fylla med virus/adware o skit. Stackars oss it-folk som kommer få stå ut med släktingar och dess iphones fyllda med skräp.

Tillåta sideloading via en dator är väl kanske bättre? Aja

Kan nästan garantera att den möjligheten är något som användaren aktivt behöver aktivera, och att inställningen kommer vara ganska väl dold flera menyer in. Sedan lär man få en skrämmande varning när man försöker aktivera den.

Skrivet av mpat:

Räknar iskallt med att Apple kommer att låta admins låsa bort den funktionen med profiler.

Definitivt! Skulle bli extremt förvånad om så inte visade sig vara fallet.

Skrivet av andelf:

Va? Nog kan man släppa SPA-sidor som app i Appstore? Dvs låta webview visa en lokal - eller hämtad - hemsida som om det vore en native app

Ja, men du får inte skicka med en egen runtime som exekverar den koden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q