Recension: Audioengine A2+ datorhögtalare

Permalänk
Medlem

Recension: Audioengine A2+ datorhögtalare

Kände för att pensionera mina Harman Kardon Soundsticks som tjänat mig väl i ett par decennier och letade efter något annat. Efter att ha läst och lyssnat på otal recensioner bestämde jag mig för Audioengine A2+. För att piffa upp skrivbordet valde jag de röda. Lagom storlek för mitt skrivbord. De är bara 15cm höga och 14cm djupa.

Ljud:

Jag blev lite besviken av att det var så "dålig" bas. Jag hade förvisso av recensioner blivit förvarnad av många eftersom man kan inte förvänta sig under av så små högtalare, men en del tyckte att basen var tillräcklig, vilka jag valde att lyssna på då jag inbillade mig att de hade samma preferenser som jag.
Men diskanten och mellanregistret var underbara, särskilt som jag tilltalas av sångarens röst och akustiska gitarrer där de kom till sin rätt.
Scenen, eller "staging" överraskade mig också. Man behöver förvisso sitta rätt och ha högtalarna riktade mot öronen, men man hör ett instrument klockan 11 och ett annat klockan 14. Fungerar bra i spel också, även om jag mestadels använder hörlurar när jag spelar.

Men det stod klart att det behövdes en subwoofer. Tyvärr var det så att jag hade pengarna låsta i Amazons presentkort och där kostade Audioengine S8 sub rövarpriset +8000kr så jag kollade efter annat. Det blev en Mivoc Hype 10G2 som passade min budget bättre (2200kr), ett riktigt monster på 17kg och 40cm hög. Men den gör jobbet efter lite inställningar i crossover och power. Och den gör jobbet bra. Nu kommer pukorna till sin rätt ordentligt.
Enda negativa jag kan hitta är att baksidan är varm hela tiden, även när de inte används, förstås varmare när de används. Men Audioengine säger att det är "normalt" och skadar inte på något sätt, tydligen sitter kylfläns fastskruvad i bakstycket. Mätte el-åtgången igår då jag tidvis använt högtalarna kanske 3-4 timmar under ett dygn, i övrigt på standby, och om jag ska tro appen så har de dragit 0.14kw.

Jag är mycket nöjd och Soundsticksen får hamna på hyllan som de konstverk de är

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.