Jag minns inte när, men jag lämnade Bredbandsbolaget innan de blev uppköpta av Telenor. Det var ett påtvingat "val", eftersom Tele2 hade vunnit en ny upphandling om jag minns det rätt, och då tog de över nätet och knuffade ut Bredbandsbolaget. På den tiden hade man inte kommit igång med "öppet nät" och "stadsnät" så att flera operatörer kunde samsas i samma nät.
Vad är sannolikheten för att Telenor håller kvar mina gamla meddelanden, och vad är chansen för att jag kan få tillgång till dessa? Ni som har kvar era konton där, hur har ni gjort för att behålla dessa? Är ni kunder hos Telenor idag?
Jag önskar att jag kunde samla all e-post från tidigare operatörer på ett ställe. Jag har bytt operatör kanske 5 gånger totalt, så jag brukar inte hoppa på "erbjudanden" och säljsnack. Jag brukar hålla mig till en och samma operatör eller leverantör av tjänster generellt. Nu har jag haft Bahnhof i kanske 8 år. Men ibland byter man operatör mot sin vilja, som när Tele2 tog över nätet från Bredbandsbolaget där jag bodde tidigare.
Bredbandsbolaget var min första operatör! Jag hoppade över modemträsket och fick en direktanslutning till framtiden och information superhighway så att säga. Man visste att man hade en bra anslutning genom att man alltid var välkomnad in i olika DC nätverk.
Så jag hade deras e-post också, förstås. Det var min första e-postadress! Jag minns fortfarande det gulaktiga och tjocka pappret man fick fylla i när man skulle bli kund. Längst upp fanns en "BREDBANDSBOLAGET" logga med svart bakgrund och vit text skriven med versaler. Sedan postade man denna i ett bifogat kuvert för få bli kund. Jag minns också att det var något strul med registreringen. De menade att adressen enligt formatet förnamn.efternamn@bredband.net var upptagen. Men det kunde inte stämma, för jag har ett helt unikt namn. Så jag bad dem kontrollera igen, och då fick jag som jag ville, jag fick mitt eget namn i e-postadressen.
Jag har redan förlorat all e-post från Tele2 som jag inte hade synkat, när de stängde ner sin e-post/webmail. Om jag kan hämta min gamla e-post från Telenor innan det är för sent så kan jag tänka mig att bli kund i ett par månader, som ett tack! Men de registrerar väl inga nya e-postadresser idag? Och min gamla inkorg kan jag inte få tillgång till? Inte ens med GDPR som stöd?
I övrigt tycker jag att det är bra av Telenor att de har skjutit fram sin deadline. Det var med alldeles för kort varsel som de ville trycka på Delete knappen. Även det datumet de har nu är för kort, om jag ska vara helt ärlig. Jag känner tyvärr igen det som många andra berättar om gällande byte av e-postadress för inloggning på olika online konton. Det kan ta uppemot ett år att genomföra alla byten, kanske ett par månader om man ligger i och jobbar aktivt med det. Det beror lite på hur många konton man har. Jag har på tok för många! Just därför känner jag igen problematiken. Många av mina konton är inte aktiva förstås då tjänsterna har dött, precis som Telenor/Bredbandsbolagets e-post här snart ska gå i graven och övergå till samlingen döda konton. Men jag har noterat i stort sett varenda konto jag har eller har haft de senaste 20 åren eller så.