Bra alternativ till Nvidia Shield TV pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Jag är van att använda Kodi, så därför

Ja det förstås. Men det går att dra hem i så fall. Annars rekommenderar jag ändå att testa de här realtek-spelarna. Som Kodi-användare under lång tid så är det magiskt att saker som tog 20 min att trixa med Kodi redan finns integrerat eller är ett knapptryck bort (ex animerade bakgrunder).

Såg att gänget bakom Zappiti lanserar ny mjukvara i slutet av året som ser fantastiskt bra ut. Den ska kunna köras på Zidoo, Dune och Zappiti.
Anledningen att jag valde Zappiti framför Zidoo är pga Zappiti Video.
Det lämnar dock en ganska besk smak i munnen då min Zappiti Neo inte ens är 2 år gammal och servern stängs ner innan året e slut. Den nya mjukvaran kräver en årlig licens (50 usd). Så har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra. Egentligen borde man kanske nästan reklamera sin Zappiti hos Hembiobutiken (2 års garanti kom den med) 🤔

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Xiaomi TV Box S 2nd Gen

Better that that:

Nokia 8010 or Homatics Box R 4K Plus or any other variant of same box:

Homatics is faster with updates!
Also Android 12 TV and AFR is coming before end of this year!

Nvidia SHIELD TV Pro still good but old (latest version from 2019), everyone waiting for new release

Also now we have latest Amazon Fire TV Stick 4K Max (2023) device:

Amazon Fire TV Stick 4K Max (2023) review: Setting the standard, again
https://www.androidcentral.com/streaming-tv/amazon-fire-tv-st...

Permalänk
Medlem

Lite allergisk mot Xiaomi, testade en förut men den var så seg att använda.
Har säkert förbättrats med senare modeller, men intrycket består.

Permalänk
Medlem

Ingen som har erfarenhet av Zidoo Z9X Pro?

På pappret verkar den fet, men har inte hittat några bra test.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Ingen som har erfarenhet av Zidoo Z9X Pro?

På pappret verkar den fet, men har inte hittat några bra test.

@Arghuleh har tror jag!?

Jag har ingen erfarenhet av Zidoo specifikt. Kör Zappiti (konkurrent med samma chip och i stort sätt samma funktioner). Ska dock byta spelare då Zappiti lägger ner så blir nog en Zidoo inom kort

Kolla Youtube, finns en del recensioner där. Även Avsforum har långa forumtrådar om de olika realtek-spelarna.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Den verkar som sagt inte vara så dum, men en sak jag undrar över (gäller nog överlag med andra mediaspelare också);

Min LG CS6 har inte stöd för DTS passthrough. Hur blir det om jag spelar upp en film som bara har DTS-spår?

På min HTPC går den biten att lösa så att jag får ut ljudet som t.ex multi channel PCM, men hur fungerar det på en mediaspelare?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Den verkar som sagt inte vara så dum, men en sak jag undrar över (gäller nog överlag med andra mediaspelare också);

Min LG CS6 har inte stöd för DTS passthrough. Hur blir det om jag spelar upp en film som bara har DTS-spår?

På min HTPC går den biten att lösa så att jag får ut ljudet som t.ex multi channel PCM, men hur fungerar det på en mediaspelare?

Shielden vet att din TV inte stödjer DTS så blir inte passthrough, blir typ convertat till vanlig Dolby Digital som sen skickas till din TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Shielden vet att din TV inte stödjer DTS så blir inte passthrough, blir typ convertat till vanlig Dolby Digital som sen skickas till din TV.

Ok, men jag får i alla fall ut ljud, det blir inte tyst?

Är det troligt att även t.ex Zidoo gör på samma sätt?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Ok, men jag får i alla fall ut ljud, det blir inte tyst?

Är det troligt att även t.ex Zidoo gör på samma sätt?

Jag får ut ljud iaf när jag spelar DTS på Shielden, Samsungs TV-apparater stödjer inte DTS heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Ok, men jag får i alla fall ut ljud, det blir inte tyst?

Är det troligt att även t.ex Zidoo gör på samma sätt?

Ja

På min Zappiti kan jag välja hur jag vill skicka ut ljudet. Bitstream, PCM 2-channel, PCM multi-channel. Kan även välja att forcera Dolby TrueHD till DD.
Eftersom spelarna använder samma chip skulle jag tro att det fungerar på samma sätt med Zidoo.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Om jag var du hade jag kört på shielden ändå, jag själv äger den sedan ett år tillbaka och hade aldrig kunnat att nergradera till något sämre. Det är natt och dag jämfört med andra.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Om jag var du hade jag kört på shielden ändå, jag själv äger den sedan ett år tillbaka och hade aldrig kunnat att nergradera till något sämre. Det är natt och dag jämfört med andra.

Är det inte något problem med red push osv?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Är det inte något problem med red push osv?

Inte vad jag har märkt, min Youtube spelar även 4k HDR men det är för att jag använder den "illegala" youtube appen.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Är det inte något problem med red push osv?

"Red Push" gäller bara Dolby Vision vad jag vet så jag har aldrig märkt av något.

Finns nått som heter Low Latency Dolby Vision i Developer Settings på Shielden som kanske funkar som "fix" om man har problem men eftersom jag inte har Dolby Vision så är det inget jag brytt mig om eller kan testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Om jag var du hade jag kört på shielden ändå, jag själv äger den sedan ett år tillbaka och hade aldrig kunnat att nergradera till något sämre. Det är natt och dag jämfört med andra.

Zidoo är inte sämre. Tvärtom hanterar den Dolby Vision bättre, har bättre filstöd, möjlighet att implementera R.Volutions nya mjukvara om några månader osv.
Shield är lite mellanmjölk. Den duger ju fint om man vill ha en apparat som både streamar (om ens TV saknar apparna) och spelar lokala filer.
Men ska du spela lokala filer är det verkligen ingen nedgradering att gå till en Realtek-spelare. Sen kanske man inte behöver köpa modellerna för 20k. En Z9X gör jobbet alldeles utmärkt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

I svenska butiker verkar Z9X vara dyrare än Z9X Pro, så det är väl inget att fundera på tänker jag.

Är som sagt enbart uppspelning av lokala filer jag är ute efter, och fixar Z9X det korrekt så är jag nöjd.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC