Jensen Huang: ”Skulle inte grunda Nvidia igen om jag fick chansen”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Många har kommenterat likt din kommentar. Inget kommer gratis och den onelinern (ursäkta svengelskan) är bara naiv.

Ha en härlig helg!

Det är den faktiskt inte; det är väldigt mycket lättare att hävda att pengar inte betyder så mycket när man själv badar i just pengar.

Sen måste man också förstå att hans uttalande också är en del av hans och Nvidias image.

Permalänk
Medlem

Han är nog på ett vis helt ärlig när han säger det här, blir nyfiken att veta lite mer exakt vad som ligger bakom dom tankarna. Kanske känner sig lite sliten? Tänker tillbaka på relationer han offrat? Lite ånger över tuffa beslut som blev tagna..?

Det jag sedan bara kan undra också är väl varför han isåfall inte nu skjuter ut sig och gör vad han vill om dagarna utan stannar kvar? Jag skulle tro att han lever ett fantastiskt liv nu som VD och "megastjärna" både internt på företaget och i tech-media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Som att pengar löser alla ens problem. Naivt tankesätt.

Pengar hade löst bokstavligt talat alla mina problem i dagsläget.

Pengar ger dig möjligheten att lösa mer eller mindre alla dina problem, som om att leva utan är bättre

Bah

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Som att pengar löser alla ens problem. Naivt tankesätt.

Tja, han kunde ju ha slutat när han var finansiellt oberoende om han ville njuta mer av livet, vilket var många år sedan. Ändå väljer han att fortsätta.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Om man går på det Jensen säger så hade han hellre bytt bort miljarderna mot ett annat liv. Det är naivt att tro att pengar löser många problem. Allting är relativt, pengar är en trygghet men det ger också en hel del problem.

Så klart alla mynt har två sidor. Men han har redan så mycket pengar att han lätt kan avgå, köpa sig en ö och leva där med sin familj (och vänner) utan någon bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Många har kommenterat likt din kommentar. Inget kommer gratis och den onelinern (ursäkta svengelskan) är bara naiv.

Ha en härlig helg!

ja så är det. men i slutändan gick det ju rätt bra om man säger så eller hur?
så kan tycka att han inte ska klaga. han klara av det och borde vara stolt istället än att beklaga sig.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Nog är det svårt, men tycker att det är lite förenklat av honom att säga ”jag skulle inte gjort det”. Om man har lyckats hålla sig kvar på sitt företag sedan start så besitter man ett jäkla tålamod, den saken är klar. Ett mer korrekt svar från honom hade nog varit ”jag hade gjort det med en större ödmjukhet till uppgiftens svårighetsgrad”. För klart han hade gjort det, entreprenörer måste framåt, de måste skapa, försöka spränga gränser. Alternativt är förfall i form av destruktiva riskbeteenden för personer i hans kategori.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

ja så är det. men i slutändan gick det ju rätt bra om man säger så eller hur?
så kan tycka att han inte ska klaga. han klara av det och borde vara stolt istället än att beklaga sig.

Nu vet vi ju inte riktigt vad som ligger bakom dessa tankar, jag har heller ingen koll på hur hans familjeliv ser ut.
Men du kan nå precis hur hög "ekonomisk" framgång som helst(oftast genom att lägga otroligt mycket tid på detta) och i slutändan känna ånger för att du missat dina barns uppväxt, träffat dina föräldrar för lite när dom levde, osv. Och det finns inga pengar i världen som kan köpa tillbaka den tid du missat.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Nu vet vi ju inte riktigt vad som ligger bakom dessa tankar, jag har heller ingen koll på hur hans familjeliv ser ut.
Men du kan nå precis hur hög "ekonomisk" framgång som helst(oftast genom att lägga otroligt mycket tid på detta) och i slutändan känna ånger för att du missat dina barns uppväxt, träffat dina föräldrar för lite när dom levde, osv. Och det finns inga pengar i världen som kan köpa tillbaka den tid du missat.

ja du har helt rätt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Rent ekonomiskt så är det märkligt egentligen hur man i 30-årsåldern förväntas göra allt samtidigt. Bilda familj, ordna bostaden som har rum för alla, göra karriär och samtidigt ha tid för barnen... Det är en tuff ekvation.

Sen när man är 60+ och barnen är utflugna och man har all tid i världen så sitter man på nån senior roll och har bra med pengar och på tok för stort hus...

Permalänk

Det är ju ganska enkelt för honom att sluta jobba om han nu verkligen hade viljat göra det

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Pengar hade löst bokstavligt talat alla mina problem i dagsläget.

Pengar ger dig möjligheten att lösa mer eller mindre alla dina problem, som om att leva utan är bättre

Bah

Skrivet av Klumpeduns:

Tja, han kunde ju ha slutat när han var finansiellt oberoende om han ville njuta mer av livet, vilket var många år sedan. Ändå väljer han att fortsätta.

Skrivet av friArsenik:

Så klart alla mynt har två sidor. Men han har redan så mycket pengar att han lätt kan avgå, köpa sig en ö och leva där med sin familj (och vänner) utan någon bekymmer.

Skrivet av HickeHiskelig:

Det är ju ganska enkelt för honom att sluta jobba om han nu verkligen hade viljat göra det

Förstår inte hetsen kring hans pengar. Jag tror ärligt talat inte att han bryr sig vad det är för siffror som står på hans konto, oavsett om det är 5-6 nollor eller 10+. Vissa älskar att göra det de gör. Att tro att dessa typer av människor bara säljer av allt och flyttar till en ö är... På en annan nivå. De vill jobba. De behöver engagera sig i något.

Även om Bill Gates avgick som VD/styrelseordförande för Microsoft (2008/2014) är han engagerad i massor. De hade blivit galna av att inte göra något. De gör det heller inte för pengar. De bryr sig inte om det. Vilket säkert är lätt att säga när man har stora tillgångar men det har inte varit målet för personerna på den här nivån. Det är min åsikt och tro i alla fall.

Att tro att pengar löser mer eller mindre alla ens problem tänker jag inte ens kommentera. Det är ett befängt tankesätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Förstår inte hetsen kring hans pengar.

Att tro att pengar löser mer eller mindre alla ens problem tänker jag inte ens kommentera. Det är ett befängt tankesätt.

Jag bryr mig inte om hans pengar, jag kommenterade ett inlägg som sa exakt som du.

Det är inte befängt - Det är så samhället fungerar idag. Det finns inga problem jag har idag som jag inte hade kunnat lösa med pengar.

Som jag skrev ovan - Det ger dig möjligheten, flexibiliteten etc att lösa mer eller mindre alla problem - det är visserligen inte direkt, men absolut indirekt.

Trivs du inte på jobbet? Säg upp dig och gör exakt vad du vill, för lön spelar ingen roll
Beroende av någon substans? Privat rehab, allt annat löser sig för du har en stabil hemmamiljö eftersom du inte behöver oroa dig över att betala hus/hem/hyra.
Svårt att hitta kärlek? Köp det.
Inga vänner? Bjud alla på krogen och du kommer hitta minst en.

För att inte ens tala om att det är bannemig trevligare att gråta i en Ferrari än i en Ford Ka från 1998.

Edit*
Det handlar alltså inte om vad dessa unikum till människor hade gjort, eftersom där håller jag med. Klart en människa som jobbat 24/7 hela sitt vuxna liv hade mått dåligt som pensionär...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag bryr mig inte om hans pengar, jag kommenterade ett inlägg som sa exakt som du.

Det är inte befängt - Det är så samhället fungerar idag. Det finns inga problem jag har idag som jag inte hade kunnat lösa med pengar.

Som jag skrev ovan - Det ger dig möjligheten, flexibiliteten etc att lösa mer eller mindre alla problem - det är visserligen inte direkt, men absolut indirekt.

Trivs du inte på jobbet? Säg upp dig och gör exakt vad du vill, för lön spelar ingen roll
Beroende av någon substans? Privat rehab, allt annat löser sig för du har en stabil hemmamiljö eftersom du inte behöver oroa dig över att betala hus/hem/hyra.
Svårt att hitta kärlek? Köp det.
Inga vänner? Bjud alla på krogen och du kommer hitta minst en.

För att inte ens tala om att det är bannemig trevligare att gråta i en Ferrari än i en Ford Ka från 1998.

Edit*
Det handlar alltså inte om vad dessa unikum till människor hade gjort, eftersom där håller jag med. Klart en människa som jobbat 24/7 hela sitt vuxna liv hade mått dåligt som pensionär...

Du tror att man kan köpa allt för pengar. I verkligheten fungerar det inte så. Det kanske funkar i korta perioder men i det långa loppet kommer du bli mer olycklig än innan, det är jag helt övertygad om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Om man går på det Jensen säger så hade han hellre bytt bort miljarderna mot ett annat liv. Det är naivt att tro att pengar löser många problem. Allting är relativt, pengar är en trygghet men det ger också en hel del problem.

Det är inte alls det han säger. Han ångrar inte att han startade Nvidia. Jag uppfattar det som att om han hade vetat i förväg hur mycket jobb det var, så hade han inte startat företaget.

Detsamma har jag hört folk säga om altanen de precis byggt färdigt.

Vi ska vara ytterst tacksamma att det finns folk som startar företag och arbetar hårt för att de ska fungera.

Sverige är för övrigt ett av de absolut bästa länderna att driva företag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Du tror att man kan köpa allt för pengar. I verkligheten fungerar det inte så. Det kanske funkar i korta perioder men i det långa loppet kommer du bli mer olycklig än innan, det är jag helt övertygad om.

Du kan köpa allt för pengar - Det handlar bara om rätt prislapp.

Absolut, det må så vara fallet men jag är helt övertygad att problemen som Bosse, hemlös och jobbar 3 jobb är värre än Kenta, dollarmiljardär och har 12 hus.

Återigen - Det är inget argument att rika också är olyckliga - Det är bannemig trevligare att vara rik än fattig, och du kan lösa mer problem med pengar än utan, vilket är pudels kärna

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jag bryr mig inte om hans pengar, jag kommenterade ett inlägg som sa exakt som du.

Det är inte befängt - Det är så samhället fungerar idag. Det finns inga problem jag har idag som jag inte hade kunnat lösa med pengar.

Som jag skrev ovan - Det ger dig möjligheten, flexibiliteten etc att lösa mer eller mindre alla problem - det är visserligen inte direkt, men absolut indirekt.

Trivs du inte på jobbet? Säg upp dig och gör exakt vad du vill, för lön spelar ingen roll
Beroende av någon substans? Privat rehab, allt annat löser sig för du har en stabil hemmamiljö eftersom du inte behöver oroa dig över att betala hus/hem/hyra.
Svårt att hitta kärlek? Köp det.
Inga vänner? Bjud alla på krogen och du kommer hitta minst en.

För att inte ens tala om att det är bannemig trevligare att gråta i en Ferrari än i en Ford Ka från 1998.

Edit*
Det handlar alltså inte om vad dessa unikum till människor hade gjort, eftersom där håller jag med. Klart en människa som jobbat 24/7 hela sitt vuxna liv hade mått dåligt som pensionär...

Jösses, tror du verkligen att pengar är svaret på allt? Vilken platt existens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du kan köpa allt för pengar - Det handlar bara om rätt prislapp.

Absolut, det må så vara fallet men jag är helt övertygad att problemen som Bosse, hemlös och jobbar 3 jobb är värre än Kenta, dollarmiljardär och har 12 hus.

Återigen - Det är inget argument att rika också är olyckliga - Det är bannemig trevligare att vara rik än fattig, och du kan lösa mer problem med pengar än utan, vilket är pudels kärna

Det beror nog lite hur man ser på saken, oron man känner bryr sig inte om ifall du oroar dig för mat i magen eller ditt 13e hus. Oron är (i princip) densamma. Den största skillnaden tycks vara att oro över t.ex mat är ett relativt enkelt behov att tillfredsställa. Medens ju "mer" du har desto komplexare blir det att lösa eller ens finna roten till den oro man känner.

På utsidan ser det naturligtvis ut som att Bosse har det betydligt värre än Kenta, men på insidan kan det vara precis tvärtom.

Du skriver att alla dina problem skulle lösas av pengar, jag tror att du med pengar skulle upptäcka nya problem och din oro för pengar övergå till oro över någonting annat.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Det är inte alls det han säger. Han ångrar inte att han startade Nvidia. Jag uppfattar det som att om han hade vetat i förväg hur mycket jobb det var, så hade han inte startat företaget.

Detsamma har jag hört folk säga om altanen de precis byggt färdigt.

Vi ska vara ytterst tacksamma att det finns folk som startar företag och arbetar hårt för att de ska fungera.

Sverige är för övrigt ett av de absolut bästa länderna att driva företag i.

Sverige är bra om du är ok med att behålla cirka 40% och ge resten till staten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Sverige är för övrigt ett av de absolut bästa länderna att driva företag i.

På vilket sätt och enligt vilka kriterier?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av UlphSwenson:

Jösses, tror du verkligen att pengar är svaret på allt? Vilken platt existens.

Nja, läs gärna vad som faktiskt är grejen - Pengar ger dig möjligheten, flexibiliteten etc att kunna lösa mer eller mindre alla dina problem.
Inga pengar = bra mycket svårare att lösa samma problem.

Alla människor har problem men jag är övertygad om att de problem som kommer från att ha inga pengar (mat för dagen, hälsa etc) är större än de problem en ev. Dollarmiljardär har.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

På vilket sätt och enligt vilka kriterier?

- Det är extremt enkelt att starta företag. E-tjänsterna hos berörda myndigheter är strömlinjeformade och det går väldigt fort utan långa manuella handläggningsrutiner. Man kan ha en enskild firma igång samma dag som man startar processen.
- Reglerna kring skatt och annat är relativt enkla att förstå.
- Företagsbeskattningen är ganska låg, i ett internationellt perspektiv.
- Sverige har låg grad av korruption, och marknad och konkurrenssituation är sund.
- Vi har en väl fungerande utbildningssektor med gratis högskoleutbildning, vilket gör det relativt enkelt att hitta kompetens.
- Yttrandefrihet och demokrati skapar bra förutsättningar för initiativ och innovation.

Jag säger detta med 15 års erfarenhet av att driva företag i Sverige.

Läs gärna mer på https://www.verksamt.se/

Jag skulle inte vilja driva företag i Frankrike elller Tyskland, som har krångligare byråkrati och delvis brutalare skatteregler. I USA, som ofta lyfts fram som ett paradis för företagende finns ett stort hinder mot att starta företag i form av att de saknar offentligt finansierad sjukvård. De flesta som har en anställning har sjukvårdsförsäkring för hela familjen genom arbetsgivaren. Om de säger upp sig och startar eget måste de betala sjukvårdförsäkring själva, och om de har familj och barn kan det kosta tusentals dollar per månad, så det avskräcker många från att ta steget från anställning till eget företag.

Givetvis finns det branscher i Sverige som är mindre hälsosamma än andra. Jag skulle till exempel inte vilja driva företag inom restaurang- eller byggbranschen. Mina erfarenheter är inom mer kvalificerade, professionella tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Sverige är bra om du är ok med att behålla cirka 40% och ge resten till staten..

Om man tar ut allt överskott som lön så blir det mycket som försvinner i skatt.

Om överskottet är tillräckligt stort för att man inte ska behöva använda allt till sin egen lön kan man med fördel spara pengar i företaget (om det är ett aktiebolag). Den lön man inte tar ut kostar ingen arbetsgivaravgift eller inkomstskatt, bara lite bolagsskatt. Sedan kan den sitta kvar i bolaget och växa...

Permalänk
Skrivet av Apachi:

Förstår inte hetsen kring hans pengar. Jag tror ärligt talat inte att han bryr sig vad det är för siffror som står på hans konto, oavsett om det är 5-6 nollor eller 10+. Vissa älskar att göra det de gör. Att tro att dessa typer av människor bara säljer av allt och flyttar till en ö är... På en annan nivå. De vill jobba. De behöver engagera sig i något.

Även om Bill Gates avgick som VD/styrelseordförande för Microsoft (2008/2014) är han engagerad i massor. De hade blivit galna av att inte göra något. De gör det heller inte för pengar. De bryr sig inte om det. Vilket säkert är lätt att säga när man har stora tillgångar men det har inte varit målet för personerna på den här nivån. Det är min åsikt och tro i alla fall.

Att tro att pengar löser mer eller mindre alla ens problem tänker jag inte ens kommentera. Det är ett befängt tankesätt.

om han nu säger att han inte hade gjort om det bör han rimligen lägga ner. men eftersom han inte gjort det är ju hans påstående bara tomma ord. det var ju det vi menade..

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?