Köpa dator, skärmar och mobil när man har AB

Permalänk

Köpa dator, skärmar och mobil när man har AB

Hej.
Jag kör eget som It-konsult och tänker köpa lite it-utrustning
till mig. Diskuterade saken med två olika egenkonsulter och de hade lite olika synpunkter på vad sakerna skulle kosta mig att köpa.
Ponera att kostnaden för datorn och skärmarna är 20000 inklusive moms.
Vad blir totala kostnaden för mig om jag köper det via bolaget? Det ena sa att man drar av summan från arbetsgivaravgiften också. Den andra sa att man inte gör det. Kan någon här förklara pedagogiskt hur man räknar fram alla avdrag genom exempel, och kommer fram till det totala priset . Antag också att man drar in 140000 per månad exklusive moms.

Permalänk
Medlem

Ditt bolag får en faktura på 20000 som du betalar, den summan försvinner från ditt bankkonto.

Av dessa 20000 är 4000 kr moms (20000/1.25 = 16000).

När du vid bokslut ska betala in skatt (moms) till Skatteverket så kollar du hur mycket moms ditt företag har dragit in samt hur mycket moms du har betalat. Skillnaden mellan dessa är vad du ska betala till Skatteverket i moms.

Det kostar alltså ditt företag 16000kr eftersom du får göra avdrag för momsen som annars hade gått i skatt.

Permalänk
Medlem

Om den kostar mer än ett halvt prisbasbelopp (pbb är just nu 52500) kan den eventuellt skrivas av på några år.
Föreslår att firman tar kontakt med en revisor som kan hjälpa till med rådgivning, bokslut mm.

Permalänk

Arbetsgivaravgift och inkomstskatt får man ej glömma, en artikeln om ämnet.
https://frihetsresan.com/2018/03/22/kopa-privat-vs-pa-foretag...
Kontakta en revisor för att komma igång med det.

Det är lite detta jag tycker är så dåligt i sverige. jag vill köpa teknikprylar för hundratusentals kronor som inte finns någon privat användning för alls, inte en kotte på skatteverket kan komma på någon privat användning för dem. Te.x. Fluke instrument , vissa licenser och annat.
Men som anställd som köper prylen för att underlätta sitt arbete så ska man betala inkomstskatt, arbetsgivaravgift och moms för en pryl som man använder i arbetet.
*edit*
Jag såg en gång en systemutvecklare som hade en 100 000kr flukemätinstrument väska med sig till jobbet varje dag, han behöver inte berätta att han var egenföretagare, alla viste det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är lite detta jag tycker är så dåligt i sverige. jag vill köpa teknikprylar för hundratusentals kronor som inte finns någon privat användning för alls, inte en kotte på skatteverket kan komma på någon privat användning för dem. T.x. Fluke instrument , vissa licenser och annat.
Men som anställd som köper prylen för att underlätta sitt arbete så ska man betala inkomstskatt, arbetsgivaravgift och moms för en pryl som man använder i arbetet.

Det normala är väl att företaget köper in utrustningen som behövs i arbetet?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt ditt exempel TS men angående moms har @rodang rätt.

Alla IT-konsulter köper dator, mobil, abonnemang m.m. och använder det privat.
I ett AB är det inkomster minus utgifter (och sedan bolagsskatt).

För en anställd är det bruttolön minus skatt och sedan betalar arbetsgivaren (t.ex. ditt AB) arbetsgivaravgifter som är 32 % av bruttolönen. Du förstår snabbt hur dåligt det är att köpa en dator för nettolön jämfört med att köpa den på ditt AB. Du vill alltid köpa allt du kan på ditt AB och använda det privat. Tänk på att det givetvis måste vara motiverat utifrån ditt ABs verksamhetsbeskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddy_lund:

Hej.
Jag kör eget som It-konsult och tänker köpa lite it-utrustning
till mig. Diskuterade saken med två olika egenkonsulter och de hade lite olika synpunkter på vad sakerna skulle kosta mig att köpa.
Ponera att kostnaden för datorn och skärmarna är 20000 inklusive moms.
Vad blir totala kostnaden för mig om jag köper det via bolaget? Det ena sa att man drar av summan från arbetsgivaravgiften också. Den andra sa att man inte gör det. Kan någon här förklara pedagogiskt hur man räknar fram alla avdrag genom exempel, och kommer fram till det totala priset . Antag också att man drar in 140000 per månad exklusive moms.

Det kostar företaget 20000kr. Sen kan företaget dra av momsen.

Vad menar du ens med vad det kostar "dig". Det kostar inte dig något, det är ditt företag som har en kostnad. Du måste skilja på din och ditt företags ekonomi

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Min fråga kan kanske omformuleras lite.
Hur mycket kan dra av i skatt, moms och arbetsgivaravgift om man köper en dator för 10000 eller 20000 kr inklusive moms.
Siffrorna är tagna för att kunna räkna lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddy_lund:

Min fråga kan kanske omformuleras lite.
Hur mycket kan dra av i skatt, moms och arbetsgivaravgift om man köper en dator för 10000 eller 20000 kr inklusive moms.
Siffrorna är tagna för att kunna räkna lättare.

Har du precis startat ditt företag? Det känns som relativt grundläggande frågor detta och det är viktigt att du har koll på detta alternativt köper in hjälp som kan se till att det blir rätt.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Har du precis startat ditt företag? Det känns som relativt grundläggande frågor detta och det är viktigt att du har koll på detta alternativt köper in hjälp som kan se till att det blir rätt.

Ja jag har precis startat eget. Vi är flera egna konsulter i teamet och jag flera har phd. Men när det gäller de här frågorna så är det hittar vi ingenstans några konkreta exempel. Så jag tänkte att det lättaste sättet att lära sig detta är genom ett konkret exempel

Permalänk

Varför skulle man behöva betala arbetsgivaravgift på inköp i ett aktiebolag?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddy_lund:

Ja jag har precis startat eget. Vi är flera egna konsulter i teamet och jag flera har phd. Men när det gäller de här frågorna så är det hittar vi ingenstans några konkreta exempel. Så jag tänkte att det lättaste sättet att lära sig detta är genom ett konkret exempel

Förstår inte riktigt varför du försöker sitta och skryta om dina phd eftersom de, uppenbarligen, inte hjälper dig mycket i den här frågan.

Mitt tips är att du antingen betalar för en grundläggande kurs eller åtminstone en bok i ämnet om företagsekonomi och bokföring. Alternativt betalar du en redovisningsbyrå. Att du ens blandar in begrepp som att "dra av arbetsgivaravgifter" när du vill köpa in en dator på ditt AB är ett tydligt bevis på att du inte har koll på grunderna.

Permalänk
Skrivet av Flipper:

Förstår inte riktigt varför du försöker sitta och skryta om dina phd eftersom de, uppenbarligen, inte hjälper dig mycket i den här frågan.

Mitt tips är att du antingen betalar för en grundläggande kurs eller åtminstone en bok i ämnet om företagsekonomi och bokföring. Alternativt betalar du en redovisningsbyrå. Att du ens blandar in begrepp som att "dra av arbetsgivaravgifter" när du vill köpa in en dator på ditt AB är ett tydligt bevis på att du inte har koll på grunderna.

Jag skryter inte om phd titlar. Jag säger bara att alla länkar på nätet saknar konkreta exempel och innehåller i stort sett samma formuleringar. Det jag belyser är alltså konkreta exempel på beräkningar.

Permalänk
Medlem

Några halvkonkreta exempel:

Dator för 10000:- = Priset är 10000:- varav 2000:- är avdragsgillt då det är moms.
Dator för 20000:- = Priset är 20000:- varav 4000:- är avdragsgillt då det är moms.
Dator för 30000:- = Priset är 30000:- varav 6000:- är avdragsgillt då det är moms.

Permalänk

En hemsida som jag har haft nytta av när jag läst lite kurser inom ekonomi är fortnox, mycket info och hyfsat lätt att förstå:

https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/ekonomisk-ordlis...

och i det här fallet:
https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/ekonomisk-ordlis...

Permalänk
Skrivet av Teddy_lund:

Min fråga kan kanske omformuleras lite.
Hur mycket kan dra av i skatt, moms och arbetsgivaravgift om man köper en dator för 10000 eller 20000 kr inklusive moms.
Siffrorna är tagna för att kunna räkna lättare.

Om företaget köper produkten så får den dra av momsen, inget annat. Du slipper däremot betala skatt på utdelning eller arbetsgivaravgifter/löneskatt om du hade tagit ut pengarna som utdelning eller lön och köpt produkten privat istället.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

För att slå ihop vad andra redan sagt så fungerar det såhär:

Du köper utrustning för 20 000kr Inkl moms och betalar 20 000kr precis som vanligt. Momsbeloppet är antagligen 4000kr (25%) och nettopriset exkl. moms är 16 000kr.

När du gör din momsredovisning så drar du av ingående momsen från utgående moms. I ditt fall låter det som du har intäkter om 160 000kr Exkl moms och har i normalfallet därför 40 000kr i utgående moms. Till skatteverket redovisar och betalar du därför 40 000 - 4 000 = 36 000kr. Huruvida du momsredovisar månatligen, kvartalsvis eller årligen påverkar vilka belopp som ska användas.

I slutet på året redovisar du bolagets resultat. Du har haft 160 000kr i intäkter och 16 000kr i kostnader. 160 000 - 16 000 = 144 000. Du deklarerar 144 000kr i vinst och betalar in 20,6% skatt på detta, 29 664kr.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Jag är själv företagare men inte ekonom och förstår det som följande (med reservation för att jag kan ha missförstått något):

Du har två alternativ. Antingen så köper du in utrustningen till ditt företag eller så köper du in den som privatperson.

När du köper in utrustning till ditt företag betalar du ingående moms på inköpspriset. Momssatsen är 25% på i princip allt utom mat och kultur och utgör därför precis som flera andra redan har påpekat i tråden, 4 000 kr av de 20 000 kr som utrustningen kostar. Ditt företag säljer även tjänster för 140 000 kr per månad och ska vid fakturering därför lägga på utgående moms om 35 000 kr per månad.

Privatpersoner betalar moms på inköp medan företag betalar moms på den värdeförädling som sker. Om vi antar att ditt företag rapporterar moms månatligen är den utgående momsen 35 000 kr och den ingående momsen 4 000 kr om du väljer att köpa utrustningen till ditt företag. Du kvittar den ingående momsen mot den utgående momsen och betalar därför 31 000 kr i moms genom företaget. Som privatperson har du inte möjlighet att kvitta momsen och måste därför betala 4 000 kr mer för utrustningen än vad företaget behöver. Du sparar alltså alltid minst momsen på att köpa utrustning genom ditt företag givet att du även säljer tjänster för minst samma belopp.

För att kunna göra en fullständig jämförelse behöver man jämföra med vad det skulle kosta ditt företag att betala ut de 20 000 kr som utrustningen kostar till dig som privatperson. Du har som aktiebolag möjlighet att betala ut pengar som utdelning och/eller lön. För att göra det enkelt och slippar gräva i 3:12-regler antar vi att du väljer att betala ut 20 000 kr som bonus på lönen. Bonusen på 20 000 kr är netto, det vill säga efter skatter och avgifter. Vi behöver räkna på vilken lönekostnad, det vill säga kostnaden för företaget innan skatter och avgifter, som motsvarar 20 000 kr netto. Lönekostnaden inkluderar dels löneskatten som betalas av dig som privatperson men även arbetsgivaravgifter som betalas åt dig av företaget.

Bonusen (och lön i allmänhet) brutto påverkas av vilken lön du tar ut från ditt företag och lite övriga detaljer som var i Sverige du bor och vilket trossamfund du är medlem i, om något. Om vi antar att du plockar ut en lön på strax under brytpunkten för statlig skatt bör du betala totalt runt 25-30% skatt på din lön som privatperson. Bonusen brutto måste därför vara mellan 26 667 och 28 571 kr. Ditt företag måste dessutom betala arbetsgivaravgifter om 31,42% på bruttolönen vilket gör att lönekostnaden hamnar på mellan 35 046 kr och 37 548 kr. Dessa belopp är de som ska jämföras mot de 16 000 kr du betalar för att köpa in utrustningen till ditt företag. Du betalar alltså mindre än halva priset för utrustningen genom att köpa den till ditt företag.

Företagets vinst minskar oavsett om du köper in utrustningen genom företaget eller om du betalar ut en bonus på lönen vilket gör att även vinstskatten minskar.

Vinstskatten minskar med 3 296 kr för inköp genom företaget och med mellan 7 219 kr och 7 735 för inköp som privatperson. Om du är ensam ägare av företaget kan dessa belopp dras ifrån kostnaderna för inköp av utrustningen vilket gör att vi landar på 12 704 kr för inköp genom företaget och mellan 27 827 och 29 813 kr för inköp som privatperson.

Tillägg om vinstskatt
Permalänk
Skrivet av genomelak:

Jag är själv företagare men inte ekonom och förstår det som följande (med reservation för att jag kan ha missförstått något):

Du har två alternativ. Antingen så köper du in utrustningen till ditt företag eller så köper du in den som privatperson.

När du köper in utrustning till ditt företag betalar du ingående moms på inköpspriset. Momssatsen är 25% på i princip allt utom mat och kultur och utgör därför precis som flera andra redan har påpekat i tråden, 4 000 kr av de 20 000 kr som utrustningen kostar. Ditt företag säljer även tjänster för 140 000 kr per månad och ska vid fakturering därför lägga på utgående moms om 35 000 kr per månad.

Privatpersoner betalar moms på inköp medan företag betalar moms på den värdeförädling som sker. Om vi antar att ditt företag rapporterar moms månatligen är den utgående momsen 35 000 kr och den ingående momsen 4 000 kr om du väljer att köpa utrustningen till ditt företag. Du kvittar den ingående momsen mot den utgående momsen och betalar därför 31 000 kr i moms genom företaget. Som privatperson har du inte möjlighet att kvitta momsen och måste därför betala 4 000 kr mer för utrustningen än vad företaget behöver. Du sparar alltså alltid minst momsen på att köpa utrustning genom ditt företag givet att du även säljer tjänster för minst samma belopp.

För att kunna göra en fullständig jämförelse behöver man jämföra med vad det skulle kosta ditt företag att betala ut de 20 000 kr som utrustningen kostar till dig som privatperson. Du har som aktiebolag möjlighet att betala ut pengar som utdelning och/eller lön. För att göra det enkelt och slippar gräva i 3:12-regler antar vi att du väljer att betala ut 20 000 kr som bonus på lönen. Bonusen på 20 000 kr är netto, det vill säga efter skatter och avgifter. Vi behöver räkna på vilken lönekostnad, det vill säga kostnaden för företaget innan skatter och avgifter, som motsvarar 20 000 kr netto. Lönekostnaden inkluderar dels löneskatten som betalas av dig som privatperson men även arbetsgivaravgifter som betalas åt dig av företaget.

Bonusen (och lön i allmänhet) brutto påverkas av vilken lön du tar ut från ditt företag och lite övriga detaljer som var i Sverige du bor och vilket trossamfund du är medlem i, om något. Om vi antar att du plockar ut en lön på strax under brytpunkten för statlig skatt bör du betala totalt runt 25-30% skatt på din lön som privatperson. Bonusen brutto måste därför vara mellan 26 667 och 28 571 kr. Ditt företag måste dessutom betala arbetsgivaravgifter om 31,42% på bruttolönen vilket gör att lönekostnaden hamnar på mellan 35 046 kr och 37 548 kr. Dessa belopp är de som ska jämföras mot de 16 000 kr du betalar för att köpa in utrustningen till ditt företag. Du betalar alltså mindre än halva priset för utrustningen genom att köpa den till ditt företag.

Företagets vinst minskar oavsett om du köper in utrustningen genom företaget eller om du betalar ut en bonus på lönen vilket gör att även vinstskatten minskar.

Vinstskatten minskar med 3 296 kr för inköp genom företaget och med mellan 7 219 kr och 7 735 för inköp som privatperson. Om du är ensam ägare av företaget kan dessa belopp dras ifrån kostnaderna för inköp av utrustningen vilket gör att vi landar på 12 704 kr för inköp genom företaget och mellan 27 827 och 29 813 kr för inköp som privatperson.

Detta var det bästa svaret. Pedagogiskt, konkret och för mig korrekt. Väldigt professionellt.