Hjälp med Arbetssituation :(

Permalänk

Hjälp med Arbetssituation :(

Hej, jag är anställd inom tjänstesektorn på ekonomiavdelningen. Är tillsvidareanställd och har 3 månadersuppsägningstid. Har varit medlem i unionens a-kassa i ca 8 månader. Har varit anställd hos företaget också i ca 8 månader.

Idag och sen jag blev anställd, befinner jag mig i en väldigt tråkig arbetssituation. Trots att jag rekryterades på 100% för att fylla ett behov, finns det endast arbete för mig max 1-2 timmar om dagen, vissa dagar är det knappt 30 minuters arbete.

Min dag består främst av att stirra på min datorskärm och vänta på att någon i ska fråga mig om min hjälp. Efter flera diskussioner med mina chefer har jag insett att situationen inte förväntas förbättras. Detta har pågått nu i ca 8 månader och har haft diskussion med min chef flera gånger utan att det har blivit någon förändring.

Grejen är att jag inte heller vågar chilla på jobbet när jag inte har något att göra, då jag är rädd att andra kollegor klagar och att det skulle kunna ge mig sparken eller ge mig dålig referens om jag sen väljer att använda dem som referens. Jag låtsas jobba 8h om dagen i princip............... fastän alla känner till min situation......

Jag har börjat må lite dåligt pga arbetssituationen då jag inte känner mig viktigt och samtidigt stressad för att lämna jobbet eller förlora jobbet, då jag inte kommer hitta jobb direkt samt att jag endast kommer få ut ca 11000 kr från a-kassa då jag inte varit medlem i 1 år.

under de 8 månader som jag varit anställd har vi bytt chef 3 gånger. Nuvarande chef förstår min arbetssituation men kan inte göra så mycket, men vill ändå att jag är på kontoret 8h om dagen fastän jag inte behövs. Det är en väldigt trisst situation.

Vad hade ni gjort, och vad har jag för möjligheter? Kan jag be dem att säga upp och ge mig 3månaders lön? för då sparar de i princip framtida lönebetalningar då jag inte är i behov.

Eller vad ska jag göra? Har haft diskussion med alla 3 chefer utan att det har blivit förbättring, och har haft den diskussionen i omgångar under 6 månaders period utan förbättring.

Permalänk
Medlem

Alla jobb måste du ju "närvara" full tid för att få betalt fullt, det är det inget konstigt med. Tala med dem att du behöver mer att göra, sen om du inte får det chilla. Då är det din chef som får lösa det hela då det åligger dens bord: Hade samma situation, tills jag lärde mig chilla/ta de lungt efter man bad om mer jobb.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att ta online-utbildningar på datorn? Det är ju absolut att klassa som jobb, och roligare än att stirra på en skärm. Även om det är något så enkelt som kurser i Office-programmen så är det alltid värdefullt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Finns det inget internt projekt du kan ta tag i? Ex förändringsledning inom processer/arbetssätt/…

Om det finns 0% chans till fler arbetsuppgifter, så kanske chefen kan stötta i vidareutbildning/kurser, som du kan läsa på arbetstid - i mån av tid.

Vill du verkligen vara kvar på just detta företag? Annars hade jag letat efter nytt, och skippat diskussionen om att bli uppsagd/utköpt.

Visa signatur

/H

Permalänk
Medlem

Får du logga in på linkedin kan du ju köra utbildningar där?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Engagemang är en viktig grej. Det är många jobb där det aldrig serveras arbetsuppgifter utan man får driva på en hel del själv. Det finns säkert någon utveckling eller liknande som skulle behöva göras men ingen orkar eller hunnit lägga tid på.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Alla jobb måste du ju "närvara" full tid för att få betalt fullt, det är det inget konstigt med. Tala med dem att du behöver mer att göra, sen om du inte får det chilla. Då är det din chef som får lösa det hela då det åligger dens bord: Hade samma situation, tills jag lärde mig chilla/ta de lungt efter man bad om mer jobb.

Alla känner till min situation även cheferna och det är stressande. Har pratat med min chef flera ggr, men han verkar inte ta emot det. Eller han har tagit emot det, men vet inte riktigt vad han ska göra. Förstår liksom inte varför de inte säger upp mig om behovet inte finns?

Permalänk
Skrivet av mpat:

Finns det möjlighet att ta online-utbildningar på datorn? Det är ju absolut att klassa som jobb, och roligare än att stirra på en skärm. Även om det är något så enkelt som kurser i Office-programmen så är det alltid värdefullt.

finns många gratis online kurser, men har liksom ingen motivation att ta sånt då jag inte känner att det gör någon nytta ifall jag ändå inte kommer ha mycket användning av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arbetssituation:

finns många gratis online kurser, men har liksom ingen motivation att ta sånt då jag inte känner att det gör någon nytta ifall jag ändå inte kommer ha mycket användning av det.

Plugga något som intresserar dig då. Något du kan ha nytta av resten av livet också, inte bara instängd på ett tråkigt kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arbetssituation:

finns många gratis online kurser, men har liksom ingen motivation att ta sånt då jag inte känner att det gör någon nytta ifall jag ändå inte kommer ha mycket användning av det.

Tar du riktiga cert som du kan visa upp så kan du använda det i framtiden i löneförhandlingar / nya anställningar. Även om certen i sig inte betyder ett piss för dig så visar det för andra att du faktiskt "kan" något.

Jag sitter i en liknande sits och sitter och tar lite simpla linkedin-cert (inlearning) atm.
Samt några Poly cert.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arbetssituation:

finns många gratis online kurser, men har liksom ingen motivation att ta sånt då jag inte känner att det gör någon nytta ifall jag ändå inte kommer ha mycket användning av det.

Om du skall jobba på en ekonomi-avdelning så finns det nog få saker som är så användbart som att kunna Excel ordentligt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av ploj:

Finns det inget internt projekt du kan ta tag i? Ex förändringsledning inom processer/arbetssätt/…

Om det finns 0% chans till fler arbetsuppgifter, så kanske chefen kan stötta i vidareutbildning/kurser, som du kan läsa på arbetstid - i mån av tid.

Vill du verkligen vara kvar på just detta företag? Annars hade jag letat efter nytt, och skippat diskussionen om att bli uppsagd/utköpt.

Det finns några projekt, men det är inte något som är 8h om dagen projekt. Men jag har inte fått erbjudande själv eller råd från cheferna/kollegorna om att få vara med dessa projekt även om jag skulle vilja vara med. Anledningen är väl att de tycker jag är för oerfaren och eller att de redan har tillräckligt med personal i dessa projekt.

Skrivet av Provetector:

Får du logga in på linkedin kan du ju köra utbildningar där?

Jag kan vara inloggad, ingen som kommer stoppa mig, men kanske får lite klagomål från chefen om han ser mig. Men vad annars ska jag göra liksom? finns inga arbetsuppgifter att göra och inga kollegor som behöver hjälp.

Skrivet av Vituraz:

Engagemang är en viktig grej. Det är många jobb där det aldrig serveras arbetsuppgifter utan man får driva på en hel del själv. Det finns säkert någon utveckling eller liknande som skulle behöva göras men ingen orkar eller hunnit lägga tid på.

Det stämmer bra. Men, jag undrar om det verkligen är min uppgift att aktivt söka efter arbetsuppgifter? Jag blev anställd eftersom de behövde mig, men sen så visade det sig att behovet inte fanns. Är det för att de inte vill köpa ut mig dvs betala 3månaders lön vid spark? vet inte hur det riktigt funkar.

Permalänk

vad ska jag göra?

Jag uppskattar att det kommer att ta minst 6 månader innan jag hittar ett nytt jobb. Dessutom har jag ca 5 månader kvar tills jag har varit medlem i a-kassan i ett år, vilket skulle ge mig en högre ersättning än de nuvarande 11 000kr, som inte kommer att täcka mina behov.

Jag undrar om jag har möjlighet att be min arbetsgivare att köpa ut mig genom att sparka mig och ge mig tre månaders lön som kompensation. Finns det någon som har gjort detta tidigare eller känner till om det är en möjlighet?

Permalänk
Medlem

Du verkar efterfråga mycket från din arbetsgivare.
Ditt stora misstag är att gå med ett kontrakt med 3mån uppsägningstid.

Du kan försöka att omförhandla med anta att du kan få sparken också för att vara störig - se bara till att inte ge dom någon godtycklig anledning till att göra så.

Är nog en bra idé att gå med i faket också.
Givetvis borde du också söka nytt jobb om det är nu vad du vill, inse bara att 3mån kommer göra det svårare.

Permalänk
Medlem

Försök hitta saker att göra säger jag. Finns det siffror att analysera? Kostnader att spara? Annars får du utveckla dig själv. Eftersom du har lagt fram situationen för chefen hade jag inte haft problem att köra någon mindre utbildning. Som någon sa Excel är alltid bra att vara proffs på. Läsa på skatteverket. Handboken till ekonomisystemet ni kör.

Permalänk
Medlem

Istället för att få panik och börja planera på att få sparken, så tycker jag du ska sitta ner i båten och gör något produktivt och positivt av situationen.

Finslipa
Bli bäst på det du gör och de verktyg du använder.

Förbättra
Ta chansen att revidera hur ni arbetar, finns det ett smartare sätt?

Finnas för
Erbjud att hjälpa;
- Din chef
- Dina kollegor
- Receptionen

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen som gör åtta effektiva timmar per dag på jobbet.

Min kollegor till exempel, de gör 0 effektiva timmar per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Finns nog ingen som gör åtta effektiva timmar per dag på jobbet.

Min kollegor till exempel, de gör 0 effektiva timmar per dag.

Och hur många effektiva timmar gör du själv?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Och hur många effektiva timmar gör du själv?

Ca 1337 i veckan.